quote:
op 31 Oct 2003 23:06:20 schreef Qohelet:
Probeer maar eens serieus in gesprek te gaan met andersdenkenden. Dan zul je vrijwel alle vragen van de gereformeerde belijdenis bijna letterlijk op je bordje krijgen.
Tsja, maar waarom dan 3 belijdenisgeschriften, het is toch makkelijker en doorzichtiger om gewoon 1 belijdenis te hebben waar alles in staat?
Bovendien, ben je dan van mening dat er sinds de 16e eeuw niets meer 'veranderd' of bijgekomen is, wat eigenlijk ook een plaatsje in de gereformeerde belijdenis zou moeten hebben?
Volgens mij is er sinds de 16e eeuw in kerk en samenleving en bijbelinterpretatie heel wat veranderd hoor..
quote:
Ziedaar het basisonderwijs van de kerk in de HC. Aan de andere kant van het spectrum staan specifieke vragen waarmee je te maken krijgt als je in gesprek gaat met katholieken, of evangelischen, of methodisten, of gergemmers.
de gergemmers onderschrijven de drie formulieren van enigheid ook...
En daar ligt nu volgens mij het eigenlijke probleem. Meerdere kerken beroepen zich op de drie formulieren als 'hun' belijdenisgeschriften. Ook hebben veel kerken een gelijksoortige belijdenis. Vooral voor buitenstaanders, maar ook voor mensen die zelf in een van die kerken zitten wordt het er niet eenvoudiger op. Op welke punten verschillen we nou eigenlijk van die andere 'gereformeerde' kerken is een veelgestelde vraag.
Het grote probleem lijkt mij dus de interpretatie van geloofsbelijdenissen. Eerst had je alleen het Woord, daar zijn belijdenis geschriften bijgekomen omdat het Woord op verschillende (foute) manieren geinterpreteerd werd, en nu zie je het geval dat juist die belijdenisgeschriften weer op verschillende manieren geinterpreteerd worden! (zie ook ware kerk discussie bezwaarden)
Ben je dan niet ergens fout bezig? Blijkbaar kun je dus die belijdenisgeschriften ook weer anders interpreteren.
quote:
Hoeveel van deze materie uit de DL is verouderd, of irrelevant?
Ook de lijst onderwerpen uit de NGB is actueel. Die kun je zelf op een rijtje zetten.
Het is inderdaad zo dat al die onderwerpen actueel zijn, maar zijn er niet meer dingen actueel, die geen plaats hebben in de belijdenissen? Beter 1 goedopgestelde, actuele, uitvoerige geloofsbelijdenis dan 3 waar in veel onderwerpen grote overlapping (!) te vinden is.