Tjonge, jonge. Met dit soort reacties schaam ik me haast voor het feit dat ik in de GKV zit.
Is dat nu de enige reactie die we hebben op iemand die aangeeft misschien de gave van genezing te hebben? Dat dat welhaast zeker duivels moet zijn?
Lees de bijbel: Het grootste deel van Jezus werk straalt genezing uit: Dat wil Hij bewerken, niet pas nadat we zijn gestorven, nee nu al. Dat laat Hij zien als geen ander, en met Hem eerst zijn apostelen en later de gelovigen. Let wel, altijd worden hier mensen gebruikt.
Lees het gebed van de gelovigen: Handelingen 4
[29] Welnu, Heer, sla ook nu acht op hun dreigementen en stel ons, uw dienaren, in staat om vrijmoedig over uw boodschap te spreken [30] door ons bij te staan, zodat zieken genezing vinden en er tekenen en wonderen gebeuren in de naam van Jezus, uw heilige dienaar.’Laat dit ook jouw doel zijn Reintje: Het evangelie vertellen. De Geest van God wil ons bijstaan dat lezen we in de Bijbel. Ik geloof dat Marcus 16 echt onderdeel is van onze Bijbel en dat deze niet middels de zogenaamde
"streeptheologie" voor ons ongeldig is geworden. Daar staat:
[17] Degenen die tot geloof zijn gekomen, zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam zullen ze demonen uitdrijven, ze zullen spreken in onbekende talen, [18] met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.’Ik verbind deze tekst met 1 Kor 12 waar deze gaven verdeeld zijn over de gemeente (Gods wijsheid):
[8] Aan de een wordt door de Geest een woord van wijsheid gegeven; aan een ander een woord van kennis, krachtens dezelfde Geest; [9] aan een derde door dezelfde Geest het geloof; en aan weer anderen schenkt diezelfde Geest de gave om ziekten te genezen, [10] de kracht om wonderen te doen, de gave van de profetie, de onderscheiding van geesten, het vermogen om in talen* te spreken of de betekenis ervan uit te leggen. [11] Dit alles is het werk van één en dezelfde Geest, die aan ieder zijn gaven uitdeelt zoals Hij het wil.Het zijn allemaal kenmerken van de Geest, die is de Geest van Jezus. Jezus wil de wereld genezen, figuurlijk, maar ook letterlijk.
Wat ik merk is dat vaak omgekeerd wordt geredeneert: Wij zijn als kerk het lichaam van Christus, wij zien die bijzondere gaven van de Geest niet meer in onze gemeenten. Daarop moet de conclusie wel volgen dat die bijzondere gaven van de Geest iets waren voor de begintijd van de gemeente. Maar dat vraagt natuurlijk om een verklaring => gevonden: toen hadden ze de Bijbel nog niet, toen was dat nog nodig nu is het opgeschreven. En nog mooier: geloven zonder te zien is een sterker geloof, dus he, we hebben die gaven helemaal niet meer nodig. Daarvoor wordt dan verwezen naar Joh 20 : 29.
Ik leg dat uit als: God houdt van ons en wil ons van alles geven, maar wij willen Zijn gaven niet aannemen omdat we Hem willen bewijzen dat we ook zonder Zijn gulle gaven wel in Hem geloven. Kijk eens hoe sterk mijn geloof is? Ik geloof in God zonder iets van Hem te zien. Staat het
ik dan niet in het middelpunt?
En laat ik daar eerlijk in zijn, zo ben ik ook in geloof opgevoed. Deze redernatie slaat alle bijzondere gaven van de Geest dood. Daar wil je niet eens over nadenken. Het is hoogstens een aanval van Satan.
Het is daarom binnen de GKV bijna niet bespreekbaar als je in tongen spreekt of een gave van genezing hebt. In plaats van als gemeente dat te omarmen, daar dankbaar voor te zijn en de Geest van Jezus te zien bewegen, wordt het weggeduwt. Gelukkig komt daar snel verandering in (lees maar in
http://www.nd.nl/htm/dossier/Geest/artikelen/060318a.htm en
http://www.nd.nl/htm/dossier/Geest/artikelen/060320a.htm)
Om mijn reactie af te ronden:
In Lucas 9 lezen we hetvolgende zendingsbevel:
[1] Hij riep de twaalf bij zich en gaf hun macht en gezag over alle demonen, en de kracht om ziekten te genezen. [2] Daarna zond hij hen uit om het koninkrijk van God te verkondigen en zieken te genezenHet is mijn overtuiging dat deze macht en dit gezag niet alleen aan de 12 is gegeven. Een ieder die zich in dienst stelt van Jezus, in wiens leven Gods Geest plaatsneemt zullen de werken van de Geest zichtbaar worden. De gaven van de Geest zijn om uit te delen, vrijelijk, in overvloed! Ook vandaag!
Wees niet bang Reintje, zoek iemand in je gemeente die open staat voor de gaven van de Geest, die is er vast. Als je maar altijd benoemd dat het Jezus is die jou zo wil gebruiken om Zijn liefde aan anderen te betonen. Wijs altijd naar Jezus als de bron van deze gaven. Zo had God het leven bedoeld, dat we elkaar tot hulp zijn. Je mag me altijd mailen.