quote:
Bumblebee schreef op 02 april 2006 om 10:58:Hallo allemaal,
Lang hierover getwijfeld, maar nu toch maar besloten een onderwerp waar ik echt mee zit hier neer te schrijven. Ik wil helemaal eerlijk zijn en niet sociaal-gewenst, en dat is best lastig, dus ga me hier alsjeblieft ook eerlijk maar niet al te hard aanpakken

wel een beetje hard?

quote:
Kort samengevat is het probleem: ik heb een hekel aan het gemeenteleven.
(zo, daar staat het)
En dat is erg? En zo ja, waarom dan? (niet om te zeuren he, ik ben maar een simpele paap en probeer je te begrijpen)
quote:
Vanuit mezelf hou ik niet van sociale dingen met vreemde mensen ondernemen. Je maakt mij echt niet blij met een straatbarbecue of wijkbraderie bijvoorbeeld. Je zult mij nooit in het bestuur van een dorpsvereniging of pleintjesfeestcommissie zien. Het zit gewoon niet in mij.
Brrr, de gedachte doet me al rillen. Ik kan me je positie prima voorstellen.
quote:
Ik heb een kleine groep mensen waar ik echt close mee ben en de rest houd ik graag oppervlakkig en op afstand. Misschien is dat iets Gronings, misschien iets erfelijks (het zit zeker in onze familie) maar het is nou eenmaal zo.
En wat het ook is, wat het is is het he. Vogeltjes, zingen, gebekt: maak een spreekwoord

quote:
Ik ben nu anderhalf jaar lid van een kerkgemeenschap voor het eerst van mijn leven,
Wat betekent dat, "lid van een kerkgemeenschap"? En waarom ben je lid?
quote:
en ik probeer al anderhalf jaar om het leuk te vinden en mee te gaan met hoe het hoort,
Hoe hoort het? En waarom hoort het zo? En hoe doe je dat eigenlijk, proberen iets leuk te vinden?
quote:
maar ik vind het vreselijk. Het is heel anders dan ik me had voorgesteld en een aantal dingen zijn echt als een "cultuurschok" aangekomen. Zolangzamerhand begint het te interfereren met mijn kerkbezoek puur omdat ik er tegenop zie dat het een half uur kost om naar mijn fiets te lopen omdat Jan en Alleman me aanspreekt.

en ik sta vrijdagavond op het seminarie nog te pleiten dat we eens wat leren van de gereformeerden, die tenminste nog enig gevoel voor gemeenschap hebben. Men kan ook overdrijven, begrijp ik?
quote:
Ik vind het niet leuk dat iedereen maar langs wil komen om "eens nader kennis te maken". Ik heb daar geen behoefte aan. Ik werk veel, de schaarse vrije tijd die ik heb wil ik besteden aan de mensen die ik belangrijk vind zoals mijn gezin, naaste familie, vrienden enzo waar ik voor mijn gevoel al veel te weinig tijd en aandacht voor heb. Toen onze zoon geboren werd wilden er ineens allerlei wildvreemde mensen op kraambezoek komen.
Ehm, aan de ene kant, is de groep geloofsgenoten niet belangrijker dan de bloedverwanten, uitgaande van het Evangelie? Aan de andere kant, ik kan het me helemaal voorstellen. Is dit normaal?
quote:
Al onze gegevens werden zonder overleg ook gewoon in het kerkblaadje geplaatst zodat we de hele tijd door allemaal mensen waar ik nog nooit van had gehoord werden opgebeld, ook als we eindelijk een keer sliepen tussen de middag. Ik vind dat helemaal niet leuk! Zomaar met wildvreemde mensen koffiedrinken, eten, weet ik veel, het is echt niets voor mij.
Doop wordt bij ons ook gemeld. Reacties uit de parochie: nul komma nul.
quote:
Ik moet er echt niet aan denken om lid te worden van de vrouwenvereniging of wat dan ook. Dat ik een vrouw met kind ben maakt de zaken gecompliceerder omdat er dan (zeker in de toch wat conservatieve noord-nederlands gemeente waar ik bij hoor) verwacht wordt dat je dan DUS huisvrouw bent of zeeeeer parttime werkt, en DUS belangstelling hebt om bij de kinderoppascentrale te komen, en bij de bezoek-een-eenzame-bejaarde initiatiefgroep en bij de zustervereniging die handjes toesteekt als andere gezinnen vastlopen bij het huishouden omdat moeder haar hand heeft gebrand. Ten eerste heb ik daar geen tijd voor, en heb ik er al helemaal geen zin in. Ik vind dat niet leuk!! Het kost me al moeite genoeg om mijn eigen oma's niet te verwaarlozen.

ik heb de neiging om te zeggen: wordt katholiek. Dan moet je juist moeite doen om toegelaten te worden tot de inner circle van een parochie.
quote:
Als het er zo keihard staat zonder toevoegingen en smoezen vind ik mezelf echt een vreselijk iemand

mm, ik vond je tot deze zin juist klinken als een vreselijk prettig en herkenbaar iemand

quote:
* In de gemeente van Christus ben je elkaars broeder en zuster en leef je dus mee in goede en slechte tijden. De Bijbel is hier duidelijk over. Het is een christelijke plicht. Kerkzijn ben je met elkaar.
Goeie tip, die ga ik in onze parochie een melden.
quote:
* De kerk is geen bioscoop waar je heengaat voor de preek en het zingen, het gaat juist ook om het samenzijn als gemeente.
* Iedereen die wil kennismaken, op kraambezoek wil komen, belt, kaartjes stuurt etc. bedoelt het goed. Bovendien zijn zij degenen die gelijk hebben.
Gelijk? Waarmee?
quote:
* Mensen/vrouwen die eenzame ouderen bezoeken, op kinderen passen en andere gezinnen helpen in het huishouden zijn de echte christenen, gemeenteleden van onschatbare waarde, veel meer dan ik, waar ik nooit of te nimmer minachtend over zou willen doen!!! Dit is niet om zielig of vals bescheiden te doen, ik meen het echt, maar zo ben ik nou eenmaal NIET!
Maar hoe ben je WEL? Lijkt me voor jezelf een boeiender vraag. Je hoeft niet te zijn als anderen, je moet wel zijn als jezelf. Of is dat heel raar?
quote:
* Ik besef dat er mensen zijn die snakken naar het soort aandacht dat ik in mijn schoot geworpen krijg, en dat ik dolblij zou moeten zijn dat er zoveel anderen contact zoeken met mij/ons.
Gek, maar mijn kinderen vinden spruitjes niet lekkerder als ik ze vertel over hongersnood in Afrika. Jij wel?
quote:
Wat vind ik dan wel leuk aan het kerkzijn:
* Met andere christenen nuttige dingen doen, die meer op mijn "gaventerrein" liggen dan het sociale gastvrije deel. Meedenken over de organisatie van Alpha in onze gemeente, Bijbelstudies voorbereiden etc. Meer het theoretische werk op de achtergrond.
Lijkt me best nuttig.
quote:
* Eten en koffiedrinken met elkaar in het kader van Bijbelkringen, thema-avonden, denktanks etc. Dat is én gezellig, én ik heb niet het idee m'n tijd te verdoen. Heb ik bij de vorige gemeente ook gedaan, en echt van genoten.
Help! De vorige gemeente? En daar was je geen lid? Hoe werkt zoiets in jullie kringen?
quote:
Ik hoop dat er op dit forum een aantal mensen zijn die dit (een beetje) herkennen, en kunnen vertellen hoe zij hiermee omgaan.
Levendig. Malle eppie die ik ben meen ik met diezelfde hekel aan sociale verplichte nummertjes diaken te moeten worden. De Heer geeft soms rare opdrachten.