Auteur Topic: Kritiek op de Koran 2 (Liefde)  (gelezen 1366 keer)

ialink33

• Bekijk profiel
Kritiek op de Koran 2 (Liefde)
« Gepost op: maart 26, 2006, 02:36:46 pm »
Ik heb gister een discussie gehad met twee moslims over de koran en over de liefde. Ik vroeg hen wat Allah door de Koran van Mohamed nu eigenlijk van hen vraagt. Zij noemden specefiek 5 dingen:
- Allah is 1 en mohammed is de laatste profeet
- ga 1 keer per jaar naar Mekka
- Houd 1 maal per jaar een maand lang ramadan
- geef aalmoezen aan armen
- Bid 5 keer per dag tot allah

Ik mis hierin de liefde bijna geheel. Ramadan lijkt vroom maar 90% van de tijd schiet de medemens er niks mee op ben ik van men ing en aalmoezen geven doen ze zeker niet allemaal en er zullu er nog minder zijn die het uit liefde doe (1 Kor 13 Als ik de liefde niet heb ben ik niks, Al gaf ik al wat ik had. Zonder de liefde ben ik niks)

Dus ik vroeg hen wat de koran zei over liefde welke centraal moet staan in een godsdienst (Ik ben 100% trouwens voor de duidelijkheid :) ). Ze wisten hier geen antwoord op te geven terwijl ze bijde de hele koran hadden gelezen??????? Spijt me zeer maar ik zie de liefde niet in deze godsdienst en ik vind het dan ook niet raar dat er altijd een geweldadige extreme kern is geweest en naar ik verwacht ook zal blijven.

Ik zeg niet dat een moslim geen liefde heeft of kan hebben maar dat heeft weinig met de koran te maken vermoed ik. Er schijnt iets te staan over iedereen respecteren maar ondertussen zagen ze homoseksualiteit als een ziekt en een keuze en zeerzeker niet zoals het hoort.
Wat denken jullie hiervan?
« Laatst bewerkt op: maart 26, 2006, 02:39:03 pm door ialink33 »
Eddy the eagle is here

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 26, 2006, 06:20:18 pm »
Een God dienen die je enkel en alleen als Koning, als Heerser ziet, laat weinig ruimte voor het in relatie treden tot en dus liefhebben van God. En dat is wel zoals God door de islam bekeken wordt: puur als Koning die ontzag en eerbied afdwingt. Het is wat vergelijkbaar met de verhouding tussen God en de mensen zoals die naar voren komt in grote delen van het OT, al spreekt daar al wel heel vaak de relatie/liefde in door.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Zwever

• Naar AziĆ« gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 26, 2006, 08:35:29 pm »
[gezeur]1 keer per jaar naar mekka? was toch 1 keer in je leven?[/gezeur]
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 26, 2006, 08:49:49 pm »

quote:

Wat denken jullie hiervan?

1. Dat je moet oppassen de leer en het gedrag niet met elkaar te verwarren;
2. Dat het zo vreselijk gemakkelijk is om af te geven op een religie die je niet werkelijk begrijpt.

Ik heb niet de indruk dat je erg objectief bent. Niet dat dat nodig is, maar het is allemaal zo quasi-objectief.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 26, 2006, 10:24:13 pm »
Ik heb gezocht op de term 'liefde', en die komt inderdaad niet vaak voor in de Koran. Naast onderstaande tekst komt de term een keer of 15 voor als aanduiding voor Allah: Allah is liefdevol en genadevol. 1 tekst die ik niet quote gaat over liefde hebben voor Allah.

quote:

5:18. De Joden en de Christenen zeggen: "Wij zijn Allah's kinderen en Zijn geliefden." Zeg: "Waarom straft Hij u dan voor uw zonden? Neen, gij zijt mensen onder degenen die Hij schiep. Hij vergeeft, wie Hij wil en Hij straft, wie Hij wil. En aan Allah behoort het koninkrijk der hemelen en der aarde en wat daartussen is en tot Hem is de terugkeer.

19:96. Degenen die geloven en goede daden doen - aan hen zal de Barmhartige liefde betonen.

20: (Over Mozes) 38. "Toen Wij uw moeder openbaarden:"
39. "'Plaats hem in het kistje en werp dit in de rivier, dan zal de rivier het op de oever werpen, zodat een vijand van Mij en van hem, hem zal opnemen'. En Ik omhulde u met Mijn liefde; opdat gij zoudt worden grootgebracht voor Mijn oog."

30:21. En dit is onder Zijn tekenen, dat Hij uit uw midden echtgenoten voor u schiep, opdat gij er rust in moogt vinden, en Hij heeft liefde en tederheid onder u geplaatst. Daarin zijn zeker tekenen voor een volk, dat nadenkt.

42:23. Dit is het waarvan Allah aan Zijn dienaren die geloven en goede werken doen, de blijde tijdingen geeft. Zeg: "Ik vraag u geen loon voor (mijn prediking), behalve liefde van verwanten." En hij die het goede verricht zullen Wij in goedheid doen toenemen. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Waarderend.

58:12. O, gij die gelooft, indien gij de boodschapper (in het bijzonder) wiltraadplegen, geeft dan een liefdegift voor uw raadpleging. Dat is beter voor u en reiner. Maar als gij niets bezit dan is Allah Vergevensgezind, Genadevol.
13. Zijt gij bezorgd inzake het geven van liefdegiften voor uw bijzondere raadpleging? Indien gij dat niet doet en Allah heeft zich met barmhartigheid tot u gewend, houdt dan het Gebed en betaalt de Zakaat en gehoorzaamt Allah en Zijn boodschapper. En Allah is goed op de hoogte van hetgeen gij doet.

60:7. Het is mogelijk dat Allah liefde zal kweken tussen u en diegene van hen met wie gij in vijandschap verkeert; want Allah is Almachtig en Allah is Vergevensgezind, Genadevol.
8. Allah verbiedt u niet, degenen, die niet tegen u om de godsdienst hebben gevochten, noch u uit uw huizen hebben verdreven, goed te doen en rechtvaardig te behandelen; voorzeker, Allah heeft de rechtvaardigen lief.

76: 8. En zij geven voedsel, uit liefde voor Hem, aan de armen, de wees en de gevangenen.

Het eerste vers is best typerend: Allah heeft geen geliefden, hij is daarin niet betrouwbaar.
Liefde is afhankelijk van goede daden en van Allah's wil. Alleen het laatste gequote vers lijkt op de christelijke liefde: uit liefde voor Allah deelt men voedsel uit.
Ergo: liefde neemt een minder centrale plaats in dan in het christendom. De liefde van God is onberekenbaar, waar het voor christenen een belofte is. En liefde voor je naaste is meer een verplichting dan iets dat in zichzelf belangrijk is. Tenminste, als mijn interpretatie juist is ;).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 26, 2006, 10:28:47 pm »
Moslims zelf vinden liefde wel een centraal thema:

http://imaan.nl/artikelen/gedrag/liefdeindeislam.htm
http://www.moslima.nl/dagelijksleven/liefde.html

Misschien moeten we niet meteen afgaan op wat wij denken dat hun interpretatie van de koran is? En vanwege 2 moslims die niet meteen de juiste teksten weten te noemen, niet direct een oordeel klaarhebben?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 27, 2006, 12:16:32 am »

quote:

Pooh schreef op 26 maart 2006 om 22:28:
Moslims zelf vinden liefde wel een centraal thema:

http://imaan.nl/artikelen/gedrag/liefdeindeislam.htm
http://www.moslima.nl/dagelijksleven/liefde.html

Misschien moeten we niet meteen afgaan op wat wij denken dat hun interpretatie van de koran is? En vanwege 2 moslims die niet meteen de juiste teksten weten te noemen, niet direct een oordeel klaarhebben?
Amen!
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.