Auteur Topic: Preekwedstrijd Trouw - We hoeven niet naar boven  (gelezen 1643 keer)

porcupine

• Bekijk profiel
Preekwedstrijd Trouw - We hoeven niet naar boven
« Gepost op: mei 15, 2006, 11:15:56 pm »
Bron:http://www.trouw.nl/dever...osofie/article317591.ece/

Nog geen twee maanden predikant en nu al de publieksprijs van de Preek van het Jaar winnen. Abeltje Hoogenkamp verraste haar gehoor zaterdag in de Nieuwe Kerk in Amsterdam met een verhaal over moordenaar Kaïn, haar naamgenoot Abel en, in één adem door, Christus – de vleesgeworden tegennatuurlijke neiging van God.

"Offeren is een serieuze zaak. Ons offer is een verlengstuk van onszelf: ons salaris, onze kinderen, ons huis, ons netwerk, ons geloof, onze piemel. Wie heeft de grootste? Straks gaat een deskundige jury dat zorgvuldig opmeten. Ons offer moet gezien worden, op waarde geschat. Er is veel in geïnvesteerd, er is hard voor gewerkt. Er staat veel op het spel. Ik sta op het spel. Ik heb het zo druk met mijzelf dat ik mijn broeder helemaal niet opmerk. Heb ik een broeder?!

(...)

Wij willen God voor ons winnen. Papa, kijk naar mij! Maar op dat soort offers zit God niet te wachten. Hij wil recht en gerechtigheid voor wie niets is en niets heeft, voor wie aangewezen is op genade, voor wie leeft bij de gratie van de grote broer. Daarom kijkt God naar Abel en zijn gave. Dat is tegennatuurlijk. Vreemd. En ook oneerlijk. Ons offer is niet gezien, wij zijn niet gezien. Dat is om woest van te worden. De concurrent moet uit de weg geruimd. Abel wordt geliquideerd. Tot zover ik en de anderen. Waar is je broeder? Geen idee. Ik ben alleen. Ik heb geen broeder. Ik ben de enige.

Zoals Eva jubelde over haar zondagskind, haar ‘Aanwinst’, de zeer gewenste eerstgeborene, zo juicht ook Maria bij de geboorte van haar zoon. Ook dit kind wordt verwacht, er is lang naar Hem uitgezien. Jezus, heet hij, God redt. Hij is de eerstgeborene, de aarde is van Hem. Maar hij biedt zich aan als offer voor mensen die zichzelf voor eerstgeboren houden. Neemt en eet, dit is mijn lichaam. Brood en wijn, tafelgemeenschap. Onze broeder – in leven en sterven."

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 15, 2006, 11:25:46 pm »
Verhaaltechnisch een erg goede preek en terechte winnaar. Inhoudelijk nogal standaard verhullend-vrijzinnig om niemand voor 't hoofd te stoten. Hier kun je werkelijk alles in horen.

Belangrijkste vraag die bij me opkomt: Waarom zet zo iemand nog een 'amen' onder de preek? Welk 'voorwaar' klinkt hier, en namens wie?

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 15, 2006, 11:32:45 pm »
Het sluit mooi aan bij een boek als 'Statusangst' van de Botton.
Voorwaar, richt u niet op uzelve maar op een ander. Zoiets.
Kennelijk is het een invalhoek die niet vaak meer gekozen wordt.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2006, 11:19:43 am »

quote:

Pooh schreef op 15 mei 2006 om 23:25:
Verhaaltechnisch een erg goede preek

het is technisch gezien een aardig stuk

quote:

en terechte winnaar.

geen idee. Stonden de concurenten ook afgedrukt (ik zag ze zo snel niet)?

quote:

Inhoudelijk nogal standaard  verhullend-vrijzinnig (..)

ik vond het niet 'standaard' vrijzinnig, omdat er wel een link met Jezus' offer gelegd werd. Het kan nog een stuk erger helaas.

quote:

(..) verhullend-vrijzinnig om niemand voor 't hoofd te stoten.

de genoemde link is inderdaad niet heel duidelijk, wordt maar kort genoemd en niet uitgewerkt. Als je niet wil is er als toehoorder ook geen enkele reden om in dat 'Jezus' gebeuren meer te zien dan een mooie metafoor voor e.o.a. hogere waarheid, zonder dat het ook écht gebeurd is.

quote:

Hier kun je werkelijk alles in horen.

ja. Maar ik vrees dat dat voor (veel?) vrijgemaakte preken ook geldt  :|

De tekst zou een 'meditatie' oid kunnen zijn die door een orthodoxe christen is geschreven. De 'gaten' kun je dan orthodox opvullen. Maar de tekst kan evengoed niets meer bedoelen dan dat ze zegt, en evenmin uitgaan van een orthodox kader. Dat zullen we niet weten, omdat er zo weinig over gezegd wordt. Gaat ze bv. uit van het exclusieve en heilsbrengende offer van Jezus, of vindt ze het inderdaad een aardige metafoor om mensen te vertellen dat ze zich niet zo druk hoeven te maken in het leven?

quote:

Belangrijkste vraag die bij me opkomt: Waarom zet zo iemand nog een 'amen' onder de preek? Welk 'voorwaar' klinkt hier, en namens wie?

tja, geen idee.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2006, 11:22:27 am door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2006, 11:31:36 am door Nunc »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 16, 2006, 11:34:29 am »

quote:

Nunc schreef op 16 mei 2006 om 11:19:
geen idee. Stonden de concurenten ook afgedrukt (ik zag ze zo snel niet)?

Staan er wel meer op de website. Ben Trouw-abonnee, dus heb wel meer zien langskomen in de afgelopen weken.

quote:

ik vond het niet 'standaard' vrijzinnig, omdat er wel een link met Jezus' offer gelegd werd. Het kan nog een stuk erger helaas.

Ik bedoelde: standaard verhullend, niet standaard vrijzinnig. Taalgebruik dat heel christelijk klinkt, maar net langs de Boodschap heenscheert. Dat hoeft natuurlijk geen opzet te zijn, en soms hoeft ook niet alles gezegd te worden, maar als je meer van zulke preken leest en hoort, valt 't wel op.

quote:

de genoemde link is inderdaad niet heel duidelijk, wordt maar kort genoemd en niet uitgewerkt. Als je niet wil is er als toehoorder ook geen enkele reden om in dat 'Jezus' gebeuren meer te zien dan een mooie metafoor voor e.o.a. hogere waarheid, zonder dat het ook écht gebeurd is.

En zelfs al is 't echt gebeurd, wie is Jezus dan volgens deze preek? Wij zijn in hem elkaars broeders en zusters, maar waarom dan? Het blijft zo plat. Ik mis vergeving, verlossing en bevrijding, denk ik.

Maar nogmaals: ik vind 't een erg goede preek. Vroeg me alleen af wat de boodschap was.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2006, 11:42:41 am door Pooh »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 16, 2006, 11:37:22 am »
Ik zou eerder zeggen: ik vond 't een erg goed verhaal, goede oproep etc., alleen het was geen preek in orthodox-christelijke zin?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 16, 2006, 11:37:55 am »
(ik bedoel: een preek heeft toch als doel ons voor Christus te plaatsen?)

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 16, 2006, 11:43:45 am »

quote:

Pooh schreef op 16 mei 2006 om 11:34:
Staan er wel meer op de website. Ben Trouw-abbonee, dus heb wel meer zien langskomen in de afgelopen weken.

ik kijk wel eens op de site, en bij m'n ouders thuis ligt de Trouw, dus ik kende wel wat stukjes uit de reeks (die overigens ook edlers op internet staat)

quote:

Ik bedoelde: standaard verhullend, niet standaard vrijzinnig.

ok, parse-error van mijn kant

quote:

Taalgebruik dat heel christelijk klinkt, maar net langs de Boodschap heenscheert.

inderdaad, viel mij ook erg op.

quote:

Dat hoeft natuurlijk geen opzet te zijn

inderdaad, maar in een preek zou je wel duidelijk moeten zijn

quote:

en soms hoeft ook niet alles gezegd te worden,

je mag op zich wel een beetje uitgaan van kennis en context bij je toehoorders, maar dit was wel erg weinig ja.

quote:

maar als je meer van zulke preken leest en hoort, valt 't wel op.

ik weet het. Ik zit zelf in de PKN

quote:

En zelfs al is 't echt gebeurd, wie is Jezus dan volgens deze preek? Wij zijn in hem elkaars broeders en zusters, maar waarom dan? Het blijft zo plat. Ik mis vergeving, verlossing en bevrijding, denk ik.

inderdaad

quote:

Maar nogmaals: ik vind 't een erg goede preek. Vroeg me alleen af wat de boodschap was.

ik vond het een sterk samengesteld 'verhaal' of 'betoog', maar helaas wordt het een 'preek' genoemd.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2006, 11:45:30 am door Nunc »

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 16, 2006, 12:29:44 pm »
Heel zo n preekwedstrijd is walgelijk, een ware dienaar des Heren zal daar nooit aan mee doen; kortom  goed beschouwd is het blasfemie.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 16, 2006, 12:45:08 pm »

quote:

Sacerdos schreef op 16 mei 2006 om 12:29:
Heel zo n preekwedstrijd is walgelijk, een ware dienaar des Heren zal daar nooit aan mee doen; kortom  goed beschouwd is het blasfemie.

Wat een grote woorden. Wat een sublieme onderbouwing ook. Vooral die impliciete diskwalificatie van al diegenen die wel meededen als 'niet-ware dienaren' is heel raak.

Ter overdenking:

quote:

Sommigen doen het weliswaar uit afgunst en rivaliteit, maar anderen verkondigen Christus met goede bedoelingen. Zij doen het uit liefde, in het besef dat ik de taak heb het evangelie te verdedigen. Maar de eersten verkondigen Christus uit geldingsdrang, met onzuivere bedoelingen, om mijn gevangenschap te verzwaren.
Maar wat doet het er eigenlijk toe! Wat telt is dat Christus verkondigd wordt. Of het nu uit valse of oprechte motieven gebeurt – dát het gebeurt verheugt me. (Fil 1)
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2006, 12:45:44 pm door Pooh »