Auteur Topic: Licenties rondom 'beameren'  (gelezen 4632 keer)

Thom

• Bekijk profiel
Licenties rondom 'beameren'
« Gepost op: oktober 03, 2005, 04:10:45 pm »
Ik ben op zoek naar mensen die me iets kunnen vertellen over het gebruik van een beamer tijdens de kerkdienst. Wij hebben zelf inmiddels een beamer met laptop aangeschaft, maar moeten nu nog uitzoeken hoe het zit met licenties.

Hoe wordt hier in andere gemeenten mee omgegaan? Wat voor licenties hebben jullie afgesloten, hoeveel kost het, en bij wie regel je zoiets? Het gaat om liederen uit het GK, LvK, het kleine rode boekje, en de Opwekkingsbundel. Alle ervaringen/informatie is welkom.
"Onderzoek alles, behoud het goede," 1 Tessalonicenzen 5:21

another brick

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 03, 2005, 04:21:14 pm »
Thom
Het deputaatschap Generaal Synodale Publicaties (GSP) heeft hierover een artikel geplaatst op de website www.gkv.nl. Klik hier voor de tekst van dit artikel.
en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. 1 Petr 2:5

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 03, 2005, 04:21:34 pm »
Licenties?

Ik begrijp je niet goed denk ik. Maar voor de beamer en laptop heb je geen licentie nodig. De software die je erop gebruikt wel. Maar die kun je gebruiken met de standaard licenties. Dus als je de laptop gekocht hebt met alle software erbij dan zit het wel goed.  (Als je nog geen software hebt dan adviseer ik openoffice. Bijna hetzelfde als windows office, maar gratis. Dus snuffel er even aan.)

De media die je wilt tonen is een ander verhaal. Als je films toont in de kerk dan is dat in principe een publieke vertoning daar moet je dus extra voor betalen. (Fragmenten ter illustratie kun je in sommige situaties gratis vertonen) Dit geldt ook voor muziek en boeken.

Als je zelf gemaakte presentaties films of fotos wilt tonen en je hebt toestemming van de maker dan is daar ook geen enkel probleem mee.

Ik ben geen juridisch expert, maar dit is mijn kennis van de situatie. In geval van twijfel moet je denk ik even een expert aanspreken.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 03, 2005, 04:43:34 pm »
Nikolov: Hij doelt op de licenties die je nodig hebt om de (teksten van) de liederen die gezongen worden te projecteren.

Het artikel van het deputaatschap is inderdaad duidelijk, en toont ook meteen het probleem aan: Het is een zootje. Voor een deel van de (in de gkv vrijgegeven) liederen is er toestemming, voor de rest niet, en die ga je ook niet krijgen.

Wat betreft opwekking: daarvoor kun je eenvoudig een licentie regelen bij CCLI-nederland.

Volgens mij projecteren de meeste gereformeerde kerken illegaal. Het is niet werkbaar om slechts een deel van de liederen te mogen projecteren, en de rest niet. Iets soortgelijks is al jarenlang het geval bij het maken van liturgieboekjes voor bruilfoten en dergelijke.

Evangelische kerken hebben de zaken meestal beter geregeld, maar dat komt vooral omdat daar hoofdzakelijk uit opwekking en dergelijke gezongen wordt, waarvoor 't regelen van een licentie veel eenvoudiger is.

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 03, 2005, 04:58:03 pm »
Pooh, dat is inderdaad correct. Het gaat mij om het laten zien van teksten van liederen. Ik weet dat die met copyright beschermd zijn, en dat daar dus licentiegelden voor moeten worden betaald. Maar zoals het nu op me overkomt moet je dus voor elke bundel apart een licentie aanvragen?

Als er andere gereformeerde kerken zijn die licenties gebruiken, laat aub horen waar dat geregeld is...

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Het artikel op gkv.nl zal ik eens lezen  :)
"Onderzoek alles, behoud het goede," 1 Tessalonicenzen 5:21

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 03, 2005, 05:12:06 pm »

quote:

Thom schreef op 03 oktober 2005 om 16:58:
Pooh, dat is inderdaad correct. Het gaat mij om het laten zien van teksten van liederen. Ik weet dat die met copyright beschermd zijn, en dat daar dus licentiegelden voor moeten worden betaald. Maar zoals het nu op me overkomt moet je dus voor elke bundel apart een licentie aanvragen?

Erger nog, in principe moet je voor elk lied een licentie regelen. Sommige liederen zijn echter gezamenlijk ondergebracht, zodat je je daarmee werk kunt besparen. Heel opwekking kun je dus in 1 keer regelen, en de "90-gezangen" bundel en het liturgisch katern zijn al voor je geregeld bij de aanschaf van de bundel1. Voor een deel van het liedboek berusten de rechten bij de ISK, die echter geen toestemming voor beamers heeft gegeven. Waar de rechten niet bij de ISK liggen, liggen ze doorgaans nog bij de auteur zelf.

--
[1] dan moet officieel wel iedereen in de zaal zo'n bundel hebben. Het hangt van je eigen eerlijkheid af in hoeverre je een bepaald percentage door de vingers ziet, maar 't is dus uitdrukkelijk niet de bedoeling om de gemeente onder de aanschaf van een bundel uit te laten komen door ze te gaan projecteren.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 03, 2005, 07:55:00 pm »
Wazig allemaal.

Als je dus met je bijbelkring spontaan een opwekkingsliedje zingt mag dat eigenlijk niet... maar moet je een licentie gaan betalen? Hou toch op  8)7
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 03, 2005, 07:57:30 pm »

quote:

Zwever schreef op 03 oktober 2005 om 19:55:
Wazig allemaal.

Als je dus met je bijbelkring spontaan een opwekkingsliedje zingt mag dat eigenlijk niet... maar moet je een licentie gaan betalen? Hou toch op  8)7

Nee hoor, dat mag best. Alleen moet je dan ofwel allemaal een opwekkingsbundeltje kopen, of met z'n allen uit 1 bundeltje zingen. Kopieren mag niet, en op andere wijze vermenigvuldigen (daar valt een beamer ook onder) ook niet. Is gewoon copyright, niets wazigs aan.

Alleen is 't niet zo handig dat er (behalve door de stichting opwekking) door de meeste uitgevers van kerkliederen nooit rekening is gehouden met projectie. Zal wel met de tijdgeest te maken hebben.

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 04, 2005, 08:46:32 am »
Of je zorgt dat iedereen een boekje heeft, al dan niet in een substantiële hoeveelheid in de kerk, dan is het tonen van de tekst via een beamer een 'thuiskopie', en dat mag wel!

Het belangrijkste van 'beamen' is mijns inziens niet de kosten van aanschaf besparen, maar rechtop staand 'omhoog' kunnen zingen. En de tekst voor iedereen duidelijk in beeld, ook voor die enkele persoon die het boekje zelf niet (bij zich) heeft en dus met de buurman mee zou kijken. Die kan nu op de thuiskopie van de buurman meekijken.
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2005, 08:48:40 am door DoubleUP »
Altijd in voor verbeteringen!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 04, 2005, 10:00:07 am »

quote:

DoubleUP schreef op 04 oktober 2005 om 08:46:
Of je zorgt dat iedereen een boekje heeft, al dan niet in een substantiële hoeveelheid in de kerk, dan is het tonen van de tekst via een beamer een 'thuiskopie', en dat mag wel!

Dat is een veelvoorkomend misverstand. Ten eerste valt projectie in een kerkdienst niet onder 'persoonlijk gebruik', maar bovendien mag je van literatuur alleen een niet-substantieel deel kopieren (bijvoorbeeld 1 hoofdstuk uit een boek). Omdat bij liederen de auteursrechten niet per bundel, maar per lied gelden, is een reproductie meteen wel substantieel, en moet daar dus toestemming voor zijn.

noekje

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 11, 2005, 08:18:00 pm »
Toch nog maar even een bericht plaatsen over de beamer.
In de discussie gaat het voornamelijk over licenties en dergelijke. Snap ik. Heb ik verder  geen verstand van.  Maar die beamer kun je zeker ook voor andere zaken gebruiken. Wat te denken van preek ondersteuning. Als predikant kun je volgens mij wel 6 of 7 sheets produceren die je tijdens de dienst kunt (laten) projecteren. Heb je volgens mij de aandacht van de jeugd al (weer) te pakken. Je kunt er ook mee experimenteren op gemeenteavonden, alpha-cursussen e.d.
Moraal van dit verhaal is dat een beamer voor meer zaken geschikt is dan alleen voor het tonen van liederen. Het is een multifunctioneel apparaat!
Voor het zingen van liederen kunnen we (nog) steeds onze boeken (kerkboek, 90 gezangenboekje) meenemen. Zijn we al jaren gewend.

Diggy

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 12, 2006, 02:40:55 pm »
Het grootste probleem ligt hem in het feit dat het "beamen" van psalmen, liederen e.d. een relatief nieuwe begrip is. In de publicatie van de Generaal Synodale Publicaties (GSP) wordt met recht het volgende geschreven:

"Uitzondering voor kerken
Voor de kerken is de beperking genoemd in artikel 17c van de wet van belang:
“Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde of kunst wordt niet beschouwd de gemeentezang en de instrumentale begeleiding daarvan tijdens een eredienst”.
Het gaat hier om een uitzondering op het verbod om openbaar te maken."

Deze uitzondering komt van lang geleden. Toen er vanzelf sprekend nog geen beamers waren. Maar in deze tijd mag deze uitzondering breder worden uitgelegd. Deze uitzondering is echt gemaakt om het in de kerken mogelijk te maken om de liederen te kunnen gebruiken. Als je dit in je achterhoofd houdt, mag deze wet best worden toegepast op de nieuwe "media".

We maken ook al lange tijd stencils met psalmen en liederen voor bijzondere diensten e.d. daar is weinig over gesproken of dat we mag. Waarom nu dan zo moeilijk over het "beamen"? Officieel mag het niet. Maar er zijn vroeger uitzonderingen gemaakt voor gebruik in de eredienst. De reden achter die uitzonderingen mag je nu ook toepassen op de beamer. Er zullen geen instanties zijn, die een kerk aansprakelijk kunnen stellen na het "beamen" van de liturgie.

RICK83

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 24, 2006, 02:57:28 pm »
Dit is het laatste nieuws over de licenties omtrend het beameren van het liedboek,
van www.boekencentrum.nl

Overname liederen voor beamer

Beameren van Liedboek voor de Kerken en andere muziekbundels

Liedbundels zijn om eruit te zingen.  Naast het gebruik van de gedrukte vorm (bundels) ontwikkelt zich ook de behoefte aan projectie via de beamer (multimediaprojector).

Twee problemen doen zich voor in de praktijk als men op eigen initiatief projectiemateriaal ontwikkelt: de invoer van teksten en de juiste rechtenafhandeling.

Bij uitgeverij Boekencentrum zijn in voorbereiding CDRom ’s voor beamerprojectie van het Liedboek voor de Kerken (Interkerkelijke Stichting voor het Kerklied), de Evangelische Liedbundel (Evangelisch Werkverband), Op Toonhoogte (HGJB), en Psalmen voor Nu.

Tot het pakket behoren ook heldere gebruiksregelingen (afdracht van rechten).

Deze CDRom’s zullen binnen enkele maanden beschikbaar zijn. De presentatietechniek is zeer gebruikersvriendelijk.

Voor wat betreft het Liedboek voor de Kerken geldt dat het bestuur van de ISK geen toestemming verleent voor het beameren van haar teksten zolang de rechten niet op een adequate wijze zijn geregeld. Dat is alleen mogelijk met een applicatie waarin de teksten versleuteld zijn opgenomen en een kopieerbeveiliging het kopiëren tegengaat. De CD Rom die bij Boekencentrum gaat verschijnen, voldoet aan deze eis.

Op langere termijn worden mogelijk ook andere liederenbestanden op deze wijze ontsloten.

Voor nadere informatie:

Boekencentrum Uitgevers
Verantwoordelijk uitgever: N.A. de Waal
(079) 3615481
www.boekencentrum.nl
info@boekencentrum.nl

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 24, 2006, 03:04:07 pm »

quote:

RICK83 schreef op 24 maart 2006 om 14:57:
Bij uitgeverij Boekencentrum zijn in voorbereiding CDRom ’s voor beamerprojectie ...

Een aantal vragen:
- Maken de vrijgemaakte psalmen (ongeveer de helft van de 150 die niet uit 't liedboek komen) hier ook deel van uit?
- Idem voor de gezangen uit het gereformeerd kerkboek
- Idem voor opwekking
- Wat moet ik me voorstellen bij beveiligde projectie? Kunnen de teksten wel worden overgenomen in andere presentatiesoftware, bijvoorbeeld om achtergrondjes e.d. toe te voegen, om te integreren met de rest van de presentatie tijdens de dienst (preek, bijbelgedeelten, etc.)
- Voor welke besturingsystemen is deze software geschikt? Welke standaarden zijn gevolgd?

arjoderoon

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 27, 2006, 01:03:41 pm »
Bij ons in de nieuwsbrief stond hier laatst ook iets over. zo mag uit de NBV geen hele tekst gebeamed worden, maar slechts 50 woorden. En in een andere kerk worden de liederen allemaal geprojecteerd: geen idee of ze voor alle liederen een licentie hebben.

Ik vraag me dan alleen wel af: dr wordt hier een aantal keer gezegd: officieel mag het niet maar we doen het toch..
Ben je ook niet goed bezig. In de kerk al illegaal bezig?

Er zitten nu eenmaal rechten op die liederen en om dan eigen rechter te spelen en te zeggen: we beamen ze toch vind ik heel gemakkelijk gedacht.
Ook al is die regel dan raar of vreemd.. het is wel de regel. En dan is het aan een ieder vrij om te bepalen hoe die daar mee omgaat maar om zomaar wel te beamen terwijl het niet toegestaan is vind ik hoogt opmerkelijk.
Ik heb de Heer altijd voor ogen, Hij is mij altijd nabij, mij zal niets overkomen.

HaZee

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 07, 2006, 07:10:43 pm »

quote:

RICK83 schreef op 24 maart 2006 om 14:57:
Dit is het laatste nieuws over de licenties omtrend het beameren van het liedboek,
van www.boekencentrum.nl (...)

Beetje jammer dat het zo lang moet duren en een beetje jammer dat het wiel weer opnieuw wordt uitgevonden. Er zijn al tientallen programma's geschikt voor ondersteuning tijdens de eredienst waarvan er een aantal zeer populair zijn zoals bijvoorbeeld EasyWorship.

Leuk als je dat netjes aangeschaft hebt, kan je weer wat anders gebruiken voor (bv.) het liedboek  :(