Weet je wat het is? Ik wordt er altijd wat kriebelig van als mensen hier in Nederland lopen te klagen over dat alles zo duur is, niet alleen studenten, ook mensen die het wel gewoon goed hebben en een goed inkomen.
Vorig jaar ben ik op vakantie geweest in Zuid-Afrika, nu wil ik niet flauw lopen doen hoor, Maar wat ik daar gezien heb werd ik stil van, en het heeft mij zo ongelooflijk aan het denken gezet.
In Kaapstad ben ik in een township geweest, en er niet alleen door heen gereden, maar bij mensen binnen in hun "huis" geweest, nou ja huis? Golfplaten en oude pallets, één kraan, één gloeilampje die brand op prepaidstroom, kaart leeg, geen stroom meer... In een hoekje van dat huisje lag een matras op de grond, daar zaten twee jongetjes op, dat was dus een bakstel en bed in één.
De kans dat die jongetjes ooit kunnen studeren schat ik erg klein, de kans dat ze überhaupt eens op vakantie kunnen is al net zo klein.
En ik stond daar, met mijn videocamera en fototoestel in mijn tas, met mijn geld en creditcard, met mijn andere rijkdommen, en ik dacht waarom ben ik zo bevoorrecht? Waaraan heb ik dat verdient?
Je staat daar met je bek vol tanden en je schaamt je rot voor wie je bent.
Even later zit je bij iemand anders in een huisje, ook daar zie je de armoede, op het moment toen ik daar was klopte er twee kinderen aan en vroegen aan die vrouw die daar woonde om eten, niet om geld, maar gewoon om eten omdat ze honger hadden, ze pakte een zakje met brood uit een kast smeerde er wat pindakaas op en gaf het hun, toen was haar eten ook op, en ik? Wat gaf ik? Ik gaf niks, ik had niks om te geven, ja geld, maar dat hadden ze op dat moment niet nodig.
En daar zit je dan, weer schaam je je, je schaamt je voor je rijkdom.
En dan ben je weer terug in Nederland, één van de rijkste landen ter wereld, en we gaan gewoon door met klagen en mekkeren (ook ik) dat alles zo duur is geworden door de euro en dat de ziektekosten zo hoog zijn en weet ik wat al niet meer.
En ik denk dan vaak maar één ding:
Wij hebben geen recht om te klagen, we moeten alleen maar heeeeel dankbaar zijn.
Dat wilde ik nog even kwijt, niet persoonlijk bedoeld tegen iemand...