Auteur Topic: Jezus redt van alle zonden  (gelezen 1788 keer)

xgnoom

• Bekijk profiel
Jezus redt van alle zonden
« Gepost op: april 03, 2003, 12:08:03 pm »
Jezus redt van alle zonden, ik vind vrede in Zijn volkomen verlossing.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 03, 2003, 12:22:35 pm »
Yup.

Maareh waar wil je over discussieren en wat is het doel van dit topic?
Pinkeltjefan

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 03, 2003, 12:32:44 pm »
quote:
op 03 Apr 2003 12:08:03 schreef xgnoom:
Jezus redt van alle zonden, ik vind vrede in Zijn volkomen verlossing.

wat versta je onder zonden? (graag in eigen woorden en niet met bijbelteksten)
wat versta je onder vrede?
wat versta je onder verlossing?
en wat betekend dat voor jou en wat voor de wereld?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 03, 2003, 12:48:17 pm »
In stellingnames vanuit Reformanda en discussies over Reformanda mis ik tamelijk consequent het begin- en het eindpunt van het christelijk geloof, namelijk de vergeving van alle zonden door Jezus Christus. Hij doet ze weg in het diepst van de zee, en deze verlossing geeft vrede.

Deze verlossing verlost ons ook van wat-mag-wel-en-wat-mag-niet-discussies. Als je vrij christen bent wil je namelijk niets liever dan Christus volgen. Deze verandering van je wil is uiteraard puur genade. Waarom denken we dat God een gierigaard is die misschien wel iets zal geven als wij het goed proberen te doen? We kunnen beter alles van boven boven verwachten, incl de bewaring van Gods Woord. Hij heeft immers Zijn Zoon niet gespaard, dan schenkt Hij ons toch alle dingen? Werp u in de oceaan van Gods liefde...

Hoeveel verwachten we eigenlijk van onze miezerige discussies? Willen we wel de ander bereiken en hem/haar helpen dichter bij God te komen? Laten we God nog wel aan het woord of is ons eigen ego en ons eigen gelijk nu belangrijker geworden?

De vraag voor dit topic is: Is het focussen op de essentie van het geloof - nl dat Jezus alle zonden vergeeft - voldoende of is dat te simpel?

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 03, 2003, 02:06:35 pm »
De vraag voor dit topic is: Is het focussen op de essentie van het geloof - nl dat
Jezus alle zonden vergeeft - voldoende of is dat te simpel?

begrijp ik het goed, dat je redden en vergeven dezelfde waarde toekent?
als alle zonden vergeven zijn, waaruit blijkt dat dan in de praktijk van alledag?

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 03, 2003, 02:37:17 pm »
Er is inderdaad een formuleringsfoutje: Jezus vergeeft alle zonden. Je kan ook zeggen: God vergeeft de zonden door het reddende offer van Christus.

Hoe ziet het leven van een gered iemand eruit? Rivieren van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien...

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 04, 2003, 12:55:48 pm »
quote:
op 03 Apr 2003 14:37:17 schreef xgnoom:
Er is inderdaad een formuleringsfoutje: Jezus vergeeft alle zonden. Je kan ook zeggen: God vergeeft de zonden door het reddende offer van Christus.

Hoe ziet het leven van een gered iemand eruit? Rivieren van levend water zullen uit
zijn binnenste vloeien...

ik vroeg het al eerder, maar gered waarvan? waaraan kan je dat dan herkennen, geef
 eens een praktisch voorbeeld van een hedendaags mens waarbij dat zo is/was,
anders is het zo abstract.
als ik dreig te verdrinken en ik word gered, ben ik gered van de verdrinkingsdood,
doch later zal ik toch sterven, maar dan op andere wijze vermoedelijk,
dus waarvan moet volgens jou de mens gered worden?

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 04, 2003, 02:29:16 pm »
Gered worden van zonde... wat is dat, waarom moet dat en hoe gaat dat in z'n werk? De antwoorden op deze vragen vormen de basis van de basis van het christelijk geloof.

De mens is door God geschapen tot zijn eer, om God te dienen. Mensen zijn echter geen robots en hebben een eigen vrije wil. Die vrije wil heeft de mens gebruikt om de regels die God gesteld heeft te overtreden (de zondeval) met als uiteindelijke bedoeling zelf god te willen zijn. De mens heeft dus geprobeerd en probeert om te leven zonder God, we willen eigen baas zijn.

Deze wil om eigen baas te zijn uit zich in opstand tegen God (God bestaat niet) en het haten van de medemens. Haat tegen God en de medemens is zonde, die we dagelijks doen. Door deze zonden staan we zwaar in het krijt tegen over God. Hierdoor heeft God het recht om deze zonden te vergelden, om genoegdoening te eisen.

In plaats van deze zonden de mens toe te rekenen heeft God echter zijn eigen Zoon Jezus ingezet om te betalen voor de schuld. Aan het kruis is Jezus door God verlaten geweest, wat gelijk staat aan het afdalen in de hel. Hierdoor heeft Jezus voor AL onze zonden betaald. Wij kunnen zo God weer onder ogen komen, omdat de schuld van de zonde is weggenomen, onvoorwaardelijk. Dat is wat ik noem 'redding van de zonde'.

Waarom is dit zo moeilijk om te geloven? Omdat de mens trots is, hij wil het graag zelf doen. Erkennen dat je er helemaal naast zit is moeilijk, en het wordt nog lastiger om de redding, of het herstel zo je wilt, helemaal buiten jezelf te zoeken en er zelf niets aan te doen. Vandaar dus (denk ik) eindeloze discussies over theologie, wat mag wel en wat mag niet, enz. Het enige waar het om draait is jezelf klein maken (wat oudhollandser: jezelf verloochenen) en Jezus aanvaarden als je Verlosser en Heer. De rest is niet onbelangrijk, maar wel van ondergeschikt belang.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 04, 2003, 02:34:50 pm »
De NGB zegt het nog sterker: Je moet Jezus als je redder OMHELZEN, ofwel vastgrijpen als een reddingsboei.
computerfout: een vreemde een in de byte

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 04, 2003, 09:36:10 pm »
quote:
op 04 Apr 2003 14:34:50 schreef Augusta:
De NGB zegt het nog sterker: Je moet Jezus als je redder OMHELZEN, ofwel vastgrijpen als een reddingsboei.

Hoe doe je dat?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 05, 2003, 12:14:48 am »

quote:

op 04 Apr 2003 21:36:10 schreef Pulpeet:
op 04 Apr 2003 14:34:50 schreef Augusta:

Hoe doe je dat?

Als je zo ongeveer verdronken bent en de reddingsboei wordt je toegeworpen, is er dan nog iets anders belangrijk dan het vasthouden van die reddingsboei en je redder(s) dankbaar zijn?
Dus Jezus omhelzen is: echt ALLES van Hem verwachten. Maar ook (als gevolg daarvan): naar Zijn wil proberen te leven. Puur uit dankbaarheid.
Dan zie je, volgens mij, ook of bepaalde dingen hoofd- of bijzaak zijn in discussies.
computerfout: een vreemde een in de byte

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 05, 2003, 04:37:26 pm »
quote:
op 04 Apr 2003 14:29:16 schreef xgnoom:
Gered worden van zonde... wat is dat, waarom moet dat en hoe gaat dat in z'n werk? De antwoorden op deze vragen vormen de basis van de basis van het christelijk geloof.

De mens is door God geschapen tot zijn eer, om God te dienen. Mensen zijn echter geen robots en hebben een eigen vrije wil. Die vrije wil heeft de mens gebruikt om de regels die God gesteld heeft te overtreden (de zondeval) met als uiteindelijke bedoeling zelf god te willen zijn. De mens heeft dus geprobeerd en probeert om te leven zonder God, we willen eigen baas zijn.

Deze wil om eigen baas te zijn uit zich in opstand tegen God (God bestaat niet) en het haten van de medemens. Haat tegen God en de medemens is zonde, die we dagelijks doen. Door deze zonden staan we zwaar in het krijt tegen over God. Hierdoor heeft God het recht om deze zonden te vergelden, om genoegdoening te eisen.

In plaats van deze zonden de mens toe te rekenen heeft God echter zijn eigen Zoon Jezus ingezet om te betalen voor de schuld. Aan het kruis is Jezus door God verlaten geweest, wat gelijk staat aan het afdalen in de hel. Hierdoor heeft Jezus voor AL onze zonden betaald. Wij kunnen zo God weer onder ogen komen, omdat de schuld van de zonde is weggenomen, onvoorwaardelijk. Dat is wat ik noem 'redding van de zonde'.

Waarom is dit zo moeilijk om te geloven? Omdat de mens trots is, hij wil het graag zelf doen. Erkennen dat je er helemaal naast zit is moeilijk, en het wordt nog lastiger om de redding, of het herstel zo je wilt, helemaal buiten jezelf te zoeken en er zelf niets aan te doen. Vandaar dus (denk ik) eindeloze discussies over theologie, wat mag wel en wat mag niet, enz. Het enige waar het om draait is jezelf klein maken (wat oudhollandser: jezelf verloochenen) en Jezus aanvaarden als je Verlosser en Heer. De rest is niet onbelangrijk, maar wel van ondergeschikt belang.

heel praktisch, hoeveel mensen op aarde zijn er, die gered zijn van de zonde, in die zin dat ze geen nieuwe zonden meer bedrijven?

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 06, 2003, 08:02:11 pm »
Het gaat er niet om dat je geen zonde meer doet, of dat je minder zonde doet. Je blijft zondigen.

Waar het om gaat is dat je erkent dat je zonde doet, en dat je daardoor schuldig staat tegen over God. Jezus heeft ervoor gezorgd dat deze schuld betaald is.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 07, 2003, 12:24:27 pm »
Cheese, ik stuur je toch maar een bijbeltekst toe De vertaling is wat archaïsch maar 'k had geen tijd om zelf een modernere te maken.

Maar Gode zij dank: gij wáárt slaven der zonde, doch gij zijt van harte gehoorzaam geworden aan die vorm van onderricht, die u overgeleverd is; en, vrijgemaakt van de zonde, zijt gij in dienst gekomen van de gerechtigheid. Ik zeg dit van menselijk standpunt om de zwakheid van uw vlees. Want gelijk gij uw leden gesteld hebt ten dienste van de onreinheid en van de wetteloosheid tot wetteloosheid, zo stelt nu uw leden ten dienste van de gerechtigheid tot heiliging.
Want toen gij slaven waart der zonde, waart gij vrij van de gerechtigheid. Wat voor vrucht hadt gij toen? Dingen, waarover gij u nu schaamt; immers, het einde daarvan is de dood. Maar thans, vrijgemaakt van de zonde en in de dienst van God gekomen, hebt gij tot vrucht uw heiliging en als einde het eeuwige leven. Want het loon, dat de zonde geeft, is de dood, maar de genade, die God schenkt, is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Here.

Een persoonlijk getuigenis van Paulus over zijn ervaring met zonde:

Wij weten immers, dat de wet geestelijk is; ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde. Want wat ik uitwerk, weet ik niet; want ik doe niet wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik. Indien ik nu wat ik niet wens, toch doe, stem ik toe, dat de wet goed is. Doch dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde, die in mij woont. Want ik weet, dat in mij, dat wil zeggen in mijn vlees, geen goed woont. Immers, het wensen is wel bij mij aanwezig, maar het goede uitwerken, kan ik niet. Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik. Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ík het niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
Zo vind ik dan deze regel: als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij aanwezig; want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods, maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is.
Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here! Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.

Dit geeft meteen een antwoord op de vraag hoe een christen tegenover de zonde staat: gewillig om Gods wet te doen, maar met een "vleselijk" mens dat nog zonde doet, waarvan hij zich distancieert. Daarom is er ook voor christenen een vernieuwing nodig aan het eind van de tijden.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 07, 2003, 12:54:43 pm »
Q schreef (niet die van James Bond(;-):

Dit geeft meteen een antwoord op de vraag hoe een christen tegenover de zonde
staat: gewillig om Gods wet te doen, maar met een "vleselijk" mens dat nog zonde
doet, waarvan hij zich distancieert. Daarom is er ook voor christenen een
vernieuwing nodig aan het eind van de tijden.[/i][/quote]

mag het ook ietsje eerder zijn?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 07, 2003, 01:09:03 pm »
Ja hoor, begin maar vast!

Maar als het je niet helemaal lukt, zoals het ook Paulus verging, dan is het goed te weten dat God alle vuil uit de wereld en uit je leven zal branden als zijn Dag komt.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 07, 2003, 03:41:38 pm »
quote:
op 07 Apr 2003 13:09:03 schreef Qohelet:
Ja hoor, begin maar vast!

Maar als het je niet helemaal lukt, zoals het ook Paulus verging, dan is het goed te
 weten dat God alle vuil uit de wereld en uit je leven zal branden als zijn Dag komt.

uit welk leven bedoel je?
het eind van "mijn tijd" verwacht ik tussen nu en pakweg 75 jaar of  eerder.

oh, ja, en hoe zit het met al die gestorven mensen die uit het OT zijn, dus
voorchristelijk?
« Laatst bewerkt op: april 07, 2003, 03:59:50 pm door cheese »

Roseline

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 07, 2003, 09:51:57 pm »
2 Kor. 5:17
Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden. (SV)

Dat vlees, die "oude mens" waar Paulus zich van distancieert, dat is gekruisigd. Iets wat gekruisigd is kan niet veel meer uitrichten - al heb je er zeker nog wel last van - maar het is - Gode zij dank! -  gedoemd te sterven. Aan het lichaam der zonde zal zijn kracht ontnomen worden. Het nieuwe leven ontspruit.
Rom. 6
Gal. 5:24

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 08, 2003, 10:24:12 am »
quote:
op 07 Apr 2003 15:41:38 schreef cheese:
uit welk leven bedoel je?
het eind van "mijn tijd" verwacht ik tussen nu en pakweg 75 jaar of  eerder.

In plaats van "leven" moet je maar de mens met lichaam, geest en ziel lezen. Ik bedoelde de mens die schoongemaakt wordt van het kwaad. Ik had het niet over jóuw tijd maar over de Dag van de Heer, dat is zíjn tijd.

quote:
oh, ja, en hoe zit het met al die gestorven mensen die uit het OT zijn, dus
voorchristelijk?

Daarover weet ik niet veel; wel dat ze met dezelfde God leefden, dus verwacht ik dat het met hen niet veel anders zal gaan.