Auteur Topic: Hoe gevaarlijk is Iran?  (gelezen 5803 keer)

Zijnkind

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Gepost op: april 12, 2006, 08:50:43 pm »
Iran heeft Uranium verrijkt en heeft een belangrijke stap gezet op weg naar kernenergie en mogelijk een kernwapen. Zie ook dit artikel.
De verenigde staten hebben laten weten dat het Iran slechts om 1 ding gaat. Namelijk een kernwapen. Volgens deskundigen die ik vanavond op CNN hoorde zou dat nog minstens 3 jaar (of langer) duren. De USA is zich nu aan het beraden op stappen en sluit zelfs een voorzorgsaanval niet uit als de diplomatiek faalt.

Dat riep bij mij toch wel ernstig de vraag op hoe fout het nu is waarmee Iran bezig is.

1) Het is een islamitisch land. Nou en? Pakistan ook en dat heeft allang kernwapens.
2) Het heeft een grondige hekel aan Israel. Nou en? Dat heeft zo ongeveer het hele midden-oosten. Israel heeft zelf kernwapens en zou hard terugslaan.
3) Het is anti-westers georienteerd. Nou en? Pakistan en India zijn ook geen schoolvoorbeelden van pro-westerse landen. De regeringen vaak wel maar de bevolking niet. En wat te denken van kernmacht noord-korea?

Dat Iran er vroeg of laat een wapen mee maakt lijkt me wel voor de hand liggen. Waarom zou het ook zoveel moeite doen om energie op te wekken als je al zwemt in de olie? Maar is het echt zo erg als Bush ons wil laten geloven?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

diak2b

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #1 Gepost op: april 12, 2006, 09:48:24 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 12 april 2006 om 20:50:
Maar is het echt zo erg als Bush ons wil laten geloven?
Je bedoelt de president van het enige land dat ooit kernwapens heeft ingezet?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #2 Gepost op: april 12, 2006, 09:56:33 pm »

quote:

diak2b schreef op 12 april 2006 om 21:48:
[...]
Je bedoelt de president van het enige land dat ooit kernwapens heeft ingezet?
En er nu weer mee dreigt.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #3 Gepost op: april 12, 2006, 09:59:53 pm »
Iran is hardstikke veilig, dat heeft Verdonk zelf gezegd. Die Bush snapt er helemaal niets van!
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

diak2b

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #4 Gepost op: april 12, 2006, 10:02:37 pm »

quote:

AVee schreef op 12 april 2006 om 21:59:
Iran is hardstikke veilig, dat heeft Verdonk zelf gezegd. Die Bush snapt er helemaal niets van!
LOL, kijk, en als zelfs Verdonk het zegt...
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #5 Gepost op: april 12, 2006, 10:03:33 pm »
Even ter verduidelijking. Ik wil hier geen discussie starten over interne Iraanse aangelegenheden zoals de politiek tav (al dan niet ongewenste) minderheden zoals christenen en homo's of andere niet-islamieten. Het gaat me om de combinatie Iran als nucleaire mogelijkheid en de reactie USA/anderen.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2006, 10:04:27 pm door Zijnkind »

grompie

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #6 Gepost op: april 12, 2006, 11:03:17 pm »

quote:

AVee schreef op 12 april 2006 om 21:59:
Iran is harstike onveilig om dat Bush er helemaal niks van snapt.
* grompie stelt voor pas weer mensen uit te gaan zetten naar Iran als zij kernwapens hebben.
geheelonthouder

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #7 Gepost op: april 13, 2006, 12:15:51 am »
Iran is toch het land waar de VS enorm afhankelijk van is? Net zoals de Bolivariaanse Republiek Venezuela.

Delfstoffen

Iran beschikt over enorme voorraden aardolie en aardgas. Ze zijn voornamelijk gelegen in de provincie Khuzestan en de Perzische Golf. Ook wordt veel koper gevonden, met name in het centrale deel van het land tussen de steden Yazd en Kermān. In deze regio wordt onder andere ook bauxiet, steenkool, ijzererts, lood en zink gewonnen.

In februari 2003 werd in Iran uranium aangetroffen, op 200 kilometer afstand van de stad Yazd. Er werd meteen een fabriek gebouwd om het uranium te winnen.

Ook in het Alborzgebergte, nabij Zanjan, Mashhad en op het eiland Hormuz komen koolmijnen voor. Ook wordt in Iran chromiet, goud, mangaan, zilver, tin en wolfraam gevonden. Daarnaast komen (half-)edelstenen zoals barnsteen, agaat, lapis lazuli en turkoois veel voor.

Op zich denk ik eerder dat ze die wapens willen hebben tegen Pakistan, Irak en Afghanistan
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #8 Gepost op: april 13, 2006, 01:19:00 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 12 april 2006 om 20:50:
(..)

Dat riep bij mij toch wel ernstig de vraag op hoe fout het nu is waarmee Iran bezig is.

1) Het is een islamitisch land. Nou en? Pakistan ook en dat heeft allang kernwapens.

dat lijkt me ook niet zozeer het probleem.

quote:

2) Het heeft een grondige hekel aan Israel. Nou en? Dat heeft zo ongeveer het hele midden-oosten. Israel heeft zelf kernwapens en zou hard terugslaan.

Ja, maar er is geen Israelische retoriek over het vernietigen van de hele arabische wereld. Andersom wel. En de leiders van Israel zijn net iets beschaafder (alhoewel de omgang met de palestijnen niet fraai is :( ) dan de meeste arabische leiders. Denk aan Iran, dat de Hezbollah (teroristen) steunt, etc.

quote:

3) Het is anti-westers georienteerd. Nou en? Pakistan en India zijn ook geen schoolvoorbeelden van pro-westerse landen. De regeringen vaak wel maar de bevolking niet. En wat te denken van kernmacht noord-korea?

Ja, en ook Noord Korea is een probleem. Liever helemaal geen kernwapens, maar als alle partijen er hebben, dan ontstaat er weer een koude oorlog dreiging. Als Iran kernwapens heeft, dan denk ik niet dat ze nog moeite doen om zelfs maar te luisteren naar buitenlandse klachten aangaande beleid mbt. Irael, christenen, mensenrechten, etc.

Pakistan en India hebben een tijdlang op veel meer dan 'voet van oorlog' gestaan, en het is gewoon onvoorspelbaar wat er precies gaat gebeuren. Als ze zonder kernwapens vechten is dat ernstig, maar omdat ze ze beide hebben, bestaat er altijd de kans dat één van beiden in een noodgreep op de knop drukt.

Adinomis

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #9 Gepost op: april 13, 2006, 03:12:23 pm »
In 1968 is het z.g. "non-profilatieverdrag" tussen de landen in de wereld gesloten. Dit met de bedoeling de productie van atoomwapens in de hand te houden. Israel en nog een land (ik geloof India) hebben dit verdrag niet ondertekend. Vanwege de moeilijke situatie van Israel is dit "door de vingers gezien".
Iran heeft het wel ondertekend, maar erkent het niet omdat Israel niet heeft getekend.
Alles heeft dus te maken met Israel.
Israel is het brandpunt van de aarde met als middelpunt Jeruzalem.
Iran wil Israel laten verdwijnen van de kaart. Ahmadinejad heeft gezegd dat Duitsland, als dit land zich dan zo schuldig voelt, maar een stukje grondgebied moet inruimen voor de Joden. Ahmadinejad ontkent ook de holocaust.
Jeruzalem is onder Islamitisch beheer geweest. Volgens de Islam is het niet te accepteren dat grondgebied van de Islam in de handen van heidenen en ongelovigen, in hun ogen, over gaat.
Het Midden Oosten keert zich tegen Israel, maar ten diepste tegen de God van Israel.
Er zijn geestelijke machten die achter deze politiek een rol spelen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

HaJee

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #10 Gepost op: april 13, 2006, 03:16:14 pm »
Het is er blijkbaar wel zo gevaarlijk dat Verdonk homoseksuele Iraniërs en 'afvallige moslims' voorlopig toch niet terugstuurt naar Iran. Maar dat is een beetje off topic hier.

Ik kan me voorstellen dat men zich wel wat zorgen maakt om Iran. Die Ahmadinejad lijkt me niet bepaald een lievertje of iemand met wie een redelijke discussie te voeren is.
Maar het is wel de vraag waar de bewijslast ligt.
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Sacerdos

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #11 Gepost op: april 13, 2006, 04:10:14 pm »
Het hele midden oosten is de bakermat van het Christendom ,dus ook Christelijk grondgebied,wat de Christenen van het Midden Oosten maar al te goed weten .

Iran  gevaarlijk, ja zolang er mannen aan het hoofd staan met lappen om hun hoofd en vreemde jurken aan die een dictatuur uitoefenen  ,is het oppassen geblazen ,maar laten we wel wezen is dat ook niet zo voor mijnheer Bush het hoofd van de VS .ook een gevaarlijk man ,waar in het Westen zo niet heel de wereld men wacht tot hij van het toneel zal verdwijnen ,naar zijn tweede ambtsperiode als baas van de VS .

Zijnkind

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #12 Gepost op: april 13, 2006, 04:21:58 pm »
Persoonlijk vind ik de USA op dit moment een groter gevaar voor de wereld. Bush loopt dan wel niet rond in een jurk (denk ik) maar is wel degelijk gevaarlijk. Waarom dreigen ze Iran nu al met de mogelijkheid van een nucleaire "preventieve" aanval? Lijkt me buiten proporties. Of ik moet iets over het hoofd zien wat Iran zo vreselijk gevaarlijk maakt. Vandaar ook dit topic.
Bush laat het doorgaans niet bij woorden zoals de afghanen en irakezen inmiddels weten. Maar die hadden dan ook Osama te logeren resp. Bush zijn vader gekrenkt.

Adinomis

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #13 Gepost op: april 13, 2006, 07:51:45 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 13 april 2006 om 16:21:
Persoonlijk vind ik de USA op dit moment een groter gevaar voor de wereld. Bush loopt dan wel niet rond in een jurk (denk ik) maar is wel degelijk gevaarlijk. Waarom dreigen ze Iran nu al met de mogelijkheid van een nucleaire "preventieve" aanval? Lijkt me buiten proporties. Of ik moet iets over het hoofd zien wat Iran zo vreselijk gevaarlijk maakt. Vandaar ook dit topic.
Bush laat het doorgaans niet bij woorden zoals de afghanen en irakezen inmiddels weten. Maar die hadden dan ook Osama te logeren resp. Bush zijn vader gekrenkt.

Ahmadinejad loopt ook niet in een jurk hoor! Die dreigingen van Bush houden verband met de onderhandelingen met Israel. Sommige dingen moet je zeggen om je onderhandelingspartners zover te krijgen dat ze doen wat je wilt. Bovendien leidt het de aandacht af van wat er in Irak gebeurt. Die hele diplomatie is iets wat ik als christen niet kan goedkeuren. Maar in Israel zegt men wel dat Bush daardoor de situatie voor hen nog wat sust.
De enige reden voor een aanval is dat Iran zich niet houdt aan datgene waaraan zich ze in het non-profilatieverdrag hebben verbonden. Ze hebben daarop hun handtekening gezet.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #14 Gepost op: april 14, 2006, 12:22:33 am »
zolang er een degrelijke dom figuur als nu bij Iran, maar ook bij Noord Korea de baas is, blijven dit landen van dreiging, maar dat is wat anders dan werkelijke macht, dood zullen ze wel kunen saaien, maar ze worden door anderen dan genadeloos terug gepakt.

Het is eerder te hopen te de bidden dat er wijzere personen daar de functie van politiek leider of wat dan ook gaan krijgen, meer westers georienteerd, qua handel is dat ook positief voor de bevolking.

Maar gezien de bijbelse profetiën is een wereld zonder ooglog, hongersnood, aardbevingen of wat dan ook, enkel een verwachting voor iets wat later pas gerealiseerd zal worden.
Dus tot die tijd zullen we er mee moeten leven dat er ergens op de wereld een aantal landen met elkaar in een bloedig conflict verwikkeld blijven.
[JESUS]Life[/JESUS]

grompie

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #15 Gepost op: april 14, 2006, 02:42:25 am »

quote:

Adinomis schreef op 13 april 2006 om 19:51:
De enige reden voor een aanval is dat Iran zich niet houdt aan datgene waaraan zich ze in het non-profilatieverdrag hebben verbonden. Ze hebben daarop hun handtekening gezet.
rice gister: het gaat niet over internationaal recht, het gaat over wat de wereld wil.
geheelonthouder

Nunc

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #16 Gepost op: april 14, 2006, 11:45:29 am »

quote:

Zijnkind schreef op 13 april 2006 om 16:21:

ruim 15 jaar geleden had ook niemand gedacht dat die redelijk westerse dictator in Irak zo gek zou zijn om de woede van de hele wereld over zich heen te halen. Het Westen steunde hem n.b. in zijn strijd tegen Iran, omdat men dacht dat hij de stabiele partij was.

Totdat er Iraakste tanks in Koeweit stonden...
« Laatst bewerkt op: april 14, 2006, 11:45:49 am door Nunc »

Fleur

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #17 Gepost op: april 14, 2006, 03:50:12 pm »
Saddam Hussein, die was inderdaad een gevaarlijke gek. Met Ahmadinejad valt dat nogal mee vind ik. Sterker nog, hij is volgens mij verbazend intelligent, en heeft nog humor ook. Een paar week geleden nog zei hij bijvoorbeeld helemaal geen kernwapens nodig te hebben, omdat hij met zijn uitspraken alleen al Israel op zijn grondvesten kon doen laten schudden. Vind ik een uitermate goeie grap. Hoe dan ook, vijandigheid jegens het Westen houdt niet automatisch in dat de persoon in kwestie 'dom' is (ik citeer spacy).

Ik kan me de verongelijkte houding van de Iraanse president wel voorstellen.
Ten eerste: het Westen meet met twee maten. Israel, dat inderdaad ook een kernmacht is, wordt de hand boven het hoofd gehouden. Ten koste van alles wil de VS voorkomen dat Iran een machtige natie wordt. Een soeverein land wordt aldus uit machtspolitieke overwegingen onder de duim gehouden. Geen wonder dat de president van dat land gaat steigeren.
Ten tweede: Iran wordt door Bush beschouwd als deel van de 'axis of evil'. Ahmadinejads uitspraak dat Israel van de kaart moet worden geveegd, is principieel niet veel stuitender, lijkt mij.
Ten derde: bezit van een kernwapen is voor Iran een begin van herstel van het machtsevenwicht in het Midden-Oosten. Nogmaals: aartsvijand Israel heeft ze ook! Maar inzetten zal Iran een kernwapen niet snel. Dat zou gelijk staan aan zelfmoord. Een allesvernietigende reactie van Israel en de VS ligt immers voor de hand.

Al met al niet heel veel reden tot zorg volgens mij.
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

Nunc

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #18 Gepost op: april 14, 2006, 03:53:55 pm »

quote:

Fleur schreef op 14 april 2006 om 15:50:
Saddam Hussein, die was inderdaad een gevaarlijke gek. Met Ahmadinejad valt dat nogal mee vind ik. Sterker nog, hij is volgens mij verbazend intelligent, en heeft nog humor ook.

Hij heeft de holocaust ontkend. Is dat intelligent?

Fleur

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #19 Gepost op: april 14, 2006, 04:20:41 pm »
Nunc, het raken van een gevoelige Westerse snaar hoeft niet erger te zijn dan het raken van een gevoelige snaar in het Midden-Oosten. Het ontkennen van de holocaust lijkt mij niet per se minder intelligent dan bijvoorbeeld het moedwillig en provocerend beledigen van Mohammed.

En wat trouwens ook weinig intelligent overkomt, is dat in het Westen altijd vurig wordt gepleit voor de vrije meningsuiting, maar dat een Brit die daar gebruik van maakt en de holocaust ontkent, door de Oostenrijkse rechter het gevang wordt ingestuurd!

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #20 Gepost op: april 14, 2006, 05:42:30 pm »
Wapens of niet er wordt wel op een hoog niveau diplomatie gepleegd met Iran.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Adinomis

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #21 Gepost op: april 14, 2006, 06:14:10 pm »

quote:

Saddam Hussein, die was inderdaad een gevaarlijke gek. Met Ahmadinejad valt dat nogal mee vind ik. Sterker nog, hij is volgens mij verbazend intelligent, en heeft nog humor ook.

Ik kan me de verongelijkte houding van de Iraanse president wel voorstellen.

Ahmedinejad zal wel niet dom zijn. Maar het is geen goede president voor zijn volk. De vrouwen krijgen weer minder rechten. Er worden nog meer executies uitgevoerd. Ahmedinejad was betrokken bij de gijzeling van de Amerikaanse ambassade in 1979. De haat tegen Amerika stamt al van veel vroeger tijden. Amerikanen krijgen alleen in heel bijzondere omstandigheden een visum om het land te bezoeken. Voor christenen is het nog moeilijker als voorheen.
Ik ben in 2000 in Iran geweest. Overal zag je leuzen "dood aan Amerika, dood aan Israel".
Toen was Bush nog niet eens aan de regering. De Iraanse machthebbers noemen Amerika de Satan. Ik heb contact met Iraanse mensen. Het zijn heel goede contacten. Maar ik heb er nog niet een gehoord die positieve dingen over Ahmedinejad zei. Of het moet al zijn, dat deze man staat voor wat hij zegt.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #22 Gepost op: april 14, 2006, 09:39:36 pm »
Ik blijf er wel bij dat hij dom is. ;)

Want de kerwapens of verhalen erover verdient ie nog niks mee, hij beslecht er eerder zijn eigen lot mee.
Als ik hem was zou ik de olie naar het westen steeds verder dichtdraaien, maar wel China steeds meer olie gaan leveren, je inkomsten zijn dan gegarandeerd, en je hebt het westen boos, tenminste dat is toch wat hij wil.
[JESUS]Life[/JESUS]

Els

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #23 Gepost op: april 14, 2006, 09:47:40 pm »
Dit staat vanavond op teletekst:

http://teletekst.nos.nl/gif/images/127-01.gif

Slechte zaak voor Iran, want Israël heeft een God, Die niet zal toekijken.
Jaren terug waren Iran en Irak samen van plan Israël kwaad te doen. Daarna was het jaren oorlog tussen die twee landen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #24 Gepost op: april 14, 2006, 10:15:48 pm »
Het westen boos maken lijkt me niet echt de bedoeling. Dat is een bijkomstigheid die voor een iranier alleen maar leuk is. Het echte doel lijkt me de (potentiele kern-) macht van Iran te versterken. En dat gaat zo te zien voorlopig gewoon lukken.

Ahmedinejad is slim/sluw. Hij beseft zeer goed dat de tijd ideaal is. Bush kan na Irak niet rekenen op al te veel steun voor een aanval op Iran. Zolang de situatie instabiel is in Irak tenminste en wie zorgen o.a. voor die instabiliteit door steun aan rebellen te leveren? Juist, Iran en Syrie. Komt bij dat Iran sterker is dan Irak en succes voor Bush allerminst zeker is.

Het is zeer ironisch dat Bush heeft kunnen ingrijpen in een land dat uiteindelijk geen massawapens had. En daardoor de komst van massawapens in een ander land wel eens niet kan voorkomen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #25 Gepost op: april 14, 2006, 10:22:02 pm »

quote:

Ten derde: bezit van een kernwapen is voor Iran een begin van herstel van het machtsevenwicht in het Midden-Oosten. Nogmaals: aartsvijand Israel heeft ze ook! Maar inzetten zal Iran een kernwapen niet snel. Dat zou gelijk staan aan zelfmoord. Een allesvernietigende reactie van Israel en de VS ligt immers voor de hand.

Een scherpe conclusie. Om soortgelijke redenen heeft Noord-korea nog geen kernwapens ingezet tegen zuid-korea of de USA. Terwijl Noord-korea nog steeds officieel in oorlog is met het zuiden en een raket heeft die de USA kan bereiken. Het dreigen met een kernwapen is vele malen effectiever dan een eventueel gebruik. Die les heeft Iran goed begrepen.

Liudger

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #26 Gepost op: april 14, 2006, 10:22:49 pm »

quote:

Fleur schreef op 14 april 2006 om 16:20:
Nunc, het raken van een gevoelige Westerse snaar hoeft niet erger te zijn dan het raken van een gevoelige snaar in het Midden-Oosten. Het ontkennen van de holocaust lijkt mij niet per se minder intelligent dan bijvoorbeeld het moedwillig en provocerend beledigen van Mohammed.

En wat trouwens ook weinig intelligent overkomt, is dat in het Westen altijd vurig wordt gepleit voor de vrije meningsuiting, maar dat een Brit die daar gebruik van maakt en de holocaust ontkent, door de Oostenrijkse rechter het gevang wordt ingestuurd!

Je vergelijkt appels en peren.

De Holocaust staat zo vast als een huis. Het ontkennen daarvan heeft niets te maken met niet weten, en alles met het pushen van een nazistische of antisemitische agenda. Het ontkennen van de Holocaust is na WO II strafbaar gesteld in Duitsland en Oostenrijk als onderdeel vaneen pakket maatregelen om de locale bevolking te dwingen hun verleden onder de ogen te zien en nazi-herrijzenis te voorkomen. Daar hoort ook het verbod op nazi-partijen toe. Ik kan gezien de na-oorlogse situatie daar alle begrip voor opbrengen. Overigens zou het wel logisch zijn eens te overwegen of dit nu nog nodig is. Gezien de opkomst van extreem rechts in Duitsland en Oostenrijk, zou de conclusie best kunnen zijn dat dat inderdaad nog nodig is.

Als geweld ons raakt, mogen wij bediscussieren waar dat geweld door veroorzaakt wordt. Er zijn zeker goede argumenten aan te voeren voor de stelling dat Mohammed direct verantwoordelijk is voor het gemak waarmee moslims overgaan tot geweld. Dat dat pijnlijk is voor moslims, is dan jammer. Met onze Heer wordt om veel minder en met veel minder rechtvaardiging regelmatig de spot gedreven.

Ahmadinejad dom noemen is inderdaad geen zinvolle analyse. Er spelen twee factoren denk ik. Ten eerste staat het islamitische bewind in Teheran nogal onder binnenlandse druk - het is tamelijk onpopulair. De beproefde methode in zo'n geval is de aandacht te richten op een buitenlandse vijand. Een oorlog is ideaal - dat herstelt de nationale eenheid.
Maar het is ook goed mogelijk dat hij de mening van mensen gewoon aan zijn laars lapt , en zijn perceptie van wat Allah van hem wil boven alles stelt.

In beide gevallen is de toekomst donker. Ik denk dat er oorlog komt. Ook al blijft Bush thuis.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Liudger

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #27 Gepost op: april 14, 2006, 10:35:57 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 14 april 2006 om 22:22:

[...]
 Een scherpe conclusie. Om soortgelijke redenen heeft Noord-korea nog geen kernwapens ingezet tegen zuid-korea of de USA. Terwijl Noord-korea nog steeds officieel in oorlog is met het zuiden en een raket heeft die de USA kan bereiken. Het dreigen met een kernwapen is vele malen effectiever dan een eventueel gebruik. Die les heeft Iran goed begrepen.

De vergelijking met Noord-Korea gaat helemaal mank. Noord-Korea dreigt niet een ander land te vernietigen (behalve uit zelf-verdediging). Ahmadinejad geeft heel uitdrukkelijk aan dolgraag een ander land te willen vernietigen, hoewel het geen bedreiging voor Iran vormt.

Het is goed mogelijk dat hij een eventueel kernwapen niet zou inzetten. Ik zou er overigens geen geld op inzetten. Maar ook al doet hij dat niet, het blijft een gevaarlijke oorlogshitser. Let wel, ik ben absoluut tegen een 'first strike' of zoiets tegen Iran - dat is compleet contraproductief.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Adinomis

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #28 Gepost op: april 14, 2006, 11:16:02 pm »
[afbeelding]

Ik krijg die afbeelding er niet op. Kan iemand een tip geven? :'(

Geeft dit niet te denken?

Zach. 12
3 Te dien dage zal Ik Jeruzalem maken tot een steen, die alle natiën moeten heffen; allen die hem heffen, zullen zich deerlijk verwonden. En alle volkeren der aarde zullen zich daarheen verzamelen.
« Laatst bewerkt op: april 14, 2006, 11:49:42 pm door Adinomis »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #29 Gepost op: april 15, 2006, 12:25:50 am »

quote:

Iranian president inflames tensions with Israel
Palestinians facing a 'holocaust,' Ahmadinejad says

Friday, April 14, 2006; Posted: 5:07 p.m. EDT (21:07 GMT)
TEHRAN, Iran (CNN) -- Iran's president, who last October said Israel "must be wiped off the map," stoked tensions with the Jewish state Friday saying, "the Zionist regime is a dying tree, and soon its branches will be broken down."

Despite that, Mahmoud Ahmadinejad said in a speech that Israel remains a threat to Islamic countries.

"The existence of the Zionist regime is tantamount to an imposition of an unending and unrestrained threat so that none of the nations and Islamic countries of the region and beyond can feel secure from its threat," Reuters News Agency quoted Ahmadinejad as saying in Friday's speech.

The Iranian president's remarks came as Western nations pressured Tehran to halt its uranium enrichment program, something the United States, Israel and others say can lead to the production of nuclear weapons.

Iran says the nuclear program is only for power production, but Israel's chief of military intelligence, Maj. Gen. Amos Yadlin, said Wednesday it could lead to an Iranian nuclear weapon by the end of the decade, according to an Associated Press report.

In his October speech, Ahmadinejad said the "new wave of confrontations generated in Palestine and the growing turmoil in the Islamic world would in no time wipe Israel away," according to paraphrased statements reported by Iran's Islamic Republic News Agency. (Full story)

In December, Ahmadinejad continued the verbal assault against Israel, calling the Holocaust a "myth." (Full story)

"They have invented a myth that Jews were massacred and place this above God, religions and the prophets," Ahmadinejad said in the December speech. "If you have burned the Jews, why don't you give a piece of Europe, the United States, Canada or Alaska to Israel?"

Friday he again questioned the killing of millions of Jews during World War II.

"If such a tragedy were true," said Ahmadinejad, "why with force, by killing, does it have to be compensated?"

Ahmadinejad on Friday was addressing a room full of representatives from Middle Eastern and some African nations for a gathering billed as a conference "on Jerusalem and support for the rights of the Palestinian people."

He described the Holocaust -- in which 6 million Jews and millions of others were killed by the Nazis -- as a story that "many countries believe."

Ahmadinejad said Palestinians are being subjected to a "holocaust."

"And is this holocaust worse than or less bad than the holocaust you claim that has taken place? There is no doubt in the holocaust that exists in Palestine at the moment, and has been existing for the last 60 years."

U.S. and European leaders have pointed to Ahmadinejad's comments on the Holocaust and his calls for the destruction of Israel as signs that Iran must be prevented from securing nuclear weapons.

U.S. State Department spokesman Sean McCormack echoed those concerns Friday, calling Ahmadinejad's most-recent remarks "more reprehensible rhetoric."

"This is the kind of rhetoric I think that has only added to the fears and concerns of the international community as it relates to Iran's pursuit of a nuclear weapon," McCormack told reporters in Washington.
Bron: http://www.cnn.com/2006/W...14/iran.israel/index.html

Ik vind het maar een eng figuur...  :r  Maar volgens mij gaan we nog wel heel wat Bijbelse profetieen in vervulling zien gaan... Ik heb zo'n idee dat de komende jaren er heel wat rond deze man/dit land en Israel zou kunnen gaan gebeuren.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #30 Gepost op: april 16, 2006, 11:33:54 pm »
als je deze link moet geloven is Bush ook niet zo'n lievertje

http://home.hetnet.nl/~fm...20Orde%20in%20opkomst.htm

http://achtergeslotendeur...=265530&tbl_archief=0

Niet dat je dit moet geloven, maar wellicht eens interessant om kennis van te nemen...

Kajem
« Laatst bewerkt op: april 16, 2006, 11:44:20 pm door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Fleur

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #31 Gepost op: april 17, 2006, 12:24:51 am »

quote:

Liudger schreef op 14 april 2006 om 22:22:
Je vergelijkt appels en peren.

De Holocaust staat zo vast als een huis. Het ontkennen daarvan heeft niets te maken met niet weten, en alles met het pushen van een nazistische of antisemitische agenda.

Bij nader inzien gaat mijn vergelijking inderdaad mank. De eigenschap van een vergelijking echter is doorgaans dat ze een bepaald standpunt kracht moet bijzetten. Het leuke is nu dat dat standpunt fier overeind kan blijven staan, ondanks dat de vergelijking niet goed is gekozen.

quote:

Het ontkennen van de Holocaust is na WO II strafbaar gesteld in Duitsland en Oostenrijk als onderdeel vaneen pakket maatregelen om de locale bevolking te dwingen hun verleden onder de ogen te zien en nazi-herrijzenis te voorkomen. Daar hoort ook het verbod op nazi-partijen toe. Ik kan gezien de na-oorlogse situatie daar alle begrip voor opbrengen. Overigens zou het wel logisch zijn eens te overwegen of dit nu nog nodig is. Gezien de opkomst van extreem rechts in Duitsland en Oostenrijk, zou de conclusie best kunnen zijn dat dat inderdaad nog nodig is.

Sterk oneens. Verbod heeft geen enkele zin. Maar goed, dit is een andere discussie.

quote:

Als geweld ons raakt, mogen wij bediscussieren waar dat geweld door veroorzaakt wordt. Er zijn zeker goede argumenten aan te voeren voor de stelling dat Mohammed direct verantwoordelijk is voor het gemak waarmee moslims overgaan tot geweld. Dat dat pijnlijk is voor moslims, is dan jammer. Met onze Heer wordt om veel minder en met veel minder rechtvaardiging regelmatig de spot gedreven.

Het is volgens mij precies deze houding die voor verwijdering zorgt tussen de moslimwereld en het Westen. Je hebt het over 'het gemak waarmee moslims overgaan tot geweld'. Allemachtig. Heb je het over die enkele dwazen die vliegtuigen in gebouwen boren? Het merendeel der moslims is vreedzaam. Of althans, niet gewelddadiger dan de christenen die zoveel bloedige godsdienstoorlogen hebben uitgevochten.

quote:

Ahmadinejad dom noemen is inderdaad geen zinvolle analyse. Er spelen twee factoren denk ik. Ten eerste staat het islamitische bewind in Teheran nogal onder binnenlandse druk - het is tamelijk onpopulair. De beproefde methode in zo'n geval is de aandacht te richten op een buitenlandse vijand. Een oorlog is ideaal - dat herstelt de nationale eenheid.
Maar het is ook goed mogelijk dat hij de mening van mensen gewoon aan zijn laars lapt , en zijn perceptie van wat Allah van hem wil boven alles stelt.

In beide gevallen is de toekomst donker. Ik denk dat er oorlog komt. Ook al blijft Bush thuis.

Een weinig overtuigende analyse, als ik zo vrij mag zijn. Het regime is vooral zeer onpopulair onder een kleine groep studenten en intellectuelen. Die vinden voor hun antipathie echter onvoldoende weerklank onder de massa. Ik vraag me zeer af of zijn onpopulariteit de reden is voor het regime om de aandacht te richten op het Westen.
Een oorlog ideaal??? Omdat die de nationale eenheid zou herstellen? Hm. Oorlog met wie dan? En zijn er ernstige problemen met Irans nationale eenheid?
Ik blijf erbij dat het zelfvertrouwen waarmee Iran de laatste tijd naar voren treedt, vooral terug is te voeren op de wens om een lokale grootmacht te worden, en om een tegenwicht te vormen tussen de genabuurde kernstaten Israel, Pakistan en India (en Rusland).

Natuurlijk kan ik het mis hebben, en staat Ahmadinejad op het punt een raket op een westers doel af te vuren. Maar het zou me verbazen. Ik zou dan moeten terugkomen op mijn standpunt, want dan zou hij écht dom zijn.
« Laatst bewerkt op: april 17, 2006, 12:49:40 am door Fleur »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Hoe gevaarlijk is Iran?
« Reactie #32 Gepost op: maart 20, 2009, 08:56:02 am »
Obama spreekt tot het Iraanse volk en har leiders in een video boodschap: http://www.spitsnieuws.nl...elkomt_boodschap_van.html

Een erg positieve insteek en ik ben zeer benieuwd naar concrete acties.