Auteur Topic: Twee kerkdiensten per zondag  (gelezen 13669 keer)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Twee kerkdiensten per zondag
« Reactie #50 Gepost op: maart 26, 2006, 02:27:31 pm »

quote:

Qohelet schreef op 24 maart 2006 om 16:54:
Wekelijks Rooster Godsdienst voor alle kerkleden:

Zondag
9:00 - 10:30    lezing (eer-preek) door ds. X, opgedragen aan God
10:30 - 11:30  koffiepauze, ruimte voor onderlinge werkbespreking (bemoediging)
11:30 - 12:00  feestelijke toezinging van God (sing-in), onder leiding van cantor Y.
12:00 - 13:30  lunch met herdenkingsritueel (agape-maal met avondmaalsviering)
13:30 - 14:30  vrije ruimte (spelletjes, diapresentatie, werkgroepen)
14:30 - 15:30  hoorcollege (leer-preek) door ds. X of ourderling Z.
15:30 - 16:45  werkcollege (bijbelstudie), in kleinere groepen
16:45 - 17:00  gezamenlijke afsluiting

Maandag
...

Dat is een normale planning voor een niet te intensieve "studiedag". Voor een congres kunnen we dit soort dingen prima plannen en mensen motiveren. Waarom niet voor de zondaagse eredienst?

deal! Goed plan!

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: maart 26, 2006, 03:34:00 pm »

quote:

cyber schreef op 26 maart 2006 om 14:18:
Ik begrijp de tegenstand tegen de veranderingen in de kerk niet.
Ik ook niet

quote:

Prediker zei al; er is niets nieuws onder de zon.........
Amen.

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: maart 27, 2006, 04:09:40 pm »

quote:

Qohelet schreef op 24 maart 2006 om 16:54:
Wekelijks Rooster Godsdienst voor alle kerkleden:

Zondag
9:00 - 10:30    lezing (eer-preek) door ds. X, opgedragen aan God
10:30 - 11:30  koffiepauze, ruimte voor onderlinge werkbespreking (bemoediging)
11:30 - 12:00  feestelijke toezinging van God (sing-in), onder leiding van cantor Y.
12:00 - 13:30  lunch met herdenkingsritueel (agape-maal met avondmaalsviering)
13:30 - 14:30  vrije ruimte (spelletjes, diapresentatie, werkgroepen)
14:30 - 15:30  hoorcollege (leer-preek) door ds. X of ourderling Z.
15:30 - 16:45  werkcollege (bijbelstudie), in kleinere groepen
16:45 - 17:00  gezamenlijke afsluiting

Hm, bij zo'n kerkdienst zou ik mijn gezicht niet vaak laten zien. Ik denk zelfs helemaal nooit. De zondag is er óók om bij te komen van een week hard werken. Ik moet er niet aan denken om dan van 9 tot 5 in een kerk te zitten zeg!
En dat noem je nog 'niet te intensief' ook! Twee uur preek, ruim een uur werkcollege, een half uur sing-in (met opwekkingsliederen zeker?), nee mij niet gezien...
Trouwens, wat is een eer-preek, en moet die anderhalf uur duren? Ik zou zeggen dat de meesten in deze beeldcultuur niet meer geboeid kunnen worden door ellenlange vertogen.

Klinkt wat negatief allemaal misschien. Sorry daarvoor.
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2006, 04:10:54 pm door Fleur »
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: maart 27, 2006, 05:33:42 pm »
Ik stoor me meer aan dat beginnen om 9.00u ;).
Maar dat het anderhalf uur duurt, komt vast niet uitsluitend door de preek. Ik denk dat Qohelet een 'gewone' kerkdienst voor ogen heeft, waarin ook gebeden en gezongen wordt. Wat mij betreft mag dat dan iets korter en iets later, dus kerk vanaf 10.00u, 1 uur dienst, en de rest een half uur opschuiven, zodat men om 17.30u naar huis gaat.
Een 'eer-preek' staat tegenover 'leer-preek'. Een leerpreek is wat nu de catechismuspreek is. Waarin God (via de predikant) iets uitlegt aan de gemeente dus. Een eerpreek is net andersom bedoeld, schat ik. Het is een dienst waarin God bezongen wordt, waarin Zijn grote daden besproken worden. Waarin mensen dus naar God toegaan.
Als je het opvat in richtingen is het een mooie zondag. Na een week hard werken komt de gemeente, met zonde, schuld en/of dankbaarheid voor God. De ochtenddienst en singin-sluiten daarbij aan. Dan volgt de maaltijd, met 'avond'maal als hoogtepunt. Dan volgt hetgeen dat God ons mee wil geven voor de komende week, en gaan we het kerkgebouw weer uit en de week weer in.

Ik denk dat op dit moment vooral het bijbelstudiegedeelte een probleem op zou leveren: daarvoor is voorbereiding nodig, en moeten de leiders goed geinstrueerd worden. Een ander nadeel is dat er nogal wat ouderen en kinderen zijn die 's middags een dutje doen. Dat is in ons kerkgebouw echt niet mogelijk, terwijl een dienst van 7u toch echt te lang is voor sommigen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: april 02, 2006, 12:57:36 pm »
Modbreak:
4 off-topic berichten en reacties erop verwijderd.

Het gaat hier niet om de vaststelling dat er 2 diensten zijn op dit moment en ook niet om roomse alternatieven.
Het wel over de invulling en frequentie van de eredienst(en) in de gkv.

Dit is het GEREFORMEERD LEVEN subforum en daar gelden Richtlijnen Gereformeerd Leven.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: april 08, 2006, 08:13:03 pm »
Hm ik zou het feit dat je twee diensten hebt gebruiken om wat meer interactie in de gemeente te krijgen. Ik heb totaal geen moeite met 2 preken, hoewel ik geen voorstander ben van 's ochtends al zo vroeg een dienst hebben... mag van mij wel iets later. Maar ik merk wel dat bij ons in de gemeente sommige mensen maar 1 keer gaan (nu zijn de diensten van Ds. Hutten vaak ook wel redelijk lang... maar mijn ouders gaan bijvoorbeeld na de kerk zo ongeveer gelijk naar huis, want dan vinden ze dat het wel lang genoeg heeft geduurd.... terwijl er de mogelijkheid is om koffie te drinken met de gemeente... dat vind ik dan jammer, want dan heb je wel 2 leerzame preken, maar een beetje contact met je kerkgenoten is ook belangrijk.... misschien wel belangrijker dan de discussie of je nou 1 of 2x op zondag naar de kerk "moet".
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Lightwoman

• http://productions.4uss.com
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: april 24, 2006, 07:34:44 pm »
Tjah, we hebben ook 2 kerkdiensten op 1 dag... Maar dat ik meer omdat we ruim 900 leden hebben, en het in 1 dienst zo druk wordt... :P
Dus eentje om 9 uur en eentje om half 12...
And there will be light!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: april 27, 2006, 12:14:22 pm »
Hm, half 12 is wel een mooie tijd... Dan komt de zondag als RUSTdag ook niet zo in het geding :D
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien