quote:
elle schreef op 15 april 2006 om 22:03:[...]
... ik vind het erg prettig om het het plaatsvervangend sterven van mijn Heer te herdenken op de manier waarop Hij dat bevolen heeft. Welke dag is daar meer geschikt voor dan de
Goede Vrijdag?
Sorry Elle, ik kan je gedachtengang in het geheel niet volgen!
Jezus heeft nooit en nergens bevolen om op zijn sterfdag in het sacrament van de Tafel zijn lijden en sterven te herdenken!
Hij droeg zijn leerlingen de dag er voor op om Hem te gedenken!!!
Dus op de zgn. Witte Donderdag.
Geheel in de lijn ook van de Joodse Pesachviering.
(Let ook even op het verschil tussen herdenken en gedenken, de gemeente moet gedenken, niet herdenken; Avondmaal is toch geen variant van 4 mei?)
Gedenken = tegenwoordig stellen! Jezus sprak dan ook niet voor niets: 'Doet dit tot mijn gedachtenis'.
Vele eeuwen lang heeft dan ook niemand in de kerk er ook maar serieus over gedacht om op de Goede Vrijdag avondmaal te vieren!
In de RKK wordt dan ook na de Witte Donderdagviering het altaar onttakeld, pas in de Paasnacht wordt e.e.a. weer 'aangekleed'.
Op Goede Vrijdag is er dan ook helemaal niets zichtbaar dat zweemt naar het sacrament!
Wie gelooft in de 'presentia realis' van Christus in het sacrament (en dat deden óók de reformatoren Luther en Calvijn!) kan enkel concluderen dat als er op één dag juist niet het avondmaal gevierd kan worden, dat de Goede Vrijdag en de Stille Zaterdag (althans vóór de Paaswake) is.
Niet voor niks was pastoor Desmaele in Machelen aan de Leije gisteren dan ook blij dat Gerard Reve op Stille Zaterdag werd begraven, dan immers hoefde er bij zijn begrafenis geen mis te worden opgedragen in aanwezigheid van tal van buitenstaanders.
De avondmaalsviering op Goede Vrijdag is liturgiehistorisch bekeken een laatkomer.
Pas in de 19e eeuw werd daarmee begonnen in vrijzinnig-Zwingliaanse kring, de Remonstranten voorop.
Daar werd zelfs in menige gemeente de avondmaalsviering op Goede Vrijdag de enige avondmaalsviering in het jaar!
Geen wonder als men enkel oog heeft voor het 'symbolische' aspect van brood en wijn, en geen weet meer heeft van het 'met Hem in gemeenschap' zijn.
Oftewel zijn tegenwoordigheid vieren!
Waar in het sacrament een levende Christus centraal zou moeten staan, ging men warempel een dode herdenken, en dat terwijl Avondmaal juist niet herdenken, maar gedenken is!
De vrijzinnige avondmaalsviering op Goede Vrijdag is wonderlijk genoeg in de de loop van de 20e eeuw doorgedrongen in menige orthodoxe gemeente (inclusief GKv-gemeenten).
Soms werd het zelfs als het toppunt van vroomheid ervaren!
Ik meen in de laatste jaren echter gelukkig een kentering te bespeuren.
In zeer veel PKN-gemeenten (en zowaar ook in enkele GKv's) wordt de Maaltijd van de Heer nu gevierd op Witte Donderdag en/of op Pasen. Kijk, dát is Bijbels!
Ik kan me dus geheel en al vinden in de visie van
quote:
dsWim, die op 15 april 2006 om 11:14 schreef: :Avondmaal vieren op Goede Vrijdag is een teken van gebrek aan liturgisch besef en van gebrek aan besef van wat het avondmaal is. Beide komen helaas veel voor in GKv kerken - en niet alleen daar. Er zijn ook veel PKN gemeenten van vooral hervormde achtergrond waar op Goede Vrijdag avondmaal wordt gevierd. Jammer, het houdt de begrafenis-sfeer in stand die toch al vaak rond gereformeerde avondmaalsvieringen hangt.
Boeiend en leerzaam is het boek van Ko Joosse: 'Om Hem te gedenken'.
(over de viering van de Goede Week) ISBN 00 304 0996 7