Over de oorsprong van tweede feestdagen:
6 december 2005
Vraag: Waarom hebben we in Nederland allerlei ‘tweede feestdagen’?
Rien Wols vraagt zich af waarom alleen Nederland een tweede paasdag en bijvoorbeeld een tweede pinksterdag heeft. In de Angelsaksische Landen bestaat die traditie niet, volgens Wols. Waar komen die tweede dagen vandaan?
Antwoord: In Angelsaksische landen bestaan in sommige gevallen wel tweede dagen met feesten. Denk aan de Engelse Boxing day (tweede kerstdag). Daarnaast kent Engeland de ‘Bank Holidays’ die vergelijkbaar zijn met onze ‘tweede feestdagen’. Maar Nederland heeft er wel erg veel. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de zondag waarop deze feesten vallen. Op die dag was het ongebruikelijk om wereldlijke spelletjes te spelen zoals ei-tikken en ‘korrie-rijden’. Soms was er zelfs een derde dag. Pinksterdrie is daar een voorbeeld van. Het heeft waarschijnlijk te maken met de zondagsheiliging. Nederlanders gaan ook niet op zondag naar de stembus.
http://www.volkscultuur.nl/index.php?chapter=forumIn het verleden werden tweede feestdagen in het voorjaar vaak door kleine boeren en arbeiders gebruikt om hun akkertje te bewerken waarbij ze het materiaal van hun baas dan mochten gebruiken, aldus mijn man. En met vroeger wordt dan bedoeld: het begin van de twintigste eeuw. Hoe ver dat precies teruggaat, weet ik echt niet.
Dus mogelijk was de tweede feestdag oorspronkelijk niet bedoeld als rustdag?
In de huidige tijd hebben mensen veel meer vrije tijd. Het is niet meer nodig om je tuintje of akkertje te bewerken op een tweede feestdag.
Persoonlijk hoef ik geen complete kerkdienst met preek op tweede feestdagen, omdat ik niet vind dat een derde preek iets toevoegt. Ik neem er niets meer van op in elk geval, aan twee prkeen heb ik meer dan voldoende. Verder vind ik het wel fijn om een soort viering te hebben met de gemeente samen. Zingen ofzo.