Auteur Topic: Links- of rechtshandig? (afgesplitst van Linkerkant)  (gelezen 2440 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
Links- of rechtshandig? (afgesplitst van Linkerkant)
« Gepost op: mei 04, 2004, 08:16:24 pm »
Dit topic is afgesplitst van linkerkant.

Niet alleen daarmee denk ik.. want waarom vinden ouders het vaak nog vervelend/moeilijk als hun kind linkshandig is ipv rechtshandig? (Begrijp ik zelf niet, linkshandigheid is imho vrij normaal.)
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2004, 12:27:05 am door Marloes »
[Prediker 7:29]

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 04, 2004, 09:37:24 pm »
Auw... ;)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 04, 2004, 09:53:42 pm »
Iedereen heeft zo z'n afwijkingen. :P

Maar er zijn echt veel mensen die linkshandigheid vervelend vinden, of willen weten hoe ze hun kinderen er van af kunnen helpen. En er zijn nog altijd linkshandige kinderen waarvan de groep-3-juf de ouders vertelt dat hun kind nooit netjes zal leren schrijven omdat-ie linkshandig is, en er helaas geen methodes voor linkshandigen bestaan (wat niet klopt).

Ik denk haast dat de voorkeur voor een rechterhand / rechts iets is wat wereldwijd voorkomt, en dus niet cultureel bepaald is. Wat de oorzaak dan wel is weet ik niet. :(

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 04, 2004, 11:08:37 pm »
Ik ben linkshandig, heb er nooit geen enkel probleem mee gehad... en ik kan hartstikke netjes schrijven :-)
Maar goed, we raken een beetje van t onderwerp af hier.

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 05, 2004, 12:23:50 am »
offtopic:Over linkshandigheid en schrijven, lijkt me logisch dat het voor linkshandigen lastiger is om netjes te schrijven. Ik heb geregeld dat ik vlekken maak omdat de inkt nog niet droog is als ik er met mijn hand overheen ga. Bij rechtshandigen is dat minder een probleem omdat we nu eenmaal van links naar rechts schrijven.

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 05, 2004, 12:58:16 am »
Ik ben ook linkshandig, en dit was bij idd ook een probleem, maar alleen toen ik in een speciaal linkshandig schrift moest schrijven op school, en met een vulpen. vanaf toen nooit ergens last van gehad eigenlijk. Maar ja, dat is verschillend per persoon. Maar ik geloof niet dat ik minder netjes schrijf dan iemand die rechtshandig is...
Maar dan heb je ook nog de mensen (zoals ik ook) die linkshandig + rechtshandig zijn. Ik knip bv rechts en nog meer van die dingen. K ben dus misschien geen rasechte linkshandige  :?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 05, 2004, 08:18:11 am »
Nee, jij bent een typisch voorbeeld van een aangepaste linkshandige Rianne. Ook 'meerhandigheid' valt onder linkshandigheid. Je hebt vroeger op de kleuterschool waarschijnlijk geen aangepaste schaar ed gehad en je aangeleerd met rechts te knippen. ;) voorbeeldverhaaltje bezorgde ouder

Dat verhaal van het opsplitsen van (niet-)christenen aan de linker- en rechterhand komt trouwens uit het kleutervertoelboek/kleuterbijbel oid van Anne de Vries (die met "tik-tik-tik, klop-klop-klop" het verhaal over Noach begint.)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 08, 2004, 05:07:37 pm »

quote:

Marloes schreef op 05 mei 2004 om 08:18:
Nee, jij bent een typisch voorbeeld van een aangepaste linkshandige Rianne. Ook 'meerhandigheid' valt onder linkshandigheid. Je hebt vroeger op de kleuterschool waarschijnlijk geen aangepaste schaar ed gehad en je aangeleerd met rechts te knippen. ;)

Graag wil ik mezelf verbeteren: als je tweehandig bent zonder dat je daartoe gedwongen bent door school of ouders oid, dus je linkshandigheid werd geaccepteerd en er werd aangepast materiaal aangeboden zodat je je rechterhand-handigheid niet hoefde te ontwikkelen, kan het zijn dat je ambidexter bent... maar dat is vrij zeldzaam. Met Google is er wel meer info over te vinden.

/ edit
Vragenlijst: hoe links- of rechtshandig ben je?
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2004, 05:22:59 pm door Marloes »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 08, 2004, 11:29:41 pm »
Aquila: met de hand ben ik volgens de test echt rechts: +10. Hoewel ik ook best veel links kan.
bv. schroevedraaier, boormachine gebruiken enz.
Maar met de voet ben ik juist links georienteerd. ik voetbal links, stap a/d rechterkant op met de fiets. Ik kan niet of nauwelijks a/d rechterkant opstappen, maar met rechts voetballen lukt wel vrij goed, wel zo nauwkeurig, maar niet zo hard.

Komt dit bij meerdere mensen voor?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 09, 2004, 12:15:09 am »
Ik vond die test wel grappig, heb er ongeveer evenveel links als rechts op.
Even alles uit de test:

Schrijven: links
Tekenen: links
Tanden poetsen: links
Flesopener vasthouden: rechts
Bal weggooien: rechts
Hamer vasthouden: links
Tennisracket: rechts
Met mes touw doorsnijden: links
Met lepel roeren: links/rechts
Uitgummen: links
Lucifer aandoen: rechts
(knippen: rechts)

Best interessant eigenlijk... hoe zou dat komen?
(soory dat we helemaal van t onderwerp af zijn, misschien een ideetje om hier wat nieuws van te maken, ZUS??)

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 09, 2004, 08:49:48 am »
Ik ben rechts en 2-benig. _O_
Live vanuit de luie stoel

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 05, 2004, 12:21:26 am »
Ik ben links  :)  (schrijvend én denkend  ;)  )

Heeft iemand me nog gemist? Ben er een week niet geweest  O-)  :P
Bombus terrestris Reginae

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 05, 2004, 12:24:35 am »

quote:

Bumblebee schreef op 05 juni 2004 om 00:21:
Ik ben links  :)  (schrijvend én denkend  ;)  )

Heeft iemand me nog gemist? Ben er een week niet geweest  O-)  :P
Jawel, maar als je er niet bent kan niemand je dat vertellen!  :P  O-)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 05, 2004, 11:15:47 am »
Haha  :)

offtopic:ik had het op IRC verteld immers  :) ik was de hele week op het WONCA groot europees huisartsencongres in Amsterdam... supergaaf maar ik was echt gebroken gisteren! Elke dag ongeveer vanaf 8.30 's morgens tot 01.00 's nachts wetenschappelijk en sociaal programma, tienduizenden handen geschud van huisartsen en HAIO's uit heel Europa... geweldig maar blij dat het "maar" een weekje was!
Bombus terrestris Reginae

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 05, 2004, 11:22:46 am »
Je hebt ze toch wel met de linkerhand geschud he?
Pinkeltjefan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 05, 2004, 11:56:44 am »
Hier zijn vast meer links- dan rechtshandigen. Die ademen door het andere neusgat en activeren zo hun abstracte hersenhelft, en snappen dus computers en internet beter. Er komt hier geen doorsnee selectie.
Ik ben een vreemde eend in deze bijt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 05, 2004, 12:17:51 pm »
Klopt. Ik heb op die lijst van Van Strien (Test voor linkshandigheid) en score van -10. Ik doe echt ALLES linkshandig. Ik kies vrienden ook uit op handvoorkeur, de mensen die ik tot mijn beste vrienden reken zijn zowat allemaal links :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 05, 2004, 07:46:53 pm »
In dat geval, Roodkapje, worden wij nooit vrienden. Volgens de test ben ik 100% rechtshandig.  :P

Overigens bij voetbal en hoogspringen bleek weer dat ik linksbenig ben. Stond meestal op een linker middenveld positie. Niet zo slim...daar moet je het meeste loopwerk verrichten  :+ .
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2004, 07:47:41 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 07, 2004, 10:20:15 am »
volgens de test ben ik ook +10 rechtshandig, maar heb al wel een aantal keren opmerkingen gehad dat ik iets linkshandig zou doen, maar kan me op dit moment even niet herinneren waarmee dat dan was.
ik heb wel eens geprobeerd ook met links netjes te kunnen schrijven, en volgens mij wil dit ook best met wat oefening
[JESUS]Life[/JESUS]

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 07, 2004, 05:41:09 pm »

quote:

elle schreef op 05 juni 2004 om 11:56:
Hier zijn vast meer links- dan rechtshandigen. Die ademen door het andere neusgat...
Hoe moet dat dan als ze met dat ene neusgat verkouden zijn? Dan zijn ze niet meer zo abstract? O-)
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier