quote:
grompie schreef op 12 april 2006 om 05:09:Ik snap er natuurlijk geen bal van maar wat ik begrijp uit hebreeen 10.
Heb 10:16 Want nadat Hij te voren gezegd had: Dit is het verbond, dat Ik met hen maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten geven in hun harten, en Ik zal die inschrijven in hun verstanden; Uit deze kennis volgt rechtvaardigheid.
Heb 10:26 Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden; Als je gerechtvaardigd bent door het offer van Christus, en je zondigt toch nog, dan kun je het verder wel vergeten.
Tja, hoe kan er dan in 1 Johannes een heel andere tekst staan: Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven....
Dit lijkt in tegenstelling te zijn met die tekst uit Hebreeen 10. Dan moet je opzoek naar hoe het dan wel zit. Want de bijbel spreekt zichzelf niet tegen - en zeker niet als dit teksten zijn die allebei in het NT staan.
Hier is wel eens eerder wat over gezegd en het is idd een heel lastige tekst.
Hebreeen is een brief geschreven aan Joodse christenen. Ook hierbij geldt dat er gelovigen zijn die het
echt zijn, maar dat er ook gelovigen zijn die
er aan de buitenkant zo uitzien maar in wezen 'naambelijders' zijn. Dus alleen in naam gelovig maar niet het leven uit God hebben ontvangen; oftewel ze zijn niet wedergeboren.
Toch worden ze vaak wel als 'christenen' aangesproken in de Bijbel omdat God hen houdt, aan wat zij zeggen te geloven, aan wat ze
belijden te zijn. Ook al is het niet echt.
Vergelijk hierbij bijvoorbeeld de volgende gelijkenis, waar de 'kerk' wordt gezien als 10 maagden, maar vijf zijn dwaas en vijf zijn wijs:
quote:
Matt. 25
6 En midden in de nacht klonk een geroep: De bruidegom, zie, gaat uit hem tegemoet! 7 Toen stonden al die maagden op en brachten haar lampen in orde. 8 En de dwaze zeiden tot de wijze: Geeft ons van uw olie, want onze lampen gaan uit. 9 Maar de wijze antwoordden en zeiden: Neen, er mocht niet genoeg zijn voor ons en voor u; gaat liever naar de verkopers en koopt voor uzelf. 10 Doch terwijl ze heengingen om te kopen, kwam de bruidegom, en die gereed waren, gingen met hem de bruiloftszaal binnen, en de deur werd gesloten. 11 Later kwamen ook de andere maagden en zeiden: Heer, heer, doe ons open! 12 Maar hij antwoordde en zeide: Voorwaar, ik zeg u, ik ken u niet. 13 Waakt dan, want gij weet de dag noch het uur.
De helft heeft geen olie in de lamp, en blijft achter als de bruidegom komt. Als je olie ziet als het beeld van de Heilige Geest/de brandstof voor het christenleven, is het duidelijk dat de helft echte christenen waren, en de andere helft niet. Vandaar dat de bruidegom hier ook hen niet open doet.
quote:
Hebreeen 10
26 Want indien wij opzettelijk zondigen, nadat wij tot erkentenis der waarheid gekomen zijn, blijft er geen offer voor de zonden meer over, 27 maar een vreselijk uitzicht op het oordeel en de felheid van een vuur, dat de wederspannigen zal verteren.
...
29 Hoeveel zwaarder straf, meent gij, zal híj verdienen, die de Zoon van God met voeten heeft getreden,
Je kunt de waarheid erkennen, maar toch niet
bezitten. En dit is een brief aan Joden die Christen zijn geworden. Maar ook hier zijn er 'naambelijders' die alleen uiterlijk gezien christen zijn gewqorden. Als zij dit weer aan de kant zouden schuiven, zouden ze terugvallen in het Jodendom. Dat is het volk dat de Heer niet heeft aangenomen en naar het kruis heeft verwezen.
En dat is voor deze christenen het erge: dat je op die manier je weer een maakt met mensen die Jezus hebben gekruisigd, en je dat dus eigenlijk opnieuw doet:
Christus weer kruisigen.
(Dat staat ook zo genoemd in Hebr. 6:
6 en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken.)