Auteur Topic: Jezus volgen ?  (gelezen 1211 keer)

Macguinness

• Bekijk profiel
Jezus volgen ?
« Gepost op: april 12, 2003, 01:10:43 pm »
Lucas 14 :25-35

25 Er kwamen heel veel mensen naar Jezus toe. Op een gegeven ogenblik draaide Hij Zich om en zei:  26 "Wie bij Mij wil horen, moet meer van Mij houden dan van zijn vader, moeder, vrouw, kinderen, broers en zusters. Ik moet hem zelfs meer waard zijn dan zijn eigen leven.  
27 Anders kan hij mijn discipel niet zijn. Niemand kan mijn discipel zijn als hij niet zijn kruis draagt en Mij volgt.  28 Maar begin er niet aan als u niet eerst hebt berekend wat het u gaat kosten. Want wie laat nu een toren bouwen zonder eerst prijsopgave te vragen? Hij moet weten of hij genoeg geld heeft om alle rekeningen te betalen.  29 Anders komt hij misschien niet verder dan de fundering. Iedereen zou lachen en zeggen:  30 'Heb je dat gezien? Die man begon te bouwen en moest halverwege ophouden, omdat hij niet genoeg geld had!"  31 En welke koning zal het in zijn hoofd halen tegen een andere koning oorlog te voeren zonder eerst de legers te hebben vergeleken? Hij zal eerst nagaan of zijn leger van 10.000 man in staat zal zijn het vijandelijke leger van 20.000 man te verslaan.  32 Als hij ziet dat hij geen kans maakt, zal hij de vijand, zolang die nog ver weg is, een delegatie tegemoet sturen om over vrede te onderhandelen.  33 Daarom kunt u, als u geen afstand kunt doen van al uw bezit, nooit mijn discipel worden.  34 Zout is goed. Maar als het zijn smaak verliest, waarmee zult u het eten dan nog pittig maken?  35 Zulk zout is waardeloos. U kunt het niet meer gebruiken, zelfs niet als mest. Het is alleen nog geschikt om weggegooid te worden. Onthoud dit goed."

Lucas 18:18-30

18 Een vooraanstaande Jood kwam bij Hem met de vraag: "Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen?"  19 "Beseft u wel wat u zegt, als u Mij 'goed' noemt?" vroeg Jezus. "Er is toch niemand goed behalve God?  20 En wat uw vraag betreft, u weet best wat u moet doen. Geen overspel plegen, niet doden, niet stelen, niet liegen en eerbied voor uw ouders hebben."  21 De man antwoordde: "Van kindsbeen af heb ik mij aan al die voorschriften gehouden."  22 "Toch is er iets wat u nog niet hebt ge daan", zei Jezus. "Verkoop alles wat u hebt en geef het geld aan de armen. Daardoor krijgt u een schat in de hemel. Kom daarna terug en ga met Mij mee."  23 Toen de man dat hoorde, ging hij heel verdrietig weg, want hij was erg rijk.  24 Jezus keek hem na en zei: "Wat is het voor rijke mensen moeilijk om in het Koninkrijk van God te komen!  25 Het is voor een kameel gemakkelijker om door het oog van een naald te gaan, dan voor een rijke om het Koninkrijk van God binnen te komen."  26 "Maar wie kan dan wel gered worden?" vroegen de mensen die het hadden gehoord.  27 Hij antwoordde: "Wat bij de mensen niet kan, kan wel bij God."  
28 Petrus zei: "U weet dat wij alles hebben verlaten om U te volgen."  29 "Ja", antwoordde Jezus. "En wie huis, vrouw, broers, ouders of kinderen verlaat ter wille van het Koninkrijk van God,  30 zal nu al vele malen meer terugkrijgen. En in de toekomst krijgt hij het eeuwige leven."

Marcus 1:16-20

16 Toen Jezus op een dag langs het meer van Galilea liep, zag Hij twee vissers, Simon en zijn broer Andreas. Zij waren bezig hun netten uit te zetten.  17 Hij zei tegen hen: "Ga met Mij mee! Dan zal Ik een ander soort vissers van jullie maken. Vissers die mensen bij Mij brengen."  18 Zij lieten hun netten liggen en gingen onmiddellijk met Hem mee.  19 Even verderop zag Hij nog twee vissers, Jakobus en Johannes, de zonen van Zebedeüs. Zij zaten in hun boot de netten te repareren.  20 Hij riep hen ook en zij lieten hun vader met de knechten in de boot achter en gingen met Jezus mee.

Vraag 1: Wat zou jij willen opgeven om Jezus te volgen ?

Vraag 2 : Wat zou jij niet willen opgeven om Jezus te volgen ?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Jezus volgen ?
« Reactie #1 Gepost op: april 12, 2003, 02:45:45 pm »
Goed, dan zal ik als eerste antwoorden, en ik kan kort zijn.
Het is niet mogelijk Jezus te willen navolgen en toch iets achterhouden.
God vraagt van ons volkomen toegewijde harten.En het is echt niet zo moeilijk, als je volkomen op Hem vertrouwd, zal Hij je nooit in de steek laten.
Dit betekent niet dat je nu maar al je bezittingen moet gaan verkopen, God vraagt alleen van je dat je er niet méér waarde aan hecht dat aan het volgen van Hem.
Je moet er los van komen.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Jezus volgen ?
« Reactie #2 Gepost op: april 12, 2003, 10:52:59 pm »

quote:

op 12 Apr 2003 13:10:43 schreef macguinness:
 Vraag 1: Wat zou jij willen opgeven om Jezus te volgen ?

Vraag 2 : Wat zou jij niet willen opgeven om Jezus te volgen ?

Op zich kan ik deze vragen in één keer beantwoorden. :P Ik zou namelijk alles op willen geven om Jezus te volgen. De moeilijkheid echter is dat het nog niet zo gemakkelijk is om dat ook daadwerkelijk te doen. Volgens mij komt dat door twee dingen: allereerst het feit dat het erg moeilijk is om dingen achter je te laten (zonde?!) en ten tweede het feit dat je niet goed weet hoe dat dan zou moeten.

Aan dat eerste punt kun je veel doen door te bidden om Gods kracht: de Heilige Geest, zodat die je verder kan helpen in een relatie met God. De Geest kan je duidelijk maken wat punten zijn waar jij als persoon nog aan moet werken om die verder te ontwikkelen zodat ze een beetje gaan lijken op hoe God het zou willen zien.
Het tweede punt is denk ik moeilijker in de zin van dat je gewoon niet weet hoe het dan zou moeten. De bijbel zegt best wel dingen over een christelijke leefstijl (liefdegebod etcetera) en hoe je dat een beetje vorm kan geven. Een heleboel hedendaagse zaken kun je echter niet altijd onder die dingen vangen. En om dan te weten hoe je zou kunnen leven is moeilijk. Dat ervaar ik iedere dag. Het afgelopen jaar heb ik het EH Basisjaar gedaan en naar mate het jaar vorderde begon de liefde en de vruchten van de Geest steeds meer concreet te worden. Ik heb twee weken terug met twee huidige EH-studenten gepraat en zij ervaarden hetzelfde. Het moeilijkste was echter om datgene wat je tijdens zo'n jaar leert en meemaakt ook daadwerkelijk toe te gaan passen. Terwijl je in zo'n goede sfeer zit gaat dat goed, als je het daarna echter zelf moet gaan doen wordt het moeilijker.

Concreet kan ik wel zeggen dat je bij alles wat je merkt en meemaakt naar God moet gaan om Zijn mening te vragen! :)
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Pulpeet

• Bekijk profiel
Jezus volgen ?
« Reactie #3 Gepost op: april 13, 2003, 12:34:13 am »

quote:

op 12 Apr 2003 22:52:59 schreef ramH:
Concreet kan ik wel zeggen dat je bij alles wat je merkt en meemaakt naar God moet gaan om Zijn mening te vragen! :)
Eerlijk gezegd vind ik dit niet zo concreet. Hoe doe je dat? Hoe kom je achter de 'mening' van God? Als je op een gegeven moment denkt dat je weet wat God wil, blijft dat m.i. toch je eigen interpretatie. En het is de vraag of die altijd zo betrouwbaar is.

Dat is ook de moeilijkheid die ik heb met het 'alles voor God overhebben'. Je kunt op basis van zo'n tekst wel verzinnen dat je van alles op moet geven. Maar dan blijft het toch je eigen project. Wie zegt dat God dat allemaal echt wil?

Als God iets van mij wil, dan moet hij me dat maar duidelijk maken. Zolang dat niet gebeurt, ga ik mij niet uitsloven om 'vroom' te leven. Volgens mij is het vaak een gedragspatroon dat christenen elkaar opleggen: Als je zus of zo doet, dan ben je een echte christen.

Arjan

• Hoi
    • Bekijk profiel
Jezus volgen ?
« Reactie #4 Gepost op: april 13, 2003, 02:11:18 am »
We hadden het er in de familie weleens over en pas geleden was er nog een preek hierover.
Mijn schoonzus vroeg toen: Als Jezus aanbelt en vraagt om met hem mee te gaan, zou je dan meegaan?
Ik zou zeggen ja, mits... En dat mits houdt voor mij in dat mijn vrouw en kind mee kunnen.
En dat is denk ik de essentie van de twee vragen. Ik zou alles opgeven om hem te volgen als hij me dat zo lekker concreet zou vragen. Dat gebeurt helaas niet, en moeten we dus onze eigen keuzes maken. Gelukkig las ik hierboven ook al dat je je vooral moet los *kunnen* maken van je aardse zaken om hem te volgen, die zaken niet belangrijker vinden dan Hem.

Om dan bij vraag twee te komen: Ik zou niet zoals Abraham mijn zoon ter dood kunnen brengen om God. Het bijbelverhaal dat hij Isaak bijna doodt sprak mij nooit aan, totdat ikzelf een kind kreeg. Ik kan dat, wat hij deed (of bijna zou gaan doen eigenlijk) niet over mijn hart verkrijgen.
Mijn vraag: sta ik verder van God dan Abraham? Is het ons doel om net zo dicht bij God te staan als Abraham? Het antwoord moet zijn: ja. Alleen weet ik van mezelf dat ik dat dus niet kan.
Afgezien van de vragen die al gesteld waren, vraag ik me af: Hoe kunnen wij dicht bij God komen te staan?
Andere vraag:
Hoever staat de realiteit af van het antwoord dat je op de twee vragen geeft/zou geven?

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
Jezus volgen ?
« Reactie #5 Gepost op: april 13, 2003, 12:01:58 pm »
Hi Arjan,

Abraham is echt door God gevraagd zijn zoon te offeren! Jij stelt jezelf de vraag, dat is het verschil, op die vraag aan Abraham gesteld hoef jij dus niet te antwoorden.
de liefde kwetst niemands gevoel