quote:
Filadelfia schreef op 13 juni 2006 om 09:07:Hallo lieve mensen,
Mag ik nog één ding aan de discussie toevoegen? Het geloof VAN Jezus Christus houdt mijzelf ook al maanden bezig.
Ik citeer een stukje van Mark McGee, de copyright berusten bij Copyright ©, Mark McGee , 1990-2000: "The faith" is what Christians believe and cling to for their spiritual, physical and emotional lives (pistin - objectively "that which is believed, doctrine, the received articles of faith"). "The faith" is the entire body of teachings about Christ and following Him. Many people make light of the importance of doctrine today. Some say feelings, emotions and relationships within the Body of Christ are what are important in the Christian experience. I submit to the Body of Christ that all feelings, emotions and relationships must pass the test of "the faith" of Christian teaching. "The faith" is the entire Body of Truth which God established through His Apostle almost two thousand years ago. It is that Body of Truth that Christians are to believe, adhere, imitate and obey. "The faith" is not any portion of Paul's writings that we particularly enjoy and wish to practice. "The faith" is every Word of the Living God for the Dispensation of Grace.
Ruwe vertaling: Het geloof is datgene wat Christenen geloven, waarop ze bouwen met betrekking tot hun geestelijk, psychisch en emotioneel leven (pistin – objectief ‘datgene wat moet worden erkend, de leer, de ontvangen geloofsprincipes). ‘Het geloof’ is het gehele Lichaam van onderwijzingen van Christus, waarin we Hem moeten navolgen. Er zijn nogal wat mensen vandaag de dag die nogal makkelijk denken over het belang van deze leer. Ze zeggen dat het draait om gevoelens, emoties en relaties in het lichaam van Christus. Ik daarentegen zeg dat in het Lichaam van Christus alle gevoelens, emoties en relaties de test van ‘het geloof’ van het christelijk onderwijs moeten ondergaan. ‘Het geloof’ is het gehele Lichaam van de Waarheid dat God tweeduizend jaar geleden heeft doorgegeven aan zijn apostel Paulus. Het is dat Lichaam wat Christenen dienen te geloven, navolgen en gehoorzamen. ‘Het geloof’ is niet slechts een klein gedeelte van Paulus geschriften die onze persoonlijke voorkeur hebben of in praktijk willen brengen. ‘Het geloof’ is ieder Woord van de Levende God dat we uit genade ontvangen hebben.
Ik zeg niet dat ik het hier helemaal mee eens ben, wat vinden jullie? Kan dit de discussie misschien nog iets verruimen?
De zieke mensen die Jezus aanriepen langs de weg, Zacheus in zijn boom, de gekruisigde misdadiger aan zijn zijde, moesten die eerst de HC uit hun hoofd leren alvorens ze genezen en hun zonden vergeven werden?
Van de Oosterse kerken kunnen we misschien wat meer bescheidenheid leren over wat we over God kunnen weten. Te verlangen dat mensen dat allemaal invoeld kunnen onderschrijven, is verlangen dat je een doctoraalscriptie kunt schrijven om tot de kleuterschool toegelaten te worden.
Ik denk dat 'geloof' in de zin van 'vertrouwen in/op' essentieler is. Dat wil niet zeggen dat leer niet belangrijk is. De leer is een baken, geeft ons handvaten tot groei. We mogen vertrouwen hebben dat de leer van de kerk op de een of andere manier juist is (dit wordt overigens moeilijk wanneer er een complete versplintering van de kerk, en dus de kerkelijke leer, is). Groei tot een bepaald niveau is echter geen conditie voor heil. Vertrouwen op Jesus, wel. We hoeven niet op elk moment aan elk punt van de leer onze ziel en zaligheid hangen, elk punt volledig begrijpen en onderschrijven.