Auteur Topic: Lucas 5:17-26  (gelezen 1197 keer)

dingo

• Bekijk profiel
Lucas 5:17-26
« Gepost op: april 22, 2006, 02:40:57 pm »
Een van de uitgebreidere beschrijvingen van een genezing. Waar meestal de aandacht gaat naar of het door dak laten zakken van de patient door zijn vrienden of de vergeving van zijn zonden door Jezus.

Het is een opmerkelijk verhaal, alleen het begin al: vier vrienden dragen hun vriend op een baar naar het huis waar Jezus is. Hij heeft vrienden en deze hebben heel wat voor hun vriend over, zelfs het openmaken van een dak. Het zal dus geen kwaadaardige, onvriendelijke man zijn ondanks dat hij kennelijk (zwaar) gezondigd heeft.

Door hemzelf en zijn omgeving wordt er kennelijk vanuit gegaan dat er verband is tussen die zonde en zijn verlamming. Iets wat hedentendage in evangelische/charismatische kringen ook niet ongewoon is. Nu bestaat er ook zoiets als psycho-somatische ziekten en dat zou hier ook heel goed het geval kunnen zijn.

Dan ligt de man eindelijk voor Jezus op de grond en eerste wat Hij zegt is "uw zonde zijn u vergeven", wat een opluchting moet dat zijn. Het is tenslotte nog de oude bedeling waar de wet nog regeert. Wat dat betreft leven wij met een heel ander beeld van zonde en genade dan in het oude verbond.

De kritiek van de Farizeeën en de schriftgeleerde is dan ook betrekkelijk want ook de hogepriester kon het volk (namens God) vergeving schenken op grote verzoendag en de zegen uitspreken. Hun grootste probleem is dan ook dat zij niet erkennen dat hij door God gezonden is. Maar er is niemand die ontkende dat de man vergeving nodig had.

Als teken van Jezus macht wordt de man ook nog genezen en dat snoert de critici voorlopig even de mond. Voor mij blijft de vraag staan; als het idd een psycho-somatische ziekte was, zou zijn genezing dan geen/minder een wonder zijn? In mijn ogen niet, maar ik ben benieuwd hoe andere forummers daarover denken.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 22, 2006, 03:03:48 pm »
Wel handig even het gedeelte te quoten:
quote:

Lucas 5
17 En het geschiedde op een dier dagen, terwijl Hij bezig was te leren, dat er ook Farizeeën en wetgeleerden zaten, die gekomen waren uit alle dorpen van Galilea en Judea en uit Jeruzalem. En er was kracht des Heren, zodat Hij kon genezen. 18 En zie, daar kwamen (enige) mannen met een verlamde op een bed, en zij trachtten hem binnen te dragen en [hem] vóór Hem te leggen. 19 En toen zij geen gelegenheid vonden om hem binnen te dragen, vanwege de schare, gingen zij het dak op en lieten hem met zijn bed door de tegels in het midden neder, vlak vóór Jezus. 20 En hun geloof ziende, zeide Hij: Mens, uw zonden zijn u vergeven. 21 En de schriftgeleerden en de Farizeeën begonnen te overleggen en zeiden: Wie is deze, die (zulke) godslasterlijke dingen zegt? Wie kan zonden vergeven dan God alleen? 22 Doch Jezus doorzag hun overleggingen en antwoordde en zeide tot hen: Wat overlegt gij in uw harten? 23 Wat is gemakkelijker, te zeggen: Uw zonden zijn u vergeven, of te zeggen: Sta op en wandel? 24 Maar, opdat gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft op aarde zonden te vergeven – zeide Hij tot de verlamde: Tot u zeg Ik, sta op, neem uw bed op en ga naar uw huis. 25 En onmiddellijk stond hij voor hun ogen op, nam hetgeen, waar hij op gelegen had, mede en ging naar zijn huis, God verheerlijkende. 26 En ontzetting beving allen en zij verheerlijkten God, en werden met vrees vervuld, zeggende: Wij hebben heden ongelooflijke dingen gezien.

Psychosomatisch of niet, de man was verlamd. In die zin is het een wonder dat ie genezen werd. Want een psychische oorzaak voor een ziekte, wil toch niet zeggen dat de symptomen er niet zijn? Hij was verlamd.
Waarom zegt 'men' eventueel dat de verlamming psychosomatisch was?  Omdat Jezus zegt dat zijn zonden vergeven zijn? Dan zien ze die zonden als oorzaak van de verlamming - als dat zo zou zijn zou de verlamming op het moment van de uitspraak van zondenvergeving, over kunnen/moeten zijn.
De genezing door Jezus volgt omdat de Farizeers Jezus niet accepteren als iemand die zonden kan vergeven. Dat kan tioch alleen God? Hij doet de genezing als een soort bewijs dat Hij volmacht heeft om zonden te vergeven. Die uitspraak doen is namelijk veel makkelijker dan iemand genezen.

Op een bepaalde manier haal je misschien de almacht van Jezus onderuit door te zeggen dat die verlamde man een psychosomatische aandoening had. I.i.g. als je daarmee aangeeft dat het een niet 'echte' zieke was in de zin van: het zat toch maar tussen zijn oren.
« Laatst bewerkt op: april 22, 2006, 11:56:15 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 22, 2006, 07:10:42 pm »
quote:
dingo schreef op 22 april 2006 om 14:40:
Als teken van Jezus macht wordt de man ook nog genezen en dat snoert de critici voorlopig even de mond. Voor mij blijft de vraag staan; als het idd een psycho-somatische ziekte was, zou zijn genezing dan geen/minder een wonder zijn? In mijn ogen niet, maar ik ben benieuwd hoe andere forummers daarover denken.

Met mijn beperkte ervaring met mensen die aan psycho-somatische aandoeningen lijden zeg ik: eerder een groter wonder.

(niet ironisch bedoeld!)
Bombus terrestris Reginae

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 22, 2006, 07:39:24 pm »
Wat een vreemde constatering; dat deze man psychisch ziek zou zijn.
Kan het nergens lezen of uit opmaken.