Auteur Topic: Kerk en Cultuur  (gelezen 1424 keer)

Marnix

• Bekijk profiel
Kerk en Cultuur
« Gepost op: maart 23, 2003, 11:58:20 am »
Ik lees in 1 van de stellingen dat de kerk helemala niet met de cultuur mee moet gaan en ook niet met de tijd (we moeten anders zijn dan de wereld).

Ik snap hier even iets niet... in Sudan hebben ze trommels in de kerk, in latijnse landen wordt veel meer gedanst in de kerk, wij hebben een orgel...... is dat niet juist cultuurgebonden? Hoe zouden deze mensen dat dan willen?

En waarom zou je als kerk niet met je tijd mee mogen gaan? Heb je misschien als kerk ook nog een doel naar de buitenwereld, de niet christenen op dit punt?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Macguinness

• Bekijk profiel
Kerk en Cultuur
« Reactie #1 Gepost op: maart 23, 2003, 12:39:55 pm »
Het probleem met die reformanda mensen is denk ik dat zij een beetje problemen hebben met het over de grens kijken.

Dat denk ik hoor, ik weet natuurlijk niet zeker of dat ook zo is, dus bind me hier niet op vast a.u.b.

Cultuur is plaats gebonden, en iedereen is onderdeel van een cultuur, of je het nou wil of niet.

Ja, en als je nou principieel wilt zijn, dan moet je als christen dezelfde cultuur aanhangen als in de tijd dat Jezus in Israël rond liep.

Dus weg met het kerkorgel, strakke pakken, stropdassen, rokken, belijdenisgeschriften, cathechismussen etc.

Back to basic. ;)

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Kerk en Cultuur
« Reactie #2 Gepost op: maart 23, 2003, 12:48:03 pm »

quote:

Back to basic
Amen!

Marnix

• Bekijk profiel
Kerk en Cultuur
« Reactie #3 Gepost op: maart 23, 2003, 12:55:40 pm »
Hehe, tja, je hebt toch instrumenten nodig bijvoorbeeld.... Pakken, tja in heel veel landen kleden ze zich extra speciaal op de zondag. Als je een band in de kerk zet is dat ook cultuurgebonden... ALLES wat niet natuur is is namelijk cultuur.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Pieter C

• Bekijk profiel
Kerk en Cultuur
« Reactie #4 Gepost op: maart 24, 2003, 05:45:38 pm »
Ik snap wel een beetje waar de Reformanda mensen het gevaar in zien maar volgens mij weten ze het niet goed te zeggen. De cultuur die ze niet in de kerk willen is denk ik, en dan ben ik het met ze eens, dat het in de kerk niet in de eerste plaats om jou gaat maar juist om de Here God. In de maatschappij van bijvoorbeeld Nederland wordt je hard uitgelachen als je Jezus wilt volgen, dat moeten we uiteraard in de kerk voorkomen. Wat ik dan niet snap is de Reformanda mensen de vorm van de cultuur lijken af te keuren. Dat verbaasd mij. Er is volgens mij geen 'ware' vorm om God te prijzen of te zoeken. Dat kan volgens mij op allerlei manieren, zolang je het maar met een oprecht hart voor de Here doet. Je moet dus goed weten waarom je zingt en voor wie, de vorm en bijvoorbeeld de instumenten die je dan gebruikt maken dan volgens mij geen fluit  ;) uit.

parepidemos

• Bekijk profiel
Kerk en Cultuur
« Reactie #5 Gepost op: maart 24, 2003, 06:26:00 pm »

quote:

op 23 Mar 2003 11:58:20 schreef Marnix:
Ik lees in 1 van de stellingen dat de kerk helemala niet met de cultuur mee moet gaan en ook niet met de tijd (we moeten anders zijn dan de wereld).
Marnix, kun je die stelling precies citeren? Ik kan niet precies vinden welke stelling je bedoelt. Maar ik heb wel gemerkt dat sommige stellingen iets anders zeggen dan sommige mensen er in lezen. En ik vind wel een stelling die iets lijkt op wat je weergeeft, maar toch anders is.
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Kerk en Cultuur
« Reactie #6 Gepost op: maart 27, 2003, 11:48:12 pm »
Waarom geeft de GKV zo weinig aandacht aan de verschillende culturen van de plaatselijke gemeente?

Kijk eens in de gemeentegids en vraag u af, heben wij voor deze groep mensen een strategie om ze te bereiken met het evangelie, de blijde boodschap? Of zijn we te druk met zaken waar we al 50 jaar druk mee zijn?
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2003, 08:02:55 am door Sam »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Kerk en Cultuur
« Reactie #7 Gepost op: maart 28, 2003, 01:09:12 am »
Om misverstanden te voorkomen moet je het woord cultuur eerst even bekijken.

cul·´tuur (de ~ (v.))
1 het verbouwen van gewassen
2 beschaving, civilisatie
3 hoeveelheid op een voedingsbodem gekweekte bacteriën
4 stijl

1 en 3 vallen dus al af, maar over 2 en 3 is zeker te redetwisten.

Dan ga je kijken wat voor een kanten je op wilt gaan.

cul·´tuur·fi·lo·so·fie
theorie van wezen en waarde van de cultuur

cul·´tuur·dra·ger
persoon of zaak die een belangrijke bijdrage levert aan de beschaving

cul·´tuur·in·vloed  
invloed van een andere cultuur

cul·´tuur·kring  
sfeer waarbinnen bepaalde cultuurwaarden aanwezig zijn

Waar men voor wil waarschuwen is het volgende

cul·´tuur·om·slag
verandering van normen en waarden in een maatschappij

Dan heb je er altijd cultuur·pessimisten bijzitten, maar om dus alles maar klakkeloos over te nemen is ook niet goed.

We moeten er dus zeker voor waken dat we niet de verkeerde kant op gaan, iets afbreken is sneller gedaan dan iets opbouwen. Er moet dus een cultuur politiek program opgesteld worden om dit in goede banen te leiden. Dit moet je niet gaan afdwingen van beide zijden, waak daarvoor want anders krijg je culturele verschillen die weer verdeeldheid veroorzaken.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Marnix

• Bekijk profiel
Kerk en Cultuur
« Reactie #8 Gepost op: april 01, 2003, 12:30:36 am »
Ik bedoel onder andere dat Reformanda zichtbaar stuurt op "helemaal anders dan de rest van de maatschappij zijn." Dat wordt dan als argument gebruikt om vooral niet met onze tijd mee te gaan. (oa. levende vissen zwemmen tegen de stroom in, dode vissen drijven met de stroom mee). De cultuur veranderd maar we moeten dus niet mee veranderen, ons niet door de cultuur laten beinvloeden.

- Hoe kun je dat nou zeggen als de kerk in Nederland en ook in andere landen al jaren beinvloed worden door cultuur?
- Waarom nou opeens een stap terug doen waar je altijd vooruit hebt gelopen?
- Maak je de kerk op deze manier niet totaal onbegrijpelijk en onaansprekend voor niet-christenen?

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Kerk en Cultuur
« Reactie #9 Gepost op: april 01, 2003, 01:12:30 am »
Een trend is geen cultuur, kan wel cultuur worden maar dan moet de trend doorzetten. Waarom anticiperen op een trend. :?
Wat zien we tegenwoorig, veel trends. Dus niet noodzakelijkerwijs af te wijzen als cultuur. Alleen we praten over veel zaken die nog geeneens een trend zijn, eerder een hype.

Daarnaast is onderscheiden helemaal zo erg nog niet.

De maatschappij is gejaagd geworden, waarom meejagen? De cultuur is individalistisch aan het worden, ieder zijn eigen plek. We hebben onze vaste plek in de kerk, het blokje waar je altijd gaat zitten, dat zul je thuis ook wel hebben. Maar misschien voel je thuis op die plek, waarom ga je dan ineens ergens anders zitten. Maar betekend nog niet dat we niet omzien naar elkaar.
De kerk word soms zondag's achtergelaten als een vuilnisbak, zul je misschien thuis ook wel doen. Maar om er voor te kiezen maak je een onderscheid.
Misschien iets te simpel gesteld, maar i

Geef eens een concreet voorbeeld van vasthouden aan de kerkelijke cultuur. Misschien maakt het je vragen wat duidelijker.  

Naar mijn idee is de kerk zo meegaand als het maar mogelijk is.
Kan me goed voorstellen dat de christelijke waarden minder meegaand zijn, volgens mij word daarop ook gedoeld vanuit de stellingen en reformanda.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.