quote:
Priscilla en Aquila schreef op 06 mei 2006 om 16:19:[...]
Dat bedoel ik niet.
Dit betreffende punt ligt meer in het verlengde van de post van Wybo die ik niet quote (maar wat voor de duidelijkheid wel handiger was geweest.) Ik heb die quote intussen bovenaan mijn bericht gezet.
ik zie dat die post van Wybo ging over het feit dat Jezus (en bv. ook Paulus) mensen als Adam, Kaïn, Noach, etc als
historische personen beschouwen. Daar ben ik elders al op ingegaan, maar ik wil nog wel zeggen, dat ik dat dus óók gewoon doe.
quote:
Er zijn steeds meer mensen die ik bv ook de laatste jaren op het forum wel tegenkwam, die evolutie en schepping combineren. En dat zijn wel christenen. Dus de 'mix' van geloof in dingen die de wetenschap stelt met de dingen die de bijbel aangeeft, zie je gewoon steeds meer.
Er zijn gelukkig (m.i.) ook mensen die dat niet geloven.
'gelukkig' is zo'n waarde-oordeel, maar ik snap wat je bedoelt.
quote:
Dat komt toch aan de orde - nl dat als je in theistische evolutie gelooft, dat je dan Genesis 1 en 2 symbolisch moet opvatten en niet als historisch waar:
de vraag die ik stelde, ging erover dat er christenen op oprechte gronden van mening zijn dat evolutie de feitelijke waarheid (gedeeltelijk) beschrijft, en hoe dat dan te rijmen valt met de bijbel.
Maar wat jij hier als antwoord geeft, is niet het enige antwoord, en zeker niet het mijne.
Laat ik echter eerst op jouw hier geschetste antwoord ingaan. Genesis 1+2 (en wie weet meer) wordt door diegenen gezien als niet-historisch, en Adam en Eva dus ook als niet-historische karakters (die er dus later bij verzonnen zijn). Adam en Eva worden dan bv. archetypen voor de 'oer'mens oid. Dit is (voor zover ik weet) wat meestal met 'theistische' evolutie wordt aangeduid.
Áls we het nieuwe testament niet hadden, en niet de confirmatie dat Adam (en Eva dus ook) historisch waren (doordat Jezus dat aangeeft), dan was dit een valide christelijke optie, m.i. Het zou me ook niet verbazen, als al in de tijd van Jezus joden te vinden waren die een dergelijke interpretatie hadden. Uiteraard gingen Joden er wel van uit dat God echt ingreep in de geschiedenis (wonderen etc), maar ik kan me voorstellen dat sommigen mbt. Adam en Eva een wat mythischer perspectief hadden. Voor een christen is dat m.i. echter niet mogelijk, aangezien Jezus zoveel duidelijk maakt.
Een verdere theistische variant zou zijn: er bestaat wel zoiets als een god, maar die is niet meer betrokken bij diens schepping, anders dan dat hij ooit op de startknop drukte of zelfs, dat de schepping uit hem ontstond zonder dat het nu direct de bedoeling was, omdat hij te hoog verheven zou zijn om zich ermee bezig te houden, zoals de 'eerste beweger' van Aristoteles. Een dergelijke visie is (uiteraard) niet compatible met de christelijke, maar m.i. ook niet met de joodse, omdat we ook uit het OT weten dat God ingrijpt in de wereld, wonderen doet, betrokken is bij de schepping en bij mensen, etc.
Mijn antwoord is, dat Adam en Eva gewoon historisch zijn. Net zoveel vlees en bloed als jij en ik (alhoewel, waarschijnlijk een stuk beter). Dat weten we dus, omdat Jezus dat als Woord van God duidelijk maakt. Hij gaat ervanuit dat Adam en Eva historisch zijn, evenals bv. Kaïn en Abel en Noach. Dat is volgens mij niet iets wat je standaard bij 'theistische evolutie' ziet, en ik denk dat mijn standpunt dan ook niet als zodanig gekarakteriseerd moet worden. 'Intelligent Design' is al evenzeer een koepelbegrip. Creationisten zijn ook ID'ers, net als 'theistische evolutionisten'. Beide geloven immers dat er achter de schepping een intelligent ontwerp zit. Mijn visie valt dus zeker onder I.D. (evenals de jouwe) maar wij verschillen van mening over de interpretatie van de 'dagen' in genesis 1.
quote:
Voor mij zijn het geen miljarden jaren en om dat uit te gaan leggen krijg je weer een discussie op zich. Ik heb het laatst zo horen uitleggen in een programma dat men de aardlagen uitlegt aan de hand van de erin gevonden fossielen - die zijn dan zo en zo oud dus is die aardlaag ook zo en zo oud. Hoe komen we aan de datering van de fossielen? Omdat ze in die en die aardlaag zijn gevonden. Een circelredenering dus.
Je kunt je dus afvragen of die wetenschappelijkheid van het bewijs van die miljarden jaren wel klopt.
niet helemaal een cirkel, aangezien je ook radioactieve dateringsmethoden hebt.
quote:
Verder is het voor een christen misschien wel zo dat we God op Zijn Woord geloven en we in Genesis lezen wat we nodig hebben om te weten. En we niet alles wetenschappelijk moeten willen verklaren.
Volgens Romeinen 1 is de natuur voldoende om te weten dat er een Schepper is (maar niet genoeg om behouden te worden). Ik zou het vreemd vinden, als een nadere bestudering van die zelfde natuur, ineens lijkt af te leiden van diezelfde Schepper! Er kan (áls God bestaat) geen echte tegenstrijdigheid zijn tussen hoe de natuur in elkaar zit, en wat God daarover zegt.
quote:
De wetenschap gaat ook uit van bepaalde veronderstellingen die niet te controleren zijn.
dat is helemaal waar. En veel van die vooronderstellingen zijn vanuit atheistisch motieven gedreven (naturalisme/fysicalisme/materialisme - de visie dat alles op natuurlijke wijze verklaarbaar is). Maar wijzen op dubieuze vooronderstellingen laat de andere aanwijzingen nog niet verdwijnen.
quote:
En verder? Ik snap je punt even niet. Ik wil dit juist benaderen vanuit de historische betrouwbaarheid van de bijbel en niet andersom.
ik snap dat dat jouw uitgangspunt is, maar ik wilde het even van de andere kant bekijken. We
weten namelijk niet óf de bijbel historisch betrouwbaar is (of iig het OT). Je kunt dat wel geloven (n.b. dat doe ik zelf ook), maar op welke gronden? Dus wil ik eens kijken naar de andere kant:
Uitgaande van de hypothese dat de geologie,etc gelijk hebben over een oude aarde enzo, hoe past de bijbel in dat plaatje.
Sommige opties vallen direct af, zoals de optie dat God niet bestaat (en de bijbel dus helemaal niet in het plaatje hoeft te passen, omdat het een mythisch verzinsels is).
Wat ook (m.i.) afvalt is de optie, dat God wel bestaat,
maar niks te maken heeft gehad met de bijbel (of iig met Genesis). Dat is ruwweg de visie van mensen die de notie van 'openbaringen van God' uitsluiten ("alle kennis van boven komt van onder", Kuitert, ter Linden, etc).
Maar de optie die niet afvalt, is dat God wel degelijk Auteur van Genesis is, maar dat de tekst wat moeilijker is dan we altijd gedacht hebben. Laten we eerlijk wezen, eeuwen geleden (toen we nog geloofden dat de zon om de aarde draaide) was er geen enkel probleem met 'de zon komt op', 'zon staat stil', etc. Die spreektaal kwam overeen met de wetenschappelijke kennis van de natuur in die tijd. Maar nu weten we dat de aarde om de zon draait, en toch zien we geen problemen met bijbelse teksten die iets anders zeggen.
Waarom niet?. Eeuwenlang was het volstrekt duidelijk dat bijbel en wetenschap hand in hand gingen m.b.t. de zon die om de aarde draaide, en de uitleg van die teksten is nog steeds kraakhelder: 'zon draait om aarde'.
Wat is er in de tussenliggende tijd gebeurd? Ik wil wel iets suggereren: christenen hebben ontdekt, dat ze eerst wel dachten dat ze die teksten precies snapten, maar later bleek (toen men de aarde vanuit de ruimte zag, etc) dat we er toch naast zaten. Kennelijk was er meer met die teksten aan de hand dan we dachten. De teksten pasten goed in het wereldbeeld en de taal van toen (zon die beweegt om de aarde) en de teksten passen evenzeer in ons wereldbeeld (aarde om de zon) omdat wij -met meer kennis- snappen dat God spreektaal gebruikte en geen wetenschappelijke. God is een Goede Auteur. Hij zadelde israelieten uit 1000 voor Christus niet op met rare kosmische onbegrijpelijkheden ("staat de zon dan altijd stil? Hoe kan dat dan, Jozua?"), maar Hij hield er ook rekening mee, dat latere lezers met meer kennis dat zouden snappen.
quote:
Die christenen zetten de wetenschap van de evolutietheorie boven wat de bijbel letterlijk zegt en zullen daarom de bijbel anders lezen en Genesis 1 en 2 symbolisch lezen en uitleggen. Zo krijgen ze die twee tegenstrijdige dingen bij elkaar.
Wat is
'letterlijk'. Ik gaf niet voor niks het 'geel en groen' voorbeeld. En de zon stond (als we het letterlijk lezen) ook
letterlijk stil. Maar ja, de zon staat (ten opzichte van ons zonnestelsel) altijd al stil. Dus als we Jozua daar letterlijk lezen, dan staat er iets heel geks. De zon staat op dit moment namelijk ook stil. De enige reden dat we 'm zien bewegen, is omdat
wij om de zon heen bewegen.
Dus kennelijk kan er soms nogal wat onduidelijkheid zijn m.b.t. wat 'letterlijk' is.
En overigens ook, waar die 'onduidelijkheid' begint en ophoudt. Bij mij houdt die op bij Adam, omdat die (volgens Jezus) duidelijk historisch is.
quote:
Als God ook evolutie heeft gebruikt, dan zijn er eventueel die miljoenen jaren overheengegaan voordat de mens kwam. Voor mij is dit een onmogelijkheid omdat er met het aanvaarden van evolutie ook al de dood aanwezig was voordat de mens in zonde viel. Terwijl de bijbel aangeeft dat door de daad van ongehoorzaamheid van Adam en Eva de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood.
Adam en Eva moesten de tuin
verzorgen. Kan je planten verzorgen zonder dat er delen dood gaan? Alleen door er niet aan te komen, lijkt me.
En waarom gaat het hier om de 'dood' voor de hele schepping, terwijl het de zonde van de mens was? Er zijn nogal wat verschillen tussen mens en natuur. Het kan zijn dat Paulus duidde op alle 'doodgaan' in de hele natuur, maar waarom kan Paulus niet gedoeld hebben op het doodgaan van de mens? De mens is immers onderwerp van diens betoog, niet de boom, de plant of een hond of vogel?
Het onderwerp was in deze post even Genesis 1 en 2.
Maar in het topic over Job heb ik hierover het volgende gezegd:
[...]
je zegt in die quote dat in de tekst altijd duidelijk is of het om een parabel o.i.d. gaat. Maar bij de tekst m.b.t het stilstaan van de zon was dat niet het geval.
quote:
En deze zegswijze van Jezus hoef je niet letterlijk op te vatten maar heeft ook niets van doen met een historische gebeurtenis (Hij heeft het wel letterlijk zo gezegd maar bedoelde het niet letterlijk - wie het vatten kan die vatte het

) En als Jezus zegt dat de mens van den beginne gemaakt is als man en vrouw, is dat bijvoorbeeld wel een uitspraak over een historische gebeurtenis die in het begin heeft plaatsgehad.
klopt, en die neem ik dus ook serieus. Maar 'in den beginne' is een ruim begrip, want de evangelist Johannes heeft het daar ook over, en dan gaat het over iets wat vóór de schepping gebeurde. (1 joh.1, en joh.1)
quote:
En als er in de bijbel dus staat dat de zon opging, is dat een manier van zeggen die wijzelf ook dagelijks gebruiken. En wie beweert dat tegenwoordig iedereen die die uitdrukking bezigt, gelooft dat de aarde stilstaat en de zon daar omheen draait?
Je normale menselijke verstand gebruiken in dit soort dingen is heel goed mogelijk en zelfs noodzakelijk. Verder heeft God Zijn Geest gegeven om ons verstand te verlichten zodat we inzicht krijgen wat we vanuit onszelf niet zouden hebben.
helemaal mee eens. En daarom stel ik, dat we mogelijkerwijs ook in Genesis 1 met iets dergelijks te maken hebben. We weten het niet
zeker, maar er zijn gewoon allerlei aanwijzingen in de kosmologie, geologie en (paleo)biologie die die kant op lijken te wijzen. Net als er op een gegeven moment steeds meer aanwijzingen kwamen die erop wezen dat de aarde om de zon draaide. Maar uiteraard kan ik er ook compleet naast zitten en blijken die aanwijzingen toch niet zo sterk te zijn als ik dacht.
quote:
Die schema's vind ik ook niet kloppen. Zie mijn opmerking over de dood die er dan eerder zou zijn dan pas na de zondeval - de eerste daad van overtreding.
Hoe zou jij dan deze twee teksten uit Gen. uitleggen?
welke teksten bedoelde je?
quote:
Omdat er anders helemaal geen evolutie met onstaan van het ene dier uit het andere kan hebben plaatsgevonden. Daar heb je toch een mannelijke en vrouwelijk exemplaar van nodig om nakomelingen te krijgen.
En waarom moeten mannetje en vrouwtje
tegelijkertijd ontstaan zijn dan? Adam en Eva ontstonden toch niet tegelijkertijd (terwijl er voor voortplanting toch echt een mannetje en een vrouwtje nodig zijn). (gewone) evolutie impliceert niet dat het tegelijkertijd gebeurt, hooguit rond het zelfde tijdstip. En wat ook nog kan (als het niet om een heel radicale nieuwe eigenschap, zoals een heel extra been of een stel vleugels gaat), is dat bv het mannetje het wel heeft, en het vrouwtje niet, en dan (sommige) kinderen wel. De ene ouder heeft bruine ogen, de ander krijgt door mutatie blauwe ogen. Niet beide hoeven dat te hebben. (maar goed, dit is bekeken vanuit puur evolutionair perspectief, evt. theistische evolutie, en dat is niet mijn standpunt - maar hoe dan ook was je redenering geen geldige, zelfs niet vanuit dat perspectief).
En als God Zich er op dit moment echt actief mee 'bemoeide' dan was Hij de regiseur en kon Hij het precies doen zoals Hij wilde.
quote:
Maar dit kun je niet op een letterlijk scheppingsverhaal leggen.
Je moet bepaalde dingen symbolisch opvatten als je het theistisch-evolutionistisch uit wil leggen..
Letterlijke uitleg is dan dit:
De dieren zijn geschapen op de zesde dag. Punt. Toen kwam er een nieuwe daad en de mens werd gemaakt uit stof van de aardbodem.
Als je in evolutie gelooft of een combinatie van evolutie en schepping, dan zou het m.i. zo beschreven staan wil de bijbel voor mij nog geloofwaardig zijn:
God schiep de dieren op de zesde dag en nadat hij dit had gedaan nam hij een dier en maakte dit tot mens.
Waarom zou God dat zo gezegd moeten hebben? Hij
had het zo kunnen formuleren. Maar aan de andere kant, hoe denk je dat de joden daar tegenaan hadden gekeken? Een mens, gemaakt uit een
dier? Zonder de wetenschappelijke kennis van vandaag was dat onmogelijk te begrijpen. Aangezien echter
alles wat op aarde leeft, uit het stof der aarde bestaat (en weer naar wederkeert) zijn mensen (ook in een evolutionistische) visie gewoon uit stof der aarde gemaakt.
quote:
Ik weet niet waarom men zo ingewikkeld doet wat betreft de schepping. Alsof God te dom zou zijn om het echt zo te doen in 6 dagen en op de zesde dag ieder dier naar zijn aard te scheppen en de mens apart als een geheel nieuwe daad.
Of te dom zou zijn om het goed te beschrijven in Genesis 1 en 2 zodat we allerlei extra uitleg nodig hebben met uitleg van de symbolen om de dingen te kunnen snappen.
nee, niet daarom. Ik zou er perfect tevreden mee zijn als ik niet meer gegevens had. Ik geloof dat God almachtig is, dat Jezus opstond uit de dood, etc. Ik heb geen problemen met wonderen, absoluut niet.
Waar ik wel tegenaan loop, is dat de natuur door God gemaakt is, en als we daarin sporen aantreffen die duiden op hoge ouderdom, dan vraag ik me af wat er dan aan de hand is.
quote:
Als je de tekst letterlijk wil nemen staat er toch dat God een diepe slaap over de mens bracht en uit zijn rib (of zijde) een vrouw maakte.
[...]
Omdat Gods woord aangeeft dat de vrouw uit de man is genomen. Zie vorige opmerkingen hierover.
zou goed kunnen. Ik was er niet bij, Jezus haalt dit niet aan. Het kan een beeldspraak geweest zijn of niet. Ik denk dat het historisch is, omdat Adam zelf historisch is, maar zeker weten kunnen we niet. (Denk aan het 'zon sta stil', misschien zitten we in die situatie, misschien niet?).
quote:
Je geeft hier zelf al aan dat je als je iets met de evolutie erbij wil, je toch al metaforisch bepaalde dingen moet benaderen.
nee ik geef een mogelijke oplossing aan, omdat jij met 'theistische evolutie' komt. In een vergaande versie daarvan, is alles t/m ver na Genesis 3 niet meer dan mythe en archetype. Maar die visie deel ik dus niet.
quote:
Terwijl dit verhaal van de rib/of de zijde waar de vrouw uit ontstond ook wordt aangehaald in Efeze 5. Hierbij wordt letterlijk de tekst aangehaald uit Genesis.
hoe bedoel je? Ik kan het zo snel niet vinden. Kun je het citaat geven? Ik zie nergens de 'rib' langskomen in Ef.5
quote:
In de processen van evolutie is allang de dood aanwezig en God zal dit niet gebruiken omdat Hij tegen zichzelf ingaat. De bijbel zegt nl dat de dood er pas kwam nadat Adam en Eva hadden gezondigd.
Áls Paulus inderdaad op álle dood van álle schepsels in de natuur doelt. Maar als Paulus dat niet doet, dan is dit geen argument.
quote:
Verder is 'scheppen' iets laten onstaan uit niets. En niet: laten ontwikkelen uit een ander wezen.
er worden meerdere woorden gebruikt in het hebreeuws. Sommige hebben de betekenis 'scheppen' (uit niks) en sommmige meer 'bouwen' of 'maken'. Bij de mens (en bij de vrouw) staat 'maken', als ik het goed heb.
quote:
Idd is de gedachtengang je niet duidelijk.

Adam als eerste mens had geen gelijke tegenover zich - zoals de dieren al wel hadden.
Dit ontdekte hij toen hij de dieren een naam ging geven.
Je wilt toch niet echt zeggen dat God daarop een ander vrouwelijk dier nam, hier een menselijk bewustzijn in aanbracht/liet ontstaan, en zo de vrouw werd geschapen?
oh ik snap 'm.
Ik geef je gelijk, in een 'theistische evolutie' visie die van Gen.1-3 (en verder) mythologie maakt, is dat de consequentie ja. Maar ja, die mensen mythologiseren het toch wel, dus in die 'mythe' kan die 'rib' daar best voor staan (ofzo - nogmaals, dat is niet mijn visie).
quote:
Dat is niet: de vrouw is ontstaan uit de man toen God hem in een diepe slaap deed vallen.
De zinsnede:
Dit is nu vlees van mijn vlees en been van mijn gebeente. Daarom zal de man zijn vader en moeder verlaten en die twee zullen tot één vlees zijn,
slaat dan echt helemaal nergens op. Heeft iig niet die diepe betekenis als wat het m.i. wil zeggen: Omdat de vrouw letterlijk uit de man is genomen, horen ze bij elkaar en zijn weer één vlees in de huwelijksband.
Laat staan dat je ooit zou kunnen begrijpen hoe dit gebeuren van het ontstaan van Eva, al verwijst naar Christus en het ontstaan van de Gemeente als Zijn bruid door de 'doods'slaap van Hem. Zie Efeze 5.
[...]
Niet mee eens. Zie mijn vorige opmerking.
Hier ben ik het niet met je eens. Die zinsnede van 'één worden' krijgt méér diepgang als dat rib-gebeuren letterlijk zo gebeurd is, maar als dat niet zo gebeurd is, dan heeft het nog steeds diepgang en worden man en vrouw nog steeds één. Alleen refereert het dan niet meer terug naar een oorspronkelijke toestand van één-zijn. Het 'vlees van mijn vlees, etc' kan dan bv. nog steeds slaan op het feit dat man en vrouw van hetzelfde soort vlees zijn (want ze zijn dezelfde soort wezen).
quote:
Minder is m.i. ook niet echt mogelijk. Maar misschien is het beter om dan eerst precies aan te geven wat jij onder een ideeen van een ID-er verstaat. En dat voert in dit kader wel een beetje ver. Ik heb genoeg argumenten aangegeven waarom ik niet kan geloven dat een schepping van God d.m.v. evolutie (en dan niet binnen de soort maar van de ene soort naar de andere) is ontstaan.
Ik kan je wel vertellen, dat je ik geen 'theistische evolutionist' ben, maar op z'n minst een 'deistische'. God grijpt geregeld actief in in Zijn schepping. En ik vermoed dat Hij dat ook actief deed m.b.t. Adam en Eva. En dat inderdaad gebeurde wat in Gen.2 beschreven staat. Mijn punt ligt dan ook bij Gen.1, waar ik denk dat evolutie een rol heeft gespeeld.
quote:
Ik ben dat met je eens, maar geef me de kost die al wel zover zijn en gaan twijfelen aan de betrouwbaarheid van het NT. Genoeg theologen en dominees die zichzelf nog wel christen noemen, maar dit ook al loslaten. En de opstanding symbolisch nemen.
ik zou zeggen dat dat hun probleem is. De aanwijzingen zijn er namelijk wel.
quote:
Laat ik dan toch zo vrij zijn om aan Genesis 1 en 2 hetzelfde gewicht te geven als aan andere bijbelgedeelten omdat het Gods Woord is en er dus vanuit te gaan dat dit ook letterlijk zo is gebeurd - historisch gezien dan. En niet symbolisch bepaalde waarheden wil aangeven.
nogmaals. Ik twijfel er niet aan dat het
Gods woord is, maar ik twijfel aan onze interpretatie ervan. (Denk aan het 'zon sta stil' verhaal. Jij twijfelt er daar toch ook niet aan dat het Gods woord is, maar probeer dat maar eens uit te leggen aan een christen uit bv de 3e eeuw na Christus).
quote:
Theistische evolutie heeft dat voor mij ook niet echt. (Al kun je dat allemaal wel heel mooi verwoorden, er wordt m.i. veel in twijfel getrokken of symbolisch opgevat wat in het NT wel voor historisch waar wordt aangegeven
Je kunt het OT en NT niet loskoppelen.
Ik koppel niet los, evenmin als jij dat doet m.b.t 'zon sta stil'.
edit: 'echte' 'theistische evolutie' koppelt wel los, en maakt van Adam een mythe oid. Dat doe ik niet, en ik ontken evenmin dat God alles geschapen heeft. Het enige waar we over van mening verschillen, is of God dat in hedendaagse 24-uurs-dagen deed of in tijdperken (dus over wat 'dag' precies betekent in Gen.1), en
hoe dat scheppen precies ging (dus instantaan, of geleidelijk).