Auteur Topic: Anders geboren  (gelezen 1111 keer)

xion

• Bekijk profiel
Anders geboren
« Gepost op: mei 14, 2006, 07:51:07 pm »
Hoi allemaal,

Mijn moeder is gelovig, maar geeft wel toe dat als ze in een moslim land was geboren, moslim was. Hiertbij geeft ze ook toe dat ze enkelt gelovig is omdat ze in een christelijk nest is opgevoed. Hoe kan het dan zo zijn dat ze zo zeker weet dat ze nu wel gelijk heeft?

Please explain.....

grompie

• Bekijk profiel
Anders geboren
« Reactie #1 Gepost op: mei 14, 2006, 07:55:54 pm »
wie is je moeder en waar moeten wij haar van kennen?
geheelonthouder

Pinkeltje

• Bekijk profiel
Anders geboren
« Reactie #2 Gepost op: mei 14, 2006, 08:10:50 pm »
Maar wat is "gelovig" dan voor je moeder? Wat weet ze zeker? Waarin gelooft ze? Het is een beetje lastig om hierover te discussieren als je de situatie niet goed kent.
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
Anders geboren
« Reactie #3 Gepost op: mei 14, 2006, 08:16:47 pm »
Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader hem trekt. (woorden van Jezus)

Het maakt niet uit in welk land en onder welk geloof je geboren bent. Ik kom uit een totaal ongelovig gezin en ongelovige familie. God weet wie er voor Hem (de Zoon) zullen kiezen en had haar ook dan getrokken (in een moslim land) tot het hart van de Zoon.

Voor God is geen ding onmogelijk.
We moeten ons ook niet te veel afvragen hoe of stel dat, of stel je eens voor dan...
Dit soort gedachten kan ons van Hem afhouden. De bijbel zegt: kies dan heden wie gij dienen wilt d:)b
P de Mooij

diak2b

• Bekijk profiel
Anders geboren
« Reactie #4 Gepost op: mei 14, 2006, 08:52:11 pm »

quote:

xion schreef op 14 mei 2006 om 19:51:
Hoi allemaal,

Mijn moeder is gelovig, maar geeft wel toe dat als ze in een moslim land was geboren, moslim was. Hiertbij geeft ze ook toe dat ze enkelt gelovig is omdat ze in een christelijk nest is opgevoed. Hoe kan het dan zo zijn dat ze zo zeker weet dat ze nu wel gelijk heeft?

Please explain.....
Ik weet niet wat je moeder bedoelt natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat je de volgende vergelijking zou kunnen maken:

Als ik geboren was in het jaar 751, zou ik gedacht hebben dat Jeruzalem het centrum van het heelal is, dat achter Ierland alleen maar zee ligt (of hooguit dat ik met ver genoeg doorvaren weer in China terecht zou komen), en dat neerslachtigheid het gevolg is van een overschot aan zwarte gal. Dat ik nu denk dat de aarde om de zon draait, dat de zon een tamelijk willekeurig sterretje in een tamelijk willekeurig sterrenstelsel is, dat tussen Ierland en China nog Amerika ligt, en dat prozac beter werkt dan het bestrijden van de zwarte gal, ik geef het onmiddelijk toe, komt alleen maar omdat ik in de 20e eeuw ben geboren. Toch heb ik enig vertrouwen dat de dingen eerder zijn zoals ik nu denk, dan zoals ik gedacht zou hebben als ik in 751 was geboren.

Wat is daar aan uit te leggen? Ik denk dat je de waarheid moet kennen om de onwaarheid te kunnen onderscheiden. Je moeder zou niet hebben kunnen weten dat de Islam op een aantal cruciale punten onjuist is, als ze de waarheid op die punten niet had leren kennen. Nu ze in een christelijk nest is opgevoed, kan ze die onwaarheden wel onderscheiden.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

xion

• Bekijk profiel
Anders geboren
« Reactie #5 Gepost op: mei 14, 2006, 09:04:59 pm »

quote:

wie is je moeder en waar moeten wij haar van kennen?

Hoezo moet je haar kennen?  8)7

quote:

Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader hem trekt. (woorden van Jezus)

Lijkt me logisch, precies hetzelfde bij elk ander geloof. Vul alleen een andere naam in.

quote:

Voor God is geen ding onmogelijk.
We moeten ons ook niet te veel afvragen hoe of stel dat, of stel je eens voor dan...
Dit soort gedachten kan ons van Hem afhouden. De bijbel zegt: kies dan heden wie gij dienen wilt d:)b

Als je er over nadenkt, zit er een logica in. Daarom kan het van hem afhouden. Het zou allemaal niet waar kunnen zijn. Tot zo ver waar we het over eens zijn. Maar het lijkt mij dat als hiermee "het geloof" dan niet meer als waar moet gezien worden, je dan ook niks meer hebt aan de regels van de bijbel. Als iets niet meer waar is, hoe kan je dat dan verbieden door diezelfde regels waarin je dan niet meer in zou geloven.

quote:

Wat is daar aan uit te leggen? Ik denk dat je de waarheid moet kennen om de onwaarheid te kunnen onderscheiden. Je moeder zou niet hebben kunnen weten dat de Islam op een aantal cruciale punten onjuist is, als ze de waarheid op die punten niet had leren kennen. Nu ze in een christelijk nest is opgevoed, kan ze die onwaarheden wel onderscheiden.

Hoezo is het islam op sommige punten cruciaal fout. Hun vinden dat juist weer van jullie. En dat is weer hun waarheid. Het is niet fout, het is anders.
Ze is opgevoed met haar regels en denkt dus dat dat de waarheid is.

Ik ben benieuwd hoe ver jullie met mij in discussie willen gaan, ik vind het zeer intressant en zal niemand beledigen. Ik heb respect voor gelovige alleen denk ik er anders over. Dat dat even duidelijk is.

dingo

• Bekijk profiel
Anders geboren
« Reactie #6 Gepost op: mei 14, 2006, 09:28:04 pm »
Als ik je reactie zo lees dan is me niet duidelijk wat je punt van discussie is. Je denkt er anders over dan gelovigen, het maakt je kennelijk zelfs niet uit welk geloof. En dan? Beschouw je jezelf als atheïst of als agnost? Of wil je weten waarom christenen in God geloven en op basis waarvan christenen het christendom als enige ware goddienst zien?

Zijnkind

• Bekijk profiel
Anders geboren
« Reactie #7 Gepost op: mei 14, 2006, 10:18:07 pm »
Xion, mag ik vragen waarom je op een christelijk forum komt discuseren? Ben jezelf christelijk opgevoed? Wil je weten waarom we geloven en waarin? Wil je weten hoe dat werkt? Wil je je eigen overtuigingen bevestigd zien? En heb je al eerder gezocht naar antwoorden?

Het is lastig om in te gaan op wat je tot nu toe schreef. Je lijkt een sterk vooroordeel te hebben over christenen zoals ook al te zien was in je 1e post over de policies. Ik hoop dat het meevalt natuurlijk. Als je eerlijk in discussie gaat zul je zien dat we een heel eind met je meegaan.
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2006, 10:18:53 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Anders geboren
« Reactie #8 Gepost op: mei 14, 2006, 10:34:10 pm »
de personen die radicaal veranderd zijn, wat zouden die gezegd hebben voordat ze veranderd waren ?
[JESUS]Life[/JESUS]

xion

• Bekijk profiel
Anders geboren
« Reactie #9 Gepost op: mei 14, 2006, 10:34:46 pm »
Ik ben christelijk opgevoed en ben gedoopt. Ik ben ongeveer 6 jaar geleden van me geloof afgevalen. Ik loop tegen veel meningsverschillen aan met me familie die allemaal wel geloven. Ik kan hun manier van denken niet begrijpen en ze kunnen me het geloof ook niet goed uitleggen.

Ik vind het intressant om er wel over te lezen en te discusseren. Het verbreed je kennis en door beide kanten te kennen kan ik zelf een betere beslissing nemen.

Ik ben een atheïst. Ik twijfel zelf niet.

Mijn doel is begrijpen hoe me moeder wel kan zeggen dat als ze ergens anders woonde dat ze een ander geloof zou hebben, maar dan niet wil toegeven dat ze het nu misschien fout heeft.

Ik heb nog veel meer punten die ik graag hier zou willen discusseren. Die komen vanzelf wel.
Ik ben blij dat er genoeg ruimte is. Mijn ervaringen met mijn oude dominee en mijn familie die nooit een discussie aan willen gaan gaf me een ander gevoel.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Anders geboren
« Reactie #10 Gepost op: mei 14, 2006, 10:41:51 pm »

quote:

xion schreef op 14 mei 2006 om 22:34:
Ik ben een atheïst. Ik twijfel zelf niet.

Mijn doel is begrijpen hoe me moeder wel kan zeggen dat als ze ergens anders woonde dat ze een ander geloof zou hebben, maar dan niet wil toegeven dat ze het nu misschien fout heeft.
Hmmm...okee, overtuigd zijn van je eigen mening hoeft niet perse een discussie onmogelijk te maken. We'll see.

De opmerking van je moeder suggereert (let wel...ik weet niets van haar!) dat ze niet overtuigd is van haar geloof. Waarom zou je anders denken dat God (ze gelooft immers dat Hij er is en de waarheid is...toch?) je niet zou kunnen bereiken als je ergens anders woont? Nogal onzinnig. Christenen leven wereldwijd. Zelfs in Saudie-arabie, Noord-korea of Sudan waar het verboden is of erg bemoeilijkt wordt. Ik vind haar opmerking nogal menselijk en niet echt getuigen van vertrouwen in God.

iets anders...wil je iets meer vertellen over het verlaten van het geloof en waarom je zo overtuigd atheist bent en bv. niet agnost?
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2006, 10:42:25 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Anders geboren
« Reactie #11 Gepost op: mei 14, 2006, 10:44:43 pm »
dat iemand ene discussie uit de weg gaat kan verschillende redenen hebben,
ik hoorde vandaag een leuke opmerking van een dominee die zijdelings hier wel op slaat.

Als mens kiezen we graag voor een makkelijke weg,
we gaan om met de mensen die dezelfde meningen hebben als ons,
en negeren hen waarbij de meningen nog anders zijn.
Maar zou het juist niet veel beter zijn, als de vriendjes eens wat minder klitten,
en de tegenpolen elkaar eens opzoeken, en om te beginnen elkaar leren kennen, ipv diect over elkaars gedachten afwijkende goed te beginnen.
[JESUS]Life[/JESUS]

dingo

• Bekijk profiel
Anders geboren
« Reactie #12 Gepost op: mei 14, 2006, 11:14:17 pm »

quote:

xion schreef op 14 mei 2006 om 22:34:
[...]
Ik heb nog veel meer punten die ik graag hier zou willen discusseren. Die komen vanzelf wel.
Ik ben blij dat er genoeg ruimte is. Mijn ervaringen met mijn oude dominee en mijn familie die nooit een discussie aan willen gaan gaf me een ander gevoel.
Ok je verhaal is duidelijk, komende paar dagen heb ik het vrij druk maar ik zal proberen zsm te reageren op je vragen/discussiepunten.

diak2b

• Bekijk profiel
Anders geboren
« Reactie #13 Gepost op: mei 14, 2006, 11:43:40 pm »

quote:

xion schreef op 14 mei 2006 om 21:04:
[...]

Hoezo is het islam op sommige punten cruciaal fout. Hun vinden dat juist weer van jullie. En dat is weer hun waarheid. Het is niet fout, het is anders.
Waarom vraag je wat er fout aan is, als je een zin later al laat merken dat je meent te weten dat er niks fout aan is? Ik vind vragen beantwoorden prima. Ik vind discussie prima. Maar vragen stellen als vorm om een standpunt neer te zetten zonder de noodzaak tot argumenteren vind ik persoonlijk weer net iets minder sterk.

Dat de Islam op cruciale punten fout zit is overigens niet zo ingewikkeld aan te tonen. Het lastige voor de Islam is dat ze haar absolute waarheidsclaim baseert op een boek dat letterlijk gedicteerd is door Allah, via Gabriel aan Mohammed, in het Arabisch. Iedere letter is dus juist. Vind één bewering in de Koran die aantoonbaar onjuist is, en de Islam is haar totale fundament kwijt. Natuurlijk is dat voor een moslim geen overtuigend argument, die neemt immers a priori de juistheid van de Koran al aan. Vandaar ook dat het geheel consistent is met mijn stellingname, dat een moslim precies over het christendom zal zeggen, wat iedere moslim over het christendom zegt. Dat feit bewijst in zichzelf dus niets. Het jammere voor de Islam is echter dat de Koran uitspraken doet over allerhande verifieerbare zaken, die bij verificatie onjuist in de Koran blijken te staan. Voor een moslim moge dat geen probleem zijn, het vervelende is, dat je eerst in de Koran moet geloven, voordat deze "waar" kan zijn. Dat maakt de Islam 100% subjectief. Gegeven een godheid die transcendent is, die totaal buiten de mens staat, is dat wat problematisch. Een openbaringswaarheid die frontaal strijdig is met een empirische waarheid, voor mensen die geen andere toegang hebben tot die openbaringswaarheid dan een boek, dat slechts door empirische waarneming kan worden geleerd, kan slechts betekenen dat de betreffende godheid zich op geen enkele manier met de geschiedenis bemoeit, het godsbeeld moet dan evident deïstisch zijn. Het islamitische godsbeeld is echter theïstisch. Daarmee is het Islamitische godsbeeld strijdig met de Ilsamitische visie op de grond voor kennis van de waarheid, en dus is de Islam inconsistent, en dus onwaar, maar dit is uitsluitend waar te nemen van buiten af. Kortom, precies zoals ik aangaf.

quote:

Ze is opgevoed met haar regels en denkt dus dat dat de waarheid is.
Het is inderdaad mogelijk dat het christendom dezelfde cruciale fout maakt, even inconsistent is als de Islam. Er zijn takken van het christendom die, in mijn uiterst beperkte waarneming, die kant op gaan. Mocht je moeder tot één van die takken behoren, dan hoor je mij daar niet over, ik ken alleen de tak waar ik zelf toe behoor redelijk goed. "Mijn" tak heeft een paar verschillen met de Islam die voor deze vergelijking met de Islam van belang zijn. Zo wordt de openbaringskennis geacht via openbaring tot de mens te komen, en niet via één boek, geschreven door één persoon, dat we alleen middels empirische waarneming tot ons kunnen nemen. In de reformatie heet dat, als ik me niet vergis, dat "de Geest in je getuigt van de juistheid van de Bijbel", in de katholieke (inclusief Oosters Orthodoxe) is dat met wat meer poppenkast omgeven en wat minder exclusief Bijbel-gericht, maar het idee is hetzelfde. Anders dan in de Islam haal je dus je kennis van de openbaringswaarheid niet uit een boek, maar is het boek als het ware de illustratie bij de openbaring. (Let wel, je mag dat van mij gillende onzin vinden, maar ik hoop dat je inziet dat het tenminste consistent is). Een volgend punt is dat in de RKK, de Orthodoxie, en een fors deel van de overigen christelijke takken, niemand beweert dat de Bijbel een foutloos feitenrelaas is, al dan niet van God, dat strijdig kan zijn met de waarheid zoals die via andere routes tot ons komt. Het christendom legt een nadrukkelijke vertaal-laag tussen de Bijbelse tekst en de waarheid: de interpretatie, veelal gebaseerd op een teksttraditie. Het aardige daarvan is dat als Bijbel en "andere waarheid" strijdig schijnen dit in het christendom niet impliceert dat de Bijbel niet deugt, maar dat de (menselijke!) interpretatie "niet deugt", cq bijstelling of aanvulling behoeft. Dankzij beide mechanismen is het mogelijk binnen het christendom om openbaringskennis en overige kennis in één model te verenigen, wat weer noodzakelijk is om te kunnen geloven in een theïstische godheid. Je zou kunnen zeggen dat de kracht van het Jodendom: het ontbreken van een godsbeeld in de tempel, in het christendom is overgenomen: het ontbreken van Gods directe hand in "het heilige boek". Daarmee is het christendom consistent met haar eigen wereld- en godsbeeld. En dus "meer waar" dan de Islam.

Overigens, had je nu maar een vergelijking met het Joodse geloof gemaakt, dan had ik het nog moeilijk gehad. Dan had niets van het bovenstaande immers nut gehad. Maar ja, jij koos de Islam he :)

quote:

Ik ben benieuwd hoe ver jullie met mij in discussie willen gaan, ik vind het zeer intressant en zal niemand beledigen. Ik heb respect voor gelovige alleen denk ik er anders over. Dat dat even duidelijk is.
Ik ben benieuwd waarom je het nodig vind dit mee te delen.
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2006, 11:46:11 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.