quote:
klaas f schreef op 06 mei 2006 om 00:38:Beste Aerendir,
In alle culturen werd/wordt onderscheid gemaakt tussen zwarte (vervloeking, bezwering, beheksing e.d.) en witte magie (zegening, wijding, uitdrijving van boze geesten e.d.).
Heksen behoren tot het rijk van de zwarte magie.
Ze worden algemeen gezien als vrouwen die hun bovennatuurlijke krachten hebben verkregen door een verbintenis met de Prins der Duisternis aan te gaan.
Hun activiteiten dragen nooit bij tot het geluk, de voorspoed of de gezondheid van de mensen.
Beste klaas,
ben het met je eens als je zegt er is een verschil tussen Witte en zwarte magie in alle culturen...
Zo heb je witte heksen en zwarte heksen.
maar ook een witte heks kan zwarte magie en vica versa het is maar wat je met je krachten doet.
om een voorbeeld te geven jij kan bidden tot jouw god voor iets goeds maar jekan ook iemand hel en verdoemenis wensen
ten eerste heksen zijn niet per defenitie vrouwen , ook mannen kunnen magie uitoefenen en hetenb dat ook heks of in sommige stromingen magier maar dat is om t even.
Zoals je al wellicht hebt begrepenis mijn opvoeding afwijkend geweest als die van menig mens hier.
mijn familie gelooft al generaties lang in de Oude religie ,mijn opoe (oma's moeder hihihi wat een naam hè) was hogepriesteres daarna mijn oma,mijn moeder etc.... dat gaat al generaties langer terug dat gaat van moeder tot kind dus van mijn moeder kreeg ik weer die opleiding (afzien geblazen!!!) ja er komen rituelen en magie in voor je behoort alle geneeskrachtige kruiden te kennen rituelen , maanstanden etc etc etc etc ook Moet het kind gezegend 9of misschien volgens jullie vergiftigd?) te zijn met het gezicht, Ik heb nog nooit een vervloeking uitgesproken ik geloof ook niet dat wij (mijn familie ) een verbintenis hebben met de prins der duisternis, wij doen niet aan zwarte magie (al zou je dat wel kunnen, maar ook jij kan iemand vervloeken toch?!!?) magie is iets wat heel kreachtigis en waar je heel voorzichtig mee om hoort te gaan zo wordt dat ook geleerd ALS het goed is.
Wij geloven in een Moeder Godin en ook een God als haar partner zeg maar .
Wij kennen geenm lucifer/satan/Duivel etc evenals geen hel maar ook geen hemel