Auteur Topic: Geloven zonder genezing  (gelezen 6775 keer)

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Gepost op: mei 16, 2006, 08:01:30 pm »
Het klinkt misschien een beetje raar maar ik ben een van die christenen die nog steeds ziek is en niet zonder medicijnen kan. Ik ben tot geloof gekomen op mijn 26 e en ben nu al weer 45 jaar. Ja oude man geworden denk je misschien maar pas op ik pak je zo onder mijn arm.
Ik ben al verschillende keren geopereerd  aan maag, lever en galblaas. Zonder medicijnen kan ik echt niets doen, maar met de nodige middelen kan ik gelukkig halve dagen werken en dat is wel zo prettig.
Ik heb God zo’n 10 jaar lang gebeden om genezing maar de laatste 10 jaar heb ik er in berust. Soms vinden christenen dat je maar door moet gaan met hopen en vragen aan God. Doch beseffen ze wel hoe vermoeiend en pijnlijk dat is? Om wakker te worden en weer te beseffen dat het wonder niet gekomen is? Ik begrijp dat men het wel goed bedoelt en vind het wel zorgzaam als mensen mij willen aanmoedigen. Ik merk dat er een enorm grote groep christenen is die gewoon ziek blijven en deze groep wordt wel eens over het hoofd gezien. Want er is meer dan genezing alleen. Geloof in Hem is de kracht waardoor ik (en velen met mij)nog steeds dagelijks wil en mag leven. Zo temidden van al de goede getuigenissen over genezingen die er gelukkig mogen zijn, wil ik eens het tegenovergestelde aan het licht brengen. Soms geneest God niet (lees vaak) ook al ben je Zijn kind. Maar geloof mij, ik vertrouw op Mijn Heer en Heiland ook al komt het wonder van uiterlijke genezing nooit!

Wat mijn vraag betreft het is deze: Zijn er meer christenen die dit herkennen? Ik doel op de pijnlijke aanmoedigingen om maar vooral te blijven geloven in genezing. Of dat men je aankijkt en je ergens in hun ogen iets leest van:"hij heeft zeker iets op zijn kerfstok". Of dat mensen plotseling met je willen bidden en jij als een soort proefkonijn mag fungeren.

Ik kom uit de pinkster en wellicht is dat het fundament onder mijn negatieve ervaringen. Momenteel zitten we al weer heel wat jaren Hervormd en daar ontmoet ik die houding gelukkig zelden.
P de Mooij

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #1 Gepost op: mei 16, 2006, 08:07:08 pm »
Ik heb (gelukkig) geen/weinig ervaring met opmerkingen dta ik wel tot genezing zal komen als er maar genoeg voor me en door me genezen wordt.
Ik voel verder helemaal met je mee. God heeft een plan, ook met onze ziekte. En dat plan is lang niet altijd genezing....
Pinkeltjefan

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2006, 08:15:02 pm »
Ik kan me die houding van anderen goed voorstellen, maar ik krijg dan vaak het gevoel dat God maar moet doen wat wij graag willen. Nee, aan je gezondheid kun je niet aflezen of je God wel op de goede manier dient. Wat ik het belangrijkste vind, is: hoe ga je als christen om met de pijn, moeite, problemen die je gekregen hebt. Wil je Gods hulp daarbij krijgen op de manier die Hij je wil geven of moet het per se op de manier die jij in gedachte hebt.
Mijn ervaring is juist dat die moeiten een positieve invloed kunnen hebben op je relatie met God.
Als ik van zo'n houding hoor van: blijkbaar is zijn of haar geloof niet sterk genoeg, dan moet ik denken aan het verhaal van de blindgeborene waar Johannes in zijn evangelie over schrijft, en waar diezelfde gedachte door Jezus flink onderuit gehaald wordt

Heel veel sterkte in ieder geval, Clint
computerfout: een vreemde een in de byte

Clint

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2006, 08:21:25 pm »
Alvast bedankt voor jullie bemoedigende antwoorden. Ik zou er graag wat verder op in gaan maar...mijn vrouw wil achter de pc.
Tja dan houdt alles op he! Maar morgen is ze naar haar werk en kan ik weer heel de middag.
Gegroet allemaal

Clint
P de Mooij

Liudger

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #4 Gepost op: mei 16, 2006, 08:44:10 pm »
Clint, wat God met je voorheeft weet ik niet. Ik weet wel dat ik je een geweldige peer vind, en dat je hier leven, kleur, plezier, geloof, hoop en liefde verspreidt. Dus kusje voor Clint. Of hij er nou beter van wordt of niet.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

diak2b

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #5 Gepost op: mei 16, 2006, 08:51:28 pm »

quote:

Liudger schreef op 16 mei 2006 om 20:44:
Clint, wat God met je voorheeft weet ik niet. Ik weet wel dat ik je een geweldige peer vind, en dat je hier leven, kleur, plezier, geloof, hoop en liefde verspreidt. Dus kusje voor Clint. Of hij er nou beter van wordt of niet.
Hoewel ik zelden op je reageer, betekent dat niet dat ik je bijdragen niet lees. In tegendeel, ik volg ze met veel plezier, en sluit me dus van harte bij Liudger aan!
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Clint

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #6 Gepost op: mei 16, 2006, 08:52:17 pm »
Diaken en Liudger mijn vrouw gaat net ff achter de pc vandaag en ik buk mij voorover om de hond weg te duwen en ik voel een kus op mijn kont?! Wel lekker! :w

Maar alle gekheid. Thanks for de stichtende woorden mijn vrienden. Ik ben ontroerd.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2006, 08:56:43 pm door Clint »
P de Mooij

diak2b

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #7 Gepost op: mei 16, 2006, 08:54:59 pm »

quote:

Clint schreef op 16 mei 2006 om 20:52:
ik buk mij voorover om de hond weg te duwen en ik voel een kus op mijn kont?!
:>
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Clint

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #8 Gepost op: mei 16, 2006, 08:57:30 pm »
Ho maar want nu staat mijn vrouw er voor :w
P de Mooij

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #9 Gepost op: mei 16, 2006, 09:42:15 pm »
Niet genezen worden geeft je een andere manier van getuigen. Dat laat jij toch oopk zien in je OP.
Nl: God wordt verheerlijkt door het lijden wat we meemaken en dan de manier waarop we daarmee omgaan.
En we zijn van Hem afhankelijk als we lijden, als alles op rolletjes loopt is de kans groot dat we het allemaal wel weer alleen kunnen.

Ik vind dit altijd een mooie tekst die gaat over de Here Jezus, maar wij mogen hiervan leren omdat ook dit hoort bij 'het voorbeeld dat Hij ons heeft nagelaten opdat wij in Zijn voetsporen zouden wandelen':

Hebr. 2
10 Want het voegde Hem, om wie en door wie alle dingen bestaan, dat Hij, om vele zonen tot heerlijkheid te brengen, de Leidsman hunner behoudenis door lijden heen zou volmaken.

en aan het eind van dat gedeelte staat dan dit:

17 Daarom moest Hij in alle opzichten aan zijn broeders gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en getrouw hogepriester zou worden bij God, om de zonden van het volk te verzoenen. 18 Want doordat Hij zelf in verzoekingen geleden heeft, kan Hij hun, die verzocht worden, te hulp komen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Musicchris

• De doorzetter wint
    • Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #10 Gepost op: mei 17, 2006, 10:53:02 am »
Beste Clint,

Ik kan me goed voorstellen dat je met zulke vragen zit. Ik was zelf een jaar of 14 toen ik ziek werd. Niet ernstig, wel enorm vervelend en langdurig. En dat heeft mij ook de nodige vragen gegeven. Waarom ik? Waarom nu al? En inderdaad ook: bid ik dan niet goed? Doe ik iets verkeerd?
Maar langzaamaan heb ik toch een soort antwoorden gekregen. Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik wil ze toch kort met je delen.

In de bijbel lezen we over Job, die door allerlei rampen wordt geplaagd. De lezer ziet hier de reden achter (God laat Satan zijn gang gaan, om uiteindelijk zijn Grootheid te laten zien en te laten zien dat geloven ook kan als het slecht gaat), maar Job ziet die reden duidelijk niet. En iedereen laat hem dan ook in de steek. Zelfs zijn eigen vrouw. En wat zegt Job dan? 'De Here heeft gegeven, de Here heeft genomen, de naam des Heren zij geloofd!' Dat lijkt onbegrijpelijk. Job berust erin. Omdat hij weet dat alles wat we krijgen een geschenk is van God. Ook gezondheid. Het is niet iets waar we recht op hebben, maar wat we krijgen. En als GOd dat dan van ons afneemt... dan is dat moeilijk. Maar kijk dan ook naar de andere gaven die je misschien wel gekregen hebt.

Paulus tobte ook met iets. Wat deze 'doorn in zijn vlees' precies was, is niet bekend. Maar hij schrijft daarover in zijn brief aan de Corintiers: 'Driemaal heb ik gebeden of God het van me weg wilde nemen, maar de Here zei: 'Mijn genade is U genoeg. Want kracht openbaart zich ten volle in zwakheid'.  Daarom roem ik in mijn zwakheid, want als ik zwak ben ben ik sterk.'(2 cor 12 vanaf vers 7).
Dat is voor mijzelf heel belangrijk: Gods genade, dat Hij zijn zoon heeft gestuurd voor ons, is veel belangrijker dan alle andere problemen. Met Zijn genade krijgen we leven! En dan is deze korte tijd op aarde misschien wel moeilijk, maar er staat je zoiets veeel mooiers te wachten. Iets wat we niet verdienen, maar toch krijgen.

Verder leert Jezus zelf ons bidden: Uw wil geschiedde. Je mag wel om dingen vragen, maar als God het niet wil, gebeurt het niet. Leg het in Zijn hand. Ik denk wel dat je mag blijven bidden om genezing, hoe moeilijk dat ook is. Maar je kunt niet dwingen! God doet niet alles wat je vraagt. Omdat Zijn wil gebeurt. En dan weet je ook dat het goed is. Hij weet beter wat goed is voor ons als wijzelf. Het lijkt een cliche, maar ik denk dat als je dit goed op je in laat werken, het wel rust kan geven.

Ik weet niet of je hier iets aan hebt. Mijn ervaring is dat wat de een helpt, de ander helemaal niets zegt, maar ik wilde het toch met je delen. In ieder geval heel veel sterkte ermee!

Liudger

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #11 Gepost op: mei 17, 2006, 10:58:41 am »
Ik zal mijn kusjes niet meer blindelings plaatsen.

Maarre, was ist loss Clint? Hoef je natuurlijk niet te zeggen, hoor.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #12 Gepost op: mei 17, 2006, 11:37:05 am »

quote:

Ik vroeg om kracht
en God gaf mij moeilijkheden om mij sterk te maken
Ik vroeg om wijsheid
en God gaf me problemen om me te leren  ze op te lossen
Ik vroeg om voorspoed
en God gaf me hersens en spieren om mee te werken
Ik vroeg om moed
en God gaf me angsten om te overwinnen
Ik vroeg om liefde
en God gaf me mensen met moeilijkheden  om te helpen
Ik vroeg om gunsten,
en God gaf me kansen

Ik kreeg NIETS waarom ik vroeg

....Ik kreeg ALLES wat ik nodig had

Dit schoot mij te binnen bij het lezen van dit topic...

En uit dat kleine beetje (levens)ervaring dat ik heb, kan ik zeggen dat het echt zo is; God geeft precies wat je nodig hebt! Alleen kom je daar vaak pas achteraf achter :)
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

Clint

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #13 Gepost op: mei 17, 2006, 12:49:59 pm »
Net terug van mijn werk. Ff boodschappen doen en dan kom ik graag terug op alle bemoedigende antwoorden die er geplaatst zijn.

Tot zo
P de Mooij

PietZa

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #14 Gepost op: mei 17, 2006, 01:20:30 pm »
Ik heb laatst een stukje op mijn weblog geschreven genaamd: "Geef je nu al op?". Het is niet specifiek op een bepaalde situatie gericht, maar het geeft wel moed in moeilijke situaties. Want moeilijke situaties kunnen je geloof juist versterken.
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2006, 01:21:35 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Clint

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #15 Gepost op: mei 17, 2006, 02:21:30 pm »
Musicchrist, Pietza, Mavee,Liudger, Precilla, Diaken 2 of meer b  en allen die iets bemoedigends toevoegden.
Ik zal jullie het verhaal in het kort eerst vertellen.
Ik had als kind ernstige pijnklachten in mijn buik en er bleek een goedaardig gezwel te zitten in mijn 12 vingerige darm. Na operatie in Gouda ging de boel ontsteken en werd ik naar het AZU (Utrecht) overgeplaatst voor verdere behandeling. Omdat de galblaas ontstoken was tot aan de lever toe werd er in de nacht (bijna de pijp aan Maarten) geopereerd en werd deze operatief verwijderd.
Nu kan een mens redelijk goed zonder galblaas leven enkel als je 14 jaar bent en hij gaat er dan al uit geeft dat op latere leeftijd problemen.

Om het verhaal niet te lang en ingewikkeld te maken, heb ik veel pijn en vermoeidheidsklachten. Verders ben ik zo sterk als een olifant. Maar moet wel veel medicijnen slikken.

Alles wat er geschreven is bevat troost en is naar mijn ervaring gebaseerd op een gezonde wandel met de Meester zelf.
Ik lijd niet onder mijn moeite en worstel er ook niet mee. God is Good. Weet je ook als God niet “uiterlijk” geneest, blijft Hij zoals iemand ook al schreef, wel de God die ons in Christus “innerlijk” genezen heeft en dat Zijn beloften ons dragen over de muur van het tijdelijk leven (en lijden) heen.

Ik vind het soms wel eens niet zo leuk als men de mening heeft dat een waar kind van God altijd zal genezen. Het werkt verstikkend zo’n uitspraak en legt juist nog een extra last op je schouders.

Nou ik ga alle reacties eerst nog eens goed bekijken en lezen en ook  op Pietza zijn weblog nog kijken wat daar allemaal voor vertroostend staat opgeschreven.
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2006, 02:22:44 pm door Clint »
P de Mooij

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #16 Gepost op: mei 17, 2006, 02:38:47 pm »

quote:

Clint schreef op 17 mei 2006 om 14:21:
(...)
Ik vind het soms wel eens niet zo leuk als men de mening heeft dat een waar kind van God altijd zal genezen. Het werkt verstikkend zo’n uitspraak en legt juist nog een extra last op je schouders.
Toch is het waar, alleen niet op deze aarde. ;)
En waarschijnlijk worden we op dat moment ook genezen van allerlei kwalen waar we ons op dit moment niet van bewust zijn; zaken waar de dokters nog geen naam voor hebben, laat staan een remedie...
Los van dat God ons kan beproeven door tegenspoed, denk ik dat dit aardse leven nooit volmaakt zal zijn, hoe gelovig we ook zijn. Ik denk alleen dat God ons genoeg kracht geeft ter compensatie van de pijn en moeite die dergelijke doornen ons leveren. Voor mij geldt dat in ieder geval wel.
(Helaas weet ik dat er ook christenen zijn voor wie dat niet geldt, en die wel degelijk geestelijk aan hun problemen onder door gaan. Ook van hen ga ik niet zeggen dat ze niet goed genoeg geloven. Maar helemaal begrijpen doe ik het niet.)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

PietZa

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #17 Gepost op: mei 17, 2006, 02:45:38 pm »

quote:

Clint schreef op 17 mei 2006 om 14:21:

Daar worstel ik ook wel eens mee. Natuurlijk is het zo dat God geen wereld heeft gewild met pijn en ziekte, maar dat betekend niet dat elk kind van God daarom geen pijn of ziekte krijgt, of er van word genezen. Sterker nog soms lijkt het tegenovergestelde aan de hand zoals David in zijn psalmen vaak ontdekt dat het goddelozen voor de wind gaat terwijl godvrezenden allerlei moeiten hebben.

En ik kan me soms ergeren aan mensen die beweren dat als je maar bid en echt gelooft dat je genezen kan worden dat je dan word genezen. Dat is toch een enorme domper voor een hartstochtelijk christen? Dat zou betekenen dat als je niet word genezen dat je niet goed genoeg gelooft dat het kan? Vaak (althans dat lijkt zo) zijn het juist mensen die absoluut niet weten wat ziekte of pijn wel niet inhoud en die de teleurstellingen nog nooit hebben meegemaakt die zoiets roepen.

En dan vergeet ik bijna dingen die vaak nooit meer zijn te genezen: geestelijke wonden. Er zijn ook geestelijke wonden, psychische trauma's etc die nooit meer zullen genezen. Het enige wat je daarmee kan is het een plek geven in je leven en er mee leren leven, maar genezen van zoiets ben je nooit. En je kan zo vaak tot God bidden als je wilt, maar die pijn van wat je geestelijk hebt moeten doorstaan blijft.
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2006, 02:48:50 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Clint

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #18 Gepost op: mei 17, 2006, 04:00:49 pm »
Ja Elle dat is inderdaad een waarheid als een koe. Ooit zulen alle tranen afgewist worden en zullen we een totaal gezond lichaam hebben dat verlost is niet enkel van ziekte (zoals je zelf al schreef) maar ook van verborgen kwalen (noem het de aftakeling van het lichaam.

He mensen ik krijg weer een dikke kop met haar!!!

Pietza schreef: Vaak (althans dat lijkt zo) zijn het juist mensen die absoluut niet weten wat ziekte of pijn wel niet inhoud en die de teleurstellingen nog nooit hebben meegemaakt die zoiets roepen.

Ja mensen ik heb wel eens een getuigenis meegemaakt van iemand die had een ontstoken kies. Die staat op dat podium daarover te vertellen. Oke fijn voor je denk ik dan. Maar er zat ook iemand in de zaal met kanker en die genas dus niet.
Dat is het dubbele. Ben ik tegen getuigenissen van genezingen van mensen die hun tanden niet goed poetsen? Neen hoor maar een beetje met wijsheid brengen en als er iemand is die echt wat heeft, bidt daar dan in stilte voor en dank God in dezelfde stilte voor je kies en poets vervolges wat beter.
P de Mooij

Laodicea

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #19 Gepost op: mei 17, 2006, 06:37:10 pm »
Ik denk dat je je niet zoveel van dat soort geluiden aan moet trekken Clint, nu ben ik theologisch niet zo goed onderlegt, maar dat men de mate van geloven probeert te meten naarmate men genezen wordt, is nogal onchristelijk in mijn ogen. Sowieso heeft de Pinksterbeweging als ideologisch erfgenaam van het Montanisme nogal eens de neiging om langs het randje van ketterij te schieten. Ik heb zelf ook een chronische aandoening (psychisch, n.l. PDD-NOS in een redelijk ernstige vorm) en ik heb aan den lijve ondervonden dat berusting i.d.d. juist nieuwe perspectieven opent, God helpt altijd, maar niet zoals je het verwacht inderdaad. Dat is trouwens ook stukken Christelijker dan de elkaar-de-maat-neemerij van de Pinksters.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Clint

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #20 Gepost op: mei 17, 2006, 07:26:52 pm »
Zit veel in wat je daar zegt laodicea. Het berusten opent zeker nieuwe perspectieven. Toch ben ik ook menigmaal tegen de gedachte aangelopen dat men hiervoor (berusting) geen oog heeft. Ik was laatst op een forum waar iemand mij ook uitdaagde om toch weer te geloven in te komen genezing (na 20 jaar ziek). Dat klinkt heel vroom maar men begrijpt blijkbaar niet dat berusting een net zo goede geestelijke houding kan zijn, als het uitstrekken naar genezing.

Zit er onder dat krampachtige zoeken naar genezing niet vaak eeen fundament van "geloofswaarde"(als ik niet genees ben ik geen goed christen?)
Moet me wel van het hart dat zeker niet al de pinkstermensen zo denken, maar er worden er wel meer onder gevonden dan onder de gevestigde orde.
P de Mooij

dingo

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #21 Gepost op: mei 17, 2006, 10:47:27 pm »
Genezing krijgen we allemaal, als de tijd daar rijp voor is. Maar op het moment dat je op commando genezen wil worden omdat je zo hard geloofd, heb je weinig eerbied voor God's autonomie over zijn schepping. Het is niet voor niets dat Jezus ons leert bidden "Uw wil geschiede"!

Neemt niet weg dat je mag blijven bidden om genezing, in de wetenschap dat God beter weet dan jij wat je echt nodig hebt.

Laodicea

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #22 Gepost op: mei 17, 2006, 11:18:10 pm »

quote:

Clint schreef op 17 mei 2006 om 19:26:
Zit veel in wat je daar zegt laodicea. Het berusten opent zeker nieuwe perspectieven. Toch ben ik ook menigmaal tegen de gedachte aangelopen dat men hiervoor (berusting) geen oog heeft. Ik was laatst op een forum waar iemand mij ook uitdaagde om toch weer te geloven in te komen genezing (na 20 jaar ziek). Dat klinkt heel vroom maar men begrijpt blijkbaar niet dat berusting een net zo goede geestelijke houding kan zijn, als het uitstrekken naar genezing.
Het is denk ik ook een woordenkwestie, want wat is nu eigenlijk genezing? (en berusting trouwens) Als je het over geeft in God's handen dan is dat in mijn ogen geen berusting in de zin van defaitisme (ik weet hier even geen ander woord voor), maar juist een bevrijding, ik maak een beetje uit jouw woorden op dat jij dat ook min of meer zo ervaart, en daar gaat het natuurlijk ook om, is dat niet ook een vorm van genezing dan? :)

quote:

Zit er onder dat krampachtige zoeken naar genezing niet vaak eeen fundament van "geloofswaarde"(als ik niet genees ben ik geen goed christen?)
Dat zou goed kunnen, al is het eigenlijk heel wrang, in ieder geval is een beperkt begrip van het woord 'genezing', in onze Westerse maatschappij zijn we al gauw geneigd om teveel te materialiseren en te verletterlijken (en in het Verre Oosten en in de gnostiek schieten ze weer te ver door naar het andere uiterste, maar dat terzijde) Zo wordt dan ook onder 'genezing' verstaan het verlost worden van lichamelijk ongemak, terwijl b.v. deze reeks preken stelt dat het woord 'genezing' dat in Jakobus wordt gebruikt, een veel bredere betekenis heeft.

quote:

Moet me wel van het hart dat zeker niet al de pinkstermensen zo denken, maar er worden er wel meer onder gevonden dan onder de gevestigde orde.

Eigenlijk is het een vorm van religieus reductionisme, en wat dat betreft voldoet het gezegde dat een 'halve waarheid vaak nog erger is dan een hele leugen'. ;) Genezing kan vele vormen aannemen (en ergens vrede mee hebben is naar mijn bescheiden mening misschien wel de hoogste vorm.)

Ik vond ook nog een boekbespreking van het boek dat prof. Ouweneel over dit onderwerp heeft geschreven, ik ken het verder niet, maar alleen de bespreking geeft al weer dat het niet zo eenvoudig ligt als dat die mensen doen beweren.

quote:

Ook de reikwijdte van de verzoening wordt besproken. De conclusie is, dat wie tot Christus komt, vergeving van zonde ontvangt, maar niet iedere (grote) gelovige ontvangt genezing. Niet alle resultaten van Christus' werk worden immers nu al volledig zichtbaar. Ook de grootste gelovige sterft ten slotte aan een falend lichaam. Omdat vanuit de Bijbel niet aangetoond kan worden dat God blijvend een ziekte geeft om gelovigen te beproeven, mag gestreden worden tegen ziekte. Maar de raadsels van Gods wegen blijven in allerlei praktijksituaties.
bron
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #23 Gepost op: mei 18, 2006, 12:49:12 am »
De hele 'als je maar gelooft wordt je genezen' klopt als een bus, maar dan moet je hem wel begrijpen. Als je die redenering puur 'horizontaal' leest loop je altijd hopeloos vast.

Jezus genas heel wat mensen die, blijkbaar, voldoende geloof hadden. Maar, om het maar even lomp te zeggen, ik heb ze geen van allen de laatste tijd nog gezien. Dus hoeveel zijn die mensen er dan echt mee opgeschoten? Als je genezen wordt, maar je sterft vervolgens alsnog, dan is die genezing dus niet meer geweest dan symptoombestrijding, verlichting van de pijn, of als je echt cynisch wilt zijn, alleen maar uitstel van executie.
Als de onderliggende oorzaak van je ziekte niet weggenomen wordt ben je helemaal nog niet werkelijk genezen, en aan de andere kant, als de oorzaak weggenomen is betekend dat nog niet dat alle symptomen onmiddelijk verdwenen zijn.
Er is alleen maar werkelijk genezing als de oorzaak van de ziekte weg genomen is. En de werkelijke oorzaak van al onze ziekte (en andere ellende) is onze zonde. Wie genezen wil worden moet dus vragen om vergeving. En het grootste ongeloofelijke wonder gebeurt dan telkens weer, iedereen die in Hem gelooft gaat niet verloren, maar heeft eeuwig het leven.

Heb je daarna geen medische genezing meer nodig? Nee, nodig is dat dan niet meer. Om het maar weer even cru te stellen, dan is het niet eens meer erg als je er dood aan gaat.
Maar daarom mag je de Geneesheer nog wel om verlichting van de pijn vragen. En dan gebeuren en nog steeds wonderen zodat de mensen zien hoeveel macht God heeft.
Maar dat is wel allemaal ondergeschikt aan de noodzaak van werkelijke genezing. En als het voor mijn genezing (of die van een ander!) nodig of nuttig is als ik hier moet lijden dan vindt ik dat prima.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Laodicea

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #24 Gepost op: mei 18, 2006, 09:46:44 am »

quote:

AVee schreef op 18 mei 2006 om 00:49:
De hele 'als je maar gelooft wordt je genezen' klopt als een bus, maar dan moet je hem wel begrijpen. Als je die redenering puur 'horizontaal' leest loop je altijd hopeloos vast.

Precies!

En wat vind jij dan van het verschijnsel dat sommige mensen elkaar de maat nemen m.b.t. lichamelijke genezing zoals Clint dat beschrijft?

Adinomis

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #25 Gepost op: mei 18, 2006, 10:43:40 am »
Ik las eens het levensverhaal van Catherine Marshal. Zij worstelde ook zo met genezing. Totdat ze leerde om te accepteren dat ze ziek was. Ze kreeg daardoor innerlijke rust en vrede met God. Het bleek dat ze na die acceptie ging genezen.

Nou is het natuurlijk niet zo dat je kunt zeggen: ik accepteer mijn ziekte, want dan krijg ik daarna wel genezing. Gewoon onze situatie in Gods hand leggen. We kunnen God niet altijd begrijpen, maar we mogen Hem wel vertrouwen. Hij zal ook met Clint meegaan door elke situatie.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Clint

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #26 Gepost op: mei 18, 2006, 03:51:36 pm »
Moet wel zeggen dat ik uit al de reacties proef dat er met wijsheid en zonder overhaast geplaatste gedachten gesproken wordt.
De acceptatie van de ziekte (waarin een stuk gezonde ruimte mag blijven bestaan voor een Goddelijk ingrijpen) vind ik persoonlijk een heel andere gedachte en spreekt mij veel meer aan dan het krampachtige volhardende bidden voor een eventuele genezing.

In het verlengde van dit stukje past wellicht de vraag: hoe te denken over gebedsgenezing in zijn algemeen.http://plaatjessite.mine.nu/ziekte/griep-bed.gif
Mijn eigen ervaringen zijn natuurlijk uiterst “ten dele” en ik heb in de 20 jaar dat ik christen ben voor duizenden mensen zien bidden waar er (bij mijn weten) nimmer een van lichamelijk genezen is. Slechts een maal heb ik dat mogen meemaken en toen kwam genezing tijdens een dienst bij een vrouw die naast me zat, zonder handoplegging of gebed door oudste.

Het is mede daarom dat ik, omdat percentatief  gezien 99% niet geneest uit mijn ervaring, dat ik liever niet zeg: soms geneest God niet. Ik keer het liever om en zeg, soms geneest Hij wel.
Dat vind ik eerlijker uitgedrukt.
Ik begrijp best dat er ook in een bepaalde behoefte wordt voorzien als er (zoals bij de gemeente waar ik vroeger zat) iedere week dezelfde mensen naar voren lopen om onder handoplegging te zoeken naar herstel. Het is niet enkel de leiding die zulk een klimaat bepaald en er dus voor verantwoordelijk is.
Toch moet het me wel van het hart dat men er best wat voorzichtiger mee om mag gaan en een (noem het) ontsnappings gedachte zou mogen inbouwen als het “wonder” niet (nog niet) komt. Dit om de pijn en moeite en de waaroms te ondervangen. Het “te” stellig zijn dat het wonder zal gebeuren kan vooral bij mensen die wat onzeker in hun schoenen staan, voor veel pijn zorgen.
P de Mooij

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #27 Gepost op: mei 18, 2006, 08:55:16 pm »
clint, ik lees dit nu pas, dus daarom nu pas reactie,

Ken ik dit gevoel, ik moet helaas antwoorden: meer dan mijzelf lief is.
In zeer nabije kring, een ziektebeeld waar genezing naar de mens gezien niet meer mogelijk is, en elke dag die nog beleefd mag worden, gezien wordt als een zegen van God.
Er zijn tijden dat ik na mijn werk vaker in het ziekenhuis ben dan thuis.

in het begin hoop je natuurlijk op genezing, maar als de tijd verdergaat en het ziektebeeld steeds slechter wordt, is dat naar de mens ijdele hoop.
Nu kan ik zeggen dat dit een heel moeilijk proces is, en ikzelf ben er nog niet klaar mee, maar ik merk wel dat bij mij zelf, (en ook de zieke) steeds meer de rust komt, dat alles is in Gods hand. (het klinkt heel clichee (rot woord) maar het is zo.)
Die rust, en dat vertrouwen maakt het mogelijk iets van het leven te maken.

Ik ken ook mensen uit de pinkster gemeente, die voor hem bidden,en ik moet eerlijk zeggen dat het me heel opdringerig richting God overkomt. Ik kan niet zo goed tegen die houding.God heeft voor ieder mens een weg voor ogen, en dat is voor ons per defenitie de beste. Vaak moet dan ook denken aan de tekst die ik bij mijn belijdenis doen heb gekozen.
nl. Jezus is mijn toeverlaat
    Hij, mijn heiland, is het leven.
     Ik zal aan Gods wijze raad
    Mij blijmoedig overgeven...

Nou dat was weer lang genoeg.

Tot zover een voor de verandering eens een serieuze inbreng van smook

(ps ik denk niet dat het een gewooonte word.)
was ik weer

Clint

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #28 Gepost op: mei 18, 2006, 10:09:47 pm »
Geweldig goede reactie Smooky en lekker lang.
Ik ben net terug van een verjaardag (beetje hoofdpijn) maar kom morgen zeker terug op je reactie.

Nu naar de koffer :w
P de Mooij

Laodicea

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #29 Gepost op: mei 18, 2006, 10:14:19 pm »
Goede reactie Smooky, wat mij betreft moet je dat vaker doen. d:)b

Clint

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #30 Gepost op: mei 19, 2006, 04:38:22 pm »
Hoi Smooky

Ik merk dat ook jij al eens tegen bepaalde gedachten en dingen bent aangelopen waarvan je je afvroeg of dit nu wel zo bijbels is.
Het dweperige haast eisende vragen om genezing, alsof het een soort recht is, komt op mij ook niet zo heel goed over.
Ook ik leg de dingen in Gods hand en laat het daar dan ook, zonder dat ik (voor mijn gevoel) iedere dag opnieuw en met veel "geloof" en verwachting ga zitten uitzien naar een eventueel wonder van genezing. Dat is in de eerste jaren van mijn (noem het ziek zijn) wel zo geweest. Maar dat werkte zo frustrerend dat ik daar mee ben gestopt.

Het wordt me enkel niet zo duidelijk of je stukje nu over jezelf of een ander die je goed kent gaat?

In elk geval ook sterkte ermee.
 d:)b
P de Mooij

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #31 Gepost op: mei 19, 2006, 07:37:04 pm »
het gaat niet over mij
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2006, 07:51:06 pm door smooky »
was ik weer

Laodicea

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #32 Gepost op: mei 20, 2006, 09:42:12 am »
Ik bedacht me trouwens nog wat anders, wat op z'n tijd ook erg kan helpen, dat is even stilstaan bij verhalen van mensen die in een min of meer vergelijkbare situatie zittten, maar die slechter af zijn dan jij. Als een mens om wat voor reden dan ook zich 'down' voelt, is 'ie vaak geneigd om dat af te meten naar anderen die dat kennelijk niet hebben, als je de rollen omdraait, scheelt dat vaak ook al een hoop. :)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #33 Gepost op: mei 20, 2006, 10:18:46 am »
Hmzz... Als ik daar stil bij ga staan dan word ik vooral vaak verdrietig.
Ik reageer heus nog wel eens fel als mensen een weinig taktische opmerking maken, maar op zich kan ik prima leven met mijn probleem (onvruchtbaarheid). Ik heb berusting gevonden, en zie de mogelijkheden die ik daardoor wel heb als kans/uitdaging/extra mogelijkheden om God en medemensen op andere manieren te dienen.
Als ik dan zie hoeveel moeiten mensen met een vergelijkbaar probleem hebben, dan stemt mij dat vooral verdrietig: God is goed, Hij geeft je kracht en moed om verder te gaan met je leven ondanks een dergelijke klap. Accepteer het en ga verder in Zijn kracht! God dienen kan op zoveel manieren, ga je dan niet focussen op 1 enkele manier die net niet voor jou is weggelegd.

Voor Clint geldt mogelijk iets dergelijks: door zijn aandoening is hij halve dagen afgekeurd. In die halve dagen kan hij vanalles betekenen voor medemensen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #34 Gepost op: mei 20, 2006, 11:12:32 am »
Ik ben het eens met elle. Ik voel me eerder beroerder als ik aan anderen denk die het slechter hebben dan dat ik me daardoor prettiger voel.
Het is inderdaad zo, als de dingen niet gaan zoals je wilt zal je naar berusting toe moeten groeien en mogelijkheden vinden om toch met je gaven dat te kunnen doen wat God ermee wil. Dat is best een langdurig proces, en het gaat met vallen en opstaan. Ik kan echt niet beweren dat ik nu dolgelukkig ben door mijn beperkingen. Maar ik leer er steeds meer mee te leven, en ik leer ook steeds meer om de gaven die ik heb te gebruiken. Zij het op een beperkte schaal en minder dan ik zelf graag zou willen. Toch begin ik wel te merken dat ik ondanks dat ik nog zo weinig mogelijkheden heb ik niet geheel nutteloos ben in Zijn werk.
Ik probeer gewoon te accepteren dat we op een gebroken wereld leven, en dat God met gebroken mensen ook plannen heeft.
Pinkeltjefan

Clint

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #35 Gepost op: mei 20, 2006, 11:42:15 am »
Oh ja mensen wat een wijze woorden worden hier gesproken. En hoe herkenbaar. Over onvruchtbaarheid weet ik ook nog wel een duit in het zakje te doen hoor.

Wij hebben dus ook geen kinderen. Daar hebben we bewust voor gekozen omdat wij allebei meer dan genoeg hebben aan onszelf op de been te houden.
Of we vruchtbaar zijn weet ik niet eens. Maar wat ik wilde zeggen: hoe vaak mensen niet hengelen naar waarom wij geen kinderen hebben?
http://plaatjessite.mine.nu/baby%27s/baby-10.gif
En dat zijn pijnlijke vragen die men net zo min moet stellen aan iemand die een bult op zijn rug heeft. Waarom heb jij die bult?
Wat een ongezonde nieuwsgierigheid ligt hieraan (vaak) ten grondslag. Meestal komen zulke onnozele vragen nog van mensen die geen eens tot de vrienden maar meer kennissen kring behoren. Pure nieuwsgierigheid noem ik dat. Als wij al kwijt willen waarom er geen kinderen zijn, dan vertellen we dat op een voor ons geschikt moment zelf wel. Wat men in wezen wil weten of je het wel kan??? Vermoed ik wel eens.
Ik bedoel (even net gezegd) “de oudste beweging der wereld”.

Nou dan komen ze maar kijken! :w
P de Mooij

Laodicea

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #36 Gepost op: mei 20, 2006, 03:57:23 pm »

quote:

elle schreef op 20 mei 2006 om 10:18:
Hmzz... Als ik daar stil bij ga staan dan word ik vooral vaak verdrietig.

quote:

Wybo schreef op 20 mei 2006 om 11:12:Ik ben het eens met elle. Ik voel me eerder beroerder als ik aan anderen denk die het slechter hebben dan dat ik me daardoor prettiger voel.

Tja, ik weet ook niet hoe het komt eigenlijk...

Ik bedoel ook niet zozeer dat ik me prettiger voel, maar het voelt meer als een koude douche als ik weer eens in mezelf loop te zeuren hoe moeilijk ik het wel niet heb en dan lees ik iets over een situatie die lijkt op de mijne, maar die héél anders is afgelopen. Dan voel ik me meestal heel nederig, maar ergens juist ook heel dankbaar, dat God me daaruit gered heeft.

mariecke

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #37 Gepost op: mei 20, 2006, 08:44:25 pm »

quote:

MaVee schreef op 17 mei 2006 om 11:37:
[...]

Dit schoot mij te binnen bij het lezen van dit topic...

En uit dat kleine beetje (levens)ervaring dat ik heb, kan ik zeggen dat het echt zo is; God geeft precies wat je nodig hebt! Alleen kom je daar vaak pas achteraf achter :)
Soms ook al tijdens moeilijkheden.. :)
Gelukkig. Al zouden we wel eens achter de schermen willen kijken.

Esek

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #38 Gepost op: mei 22, 2006, 09:04:23 am »
Vorig jaar vermeldde ik dat ik een tumor in mijn buik had. Onze dominee heeft me de ziekenzalving gegeven en een paar honderd mensen hebben voor me gebeden. Zojuist hoorde ik van de internist dat de tumor zover is afgenomen dat hij verdere behandeling (waar ik erg ziek van ben geweest) voorlopig niet zinvol acht. Over vier maanden moet ik weer terugkomen. Ik zie het als een wonder en ik wil ook allen bedanken die voor mij gebeden hebben.
Maar nogmaals: iedere zieke en elke ziekte is uniek en apart en niet exemplarisch voor anderen. Je kunt hoogstens zeggen dat ik alles heb gedaan wat nodig is voor genezing (ziekenzalving, gebed, chemokuur), maar dat het uiteindelijk toch aan God is wat hij doet.

Heel iets anders: weet iedereen dat Google de mogelijkheid biedt voor spellingcontrole?
Af en toe kom ik een bijdrage tegen die bijna onbegrijpelijk is door de vele taalfouten. Ook hier geldt: gebruik alle mogelijkheden die er zijn.

Clint

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #39 Gepost op: mei 22, 2006, 09:16:48 am »
Zo zie je maar weer dat God op Zijn tijd en om Zijn grote redenen ook soms wonderen doet. Te gek voor je en dat het verder helemaal weg mag gaan.

Maar ehh...is Analphabetism dan ook een ziekte?
En is Google de cure? _/-\o_
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2006, 09:17:05 am door Clint »
P de Mooij

Musicchris

• De doorzetter wint
    • Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #40 Gepost op: mei 22, 2006, 03:02:00 pm »
Ik heb nog eens alle reacties gelezen, en ik moet zeggen: het is echt heel herkenbaar.
Ook tegen mij hebben mensen gezegd dat het aan mezelf lag. Lees Jacobus 5 maar, het rechtvaardig gebed zal de lijder oprichten (even uit mn hoofd, ik weet de letterlijke tekst niet).
Ik heb het daar heel moeilijk mee gehad, als zestien jarige. Ik wist dat je het niet zo zwart-wit moest bekijken, maar hoe wel?

Ik denk dat er veel waars in zit dat gebedsgenezingen vaak zo dwingend lijken. Juist omdat daar zoveel mensen kijken, en er wordt gezegd dat Gods  grootheid daar wordt geopenbaard. En als het dan niet gebeurt... dan bestaat God niet?
Ik kan er nu bijna boos om worden dat mensen zo redeneren. God geneest als Hij dat wil. Ook als je daar in je binnenkamer om bid (in Jakobus wordt ook niet over genezingsdiensten gepraat; de oudste moet bij de zieke komen). Overgave aan God... daar gaat het om. Dat geeft rust.

En dan kan je inderdaad zeggen: Misschien geneest Hij niet lichamelijk, maar Hij geeft wel rust. En ik kan nu, na een paar jaar, zeggen: Al heb ik niet de genezing gekregen waar ik om vroeg (hoewel het nu toch de goede kant op gaat, misschien komt het toch nog!), maar Hij heeft wel veel dingen met mij gedaan. En juist door mijn ziekte heeft Hij me dingen geleerd die ik anders misschien niet zou leren. Blijkbaar was dit voor mij het beste...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #41 Gepost op: mei 22, 2006, 03:39:18 pm »
Het gelovig gebed niet van de zieke, maar van degene die voor hem bidden.....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Clint

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #42 Gepost op: mei 22, 2006, 03:56:02 pm »
Ja dat is waar. Het gaat in Jacobus over diegene die bidt en niet over de ontvanger,
Maar heel herkenbaar wat je daar schreef Musicchris.
Ik herken er veel van mijn eigen ervaringen in en ook de pijn weet je wel.
Gelukkig hebben we door deze dingen het geloof niet verloren.
Amen O-)
P de Mooij

Musicchris

• De doorzetter wint
    • Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #43 Gepost op: mei 22, 2006, 08:51:06 pm »
Dus dan zouden je familieleden, vrienden of gemeenteleden niet goed bidden? Ik geloof niet dat het dan meer 'troost' geeft... God geneest gewoon niet altijd op de manier die wij graag willen. Maar goed, daar waren we het geloof ik al over eens...

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #44 Gepost op: mei 22, 2006, 10:09:47 pm »
helemaal eens met Musicchris. God geeft wat we nodig hebben, niet altijd precies wat wij denken dat we nodig hebben dus.
Pinkeltjefan

Laodicea

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #45 Gepost op: mei 22, 2006, 11:10:19 pm »

quote:

Wybo schreef op 22 mei 2006 om 22:09:
helemaal eens met Musicchris. God geeft wat we nodig hebben, niet altijd precies wat wij denken dat we nodig hebben dus.
Amen!  :)

Clint

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #46 Gepost op: mei 23, 2006, 10:10:16 am »
Oh wacht even! "Zo"  bedoelde ik (nog Precilla) het denk ik vrienden, broeders, zusters en buitenlui.
Wat de grondgedachte was Musicchris, is dat een gebedsgenezer vaak als het wonder niet komt, zich ervan afmaakt door te zeggen dat het (citeer Jacobus) aan de ontvangers geloof ligt. Maar als men de tekst goed leest wordt er juist gezegd dat het"(en nu komt hij) gelovig gebed van de bidder (gebedsgenezer) die lijder gezond zal maken.

Ik zou niet durven wijzen naar al die lieve, zachtmoedige, vrienden en familie die dagelijks voor de zieke bidden.
Ik kijk wel uit.

Hug van mij d:)b
P de Mooij

Theodoor

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #47 Gepost op: mei 23, 2006, 10:53:31 pm »
Beste Clint en anderen. Als wij de genezing waarna wij verlangen niet ontvangen, dan kan je heel veel dingen doen. één van die dingen is denken dat je eigen geloof te klein is.

Trouwens voor de duidelijkheid: geloven doe je niet in genezing, maar in Jezus volmaakte werk aan het kruis.

Een te klein geloof is vaak een goede reden om niet te ontvangen. Waarom? Omdat geloof betekent vertrouwen op het werk van Jezus en niet op eigen inspanning of inspanningsgebed of goed genoeg zijn om het wonder te ontvangen. Hoe kun je zonder te vertrouwen op Jezus volmaakte offer genezen? Er is namelijk geen basis  over voor God om je te geven wat je vraagt. Er is maar één basis waarop God geeft wat je vraagt. Die basis is Jezus en heeft niks met jezelf of hoeveel je bid of jouw schuld en zonde in je leven of juist heiligheid te maken.

Een te klein geloof is geen probleem om te beleiden, lijkt me. Tenminste ik heb er vaak last van(ik bedoel dat ik het en anderen inzien dat we allemaal last hebben van een klein geloof en daar gerust eerlijk over kunnen zijn naar elkaar). Als ik dit beleid dan zie ik dat ook het geloof dat ik ontvang niet van mij is, maar een gave van God. Want alleen op basis van de gave van het geloof in Jezus Christus dat God mij schenkt kan ik het geloof hebben om zo groot van Jezus te denken en God zo kennen, dat ik zie dat Hij niet anders wil dan mijn herstel, mij als geliefd kind, mijn genezing en mijn leven in het volle Leven van Hem als schepper van al het leven.
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2006, 11:20:33 pm door Theodoor »

Clint

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #48 Gepost op: mei 25, 2006, 10:05:07 am »
Beste theodoor
Hoewel er veel in je woorden zit, kan ik het toch niet geheel en al onderschrijven als je zegt dat het Gods wil is dat wij altijd genezen. Dat vind ik toch een beetje in de boeken van God willen kijken. Deze gedachte zet de deur open naar de vraag: Als het dan Zijn wil is, waarom genezen wij dan niet?
Daar komt boven op de ziekte de last van de logische gedachte dat het dus aan ons moet liggen. We kunnen kwalijk God de schuld geven dat het niet komt.
We hebben geen geloof genoeg zoals je al noemde is zo'n last die je dan ook nog in je nek krijgt.

Ik heb ontdekt dat God het goede met ons voorheeft en het beste met ons wil. Maar dat neemt niet weg dat het proces van heiliging dwars door ziekte, pijn, noden en moeite en zelfs de dood heen zal gaan.
We kunnen daar niet omheen, zelfs niet door groot geloof. Er staat van Jezus geschreven dat Hij de gehoorzaamheid heeft geleerd uit hetgeen Hij geleden heeft. Zou onze weg tot gehoorzaamheid om het lijden heen gaan? Ik weet wel zeker van niet. Er wordt door christenen ontzettend geleden op deze schepping. Ziekte, pijn, moeiten en dood gaan jou en mijn deur niet voorbij. Dat heeft niet met kleingeloof (altijd) te maken, maar het is het effect van het leven op deze zondige aarde. God heeft ons geen kalme reis beloofd enkel een behouden aankomst.

En natuurlijk hebben wij het allemaal over vertrouwen op en in Hem aan wiens hand wij wandelen met vallen en opstaan.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2006, 12:39:08 pm door Clint »
P de Mooij

Zijnkind

• Bekijk profiel
Geloven zonder genezing
« Reactie #49 Gepost op: mei 25, 2006, 11:12:06 am »
Wat me opvalt in sommige reacties is de behoefte om het werk van God tov de zieke in een bepaald systeem vorm te geven. Gelukkig is bij de meerderheid wel het besef dat het zo niet werkt. Het boek Job is daar de perfecte illustratie van. Jobs vrienden zoeken ook keer op keer na redenen (vermeende zonde van Job cq gebrekkig geloof) om hun eigen systeem weer te laten kloppen. Job snapt het ook niet en claimt terecht dat hij niets bijzonders heeft misdaan. Als God uiteindelijk Zelf spreekt geeft Hij geen kant en klare antwoorden of systemen. Hij benadrukt Zijn grootheid en Zijn betrokkenheid. Job kan niet anders dan vol ontzag al zijn eerdere woorden intrekken.

En dat is de les. Wil je leven met God dan moet je accepteren dat er altijd een spanningsveld is. We weten niet alles en kunnen het niet narekenen. God laat zich niet dwingen of in een menselijk beeld/systeem persen. Maar weet dat God het beste met ons voorheeft. Hij gaf immers zichzelf om ons te verlossen. Wat kun je nog meer verwachten?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.