Beste Clint,
Ik kan me goed voorstellen dat je met zulke vragen zit. Ik was zelf een jaar of 14 toen ik ziek werd. Niet ernstig, wel enorm vervelend en langdurig. En dat heeft mij ook de nodige vragen gegeven. Waarom ik? Waarom nu al? En inderdaad ook: bid ik dan niet goed? Doe ik iets verkeerd?
Maar langzaamaan heb ik toch een soort antwoorden gekregen. Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik wil ze toch kort met je delen.
In de bijbel lezen we over Job, die door allerlei rampen wordt geplaagd. De lezer ziet hier de reden achter (God laat Satan zijn gang gaan, om uiteindelijk zijn Grootheid te laten zien en te laten zien dat geloven ook kan als het slecht gaat), maar Job ziet die reden duidelijk niet. En iedereen laat hem dan ook in de steek. Zelfs zijn eigen vrouw. En wat zegt Job dan? 'De Here heeft gegeven, de Here heeft genomen, de naam des Heren zij geloofd!' Dat lijkt onbegrijpelijk. Job berust erin. Omdat hij weet dat alles wat we krijgen een geschenk is van God. Ook gezondheid. Het is niet iets waar we recht op hebben, maar wat we krijgen. En als GOd dat dan van ons afneemt... dan is dat moeilijk. Maar kijk dan ook naar de andere gaven die je misschien wel gekregen hebt.
Paulus tobte ook met iets. Wat deze 'doorn in zijn vlees' precies was, is niet bekend. Maar hij schrijft daarover in zijn brief aan de Corintiers: 'Driemaal heb ik gebeden of God het van me weg wilde nemen, maar de Here zei: 'Mijn genade is U genoeg. Want kracht openbaart zich ten volle in zwakheid'. Daarom roem ik in mijn zwakheid, want als ik zwak ben ben ik sterk.'(2 cor 12 vanaf vers 7).
Dat is voor mijzelf heel belangrijk: Gods genade, dat Hij zijn zoon heeft gestuurd voor ons, is veel belangrijker dan alle andere problemen. Met Zijn genade krijgen we leven! En dan is deze korte tijd op aarde misschien wel moeilijk, maar er staat je zoiets veeel mooiers te wachten. Iets wat we niet verdienen, maar toch krijgen.
Verder leert Jezus zelf ons bidden: Uw wil geschiedde. Je mag wel om dingen vragen, maar als God het niet wil, gebeurt het niet. Leg het in Zijn hand. Ik denk wel dat je mag blijven bidden om genezing, hoe moeilijk dat ook is. Maar je kunt niet dwingen! God doet niet alles wat je vraagt. Omdat Zijn wil gebeurt. En dan weet je ook dat het goed is. Hij weet beter wat goed is voor ons als wijzelf. Het lijkt een cliche, maar ik denk dat als je dit goed op je in laat werken, het wel rust kan geven.
Ik weet niet of je hier iets aan hebt. Mijn ervaring is dat wat de een helpt, de ander helemaal niets zegt, maar ik wilde het toch met je delen. In ieder geval heel veel sterkte ermee!