quote:
Koerok schreef op 19 mei 2006 om 15:56:Dat is OOK ethiek. Of anders gezegd: wat voor mij (zo breed mogelijk bekeken) het meest prettig is, is de basis voor mijn ethiek. En ik zal je het nog sterker vertellen: Zo werkt dat bij iedereen, OOK als je je ethiek baseert op de bijbel.
quote:
diak2b schreef op 19 mei 2006 om 16:39:Puur informatief hoor: waar komt de pretentie vandaan om te beweren dat dat zo bij iedereen werkt, gegeven de bochten waarin je je zal moeten wringen om die stelling vol te houden in het licht van het werkelijke gedrag van zovelen?
Nee, Koerok heeft gelijk, denk ik. Elk altruistisch gedrag heeft een egoistische wortel. Je meent uiteindelijk gelukkiger te zijn door het opofferen van een kleiner, persoonlijk goed voor een groter, het individu overstijgend, goed. Wat specifiek is voor niet-materialistische levensbeschouwing is dat ze nadrukkelijk het individueel met het gemeenschappelijk welzijn identificeert, waarbij de gemeenschap zich van verleden tot toekomst uitstrekt.
Als iedereen nu wat van zijn individuele goed opgeeft, hebben anderen in de toekomst daar hun voordeel van. Wij profiteren momenteel van het altruisme van voorgaande generaties. Niet-materialistische levensbeschouwingen bieden een handvat tot herkenning van een dergelijk groter goed, en van het vinden van bevrediging in zulk een hoger goed.
Materialisme daarentegen ontkent de waarde van zulk groter goed, en biedt geen mogelijkheid tot dergelijke bevrediging.
Dat materialisten veelal hun filosofie niet consequent volgen, maar redeloos aanlopen achter een mengsel van materialisme en niet nader geanalyseerde brokjes via osmose van biologie, ouders of maatschappij geerfd niet-materialisme, doet daar niets aan af.