Auteur Topic: De Speelplaats van Pleun (deel 16)  (gelezen 106833 keer)

MaVee

  • Berichten: 788
  • eitje :D
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #450 Gepost op: april 13, 2007, 10:21:43 am »
Yes, een wordt vervolgd d:)b
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

Vivine

  • Berichten: 956
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #451 Gepost op: april 15, 2007, 08:53:34 pm »
hehe dat is snel alweer :) maar mooi...dan hoef ik nooit meer op hyves te komen :P

thijs14

  • Berichten: 1119
  • vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #452 Gepost op: april 15, 2007, 09:59:01 pm »
Okeej leuk!  :o
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

Zijnkind

  • Berichten: 5099
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #453 Gepost op: april 15, 2007, 11:26:55 pm »

quote:

Pleun schreef op 13 april 2007 om 09:46:
Ik ga hier toch verder met schrijven. Op dit forum kan ik veel meer schrijven over mijn werk omdat er geen collega's mee lezen.
De Schuilplaats van Pleun  :+
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

HaJee

  • Berichten: 1339
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #454 Gepost op: juni 04, 2007, 09:46:53 am »
Waar is Pleun?
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Zijnkind

  • Berichten: 5099
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #455 Gepost op: juni 04, 2007, 02:06:12 pm »
Heeft ontdekt dat zijn collega's analfabeten zijn?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #456 Gepost op: september 29, 2007, 04:08:43 pm »
Ik leef nog.  :+
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #457 Gepost op: september 29, 2007, 04:11:48 pm »
Wat leuk!

Doe even mee, wat vind jij van de uitspraken van Maxima?

Maar wat belangrijker is, hoe gaat het met je?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #458 Gepost op: september 29, 2007, 05:07:29 pm »
Het gaat wel goed hoor. Ik merk dat er weinig blogs bij zijn gekomen hier. Ik zal zo eens kijken wat er met Maxima is.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Slim blondje

  • Berichten: 1608
  • De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #459 Gepost op: september 29, 2007, 08:50:24 pm »
He Pleun, jij hier?
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Pinkeltje

  • Berichten: 890
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #460 Gepost op: september 30, 2007, 10:53:41 am »
Hee Pleun, wb :w
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #461 Gepost op: september 30, 2007, 12:48:32 pm »

quote:

Ja, wacht ik zal eens een mooi verhaal posten over mijn voormalige huishoudster. Dat hoort hier eigenlijk thuis.  :P
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #462 Gepost op: september 30, 2007, 12:55:06 pm »
Afkomstig van mijn blog op Hyves.

Een verhaal over een slim blond meisje...dat niet echt blond is
 
14 jul, 23:05
 
“Is je blog al af?”, vroeg een meisje deze week aan me op msn. Bespeurde ik hier enig ongeduld? Er zijn lezers die mij aan mijn jasje trekken als ik te lang niks schrijf. Wanneer ik heb beloofd over iemand te schrijven, gebeurt dat al vrij snel. Dat is logisch, het is best spannend als er een verhaal over je wordt geschreven. En een eer, want er zijn niet veel mensen waar ik een hele blog aan zou kunnen wijden. Nou ja, ik zou het wel kunnen…maar ik heb er geen zin in. Ik heb er pas zin in, als ik iemand grappig vind. Want dan zit ik te grinniken tijdens het schrijven en dat is ontspannend.

De persoon over wie dit blogje gaat, ken ik inmiddels drie jaar. Slim Blondje heet ze. Die naam kreeg ze niet bij de geboorte (want toen had ze nog geen haar). Bij haar intrede in de wereld van internet gaf zij deze naam aan zichzelf. Toen ik haar leerde kennen plaatste ik vraagtekens bij haar naam. Slim Blondje… Ik vond haar niet echt blond. Haar lokken hebben een oranjerode gloed. Maar ja, Slimme Oranjerode Gloed klinkt niet echt lekker natuurlijk. Slim is ze wel, dat is een ding wat zeker is.
Maar laat ik bij het begin beginnen. Drie jaar geleden had ik ook al een blog op het wereldwijde web, op een andere plaats. Een van de vaste lezertjes was ene Slim Blondje. En wat gebeurt er soms met vaste lezertjes… je raakt ermee in contact. Ze bleek in een dorpje te wonen bij mij in de buurt en was 15 lentes jong. Dat verbaasde me wel enigszins, omdat ze iets ouder overkwam. Maar ze is hoogbegaafd en dat verklaart een hoop. Mensen denken vaak dat hoogbegaafdheid inhoudt dat je een briljante nerd bent a la Einstein. Maar dat valt reuze mee, het heeft meer te maken met een hoog denkniveau (correct me if i’m wrong). En als je qua denkniveau je leeftijdgenoten overstijgt, trek je automatisch toe naar ouderen.

Meestal kan ik wel goed overweg met smurfen, maar 15 jaar…dat was wel een heel jong smurfje. Maar ach, wat boeide het. De combinatie van jeugdige onbevangenheid en een goed verstand beviel me wel. Op msn hadden we interessante gesprekken, je kon duidelijk merken dat ze over heel andere dingen nadacht dan leeftijdsgenootjes. Al snel kreeg ik bijnamen als Gijspaleis en Big Brother. Gijspaleis vond ik leuker dan Big Brother.
En toen…wilde ze afspreken. Ik had zo mijn twijfels. Wat moest ik met een 15-jarige? Aan de andere kant heeft een vriendschap natuurlijk meer betekenis als je elkaar in real life kent. En dus ging ik overstag. Er was alleen een obstakel dat moest worden overwonnen: haar ouders wilden me ontmoeten voor ze hun dochter met mij lieten omgaan. Dat vond ik wel begrijpelijk, er zwerven een hoop engerds rond in cyberspace. Misschien was ik ook wel een grote vette BOEF.
Erg veel zin om naar de ouders van Slim Blondje (in het vervolg SB ) te gaan had ik niet, ik deed het voor haar. Maar het ging goed. Ik vond haar ouders aardig en zij hadden ook wel snel door dat ik een hartje van goud heb. Mijn eerste indruk van SB was ook positief. Enthousiast, vrolijk, lief snuitje, rode appelwangetjes, beugeltje…echt een scheetje.

En dus kwam ze af en toe langs, dan keken we een film of zo. Ook deden we wel eens leuke dingen. Zo wilden we in de kerstvakantie een keer poffertjes gaan eten in Hoek van Holland (of all places). Het was er koud, winderig, deprimerend en alles was dicht. Maar een eetgelegenheid langs de Nieuwe Waterweg was gelukkig open, daar nuttigden we een pannenkoek. “Je bent de eerste jongen die me mee uit heeft genomen!”, zei ze later enthousiast. Dit vond ik zo schattig dat ik het heb onthouden. Het is ook wel bijzonder, dat iemand een pannenkoek met je gaat eten in een deprimerend gat als Hoek van Holland. Op deze dag is trouwens een foto gemaakt die op mijn Hyves staat.

Er zijn meer momenten die me zijn bijgebleven. Zoals de keer dat ik zaterdag uit bed werd gebeld en ze voor de deur stond. Kennelijk keek ik nogal verbaasd (en slaperig uiteraard) en ze raadde mijn gedachten. “Dacht je dat ik van huis was weggelopen?” Nou, dat flitste inderdaad door mijn hoofd. Een paar maanden later was er nog zo’n moment. Mijn vorige werkgever bevindt zich tegenover het station van Dordrecht. Toen ik op een dag aan het werk was en naar buiten keek, dacht ik even dat ik hallucineerde. Een vrolijk lachend meisje stak de weg over, met een weekendtas over haar schouder. Weer dacht ik even dat ze was weggelopen. Ik weet niet waarom ik dat steeds dacht, er was namelijk geen enkele reden voor met zulke lieve ouders. Ze was bij een vriendin wezen slapen en kwam mij even gedag zeggen. En zoiets, beste lezertjes, vergeet je niet.

Jaarlijks hoogtepunt is het verjaardagsfeestje van SB. Als enige echte Gijspaleis ben ik dan natuurlijk ook van de partij. De eerste keer was het leukst, 16 werd ze toen. In een huiskamer vol smurfjes keken we naar de film Princess Diaries. Geweldige film, alle delen trouwens. De vriendinnen van SB waren ook allerschattigst. Een van hen durf ik nu ook een vriendin van mij te noemen, zonder dat ik bang ben daarvoor klappen te krijgen van haar vader. Haar zus is minder blij met me, maar dit terzijde…
Belangrijk voor SB is het geloof, ze is een heel gelovig meisje. Daar gingen de gesprekken dus vaak over. Zelf ben ik ook christelijk opgevoed, maar een kerk zie ik nog maar hoogst sporadisch van binnen. Ik was niet van plan om daar verandering in te brengen, wat SB natuurlijk jammer vond (en nog steeds vindt geloof ik). Voor straf word ik daarom soms heiden genoemd.

Tijdens de zomer van 2005 veranderde er nogal wat. SB ontmoette een degelijke, vrolijke christelijke jongeman en kreeg verkering. Zo gaan die dingen. Het verbaasde me niet, ik wist dat ze eraan toe was. Ongeveer tegelijkertijd kreeg ik zelf ook een vriendin. Die was 20, meer van mijn leeftijd dus… Een heel ander type dan SB, ik denk namelijk niet dat SB ooit een navelpiercing zou nemen met de letter G.
Logischerwijs hadden we sindsdien veel minder contact. Wel werd ik zo nu en dan nog uitgenodigd om bij de gastvrije familie van SB te komen eten. Dat is altijd gezellig, toevallig mocht ik afgelopen woensdag nog aanschuiven.

En toen…had SB geldgebrek. Momenteel werkt ze bij de thuiszorg, maar twee jaar geleden was er in het gat waar ze woont geen werkgever te vinden die haar een bijbaantje kon bezorgen. Wel had ze bij een plaatselijke bloemist gewerkt, maar dat trok ze niet meer. Begrijpelijk natuurlijk, die rotbloemen zijn verdraaid zwaar.
Ik kreeg toen het idee (of zij, dat weet ik niet meer) dat ze tegen betaling best zo nu en dan bij mij het huishouden kon komen doen. Een briljant idee nu ik erover nadenk. Zo zag ik haar nog eens, werd er regelmatig een bezem door mijn huis gehaald, en kreeg zij weer centjes om haar relatie te kunnen onderhouden.

Zo gezegd, zo gedaan. Om de zoveel tijd kreeg ik een sms met de tekst “Hoi Gijs, is het goed als ik zaterdag kom?” Meestal was dat wel goed. Stiekem hoopte ik dat ze ook een beetje voor mij kwam, ook al was ik nu haar werkgever.
Hoe langer ik smurfen ken, hoe brutaler ze worden. Dit is een vast patroon. Eerst kijken ze nog tegen me op, maar als ze doorhebben dat ik een zwak voor ze heb, ben ik een makkelijk slachtoffer. Want als ik een zwak voor iemand heb, kan die persoon wel een flink potje breken bij me. En daar maakte SB handig gebruik van.
Nu is SB wel een lief meisje, al kreunt ze van ellende als ze dit leest, maar ze is ook vreselijk bijdehand en streng. Dat is ook goed voor me, ik geef het toe, maar er waren momenten dat ik bijna in snikken uitbarstte. Zo moest ik vaak dingen doen waar ik geen zin in had, zoals een portemonnee kopen. Ik gebruik nooit een portemonnee, heb er geen behoefte aan. “Ik wil geen por-te-mon-ee-hee”, jammerde ik. Maar SB was niet te vermurwen. “Je lijkt wel een klein kind”, zegt ze meestal om een einde te maken aan de discussie. Ergens klopt hier iets niet, denk ik dan.

Een maand geleden vierde ze alweer haar 18e verjaardag. “Time is a train that makes the future the past”, zong Bono ooit. Maak daar maar een sneltrein van. Op haar feestje ging het dit keer over de eindexamens. Uiteraard is ze geslaagd, net als haar vriendinnen gelukkig. En er was nog iets belangwekkends te vieren. SB verloofde zich namelijk met haar vriend. Dat is erg snel, maar SB is nu eenmaal geen doorsnee meisje. Ik heb alle vertrouwen in haar, ze heeft een sterke eigen wil en een goed karakter (als ze dit leest moet ze vast kokhalzen). Wel weet ik dat ze zich soms stoerder voordoet dan ze is. “Achter dat bijdehante snuitje schuilt nog steeds een aanhankelijk smurfje”, dacht ik woensdag, toen ik naast haar zat op de bank.

Over een paar weken gaat ze op kamers wonen in het oosten van Nederland. Ik ben een makkelijk slachtoffer, dus het spreekt voor zich dat ik kom helpen met verhuizen. Aan onze werkgever-werknemer relatie is nu een einde gekomen, al zal ik haar vast nog wel eens zien. En ik ben altijd welkom bij haar ouders, die nu alleen nog een piepjong smurfje in huis hebben (en een cavia).

Al met al is het best een lang verhaal geworden. Of het leuk was om te lezen weet ik niet, maar ik vond dat SB het wel verdiend had. Soms zijn er gewoon mensjes die mij wat doen, they get a small place in my heart. Haar echte naam is trouwens Hanneke. Volgende keer komt er weer een blog over de alledaagse beslommeringen.

http://m1.nedstatbasic.net/n?id=ACSzDwUegeYGeqt2QgmuDxRqAD9A
« Laatst bewerkt op: september 30, 2007, 12:56:05 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Slim blondje

  • Berichten: 1608
  • De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #463 Gepost op: september 30, 2007, 02:02:21 pm »
Nog even wat aanvullingen:
-het is inmiddels 4 maanden geleden dat ik 18 werd
-ik woon inmiddels in het prachtige Kampen, waar ik me prima vermaak
-je wordt nogmaals bedankt voor het helpen met verhuizen
-de cavia heeft z'n laatse adem uitgeblazen

enneh...heb je al een manier gevonden om je een weg te banen door de vanzelfsprekend nu ontstane bende in je huis?
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #464 Gepost op: september 30, 2007, 02:32:45 pm »

quote:

Slim blondje schreef op 30 september 2007 om 14:02:
Nog even wat aanvullingen:
-het is inmiddels 4 maanden geleden dat ik 18 werd
-ik woon inmiddels in het prachtige Kampen, waar ik me prima vermaak


Dat verbaast me niks.

quote:

-je wordt nogmaals bedankt voor het helpen met verhuizen


Geen dank. Om de een of andere reden mag ik je, snap ook niet waarom.  :+

quote:

-de cavia heeft z'n laatse adem uitgeblazen


Gecondoleerd. Ik had het al gezien in de msn-naam van Arjan. Ach ja, ook cavia's gaan eens naar gene zijde.

quote:

enneh...heb je al een manier gevonden om je een weg te banen door de vanzelfsprekend nu ontstane bende in je huis?
Ik overweeg een Marokkaanse interieurverzorgster te nemen.  O-)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Slim blondje

  • Berichten: 1608
  • De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #465 Gepost op: september 30, 2007, 06:59:52 pm »

quote:

Pleun schreef op 30 september 2007 om 14:32:
Ik overweeg een Marokkaanse interieurverzorgster te nemen.  O-)
Dat is neem ik aan een verkapte manier om te vertellen dat je een schone Marokkaanse aan het versieren bent? :P
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #466 Gepost op: september 30, 2007, 08:20:02 pm »
@ Slim blondje: kom je ook nog naar Groningen volgende week?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #467 Gepost op: september 30, 2007, 11:12:31 pm »

quote:

Slim blondje schreef op 30 september 2007 om 18:59:
[...]

Dat is neem ik aan een verkapte manier om te vertellen dat je een schone Marokkaanse aan het versieren bent? :P
:o  :X  O-)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Slim blondje

  • Berichten: 1608
  • De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #468 Gepost op: oktober 03, 2007, 11:50:49 am »

quote:

Ursa schreef op 30 september 2007 om 20:20:
@ Slim blondje: kom je ook nog naar Groningen volgende week?
Als ik tegen die tijd niet al te erg afgedraaid ben kom ik zaterdagavond die kant op en blijf tot maandagochtend.
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #469 Gepost op: oktober 03, 2007, 04:43:18 pm »
Gezellie! ;)


@ Pleun: ik zal je topic niet verder vervuilen... mooi verhaal iig.  :)
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2007, 05:31:04 pm door Ursa »
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #470 Gepost op: oktober 04, 2007, 08:32:29 pm »
Van vervuilen komt huilen...nee hoor. SB mag hier altijd komen spelen en haar vriendjes ook. Het is niet voor niets een speelplaats hier. Misschien ga ik hier wel weer m'n blogje bijhouden want het wordt veel meer gelezen dan op Hyves.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Slim blondje

  • Berichten: 1608
  • De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #471 Gepost op: oktober 04, 2007, 09:08:25 pm »
jaaa!!
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #472 Gepost op: oktober 07, 2007, 03:42:30 pm »
Een verhaaltje over mijn shoarmabuurman    

Woensdag had ik vrij omdat er een feest was in Leiden: Leidens Ontzet. Dan wordt gevierd dat Leiden werd bevrijd van de taliban geloof ik. Het schijnt nogal een happening te zijn, maar om nou op mijn vrije dag naar Leiden te gaan voor zoiets… nee daar kan ik de motivatie niet voor opbrengen. Ik bleef dan ook thuis, lekker rustig achter de vetplantjes.

Wel moesten er boodschappen worden gedaan. De koelkast vult zich niet vanzelf. Toen ik de flat uitliep, kwam ik mijn shoarmabuurman tegen. Laat ik hem Ibrahim noemen. We schudden elkaar altijd de hand, naar goed Arabisch gebruik. Hij heeft de omvang van een flink schaap en grote, lichte ogen. Waar dit keer een lichte wanhoop in te zien was. “Gijs ik heb een brief gehad van het CJIB dat ik een overtreding heb begaan, maar ik snap er niks van.” Dat zeggen ze allemaal, dacht ik. Ik bekeek de brief maar begreep ook niet wat er met de delictsomschrijving werd bedoeld. Volgens Ibrahim was hij op het bewuste tijdstip niet op de plaats van de overtreding, maar toen ik doorvroeg erkende hij dat het misschien zou kunnen. Ik heb beloofd om toch een bezwaarschrift voor hem te schrijven, al denk ik dat het geen zin heeft. Maar niet geschoten is altijd mis. Hij vraagt wel eens vaker mijn advies. Voor zijn shoarmahok heeft hij een standplaatsvergunning en nu wil hij ook zo’n vergunning aanvragen om in het weekend bij een discotheek in Vlaardingen te kunnen staan. Daar ga ik hem bij helpen.

Als dank krijg ik soms een gratis maaltijd. “Volgende keer,” zegt hij dan als ik wil betalen. Terwijl de zaken niet meer zo goed lopen als vroeger. Daar voel ik me niet schuldig over, alles wat gratis is, is mooi meegenomen (grapje). Vroeger nam ik meestal een broodje kebab of shoarma, maar Ibrahim heeft me ook aan de spareribs gekregen. Dat is knap, want ik houd eigenlijk niet van botjes afkluiven. Tot voor kort had ik dan ook nog nooit spareribs gegeten. Ibrahim bood het me een keer aan en sindsdien neem ik het bijna altijd. Het is hemels lekker en zo mals dat het vlees bijna van de botjes valt. “Ik heb eigenlijk nog meer trek,” zei ik laatst, en toen kreeg ik er een spareribje bij. Hij verkoopt het ook tijdens de ramadan, maar ik heb ook niet echt de indruk dat hij erg gelovig is.
“Eet je het hier op?” vraagt Ibrahim altijd. Hij houdt altijd wel van een praatje, vooral als het niet druk is. Vroeger deed ik dat nooit, ik ben niet zo’n babbelkous. Ik nam mijn eten mee naar huis en als ik zijn shoarmahok passeerde stak ik alleen mijn hand op. “Ha Gijs! Alles goed?” riep hij dan. “Ja hoor, en met jou?” kwam het dan werktuigelijk uit mijn mond.

Ibrahim is een beetje een romanfiguur, dat is ook de reden waarom ik een blogje aan hem wijd. Toen ik hier net woonde, had hij een hennepkwekerijtje. Er kwamen allerhande vage lieden bij hem over de vloer, vaak tot diep in de nacht. In mijn bedje lag ik dan te luisteren naar de geluiden aan de andere kant van de muur. Muziek, gelach… Het had wel iets spannends, in de buurt waar ik ben opgegroeid had je dat soort duistere types niet. Hennepkwekerijtjes ook niet trouwens. Ik herinner me nog de scherpe lucht in het trappenhuis, maar kon de geur niet direct plaatsen. Een tijdje later deed de politie met een arrestatieteam een inval. Planten, lampen, alles werd meegenomen. Ik stond voor het raam te kijken en vond het allemaal verdraaid spannend. Veel later vroeg ik hem eens naar zijn tuinbouwverleden. Door alle boetes had hij niks aan zijn onderneming verdiend, de frustratie was nog in zijn stem te horen.
In die tijd kwam de politie vaker bij hem aan de deur. Ik herinner me nog een keer dat ze ’s nachts bij mij aanbelden. Of ik wist of hij thuis was. Geen idee, en als ik het wel had geweten zou ik het niet hebben verteld. Je moet mensen niet wijzer maken dan nodig is. Zeker de politie niet.

Ibrahim is van Palestijnse afkomst. Daar ben ik op een dubieuze manier achter gekomen. Een jaar of zeven geleden had ik een uitzendbaantje bij de gemeente Vlaardingen, afdeling burgerzaken. Daarbij moest ik ook gegevens opzoeken in de GBA (het bevolkingsregister). Van de gelegenheid maakte ik gebruik om wat mensen op te zoeken, waaronder mijn knappe Turkse benedenbuurmeisjes en Ibrahim. Hij bleek te zijn geboren op de Westelijke Jordaanoever (de West Bank) en was dus Palestijns. Vlaardingen heeft de grootste Palestijnse gemeenschap van Nederland, in mijn buurt wappert op bijna elk dak een Palestijnse vlag (grapje).
In die tijd sprak ik mijn shoarmabuurman nooit, we groetten elkaar alleen maar. Ik was ook niet zo heel erg blij met hem eerlijk gezegd. Een keer tijdens een warme zomer hing er een vreselijke stank in het trappenhuis. De stank van rottend kadaver. Het leek uit de kelderbox te komen van Ibrahim, waarschijnlijk lag er een schaap weg te rotten. Het is de meest walgelijke lucht die ik ooit geroken heb.

Later trok hij bij zijn vriendin in, een trappenhuis verder, en stichtte een gezin. Twee allerschattigste kindjes heeft hij nu. Zijn oude flat heeft hij nog steeds, die verhuurt hij zo nu en dan aan vrienden. Wat altijd vage snuiters zijn, de een nog vager dan de ander.
De laatste jaren heb ik steeds meer contact met hem gekregen. Het bleek een hele aardige, joviale kerel te zijn. Hij was lasser geweest, maar dat vond hij maar niets. Liever werkte hij voor zichzelf, dan kon hij lekker zijn eigen gang gaan. Dat hij zich daarbij het apelazerus moet werken om het hoofd boven water te houden, neemt hij op de koop toe. Als ik me bedenk hoe hij altijd loopt te zwoegen, vaak tot ’s avonds laat, voel ik mij wel eens een verwend kantoorpikkie.

In het kader van mijn interesse in andere culturen leer ik soms Arabische woordjes van hem. Moeilijke taal, dat Arabisch. Arabisch bestaat uit veel verschillende dialecten en heeft geen vaste spelling. Dat Ibrahim een hennepkwekerijtje had was geen toeval, hij lust zelf ook wel een jointje. Dan schatert hij zijn rochelende lach, de lach van een stevige inhaleerder. Soms rookt hij ook hasj. Hasj bestaat uit de samengeperste harskristallen van wietplanten. Hij liet een keer zien hoe je zo’n joint maakt, erg interessant. Ik ben een nieuwsgierig persoon, daarom ben ik ook schrijver denk ik.

De politie is nog steeds niet de beste vriend van mijn shoarmabuurman. Het wringt tussen die twee. Het is een botsing van culturen. Ibrahim moet niets hebben van regels. Het zijn er veel te veel in dit land en regels zijn er voor een ander, niet voor jou. Een filosofie waar ik wel iets in zie (kuch). Lange tijd had Ibrahim een tuinstoel en een tafeltje bij zijn shoarmahok staan, maar op last van de politie moest hij die weghalen. Want dat was een terras en daar had hij geen vergunning voor. Dat vind ik wel zo ongelofelijk flauw… De moeite die het hem kost om vergunningen aan te vragen is ook ongehoord, een worsteling door de bureaucratische molen. En nu ga ik hem dus helpen met een nieuwe aanvraag. We worden steeds closer, nog even en we lopen bij elkaar de deur plat.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #473 Gepost op: oktober 08, 2007, 08:56:58 am »
Leuk stuk Pleun!  d:)b  leuk dat je weer hier schrijft. Ik ben niet zo'n hyver.
Bombus terrestris Reginae

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #474 Gepost op: oktober 12, 2007, 11:16:48 am »
De fun is gone (maar we maken er wat van)    
 
De lol is even weg. Tot deze conclusie kwam ik deze week met een collega. Het werk gaat altijd door, maar tussen de bedrijven door zijn er weinig momenten van gezelligheid. Zelfs de wekelijkse intakevergadering met de banketbakkers is niet meer wat het geweest is. De samenstelling van de groep is iets anders dan vorig jaar. De leerlingbanketbakker (we missen haar) is vervangen door een andere leerlingbanketbakker, en er is een ervaren collega bij gekomen. Vorige week was mijn eerste en tot nu toe enige deelname aan het overleg. “Wat is dit?” dacht ik na een tijdje. “Er wordt alleen maar serieus gepraat!” Nou is ons werk ook heel serieus, banketbakken is geen kattenpis, maar ik miste de sfeer van vorig jaar.
Tegen de nieuwe leerlingbanketbakker zei ik eigenlijk helemaal niet van koeken houd. “Koeken interesseren me niet, maar ik vind mijn werk erg leuk.” Dat begreep de ervaren collega niet. Hoe kan je nou geen interesse hebben in koeken maar toch je werk goed doen? “Wat is leuk?” zei ik. “De kermis is leuk.” “Vind je?” zei de charmante collega. Waarop een discussie volgde over wat wel en niet leuk is. Dat is natuurlijk subjectief dus daar kom je nooit uit.
Ik legde uit dat ik het leuk vind om problemen van mensen op te lossen, het proces van het koekenbakken zeg maar. Maar voor mijn lol zelf een koek eten zal ik niet snel doen. Dat moet ik overigens wel wat vaker doen. Om je kennis up to date te houden moet je zo nu en dan koeken eten die je worden aangereikt.

Ik pieker me suf maar kan weinig leuke momenten verzinnen om over te schrijven. Wel had ik woensdagavond weer een typisch Pleun-moment. In een dorpje in de buurt van Leiden was een informatiemarkt waar ik met twee collega’s een standje moest bemannen van de banketbakkers. Voorafgaand aan de markt werd een toespraak gehouden door de wethouder, en hielden twee medewerkers van de gemeente een presentatie. Het was warm en het aanhoren van presentaties is niet iets waar ik erg goed in ben. Na 10 minuten dwalen mijn gedachten af en snak ik naar mijn vrijheid. Of ik krijg slaap, zoals woensdag. Ik kan best even mijn ogen dichtdoen, dacht ik. Ik voelde mij steeds dieper wegzakken. “Ik zie dat er al iemand in slaap is gevallen!” hoorde ik opeens. Het was de dame die de presentatie hield. Gelach alom natuurlijk. Mijn zintuigen waren verdoofd, ik glimlachte flauw en deed verder of mijn neus bloedde.
Na de presentatie was de informatiemarkt. Die verliep goed. Met een oudere dame van de katholieke kerk had ik een gesprek over jongeren en kerkverlating. Ze begreep het wel, wat ik positief vond. De tijden zijn gewoon veranderd. De wethouder liep er ook rond. Hij sprak me aan. “Was jij dat nou die in slaap gevallen was?” Oeps, dacht ik. “Het was warm en ik had al een lange werkdag erop zitten,” verontschuldigde ik me. “Je wist zeker alles al?” vroeg hij. “Ja, het was niet nieuw voor me,” sprak ik gedeeltelijk de waarheid. “Ik ben koekenbakker,” zei ik. “Ik zit hier één uur per week.” “Oh je functie verklaart alles,” lachte hij. Hmm, hebben koekenbakkers zo’n stoffig imago dan, dacht ik. Kennelijk. Wacht maar tot ik de turbo erop zet…

Iets anders nu. Soms kom je op plekken waar herinneringen aan kleven. Zaterdag ben ik met Maaikelief naar Ikea in Barendrecht geweest om wat nieuwe meubeltjes aan te schaffen. Leuke winkel, Ikea. Wel een beetje druk, vooral op zaterdag. Veel gezinnen met kleine kinderen. Toen we in het restaurant een kopje koffie nuttigden, keek ik eens om me heen. “Wat een lelijk kind,” denk ik soms als ik een kind zie. Waarop een gevoel van medelijden me overspoelt. Zo zat ik pas in de trein tegenover een vrouwtje met een muizig gezicht en flaporen. Ze gaf de fles aan een baby, die ook niet bepaald moeders mooiste was. Arm kind.
Maar goed, ik dwaal af. Nadat we geslaagd waren in Ikea, besloten we bij de plaatselijke McDrive een hapje te eten. Ik heb daar tijdens mijn studie gewerkt, maar was er sindsdien nooit meer geweest. Na 3,5 jaar had ik het wel gezien daar. “Ik ga weg,” zei ik. Na deze droge mededeling liep ik naar buiten en dat was het dan. Desondanks heb ik er wel een leuke tijd gehad. Twee Marokkaanse collegaatjes, Aziza en Ikram, vonden me leuk, maar ik heb daar nooit wat mee gedaan. Achteraf heb ik daar wel eens spijt van gehad, want ik vond hen eigenlijk ook wel leuk. Alleen stond de rammedam toen nog ver van mijn bed.

Zaterdag was ik er dus weer eens. Het zag er allemaal heel anders uit als in mijn tijd, de zaak was flink verbouwd. Een verbetering moet ik zeggen. Ik kende niemand van het personeel. Dat is logisch, het is al een tijd geleden en het verloop bij McDonalds is groot. Toen ik al die ukkies in de weer zag, kon ik me moeilijk voorstellen dat ik daar ook heb gelopen. Het werk past niet bij me, al was het wel leerzaam. Voor het bakken van hamburgers had ik geen talent, anderen waren sneller. De kassa ging me beter af, al haatte ik die klote doosjes van de Happy Meals. Tijdens etenstijd was het soms zo druk, dat ik fantaseerde dat ik op de kast lag waar de hamburgers in worden verwarmd en een Uzi leegde. Ik ben verder best lief en vredelievend hoor…

Zondag was de moeder van Maaikelief jarig. Het is altijd gezellig in huize Maaikelief. We kijken dan een film of, zoals de laatste tijd, Gooische Vrouwen. De oma van Maaikelief was er ook. Met haar heb ik iets speciaals. We hadden een leuk gesprek over Singapore, waar ze twintig jaar geleden ook is geweest, en Bali. “Ze sprak vol bewondering over je”, zei Maaikelief later. “Ze vindt je lief, gezellig, kan goed met je praten en je hebt humor.” Dat is wederzijds. Bespeur ik hier een match?

Met de lol op het werk zal het wel goed komen. We gaan er gewoon wat van maken. Desnoods zet ik grof geschut in, en ga met rookbommetjes strooien zoals vroeger op school (erg he). Tot slot zou ik graag eens een verhaaltje schrijven voor een Zwitsaltoverfeetje. Maar daar denk ik nog even over na…
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2007, 11:17:29 am door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Macguinness

  • Berichten: 5539
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #475 Gepost op: oktober 12, 2007, 05:42:28 pm »
Ha die Pleun!
Leuke reis heb je gemaakt!  d:)b

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #476 Gepost op: oktober 12, 2007, 11:24:34 pm »
Ja was leuk...lijkt alweer erg lang geleden. Heb je het op Hyves gelezen?
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Macguinness

  • Berichten: 5539
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #477 Gepost op: oktober 13, 2007, 11:16:55 am »
Ja, heb laatst weer even rond lopen sneupen op die site van je.
Ik ga zelf ook die kant weer op binnenkort.

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #478 Gepost op: oktober 19, 2007, 10:41:15 am »
Waar gaat je naartoe Mac?

Vaag

And death shall have no dominion.
Dead men naked they shall be one
With the man in the wind and the west moon;
When their bones are picked clean and the clean bones gone,
They shall have stars at elbow and foot;
Though they go mad they shall be sane,
Though they sink through the sea they shall rise again;
Though lovers be lost love shall not;
And death shall have no dominion.


Ik weet niet of het met het jaargetijde te maken heeft, maar bovenstaande gedicht van Dylan Thomas kwam vandaag voorbij zweven in mijn hoofd. Niet dat ik het uit mijn hoofd ken, alleen de eerste regel had ik onthouden. Maar soms is één regel uit een songtekst of, in dit geval, een gedicht genoeg om het niet te vergeten. Ik ken het van de film ondergewaardeerde film Solaris, waarin George Clooney in een ruimteschip wordt bezocht door zijn op aarde overleden vrouw. Niet echt zijn vrouw, maar de tot leven gebrachte herinneringen aan haar. De veroorzaker van de hallucinaties is de psychedelische oceaanplaneet Solaris. Liefde, lotsbestemming en leven na de dood zijn de thema’s van deze film, waar veel mensen niets aan zullen vinden. Daarvoor is hij te spiritueel, te metafysisch en te intellectueel. Maar simpeler gezegd: er gebeurt geen hol. George rouwt om zijn verloren liefde en dat vind ik mooi. Ik heb wel eens geschreven dat ik geen spiritueel type ben, maar in deze vorm ben ik het wel degelijk. Ik ken mensen die hetzelfde hebben, die voeren in hun hoofd zelfs hele gesprekken met een geliefde.

Achter de bakkerij stroomt een water, de Rijn. Elke werkdag ga ik wel een paar keer in de tuin zitten om even te ontspannen, koekenbakken vergt veel van je energievoorraad. Banketbakken ook trouwens. Het water en, als het mooi weer is, de schittering van het zonlicht daarop hebben een helende invloed. Vaak komende dan dezelfde mooie herinneringen voorbij, aan mensen die uit mijn leven zijn verdwenen maar op zo’n moment springlevend zijn in mijn hoofd. Of aan mensen die op dezelfde droomfrequentie zitten als ik. Aan het werk denk ik dan nooit. Misschien leef ik gedeeltelijk wel in een andere wereld, wat mensen die met mij te maken hebben ongetwijfeld zullen beamen. Maar die zeggen dan dat ik vaag ben. Nou ja, dan maar vaag. Op de bakkerij sta je met twee benen in de modder van deze aarde, we krijgen veel menselijk leed en problemen op ons bordje. De ‘ontsnapping’ naar de andere wereld is noodzakelijk om de boel in evenwicht te houden.

Laatst zei een collega die mijn reisverslag gelezen heeft dat ze mij veel te openhartig vindt in wat ik schrijf. Ach ja, dat mag ze best vinden. Ik schrijf op wat mensen mogen weten. Dat is maar een klein deel van wat ik zie en meemaak. Als ik echt openhartig zou zijn, zou ik een boek kunnen schrijven waarin je niet kan ophouden met lezen. Maar ja, het gevolg is dat ik maar beter kan emigreren naar Patagonië en me verstoppen in een donker hol. Of ben ik nou weer te openhartig? Nee, ik ben vaag.

De week is nog niet voorbij, maar een bijster geslaagde week was het niet. Ik werd geplaagd door een hinderlijk fysiek ongemak, waar ik gelukkig al van ben verlost. In mijn functie kwam het ook bijzonder slecht uit, een winkelmeisje had er beter mee kunnen leven. Maar ik ben geen winkelmeisje en heb ook niet de ambitie om het te worden, al lijkt het me soms heerlijk ontspannend om de hele dag streepjescodes langs een scanner te halen. Hoewel, dat valt ook wel weer mee. Als ik al die jongeren bij de Albert Heijn op het station van Leiden fanatiek in de weer zie met scannen, neem ik daar mijn petje voor af. Stuk voor stuk stralen ze uit dat het hun lust en leven is om keihard te werken en de horden klanten zo snel mogelijk te elimineren. Eigenlijk zijn de mensen van Albert Heijn de harde kern van onze maatschappij, zonder hen zou de boel een stuk stroever draaien.

Naast Albert Heijn, probeert ook de overheid de maatschappij te stimuleren. Bijvoorbeeld door buitenlandse mensen die hier komen wonen te verplichten om in te burgeren. Vanmiddag bezocht ik met collega’s een voorlichting bij Sociale Zaken over inburgering. In 3,5 jaar tijd moeten mensen zich de fijne kneepjes eigen maken van dit fijne land, zodat ze soepel mee kunnen draaien in onze samenleving. Daar valt iets voor te zeggen. Dat mensen soms na jaren nog geen woord Nederlands spreken is een slechte zaak. Maar ergens voel ik ook een beetje weerstand tegen deze betutteling. Ik vraag me af hoeveel autochtone Nederlanders zouden slagen voor het inburgeringsexamen. Niet veel gok ik.

Ik zat naast een uitgedroogde man met bril die naar alcohol rook. Af en toe mompelde hij vreemde opmerkingen. Misschien was dit wel zijn strategie om zo’n presentatie door te komen. Niet dat dat dit keer zo moeilijk was. Het onderwerp interesseert me wel, en het is ook altijd wel aardig om de aanwezigen te observeren. De mensen van de gemeente, de Marokkanen van de moskeeën, de mensen van de taalscholen, de hulpverleners van diverse instanties… De laatste zijn vaak een mengeling van excentriek en fanatiek, wat niet negatief is bedoeld (want ik ben zelf ook hulpverlener). Sommigen zitten te oreren alsof ze in de Tweede Kamer zitten. Dat is mij wezensvreemd, ik bekijk het altijd met gemengde gevoelens. Tijdens zulke gelegenheden heb ik nooit de minste behoefte om ook maar iets te zeggen.

Na afloop kon er nog een hapje en een drankje worden genuttigd. “Zonder varkensvlees”, zei de mevrouw van de gemeente. Gelach alom. Ik pakte een stukje komijnekaas van de tafel en liep naar de uitgang. “Hmm, ik had best even kunnen integreren met die interessante allochtone hulpverleners,” dacht ik toen ik op straat liep. Te laat.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Macguinness

  • Berichten: 5539
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #479 Gepost op: oktober 19, 2007, 06:32:31 pm »

quote:

We vliegen naar Bangkok, en vandaar gaan we naar het noorden van Thailand en dan via Laos naar het noorden van Vietnam, en als we nog tijd over hebben willen we nog naar Singapore of Kuala Lumpur, maar het is waarschijnlijker dat we van Hanoi terug vliegen naar Bangkok.

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #480 Gepost op: oktober 20, 2007, 12:09:57 pm »

quote:

Macguinness schreef op 19 oktober 2007 om 18:32:
[...]

We vliegen naar Bangkok, en vandaar gaan we naar het noorden van Thailand en dan via Laos naar het noorden van Vietnam, en als we nog tijd over hebben willen we nog naar Singapore of Kuala Lumpur, maar het is waarschijnlijker dat we van Hanoi terug vliegen naar Bangkok.
Gaaf  :) Daar zou ik wel een reisverslag over willen lezen... Ik zou overigens eerder naar Singapore dan naar Kuala Lumpur gaan, is een interesantere stad.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Macguinness

  • Berichten: 5539
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #481 Gepost op: oktober 20, 2007, 12:50:59 pm »
Ik zet wel een filmpje op Youtube, ik ben wat lui wat reisverslagen betreft... 8)

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #482 Gepost op: november 03, 2007, 12:47:53 pm »
Ik wil een bericht aanpassen maar die optie zie ik niet meer. Hoe kan dit?
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #483 Gepost op: november 04, 2007, 01:45:28 pm »
Bijklussen op een Hogeschool, I like it

Enige tijd geleden werd ik door een oude vriendin, laat ik haar Klaasje noemen, benaderd voor een leuk klusje. Zij is docente op een hogeschool en begeleidt studenten bij hun afstuderen. Bij de beoordeling van de scriptie en het eindgesprek worden extern deskundigen ingeschakeld, van wie het beroep en de kennis relevant zijn voor het betreffende afstudeeronderwerp. Nu stonden twee Pakistaanse zusjes op het punt om af te studeren voor hun opleiding sociaal juridische dienstverlening. Gezamenlijk hadden ze een scriptie geschreven over hun onderzoek naar ‘de positie van Pakistaanse vrouwen op de arbeidsmarkt.’ Klaasje dacht dat het wel iets voor mij zou zijn om als extern deskundige op te treden. Van zowel Pakistaanse vrouwen als de arbeidsmarkt heb ik verstand, dus dat klopte als een bus. Ik voelde mij dus zeker geen beunhaas.

En dus kreeg ik onlangs de scriptie thuisgestuurd. Ik vond hem interessant, maar de uitkomst van het onderzoek was niet verrassend. Bovendien miste ik het typisch Pakistaanse in de scriptie, het was te oppervlakkig. Wel was duidelijk dat de zusjes erg veel werk aan het onderzoek en de scriptie hadden gehad. Klaasje was dezelfde mening toegedaan. Ze stelde voor om een 7 te geven, waar ik me in kon vinden. De zusjes reageerden enigszins teleurgesteld, maar waren ook opgelucht.
Het leukste moest toen nog komen: het eindgesprek. Dat vond gistermiddag plaats, op de hogeschool in Den Haag. Uitgerekend de nacht van tevoren deed ik geen oog dicht, zodat ik sloten koffie nodig had om overeind te blijven. Ook Klaasje was niet helemaal fit, aan haar gesnotter te horen.

We hadden elkaar al een jaar of 7 niet meer gezien maar daar was niks van te merken. Ontspannen dronken we aan paar bakjes koffie in de kantine, voor we naar boven gingen. In het lokaal waren de zusjes de presentatie aan het voorbereiden. Beiden moesten een presentatie houden met daarna een eindgesprek. Per persoon was anderhalf uur uitgetrokken. Dat is best pittig. Ik hoefde voor mijn studie alleen een afstudeerscriptie te schrijven. Chill, zou je tegenwoordig zeggen.
Zusje 1 begon met haar presentatie. Ze was zenuwachtig, dat kon je duidelijk zien. Het ging over het verschil tussen de Nederlandse cultuur en de Pakistaanse cultuur. De Nederlandse cultuur is een grofmazige cultuur, de Pakistaanse een fijnmazige. Even later bleek tijdens het eindgesprek dat ze niet wist wat het woord grofmazig betekent. Waarom een cultuur fijn- dan wel grofmazig is wist ze ook niet. Dat leverde haar minpunten op. “Als je ergens over schrijft of over vertelt, moet je wel begrijpen waar je het over hebt,” sprak ik wijs. Ze gaf me braaf gelijk. Overigens gaven Klaasje en ik beiden een verschillende invulling aan de begrippen fijnmazige en grofmazige cultuur. Zo uit de losse pols dacht ik dat bij een fijnmazige cultuur de sociale structuren (gezin, familie, dorpsgemeenschap) sterker zijn dan in een grofmazige cultuur. Daarin zijn de onderlinge banden losser, de mensen zijn meer individualistisch. Ik weet niet zeker of deze uitleg juist is, maar het lijkt mij wel aannemelijk. Dat vonden beide dames ook. Overigens zou ik als student in zo’n geval de docent ook maar al te graag gelijk geven. Als je je docent gunstig weet te stemmen, is de kans op een goed cijfer natuurlijk groter.

Tijdens het gesprek werd het meisje meer ontspannen. Wel moest ze vaak gestimuleerd worden om te praten. Praten deed ze overigens wel vlot. Ik stelde enkele vragen over de presentatie en liet blijken enige kennis te hebben van Pakistan en de Pakistaanse cultuur. Ja, ik voelde mij deskundig. “Ik vond dat je het leuk deed,” zei Klaasje na afloop. Dat vond ik zelf ook wel eigenlijk. “Ik kan me voorstellen dat studenten het een beetje in hun broek doen voor je,” zei ik tegen haar. Klaasje reageerde verbaasd, maar gaf later toe dat ze wel vaker hoort van studenten dat ze streng overkomt. “Het is ook een eindgesprek,” zei ze. Dat is helemaal waar, je moet het studenten natuurlijk niet te gemakkelijk maken. Ze moeten aantonen dat ze het diploma waard zijn. Overigens is Klaasje minder streng als het lijkt, want tijdens de beraadslaging (mooi woord) stelde voor het meisje een 7,5 te geven. Daar kon ik me in vinden. Het meisje werd weer naar binnen geroepen. “Jeetje,” zei ze opgelucht toen ze het cijfer te horen kreeg. Dat woord gebruikte ze nog een paar keer, wat Klaasje niet opviel. Ik vond het wel grappig. Ik vond het een leuk meisje en ze leek me sympathiek, maar ik had me hierdoor natuurlijk niet laten leiden bij mijn oordeel. “Ik heb zelf ook nog wel iets traditioneels in me,” zei ze tijdens het eindgesprek, “want als mijn man later wil dat ik niet ga werken maar voor de kinderen zorg, doe ik dat waarschijnlijk.” Dat geldt denk ik voor veel moslima’s die een opleiding volgen. Aan de ene kant willen ze zich ontwikkelen en onafhankelijk zijn, maar de tradities van een cultuur krijg je er niet zo maar uit.

We lasten een pauze in en dronken in de kantine weer een bak koffie. Toen mijn bekertje halfleeg was, stootte ik het om. Het kostte me steeds meer moeite om scherp te blijven, dat was duidelijk.

En toen was zusje 2 aan de beurt. Zusje 2 is een jaar ouder dan zusje 1, wat je wel een beetje kon merken. Toen Klaasje even naar de wc was maakte ze een ontspannen babbeltje met me. “Hoe lang heb je over je studie gedaan?” vroeg ze. Ik was zo stom om hierop een eerlijk antwoord te geven.
Net als haar zusje was ze niet lelijk. Iets meer een popje, maar ook weer geen poppetje. Gewoon vrouwelijk. Haar presentatie ging onder andere over de Wet Inburgering, waar ik onlangs voor mijn werk nog een bijzonder boeiende bijeenkomst over had bijgewoond. Dat kwam nu goed van pas, want ik wist waar ze het over had. Ze was minder zenuwachtig dan haar zusje en wist zelf ook waar ze het over had. Het ging over nieuwkomers en oudkomers. Even later probeerde ik haar te testen door te vragen wat onder oudkomers dan wel wordt verstaan, waar ze een goed antwoord op gaf. Ze praatte veel uit zichzelf en hoefde nauwelijks te worden gestimuleerd. Ondertussen merkte ik dat mijn scherpte nu bijna helemaal verdwenen was, voor m’n gevoel begon ik steeds meer te brabbelen. Hoewel ik natuurlijk nog wel een paar goede vragen stelde. Die telkens zelfverzekerd werden beantwoord.
“Welk cijfer had je in gedachten?” vroeg Klaasje tijdens de beraadslaging. Ik wikte en ik woog. Haar zusje had een 7,5 gekregen, maar zusje 2 had het duidelijk beter gedaan. Dat moest ook wel blijken uit het cijfer. “Een 8,5,” zei ik. “Daar zat ik ook aan te denken,” zei Klaasje. We zaten weer eens op één lijn.

Uiteraard was het meisje erg blij met het cijfer, ze had het niet verwacht. Ik glimlachte en voelde mij voldaan. Van de zusjes kregen we allebei een bosje bloemen.

“Zullen we nog wat gaan drinken?” vroeg Klaasje. Dat leek me een goed plan. In een grand café tegenover de school kletsten we over vroeger. Klaasje had toen een oogje op me. Ze wist zich ook nog gedetailleerd van alles te herinneren, wat natuurlijk veelzeggend is. Aan vrienden vertelt ze wel eens dat ze ooit één keer met een jongen naar een voetbalwedstrijd is geweest, waarop die vrienden verbaast reageren. “Maar ik vond de jongen leuker dan het voetbal,” zegt ze dan. Die jongen was ik. Ik had Klaasje een keer meegenomen naar een wedstrijd van Feyenoord. Ze vindt het vast leuk om een keer mee te maken, dacht ik. Naïef natuurlijk, want Klaasje haat voetbal. Volgens Klaasje had ik toen tegen haar gezegd dat ze er zo netjes uitzag (veel te netjes voor een voetbalwedstrijd). Dat klopt, ik herinner me dat het me verbaasde. Maar ja, wist Klaasje veel. Die dacht natuurlijk dat alle Feyenoordsupporters in driedelig grijs op de tribune zitten.
“Je kon door je gedrag de indruk wekken dat je een meisje leuk vond,” zei Klaasje ook nog. Ik voelde mij als een onschuldig pasgeboren lammetje. Ik ben toch gewoon aardig? Hetzelfde geldt trouwens voor veel vrouwen. Ze kunnen je overstelpen met aandacht, terwijl daar vaak niks achter zit.

Al met al was het een geslaagde middag en zeker voor herhaling vatbaar. De kans is groot dat ik vaker word gevraagd als beunhaas ehh ik bedoel extern deskundige. En misschien komt er ooit wel een leerling-koekenbakker stage lopen op de bakkerij.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Zijnkind

  • Berichten: 5099
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #484 Gepost op: november 04, 2007, 10:15:22 pm »

quote:

Pleun schreef op 03 november 2007 om 12:47:
Ik wil een bericht aanpassen maar die optie zie ik niet meer. Hoe kan dit?

Omdat een bericht tot 24 uur na plaatsing gewijzigd kan worden. Daarna niet meer. Tot die maatregel zijn we gekomen om te voorkomen dat mensen al hun berichten weg kunnen halen en daarmee topics verminken. Natuurlijk kun je altijd een verzoek aan de admins zenden om iets aan te passen.

Fijn je weer terug te zien  d:)b
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #485 Gepost op: november 06, 2007, 08:28:16 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 04 november 2007 om 22:15:

[...]


Fijn je weer terug te zien  d:)b


Thanx. Maar ik heb er zelf gemengde gevoelens over eigenlijk. Het is nog steeds een duffe bedoening hier.  :/

Alleen ben ik op Hyves een beetje weggejaagd omdat ik daar niet anoniem ben en dus niet alles kan schrijven. Daar heb ik nu ook een probleem mee, waarover ik later misschien meer vertel.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Slim blondje

  • Berichten: 1608
  • De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #486 Gepost op: november 08, 2007, 01:52:21 pm »
domdom...
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Zijnkind

  • Berichten: 5099
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #487 Gepost op: november 08, 2007, 08:01:24 pm »
* Zijnkind had Pleun al gespot op hyves.

Probleem? Tja, het is behoorlijk open daar. Zelfs als je je profiel, krabbels etc. afschermd.
« Laatst bewerkt op: november 08, 2007, 08:01:48 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #488 Gepost op: november 09, 2007, 10:20:47 am »

quote:



Ik ben niet dom, ik neem soms alleen teveel risico. Ik ben aangesproken op wat ik schrijf over het werk en heb daar woensdag met iemand over gepraat. Dat ging goed, er is verder niks aan de hand. Maar mijn pagina is nu geblokkeerd voor derden en dat vind ik eigenlijk wel jammer.

Hoe is het met uw leventje Blondje?

quote:

Zijnkind schreef op 08 november 2007 om 20:01:
* Zijnkind had Pleun al gespot op hyves.

Probleem? Tja, het is behoorlijk open daar. Zelfs als je je profiel, krabbels etc. afschermd.
Hier ben ik tamelijk goed verstopt.  :)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Slim blondje

  • Berichten: 1608
  • De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #489 Gepost op: november 09, 2007, 12:55:19 pm »
Citaat
Pleun schreef op 09 november 2007 om 10:20:
[...]
Hoe is het met uw leventje Blondje?
[quote/]
Goed, misschien haal ik de vooropleiding wel. Maar Grieks en Latijn zijn wel dusdanig morsdode talen dat ze behoorlijk saai zijn. Afgelopen weekend heb ik met mn dispuut in twee stacaravans op camping de Oldemeijer doorgebracht (how grefo could someone be). Megagezellig. Komende nacht de hele nacht vergaderen met de hele studentenvereniging. Joegei. Ik vermaak me hier dus wel.

quote:

Hier ben ik tamelijk goed verstopt.  :)
Tja, wie zoekt jou nou op een Gkv-forum...
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #490 Gepost op: november 11, 2007, 04:20:38 pm »
Knallen op de Wallen (en andere verhaaltjes)

Buiten is het koud. Een noordwesterstorm jaagt over ons land. Een goed moment om weer eens achter de pc te kruipen en je te verwarmen aan een verhaal, terwijl het licht van de monitor zorgt voor de nodige vitamine D.
De afgelopen week heb ik mij enigszins bezonnen over mijn blog. Of ik er wel mee door moest gaan op Hyves en zo ja, in welke vorm. Aanleiding was dat ik op de bakkerij ben aangesproken op wat ik schrijf. Ik was het wel eens met de kritiek. Toen ik begon met dit blogje had ik mij voorgenomen zo min mogelijk over het werk te schrijven. En als ik over het werk schreef, mocht het absoluut niet herleidbaar zijn. Alleen voor insiders. Dat heb ik niet echt volgehouden (kuch). Er komen steeds meer mensen op Hyves die weten wat voor werk ik doe. Wanneer die mij niet (goed) kennen en lezen wat ik schrijf, kan dat heel onaangename gevolgen hebben. Daar was ik mij in mijn achterhoofd wel van bewust, maar ik zoek nu eenmaal altijd de grens op. Die grens is nu bereikt. Over het werk blijf ik schrijven, de vaste volgers van mijn blog zouden het ook missen denk ik, maar vanaf heden is mijn pagina geblokkeerd voor derden. Dat is jammer, maar in mijn positie heb ik helaas niet de vrijheid om te kunnen schrijven wat ik wil. Misschien komt dat ooit nog, als ik weg ben bij de bakkerij.

Over de schadelijke gevolgen van privé-informatie op Internet las ik pas een interessant artikel. Tot voor kort kon het me allemaal niet zoveel schelen, maar het akkefietje van deze week heeft me wel aan het denken gezet. Over het algemeen maakt het me niet zoveel uit welk beeld ik van mezelf oproep met mijn blog, maar niet iedereen heeft hetzelfde gevoel voor humor. Waarheid en fictie lopen ook in elkaar over, wat ik zelf wel leuk vind. Een beetje verwarring zaaien is wel zo plezant. Maar ook gevaarlijk dus. Zo hadden we op 30 oktober een plezierig bedrijfsuitje in Amsterdam. Daarbij maakten we met een gids een stadswandeling, langs al de knusse plekjes van onze kneuterige hoofdstad. Ook de Wallen werden met een bezoekje vereerd. Ik zag een spannend verhaal opdoemen, met als titel: Knallen op de Wallen. Maar stel je voor dat iemand van een instantie het leest en de link legt met mijn werk…dan zijn de rapen gaar natuurlijk. “Lekkere jongens, die banketbakkers,” zal zo’n persoon denken.

Dat neemt niet weg dat ik over het uitje nog wel iets wil schrijven. De collega’s die niet van de partij waren hebben wat gemist, want het was gezellig. Met een touringcar reden we naar Amsterdam, waar we werden afgezet in het centrum. Bestemming was een horecagelegenheid aan de Zeedijk, die ook stadswandelingen organiseerde. Tijdens het voorgerecht zat ik naast een collega-koekenbakker en twee leerlingbanketbakkers. De leerlingbanketbakkers zaten de hele tijd met hun mobiel te klooien, wat een gevoel van herkenning opriep aan mijn eigen sms-verslaving van een tijdje terug. Ik zat ook altijd in gezelschap te smssen. Moet kunnen.
Na het voorgerecht werden we in groepjes verdeeld, die met een gids aan de wandel gingen. Mijn groepje had een gids met een platte pet en een vet Duits accent. De man vertelde leuk, hij had iets weg van een cabaretier. De lezers die mij kennen weten dat ik niet bepaald gecharmeerd ben van Amsterdam, maar sommige plekken, zoals de Oudezijds Voorburgwal, zijn best sfeervol. De Oudezijds Voorburgwal is ook de enige straatnaam die ik me herinner, vandaar.

En toen waren we opeens op de Wallen. Nauwe steegjes met rode tl-buizen boven grote ramen. Bij sommige ramen waren de gordijnen gesloten, daar werd vast geslapen (kuch). Voor andere ramen stonden dames, die niet erg veel om het lijf hadden. Ik keek er niet echt naar, vond het gênant. “Jij vond het zeker wel leuk,” vroeg een collega die in de organisatie zat. Nou, dat viel wel mee. Ik word niet warm van schaars geklede vrouwen op plateauzolen van 20 centimeter. In geuren en kleuren stond de gids grappen en grollen te maken over het oudste beroep ter wereld. Tot afgrijzen van sommige collega’s. Sommigen knorden dat ze nooit waren meegegaan als ze hadden geweten dat de Wallen op het programma stonden. Dat kan ik mij wel voorstellen, je wordt ongevraagd geconfronteerd met iets waar je liever niks van wil weten. Zelf kon het me niet zoveel schelen, ik was wel wat gewend. De rosse buurt in Singapore was veel confronterender dan de Wallen. Dat kwam ook veel dichterbij, omdat ik elke avond wel werd aangesproken als ik langs de rijen met meisjes en omgebouwde kerels liep.

Bij een ander restaurant nuttigden we het diner. Ik was omringd door andere collega’s dan bij het voorgerecht. Tegenover me zat een banketbakker die ik nog nooit heb genoemd, maar die ik wel een van de aardigste collega’s vind: Karel Paard. Naast me zat een banketbakker van een andere locatie, die ik nooit eerder had gesproken. Sympathiek meisje. “Het is best gek als je pas na twee jaar collega’s voor het eerst spreekt,” zei ik. Dat werd door mijn tafelgenoten beaamd.
Na het diner had ik het liefst willen blijven, maar ik had geen zin om mijn laatste trein te missen en liep naar het station. Later hoorde ik van diverse collega’s dat ze het zo’n gezellig uitje hadden gevonden. Daar was ik het mee eens.

Verder heb ik Maaikelief beloofd dat ik weer over haar zou schrijven. Zij is ook één van de hoofdpersonen van dit Grote Blog Verhaal natuurlijk. Er valt altijd wel wat met haar te beleven, ook al laat ik sommige dingen (noodgedwongen) aan me voorbijgaan. Zoals de training voor Sterren dansen op het ijs. Schaatsen is de nieuwe hobby van Maaikelief, sinds zij gevraagd is voor deze tv show on ice. Als danspartner dacht zij uiteraard aan mij, zo’n strak schaatspakje en een paar kunstschaatsen staan mij ook beeldig. Maar het is er nog niet van gekomen. Maaikelief is een paar keer doordeweeks naar schaatsbaan de Uithof geweest in Den Haag, maar ik heb geen energie om mij na een werkdag nog eens flink uit te sloven. “Dat je nog energie hebt om tot 22.00 uur te gaan schaatsen als je hebt gewerkt,” smste ik vorige week. “Ik ben jong en in de bloei van mijn leven!” was het opgewekte antwoord. Maar de volgende ochtend klonk ze heel anders. “Ik ben te laat op mijn werk, ben gebroken!” Ik glimlachte tevreden. Zelfkennis komt met de jaren en op doordeweekse avonden gaan schaatsen is niet zo verstandig. Daar is het te intensief voor. Neemt niet weg dat het hoog tijd wordt dat ik mijn ijzers eens uit het vet haal. Die dubbele Lutz beheers ik toch nog niet optimaal. Straks kom ik op televisie nog over als een lutzer.

Schaatsen is dan wel te intensief, zo nu en dan kom ik toch achter de geraniums vandaan. Voor een potje voetbal bijvoorbeeld. Met mijn jongste broer en een paar studiegenoten van ‘m woonde ik onlangs de bekerwedstrijd Feyenoord – Groningen bij, op een herfstige donderdagavond. Gelukkig was het niet erg koud. Bekervoetbal leeft niet bij Feyenoordsupporters, de Kuip was dan ook maar tot de helft gevuld. Ik was rechtstreeks uit mijn werk gekomen en bij de ingangscontrole koekeloerde een suppoost in mijn tas. Hij viste er een flesje deodorant uit. Dat moest ik weggooien. Een beetje flauw, maar de regels zijn streng. Wanneer je zo’n ding op het veld gooit, krijg je een stadionverbod.
Feyenoord kwam in de eerste helft opvallend gemakkelijk op een 3-0 voorsprong (3x Makaay), om uiteindelijk met 3-1 te winnen. Los van de drie doelpunten, viel er weinig te beleven. Een knokpartijtje op een tribune schuin achter één van de doelen zorgde nog voor de grootste opwinding. Waarop een leus werd gescandeerd. Iets met Hamas. Rare jongens, die Feyenoorders.

Tot slot wil ik nog even enkele films noemen die ik de laatste tijd in de bioscoop heb gezien. De eerste was Michael Clayton, waarin George Clooney een zogenaamde ‘fixer’ speelt, die voor een groot advocatenkantoor rijke cliënten uit de penarie haalt. Ook al zijn die zo schuldig als wat. Wanneer een bevriende collega van hem, die de belangen van een louche medicijnenfabrikant verdedigt, doordraait, wordt het uitgebluste geweten van George langzaam wakker. Mooie psychologische thriller, al viel een van de dames met wie ik de film zag erbij in slaap.

Beter nog dan Michael Clayton zijn Atonement en Das Leben der Anderen. Vooral Atonement raakte me. Een tragisch misverstand verwoest de levens van twee jonge geliefden, maar ook die van het zusje die het misverstand veroorzaakte.
Das Leben der Anderen is al uit op dvd geloof ik. Maar in Lantaren/Venster, de kleine arthouse bioscoop in Rotterdam, draaide hij nog. Met goede vriend Peter zag ik deze film afgelopen vrijdagavond. In het café-gedeelte zat het vol met culturele types. Brillen met een dik zwart montuur, je kent het wel. Het had wel iets knus en gemoedelijks. Na een biertje namen we plaats in aangename fauteuils in zaal 1. De film was erg goed. Net als in Michael Clayton maakt de hoofdpersoon een morele verandering door. Gerd Wiesler is een hoge officier bij de Stasi, in de voormalige DDR. Wanneer de kleurloze dienstklopper de opdracht krijgt om een bekende schrijver en diens entourage af te luisteren, wordt hij langzaam beïnvloed door de totaal andere manier van leven. Zijn geloof in het allesoverheersende socialistische systeem brokkelt af, wanneer hij doorkrijgt dat zijn meerderen het gebruiken om er zelf beter van te worden. De beste film van het jaar
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #491 Gepost op: november 25, 2007, 11:51:58 am »
De Grote Verhuizing  

Ik ben verhuisd. Nee, ik woon nu niet in een penthouse aan de Maas. Sterker nog, ik zit nog steeds te typen in dezelfde tochtige flat als altijd. De verhuizing vond dan ook plaats op het werk. Na het vertrek van een collega, vonden de overgebleven koekenbakkers en mijn manager dat ik haar kamer moest overnemen. Die is groter en je kunt er beter cliënten ontvangen. Ik was niet laaiend enthousiast. De nieuwe kamer was achter in het gebouw, waar het veel stiller is, en het uitzicht was ook niet denderend: een blinde muur. Bovendien…wat moest ik met zo’n grote kamer? Ik heb niet veel ruimte nodig en voelde mij thuis in mijn eigen vertrouwde hondenhok.
Ik had enige tijd om aan het idee van de verhuizing te wennen, want geheel onverwacht werd de kamer tijdelijk ingepikt door een collega. Na verloop van tijd verzoende ik mij met het idee van een nieuwe kamer, en zag de voordelen er van in. Hij was ideaal om jeu de boules te spelen. En de stilte leek me bij nader inzien ook geen ramp, nu kon ik mooi de cursus Oosterse meditatie en ontdek je Zen in de praktijk gaan brengen. De oude kamer is vlak bij het secretariaat en tegenover de trap. Tamelijk rumoerig dus. Bovendien is het aan de straatkant, waar je voortdurend wordt afgeleid door langslopende mensen. Zoals scholieren van de naburige ROC. En collega’s en klanten, die zwaaiden als ze langsliepen. Eigenlijk was ik een soort visitekaartje van de bakkerij: representatief en altijd hard aan het werk achter mijn bureau.

Twee weken geleden kon ik dan eindelijk de nieuwe kamer betrekken. Collega’s die in dat gedeelte van het pand zitten, hadden al regelmatig gevraagd wanneer ik nou ging verhuizen. Want het was zo stil. “Eigenlijk is dit een plek waar je pas na een week dood wordt gevonden, omdat niemand je heeft gemist,” grapte ik tegen een van hen. Kennelijk geen goede grap, want er volgde geen reactie. De dames van het secretariaat betreurden mijn vertrek, ze zouden mijn bruisende aanwezigheid missen. Dat laatste zijn overigens mijn eigen woorden.
Op de dag van de verhuizing stelde ik het inpakken van de twee verhuisdozen zo lang mogelijk uit, maar binnen een uurtje was alles gepiept. Toen ik aan het uitpakken was, stak een collega haar hoofd om de hoek. Of ik even bij een overleg met onze manager wilde komen. Verontrustend zou je kunnen denken, maar ik maakte me geen zorgen. Toen ik bij hen aanschoof, werd mij een aanlokkelijk voorstel gedaan. De banketbakkers die zich bezighouden met snoepgoed hadden een grotere kamer nodig. Mijn nieuwe kamer leek hen wel geschikt, ik kon dan de kamer van een van hen overnemen. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. De kamer is namelijk perfect. Precies groot genoeg, genoeg ruimte om dingen op te bergen en gelegen aan de zonkant met uitzicht op de binnenplaats. Wat wil je nog meer? Een jaccuzzi misschien.

Inmiddels ben ik al helemaal gesetteld in mijn nieuwe kamer. Alleen nog een beetje gezelligheid in de vorm van een paar kaarsjes en ik kom de winter wel door. Dat laatste is nog een kunst op zich: een kamer gezellig maken. Ook mijn klanten zijn positief. Hoewel het dochtertje van een van hen alleen oog had voor het schaaltje met snoep dat op tafel stond. Zo nu en dan vul ik het schaaltje met drop en Sinterklaasschuimpjes. Altijd leuk voor klanten, denk ik dan iets te optimistisch. Want 95% vreet ik zelf op. Vooral die zachte, zoete Harlekijntjes…daar kan ik uren liefdevol over praten. Maar ook kleine kinderen kan je er altijd wel blij mee maken. Ik bood het meisje een snoepje aan, wat ze gretig accepteerde. Toen ik moest kopiëren en even later terugkwam, vroeg ik of ze er nog eentje wilde. “Ik heb al,” zei ze glunderend, en wees op haar jaszak. Ik lachte om haar brutaliteit en haar eerlijkheid. Haar moeder ook.
Zo nu en dan krijg ik van klanten een klein cadeautje. Een klant verbaasde me onlangs toen ze tijdens een gesprek opeens een polsbandje aan me gaf: geel met witte visjes. De klant is gelovig, het visje is een christelijk symbool. Sindsdien draag ik het trouw. Misschien brengt het me wel geluk. Ik heb ook een paar Turkse polsbandjes met het boze oog (tenminste, christenen zeggen dat het een boos oog is, ik vind dat wel meevallen.) Misschien moet ik het Turkse en het christelijke polsbandje samen omdoen, dan word ik helemaal onschendbaar.

Ook verbaasd was ik toen ik anderhalve week geleden naar de bakkerij liep. Aan de overkant stond een meisje bij de bushalte. Er staan wel vaker meisjes bij de bushalte, maar deze was bekend: de voormalige leerlingbanketbakker! Ze was even op bezoek geweest bij haar oude collega’s. Missen deed ze de bakkerij niet zei ze. Daar kan ik me iets bij voorstellen, dat zou ik zelf ook niet doen als ik er stage had gelopen. Life goes on. Ik vertelde dat de koekenbakkers over een tijdje een leerlingkoekenbakker krijgen. “Dan ga jij die zeker begeleiden?” gniffelde ze. “Ja, dat lijkt me wel leuk,” reageerde ik bloedserieus. Ik denk ook wel dat ik het zou kunnen. Ja, een leerlingkoekenbakker mag blij zijn met mij…

Tijdens het schrijven besef ik dat ik veel grappige voorvallen van de laatste tijd alweer vergeten ben. Dat krijg je als je te lang wacht met een nieuwe blog. Waar ik nog wel iets over kwijt wil, is een stukje cultuur waar ik vorige week van heb genoten: de film American Gangster. Vriend Erik de Perik had die van internet geplukt, nog voor hij in de bioscopen kwam. De film vertelt het waargebeurde verhaal van de negroïde (zwart mag je niet meer zeggen tegenwoordig) New Yorkse drugsbaron Frank Lucas, die tijdens de Vietnamoorlog een zeer succesvol imperium opbouwde met Aziatische heroïne. Hij liet het spul zelfs smokkelen in de doodskisten van gesneuvelde Amerikaanse soldaten. Aanvankelijk loopt alles op rolletjes, maar Lucas wordt op de huid gezeten door de integere rechercheur Ritchie Roberts. Lucas wordt gespeeld door Denzel Washington en Roberts door Russell Crowe. Beiden zijn erg goed op dreef, je wordt echt meegezogen in het verhaal. Lucas die aan de ene kant een warme familieman is, maar ook keihard en meedogenloos. En Roberts die uitstekend is in zijn vak, maar er privé een zootje van maakt. Het doet denken aan een andere uitstekende misdaadfilm: Heat. Mensen zijn nooit 100% slecht of 100% goed. Dat maakt hen ook zo boeiend. Lucas maalt er niet om dat door zijn drugs mensen in het verderf worden gestort, maar toch bewonder je hem. Ik in ieder geval wel. Ook een van de bijrollen moet ik nog even noemen: Josh Brolin, die de corrupte cop Trupo speelt. Heerlijk angstaanjagend, zo ziet een slechterik eruit.
Op internet vond ik een uitgebreid interview met de echte Frank Lucas. Daarin werd bevestigd dat het allemaal precies zo is gegaan als in de film. Ik las het na het werk met rooie oortjes in de trein.

http://www.dvdhoes.nl/images/geweld.jpg
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #492 Gepost op: november 29, 2007, 12:31:03 pm »
http://m1.nedstatbasic.net/n?id=ACSzDwUegeYGeqt2QgmuDxRqAD9A
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #493 Gepost op: december 12, 2007, 08:09:53 pm »
Deze hadden jullie nog tegoed

"I don't wanna be in love"    
 
2 dec, 15:13, 22 x bekeken

Soms is het leven tamelijk saai, maar is er opeens toch weer een kapstok waar ik een verhaaltje aan op kan hangen. Dit keer is dat het aanstekelijke liedje I don’t wanna be in love van Good Charlotte (de videoclip staat hierboven). De tekst is tamelijk simpel, volgens mij gaat het over een verbroken relatie. Geniaal, dat ik daar zo maar zelf op kom… Als ik zulke muziek hoor, heb ik zin om te gaan schrijven. Al valt er eigenlijk weinig te schrijven, want ik heb een weekje vrij en leef de laatste dagen voornamelijk in m’n hoofd. Daar is het overigens best interessant, ooit zal het nog eens een boek opleveren…

Naar aanleiding van het nummer van Good Charlotte zat ik te bedenken nog iets te melden heb over het onderwerp liefde. Vast wel. Je kan er namelijk niet omheen, al is het maar door de mensen in je omgeving. Zo fungeer ik regelmatig als praatpaal voor schone jongedames, die mijn mening willen horen over deze of gene knul die hun hart heeft beroerd. Ik zeg dan altijd wijze dingen, die vaak blijken uit te komen. Alleen maakt liefde blind, dus mijn geniale analyses en geheel belangeloze adviezen hebben meestal geen zin. Dat is niet erg. Ik heb veel geduld en houd van psychologische gesprekken.

Verder ben ik dit jaar natuurlijk met de liefde in aanraking gekomen omdat mijn broer is getrouwd. Twee keer zelfs, in Nederland en in Maleisië. Dat twee mensen zoveel geduld hebben en moeite doen, omdat ze 100% voor elkaar gaan…dat is wel iets moois. Ik ben ook blij met mijn schoonzusje. Waar zij komt, schijnt de zon. Dat is fijn, zeker met dat Prozac-weer van de laatste tijd
Ook positief is dat goede vriend S. dit jaar zijn evenknie heeft gevonden. Ze passen goed zij elkaar, ook de lantarenpalen zijn tevreden. Want ze mogen blijven.

Dan zijn er nog de verbroken relaties. Waar ik beter niet over kan schrijven, omdat de betrokkenen dit blogje lezen. Ik houd mijn vriendinnen graag te vriend. Maar leuk is het niet, om te zien als iemand waar je om geeft het moeilijk heeft, terwijl je daar niets aan kan doen. Over een verbroken relatie heenkomen is iets waarbij niemand je kan helpen. Mensen horen je hooguit een tijdje aan. Tot ze het zat zijn, dan moet je het verder in je eentje oplossen. Daar heb ik helaas zelf ook ervaring mee. Ik praat er zelden meer over, maar laatst droomde ik weer over mijn ex. Ze is een spookbeeld dat me blijft achtervolgen. Normaal gesproken ben ik vrij rationeel en ik zal iemand niet snel missen. Maar dit keer is het anders. Als ik eens iemand mis, is het ook gelijk heel erg. Ik kan ook geen gebeurtenis bedenken van de laatste jaren die zoveel invloed heeft gehad, want het heeft me veranderd. Liefde is als een mijnenveld. Zolang je de mijnen weet te omzeilen, voel je je prima. Maar soms trap je op een mijn en dat kan verdraaid veel schade aanrichten.

Wat niet wegneemt dat ik vrouwen erg interessant vind en niet bunzig ben van een beetje aandacht. Soms gaat die aandacht verder dan gewone aandacht. Ik heb getwijfeld of ik over haar moest schrijven, maar er was dit jaar iemand die mij wel wat deed. Iemand die elke dag aan me denkt en me elke dag mist. Waarom het dan toch niks is geworden? Omdat het niet kan. Dat wist ik, daarom kan ik dit met droge ogen schrijven. Bijzonder is ze wel, ik zal haar niet vergeten. Zij sprak, na het lezen van al m’n blogjes, ook de leukste woorden van 2007: “behalve lief, vind ik je ook slim nu.” Ik zou er bijna in gaan geloven…

Het lijkt of het met dit blogje de treurige kant opgaat, maar dat valt wel mee hoor. Er valt ook nog wel iets vrolijks te vertellen over de liefde. Zoals de grappige film Alles is Liefde, die ik twee keer heb gezien. Ik heb er zelfs een carrière als filmrecensent aan te danken, die vooralsnog niet langer dan twee recensies duurde. Het waren twee geweldige dagen.
Een reden waarom dit blogje met heel veel moeite uit mijn toetsenbord kwam, is dat schrijven over liefde al snel melodramatisch geneuzel wordt. Het is ook niet eenvoudig om er nuchter naar te kijken. Het is mooi om van iemand te houden, onvoorwaardelijk. En andersom ook natuurlijk. Maar vaak gaat liefde ook weer voorbij. Dat is het probleem met ons mensen, wij zijn wisselvallige en onbetrouwbare wezens. Egoïstisch ook. Ik ben opgevoed met het idee dat er een God is, die onvoorwaardelijk van je houdt. Dat is mooi, alleen geloof ik er niet in. Maar ondanks dat het een mijnenveld is, blijf ik geloven in liefde. Gewoon, omdat ik een dromer ben. “I don’t wanna be in love,” zal je mij dus niet snel horen zingen.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #494 Gepost op: december 18, 2007, 11:50:35 pm »
Saai maar tevreden op de bakkerij, bekkeninstabiliteit en kleine vogeltjes fladderen uit het nest    
 
zondag, 13:06, 15 x bekeken

It’s better to burn out than to fade away. Deze zin schijnt afkomstig te zijn uit het zelfmoordbriefje van Kurt Cobain. Nu heb ik geen plannen in die richting, maar toen ik vorige week na mijn vakantie weer op de bakkerij kwam, zat ik na één dag al tegen een burn out aan. Mensen die een burn out krijgen zijn meestal harde werkers met veel verantwoordelijkheidsgevoel, dus dat klopt wel… Ik kom nauwelijks nog mijn kamer uit, en als ik al naar buiten ga is dat alleen als het niet anders kan. Als ik een kopieerapparaat wil slopen bijvoorbeeld. Niet dat ik dat doe hoor, daarvoor zijn die fijne apparaten veel te duur. We hebben pas een nieuwe. Het is altijd weer een opluchting als de gekopieerde vellen netjes worden uitgespuugd, want in het begin liep hij om de haverklap vast. Op het scherm wordt dan aangegeven dat je een klep moet openen om het papier te verwijderen. Negen van de tien keer is er er vervolgens geen papier te bekennen. Zo’n apparaat heeft ook een hoeveelheid kleppen, dat wil je niet weten… Eigenlijk is een kopieerapparaat vergelijkbaar met een vrouw: je kan niet met ze maar je kan ook niet zonder ze. Net als een vrouw is een kopieerapparaat ondoorgrondelijk en gevoelig. Het enige verschil is dat het apparaat vele kleppen heeft en een vrouw maar eentje.

Hmm, wanneer hij over kopieermachines gaat zitten schrijven, moet er vast iets mis zijn met die knul, zal de lezer misschien denken. Maar dat valt reuze mee hoor. Feit is wel dat ik de afgelopen weken ben begraven in het werk. Voor de kerst moet er nog een stapel dossiers worden behandeld, maar het lijkt wel of die maar niet lager wil worden. Tijd om sociaal te doen neem ik niet meer, al moet ik bekennen dat ik op de bakkerij normaal ook niet oeverloos loop te koffieleuten. Als mensen naar mij toe komen vind ik dat altijd leuk, maar andersom doe ik het niet vaak. Nou nodigt de bakkerij daar ook niet echt toe uit, iedereen heeft een beetje z’n eigen toko en is daar volop mee bezig. Qua gesprekken is het dus verschrikkelijk saai de laatste tijd. Ik lijd daar echter niet onder. De cliënten zorgen altijd voor afleiding en ik word op de been gehouden door mijn geheime bergplaats met snoep. Een kantoorbaan is verschrikkelijk ongezond, helemaal als je een geheime bergplaats met snoep hebt…

Een week of twee geleden had ik wel een aardig gesprek met een collega. Het ging erover dat we allemaal drie persoonlijkheidjes in ons hebben: het kind, de volwassene en de oudere. Dat klopt aardig, want op het werk ben ik meestal schandalig volwassen, als ik thuiskom voel ik mij soms of ik 80 ben en in mijn blogje laat ik het kind in mij los. “Als ik een blogje schrijf dan laat ik het kind in mij zien,” zei ik tegen de collega. Ze knikte, ongetwijfeld geïmponeerd door dit vertoon van zelfkennis. Veel mensen hebben verbazingwekkend weinig zelfkennis valt me wel eens op. Waarschijnlijk staan ze daarom zo positief in het leven. Ik bedenk me opeens dat als het gesprek met de bovengenoemde collega het enige interessante was van de laatste tijd, dat wel treurig is eigenlijk. Wel waren er de gebruikelijke oppervlakkige flutgesprekjes, die grappig worden als je ze opschrijft. Ik ben wel goed in flutgesprekjes, maar heb een gespleten persoonlijkheid. Wanneer de ene Gijs een flutgesprekje voert, vraagt de andere Gijs zich af waar het in vredesnaam over gaat. Een voorbeeld is het gesprekje dat ik laatst voerde met een zwangere collega. Ik informeerde naar haar zwangerschap en hoorde mijzelf het woord ‘ bekkeninstabiliteit’ in de mond nemen. Waar ze overigens geen last van had. “Gijs jongen, wat sta je nou weer dom te lullen,” dacht ik toen ik aan het praten was. Ik heb geen verstand van zwangerschappen en al helemaal niet van bekkeninstabiliteit. Maar het komt door het werk. Zo af en toe komt er een zwangere cliënt bij me langs die last heeft van bekkeninstabiliteit. Zwanger zijn lijkt zo eenvoudig: je wordt bevrucht, krijgt een dikke buik en 9 maanden later komt er een kleine floeper uit. Maar dat valt soms vies tegen. Een zwangerschap kan één groot drama worden, van mentale inzinkingen tot bekkeninstabiliteit. Het lijkt me geen pretje om met een wiebelend bekken door het leven te gaan, daar kan ik me eigenlijk ook weinig bij voorstellen…

Buiten werktijd wordt relatief veel van mijn tijd (vrijwillig) in beslag genomen door Maaikelief. Afgelopen vrijdag kreeg ze de sleutels van haar nieuwe huisje. Kleine vogeltjes worden groot en fladderen het nest uit. Het is dan altijd spannend of hun vleugeltjes functioneren en ze niet te pletter slaan of worden gegrepen door een roofdier. Maar gelukkig heeft ze mij om een oogje in het zeil te houden. Toen ik het veilige nest verliet had ik ook nogal lamme vleugeltjes. Ik hoefde vroeger namelijk nooit wat te doen thuis en was niet erg zelfstandig. Opeens moet je het dan zelf doen, er is niemand die met een toverstokje zwaait en je verandert in een zelfstandig functionerend wezen. Daarom begrijp ik Maaikelief wel. Ik heb nog een goede tip voor alle ouders en aankomende ouders: leg je kinderen niet teveel in de watten. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Gisteren was ik weer eens met Maaikelief op pad, en haar familie. Ditmaal moest er een bank worden uitgezocht. We gingen naar een bankenwinkel in Schiedam. Normaal gesproken boeien banken me niet, hooguit het saldo van mijn bankrekening. Maar het was wel interessant. Maaikelief wilde een hoekbank, waar ik wel in kon komen. Een hoekbank heeft iets knus. Een leren bank zou ik niet willen: te kil en een grote kans op brandgaten.
De dame van de bankenwinkel leidde ons vakkundig rond langs al de verschillende banken. Ze was goed in haar werk, stiekem bewonderde ik haar voor haar geduld en haar bankenkennis. Uiteindelijk viel de keuze op twee hoekbanken, waartussen weer gekozen moest worden. Een keuze maken is niet de sterkste kant van Maaikelief, daarom was het goed dat ze een paar adviseurs had. Op een gegeven moment zei ze tegen de bankendame dat ze er nog even over na wilde denken thuis. Toen merkte ik dat de bankendame echt goed was in haar vak. “Willen jullie een kopje koffie?” en “doen jullie nou eens je jas uit, dan voel je beter hoe de bank zit.” Ze stond op het punt om een bank te verkopen en wilde die gelegenheid niet laten glippen, dat was duidelijk. En begrijpelijk. Het was ook niet nodig om er nog even over na te denken, want de bank waarvoor unaniem gekozen werd is een prima bank. Je kunt wel oeverloos allerlei winkels af gaan lopen, maar beter is het om gewoon een keuze te maken en daar tevreden mee te zijn. Tevreden is Maaikelief echter niet snel. De bank kan namelijk pas in februari worden geleverd. “Nou moet ik drie maanden wachten voor ik een bank heb,” knorde ze ’s avonds, toen ik vroeg of ze er blij mee was. Tsja…

Tot slot nog een opvallende constatering. Naar het schijnt ben ik nogal geliefd bij de oma van Maaikelief, en ook haar moeder ziet me graag komen met kerst. Ik zat mij af te vragen hoe dit mogelijk is. Het enige wat ik namelijk doe als ik bij hen op bezoek ben, is hun eten opeten, een paar afleveringen kijken van Gooise Vrouwen en vervolgens in slaap vallen…
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #495 Gepost op: december 25, 2007, 12:21:49 pm »
Kerstblogje

Zo tegen het einde van het jaar blikken veel mensen terug en maken de balans op. Dat gaat automatisch. Ik heb dat zelf niet zo heel erg als het om het huidige jaar gaat. Het was een interessant jaar, verder zou ik niet weten wat ik erover moet zeggen. Als ik terugblik, is dat meestal naar langer geleden. Niet dat je daar wat aan hebt, maar zoals gezegd…dat gaat automatisch. Hmm ik zit nu aan mijn linkeroor te friemelen. Dat doe ik wel vaker als ik nadenk. De opening van dit blogje bevalt me niet, ik ga wat anders verzinnen.

Kerst! Dat is een goed onderwerp… Vrijdagavond ging ik eten bij een gastvrije familie, de familie van het slimme blonde meisje dat dit jaar zo’n leuk stukje opleverde. Ze wonen in Pernis, een dorpje onder de rook van Rotterdam en Europoort. Toen ik uit het metrostation kwam, twijfelde ik opeens hoe ik moest lopen. Mannen hebben een goed richtingsgevoel en dus…liep ik de verkeerde kant op. Ik was redelijk verdwaald en kreeg het steeds kouder. Onderweg passeerde ik knusse dorpshuisjes met sfeervolle kerstlichtjes. Al lopend kreeg ik het ultieme kerstgevoel: een zielig verkleumd jongetje in de sneeuw, verdwaald in een vreemd dorp. Ik voelde me als Tiny Tim uit A Christmas Carol. Alleen had ik iets wat Tiny Tim niet had: een gsm! En dus liep het verhaaltje al snel goed af. Het eindigde in een warme huiskamer achter een bord dampende stamppot. “Dat is het voordeel van het hebben van een gezellig karakter: je bent overal welkom” zei ik tegen de gastvrije ouders van het slimme blonde meisje. Waarop ze smakelijk moesten lachen.

De afgelopen week stond op de bakkerij ook in het teken van kerst. Onze geweldige secretaresse had de hal opgeleukt met kerstversiering. Een klusje waar ze plezier in had, in haar eigen woning had ze daar ook veel moeite voor gedaan. Dat moet ik eigenlijk nog eens met eigen ogen gaan bekijken. Ik houd wel van die gezelligheid. Dit jaar heb ik geen kerstboom. Dat is eigenlijk een beetje vanwege veiligheidsredenen. Na 1 januari moet je zo’n boom weer kwijt en tsja…dat gesleep met zo’n ding geeft een hoop rotzooi. Daarom gooide ik hem altijd van 4 hoog naar beneden. De laatste keer was het donker en slingerde ik hem over de balkonrand, zonder te kijken. BAFF, ik hoor hem nog neerkomen. Stel je voor dat daar iemand had gelopen, dacht ik even later. Wat ben ik eigenlijk een aso. Sinds dit moment van zelfreflectie heb ik geen kerstboom meer gehad. Het risico is te groot.

Wel heb ik veel kaarsen en dit jaar zelfs een kerststukje! En een lief knuffelelandje. Die heb ik zaterdag op straat gevonden. Het is al de derde keer in twee jaar tijd dat ik op straat een knuffel vind, zou het iets te betekenen hebben? Het lijkt wel een sprookje. In Leiden vond ik in 2006 een Winnie de Poeh en een teddybeertje met ‘baby’ erop. Die fleuren nu m’n werkkamer op. Dat vinden de vrouwelijke bezoekers vast vertederend. Al die knuffels zijn best leuk, al besef ik heel goed dat er nu 3 kindjes rondlopen die ontroostbaar zijn vanwege het verlies van hun dierbare poekie.

Kerst op de bakkerij betekent natuurlijk ook een kerstmaaltijd. Dit jaar kwamen we bijeen in het vogelpark Avifauna. Ik zag ze niet vliegen, maar dat boeit niet. Een biertje en een lekker hapje des te meer. Bij zulke gelegenheden moet ik altijd even op gang komen. Dat was ook nu het geval. Pas toen ik aan een tafel met banketbakkers aanschoof voor de maaltijd, kreeg ik er zin in. Eerst wilde ik aan een tafel gaan zitten met banketbakkers die ik regelmatig spreek, maar op het laatste moment veranderde ik van gedachten. Dat werd door de bewuste collega’s als een lichte vorm van verraad beschouwd, maar…dat is dan jammer. Het bleek een meesterlijke keuze. Het valt me altijd op dat er collega’s zijn die altijd bij elkaar te vinden zijn, ze lopen nog net niet hand in hand. Volwassenen gedragen zich soms als kleuters: ze willen per se bij hun vriendjes zitten. Ik vind het juist leuk om met mensen te praten die ik zelden of nooit spreek en daar is een kerstborrel een uitgelezen gelegenheid voor. Er waren dinsdagavond ook mensen die ik best had willen spreken, als ze niet de hele tijd aan hun vriendjes vastgeplakt hadden gezeten. Maar ik heb niet te klagen, want zoals gezegd had ik het getroffen met de tafel waar ik aanschoof. Leuke gesprekken. Waaraan kan je merken of een gesprek leuk is of alleen plichtmatig? Wanneer je enthousiasme voelt. Ik heb regelmatig plichtmatige gesprekken, die ik voer omdat het sociaal wenselijk gedrag is, maar gelukkig heb ik ook gesprekken die echt leuk zijn. Dat is een compliment voor de betreffende gesprekspartners.

Een belangrijk issue voor loonslaven is altijd het kerstpakket. Wij krijgen nooit een ouderwets kerstpakket: zo’n doos vol verrassingen. Nee, wij krijgen iets origineels. Vorig jaar was dat een schitterend fotoboek, met daarin een biljet van € 50. Daar was ik best tevreden mee. Ook dit jaar was het kerstcadeau origineel. We kregen namelijk een Fluim! Geen echte fluim gelukkig, maar een cadeautje dat we kunnen uitzoeken op de website www.mijnfluim.nl. Inmiddels heb ik besloten dat ik de fluim cadeau geef aan mijn moeder. Ten eerste vind ik dat zij hem meer verdiend heeft dan ik en ten tweede geef ik al genoeg geld uit voor mezelf. Een fluim verhoogt mijn levensgeluk niet, terwijl ik weet dat ik m’n moedertje er een plezier mee doe. De lezers krijgen nu vast tranen in hun ogen van ontroering.

Ik ben nu twee weken vrij. Waar ik de vrije dagen vandaan haal is mij een raadsel, maar als P&O zegt dat ik ze heb geloof ik dat maar al te graag. Een tripje naar een warme bestemming zit er helaas niet in. Dat was wel de bedoeling, maar drie keer per jaar op vakantie gaan is een luxe die ik me (nog) niet kan permitteren. Dat geeft ook niet, een beetje relaxen en niks hoeven doen is ook wel lekker. Aan kerstkaarten doe ik trouwens niet dit jaar. Kerstkaarten vind ik eerlijk gezegd maar onzin, het ultieme voorbeeld van sociaal wenselijk gedrag: iedereen heeft er een hekel aan maar iedereen verstuurt ze. Van de gelegenheid maak ik daarom gebruik om de mensen die mij een kaartje hebben gestuurd te bedanken en degenen die er prijs op stellen wens ik fijne dagen en alle goeds voor 2008. En wat de bakkerij betreft: ik heb het beter naar mijn zin dan ooit, maar toch hoop ik dat het leuker word.
« Laatst bewerkt op: december 26, 2007, 01:07:31 am door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Slim blondje

  • Berichten: 1608
  • De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #496 Gepost op: december 25, 2007, 11:12:09 pm »

quote:

Pleun schreef op 25 december 2007 om 12:21:
Kerstblogje
Dit jaar heb ik geen kerstboom. Dat is eigenlijk een beetje vanwege veiligheidsredenen. Na 1 januari moet je zo’n boom weer kwijt en tsja…dat gesleep met zo’n ding geeft een hoop rotzooi. Daarom gooide ik hem altijd van 4 hoog naar beneden. De laatste keer was het donker en slingerde ik hem over de balkonrand, zonder te kijken. BAFF, ik hoor hem nog neerkomen. Stel je voor dat daar iemand had gelopen, dacht ik even later. Wat ben ik eigenlijk een aso. Sinds dit moment van zelfreflectie heb ik geen kerstboom meer gehad. Het risico is te groot.

Nee, het was niet donker. Ik was aan het werk. Toen was ineens de kersboom verdwenen en vroeg ik waar 'ie gebleven was. Had je 'em alweer (net als het jaar ervoor) over de rand van het balkon gegooid. Toen heb ik je kennelijk zo erg uitgemaakt voor rotte vis en andere nare dingen dat dat zo'n indruk maakte dat je dit jaar geen kerstboom gekocht hebt.
Zelfreflectie....m'n neus! Gewoon mijn opvoedkundige kwaliteiten   O-)
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #497 Gepost op: december 26, 2007, 01:01:17 pm »
Ik heb opeens last van een selectief geheugen...  8)7
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Slim blondje

  • Berichten: 1608
  • De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #498 Gepost op: december 26, 2007, 04:43:44 pm »
Moet je niet zo hard met een hamer op je hoofd slaan, dat is minstens net zo slecht voor je hoofdinhoud als koppen bij voetbal...
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)