Auteur Topic: Nieuw maart 2003: The Rock - XXL  (gelezen 1054 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Nieuw maart 2003: The Rock - XXL
« Gepost op: maart 25, 2003, 09:05:27 pm »

Titel : XXL
Artiest : The ROCK
Releasedatum : November 2001
Genre: Gospel pop
Meer info: http://www.the-rock.nl

The Rock introduceert zichzelf als volgt: The ROCK, een naam die staat als een huis, een band die staat als een huis, muziek die staat als een huis. De verwachtingen waren dan ook hooggespannen toen ik de cd voor de eerste keer in de speler stak, en ik zal eerlijk zijn het resultaat viel mij niet tegen. Sterker nog het viel mij 100% mee. Zo mee zelfs dat ik de cd diverse malen achterelkaar doorluisterde, en zelfs zo enthousiast was dat ik hem ook nog aan andere liet horen, die zeker in hun sas waren met deze cd. Toch had ik nog nooit van The ROCK gehoord tot en met het moment dat de cd mij voor een recensie werd toegestuurd. Maar de band bestaat al weer ruim 2 ½ jaar en heeft al op diverse christelijk festivals als Flevo en HebbeZ meegespeeld. Zoals gezegd de muziek is buitengewoon goed en harmonieert goed met de vrouwenstem van Winanda van Ommen. Tekstueel is het ook allemaal OK tenminste gemeten naar de christelijke normen en waarden, en misschien zit hem daar wel een beetje de kneep. Op de een of andere manier is het voor veel christelijke bands moeilijk om aan te sluiten bij de ‘leegte’ die menigeen in deze wereld ervaart en daar op door te borduren. Dat mis ik ook bij The ROCK, het klopt allemaal maar de waarheid wordt maar één kant belicht. Dat neem ik The ROCK niet kwalijk maar als ze niet alleen voor eigen parochie zouden willen preken zouden ze het lef moeten hebben om ook in hun teksten meer te laten doorklinken van de problematiek van deze wereld, en de vragen die je ook als Christen hebt. Wellicht dat ze dan ook door zouden kunnen breken op de meer seculiere stations want muzikaal hebben ze zeker de kwaliteiten hiervoor. Zelf vergelijken ze zich met een mix van Bruce Springsteen, Anouk, Bon Jovi etc. Ik vind het sterke van de band vooral het feit dat een eigen sound weten neer te zetten, als de teksten dan ook nog wat meer doorleefd zijn, dan komt het vast nog wel eens helemaal goed met The ROCK. Ondanks mijn kritiekpunten zeker een aanrader.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle