Auteur Topic: Uitnodiging homo huwelijk  (gelezen 12104 keer)

j@f@

• Bekijk profiel
Uitnodiging homo huwelijk
« Reactie #50 Gepost op: mei 30, 2006, 09:34:56 pm »
Karina, ik wens je in ieder geval veel sterkte met het maken van je keuze en Gods zegen toegewenst!

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: mei 30, 2006, 09:36:44 pm »
dank je jef, ik hou jullie op de hoogte.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: mei 30, 2006, 09:37:12 pm »

quote:

j@f@ schreef op 30 mei 2006 om 21:34:
Karina, ik wens je in ieder geval veel sterkte met het maken van je keuze en Gods zegen toegewenst!
inderdaad, vergeet ook niet om de keuze in je gebeden aan God voor te leggen.
Pinkeltjefan

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: mei 31, 2006, 12:43:02 am »

quote:

j@f@ schreef op 30 mei 2006 om 20:45:
[...]

Met uitzondering van hervormd op gereformeerde grondslag (bonders) (PKN). Zij hebben allen het convenant van Alblasserdam ondertekend, waarin staat dat zij het artikel, waarin staat dat er andere dan man vrouw relaties ingezegend kunnen worden, verwerpen en er afstand van nemen.
Voor zover zij beweert een kerk te zijn, dat is goed uitgedrukt, want de verschillen binnen de verschillende PKN gemeenten zijn ontzettend groot, dat er mijns inziens geen sprake kan zijn van EEN kerk.
Dat was dan ook mijn punt he.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: mei 31, 2006, 09:10:39 pm »
Idd

Tukkertje

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: mei 31, 2006, 10:42:37 pm »

quote:

Ik begrijp niet dat je blij voor hem bent, als hij bewust zonde doet en jij er blij mee kan zijn..?!
Dat getuigt van weinig naaste liefde.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: mei 31, 2006, 11:19:14 pm »
Naaste liefde is ook rekening houden met de realiteit van een door de zonde aangevreten schepping. Waarom moet ik toch elke keer aan die gelijkenis van de farizeeër en de tollenaar denken (Luc 18:9-14) als ik die reacties zie met overhaaste/betweterige oordelen over homo's en homohuwelijken?
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2006, 11:19:30 pm door dingo »

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: mei 31, 2006, 11:21:44 pm »

quote:

Tukkertje schreef op 31 mei 2006 om 22:42:
[...]

Ik begrijp niet dat je blij voor hem bent, als hij bewust zonde doet en jij er blij mee kan zijn..?!
Dat getuigt van weinig naaste liefde.

wat weer lekker kort door de bocht hierzo.
eerst even goed nadanken, voor je zoiets durft te beweren.
was ik weer

Tukkertje

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juni 01, 2006, 02:50:48 pm »

quote:

dingo schreef op 31 mei 2006 om 23:19:
Naaste liefde is ook rekening houden met de realiteit van een door de zonde aangevreten schepping. Waarom moet ik toch elke keer aan die gelijkenis van de farizeeër en de tollenaar denken (Luc 18:9-14) als ik die reacties zie met overhaaste/betweterige oordelen over homo's en homohuwelijken?
Betweterig? Leg me dan es uit waar in de bijbel staat dat homesexualiteit oke is?

Tukkertje

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juni 01, 2006, 02:52:01 pm »

quote:

smooky schreef op 31 mei 2006 om 23:21:
[...]

wat weer lekker kort door de bocht hierzo.
eerst even goed nadanken, voor je zoiets durft te beweren.
Leg es uit waarom je mijn opmerking kort door de bocht vindt?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juni 01, 2006, 03:03:46 pm »
Hoererij is ook niet 'ok' toch negeerde Jezus de hoeren niet. En at hij bij hen.

Je gaat kort door de bocht door van een gebrek aan naastenliefde te spreken. Zoals iemand al eerder aangaf, het is voor een ongelovige helemaal niet van belang of hij zich aan de wetten van God houdt of niet, zolang hij God niet kent. De wetten van God zijn er voor ons, christenen. het baat een ongelovige niets als hij zich aan Zijn wetten houdt, maar Jezus niet aanneemt als zijn verlosser.

Je reacties getuigen van weinig gevoel voor de  genade van God en lijken zich toe te spitsen op de wetten. Die wetten zijn belangrijk ja, maar wel alleen voor ons. Naar ongelovigen moet je niet gaan met die wetten, maar met de liefde van God. (En zoals ik, en anderen, al eerder hebben aangegeven betekent dat niet dat je de zonde dus moet doodzwijgen. Nee je moet het daar natuurlijk wel over hebben. Maar niet als losstaand feit, maar als deel van het Heil.)

Je bereikt ongelovigen niet met het veroordelen van hen, je bereikt hen met de goede boodschap van de verlossing.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2006, 03:08:36 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Tukkertje

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juni 01, 2006, 04:41:36 pm »

quote:

Wybo schreef op 01 juni 2006 om 15:03:
Hoererij is ook niet 'ok' toch negeerde Jezus de hoeren niet. En at hij bij hen.

Je gaat kort door de bocht door van een gebrek aan naastenliefde te spreken. Zoals iemand al eerder aangaf, het is voor een ongelovige helemaal niet van belang of hij zich aan de wetten van God houdt of niet, zolang hij God niet kent. De wetten van God zijn er voor ons, christenen. het baat een ongelovige niets als hij zich aan Zijn wetten houdt, maar Jezus niet aanneemt als zijn verlosser.

Je reacties getuigen van weinig gevoel voor de  genade van God en lijken zich toe te spitsen op de wetten. Die wetten zijn belangrijk ja, maar wel alleen voor ons. Naar ongelovigen moet je niet gaan met die wetten, maar met de liefde van God. (En zoals ik, en anderen, al eerder hebben aangegeven betekent dat niet dat je de zonde dus moet doodzwijgen. Nee je moet het daar natuurlijk wel over hebben. Maar niet als losstaand feit, maar als deel van het Heil.)

Je bereikt ongelovigen niet met het veroordelen van hen, je bereikt hen met de goede boodschap van de verlossing.

Ik ben het vrijwel volledig met je eens, dus dat is prachtig. Maar zoals je kan lezen, reageerde ik in eerste instantie op degene die blij was, voor zijn baas dat hij een homohuwelijk aan gaat. Het is natuurlijk fijn als iemand gelukkig is, maar hoe kan je blij zijn als iemand gelukkig is met zonde? Ben je als je blij bent voor diegene zijn zonde, vol van genade en naastenliefde? Dat dacht ik niet.

Natuurlijk moet je iedereen met de onvoorwaardelijke liefde van Jezus benaderen en
liefhebben. DE liefde van Jezus DAT is genade. Het niet blij zijn met iemand voor zijn zonde heeft dus niks te maken met wetten. Ik heb het ook niet over veroordelen en zo, maar wel dat ik verbaasd ben dat iemand blij is met de zonde van iemand. Dat is dus totaal wat anders dan dat ik zou zeggen (wat dus absoluut niet zo is) dat je niet de liefde voor je naaste moet betonen omdat hij zonde doet. Ik maak een duidelijk onderscheid tussen de persoon om wie het gaat en de zonde die hij doet. Dat je iemand mag aanspreken op zijn zonde of dat je liefdevol laat blijken dat hij verkeerd doet, dan is dat zeker wel naastenliefde en geen wettisisme of zo iets.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: juni 01, 2006, 04:52:41 pm »
Zonde is gekoppeld aan geloof. Zonder geloof in Jezus Christus is het doen van zonde of het niet doen van zonde irrelevant. Om het cru te zeggen het maakt me niet uit of iemand die Jezus niet aanvaard heeft zondigt of niet. Het heeft namelijk geen nut. Ik kan dus ook niet verdrietig worden dat hij de wetten van God overtreedt. Wat me wel verdrietig maakt is dat hij God afwijst.
Dat is het hele punt. Jij blijft bij de Christelijke wetten staan, terwijl die niet van toepassing zijn op hem. Hopelijk worden ze dat ooit nog omdat hij zich bekeert.
Pinkeltjefan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: juni 01, 2006, 04:52:52 pm »
TJa...
Het 'blij voor hem zijn' slaat volgens mij op het voorgenomen huwelijk, niet op de homoseksualiteit. En een huwelijk lijkt mij precies wat God wil: trouw en liefde, verzegeld met een belofte. Je kunt best blij zijn met iemand die ondanks zijn/haar ongeloof toch een dergelijke stap neemt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: juni 01, 2006, 05:20:42 pm »
Toch is het huwelijk tussen man en vrouw een instelling die met de scheppingsorde te maken heeft. En die in principe geldt voor elk schepsel van God.
En gelovig of niet heeft in die zin er niet direct mee te maken.
En een verbindtenis tussen twee mannen kun je dan een huwelijk noemen, maar dat is het gewoon niet.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2006, 05:22:01 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: juni 01, 2006, 05:36:36 pm »
Natuurlijk, ook een niet christen mag niet moorden. Toch maakt het uiteindelijk niet uit of je als niet christen iemand vermoord of dat je helpt in de sloppenwijken.
Ik heb ook al eerder aangegeven dat ik me goed voor kan stellen dat je als christen deze happening aan je voorbij laat gaan. Echter dat moet je dan wel doen op de juiste gronden lijkt mij.

En of je het een huwelijk kunt noemen... tsja, (offtopic i know) ik zie dat gedoe bij de gemeente slechts als juridisch contract. Trouwen doe je in de kerk voor God en Zijn gemeente. Maar is dat relevant? Ik denk dat de zaak er niet makkelijker of moeilijker van geworden zou zijn als ze niet gingen trouwen maar gingen samenwonen en daar een feest voor zouden geven. Of zie ik dat verkeerd?
Pinkeltjefan

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: juni 01, 2006, 06:06:55 pm »

quote:

dingo schreef op 31 mei 2006 om 23:19:

Geen idee waarom jij steeds aan de farizeeër en de tollenaar moet denken. Dat is gewoon te pas en te onpas met gedeeltes uit de bijbel gebruiken.
Nogmaals God gaat inderdaad om met tollenaren en zondaren. Maar hij keurt absoluut de zonde af. En dat wordt je als christen geacht ook te doen!!! En daarom moet je als Christen voor je standpunt uitkomen en de zonde zondermeer afkeuren.
Daarnaast betekent het afkeuren van de zonde, zoals actieve homofilie, niet dat je direct zegt dat je zelf beter bent en niet zondig.
 Maar........naastenliefde is ook anderen wijzen op het feit dat bepaalde zondes een gruwel zijn in het aangezicht des Heeren, omdat ook deze mensen eenmaal rekening moeten afleggen van hun daden.
En Jezus zei zelf bij de overspelige vrouw:  (Joh.8:11) Zo veroordeel Ik u ook niet; ga heen, en zondig niet meer. Dus hij legt dat nadruk op in het vervolg NIET meer te zondigen, in plaats van haar te veroordelen. Daarom geen rekening houden met een door zonden aangevreten schepping en dit accepteren, integendeel, ons doel is het leven in deze schepping en de zonde proberen te voorkomen, ook al zijn wij daartoe niet in staat.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: juni 01, 2006, 06:13:35 pm »

quote:

Wybo schreef op 01 juni 2006 om 16:52:
Zonde is gekoppeld aan geloof. Zonder geloof in Jezus Christus is het doen van zonde of het niet doen van zonde irrelevant. Om het cru te zeggen het maakt me niet uit of iemand die Jezus niet aanvaard heeft zondigt of niet. Het heeft namelijk geen nut. Ik kan dus ook niet verdrietig worden dat hij de wetten van God overtreedt. Wat me wel verdrietig maakt is dat hij God afwijst.
Dat is het hele punt. Jij blijft bij de Christelijke wetten staan, terwijl die niet van toepassing zijn op hem. Hopelijk worden ze dat ooit nog omdat hij zich bekeert.

Dit ben ik niet met je eens: zonde doen is voor iedereen relevant, ook al geloof je niet. Alle zonden worden door God bijgehouden en voor alle zonden wordt je gestraft. Maar,  iemand die weg wel geweten  en niet bewandeld heeft, zal alleen zwaarder gestraft worden.
De Christelijke wetten zijn van toepassing op iedereen. Alleen een ongelovige beseft dat niet. En niet verdrietig worden dat iemand de wet van God overtreedt, getuigt mijns inziens niet echt van naastenliefde.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: juni 01, 2006, 06:15:31 pm »

quote:

j@f@ schreef op 01 juni 2006 om 18:06:
[...]
Nogmaals God gaat inderdaad om met tollenaren en zondaren. Maar hij keurt absoluut de zonde af. En dat wordt je als christen geacht ook te doen!!!

Kortom: je moet het afkeuren van de zonde wel van Jezus 'overnemen', maar het 'omgaan met tollenaren en zondaren' niet. Of begrijp ik je nu verkeerd?

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: juni 01, 2006, 06:15:52 pm »

quote:

elle schreef op 01 juni 2006 om 16:52:
TJa...
Het 'blij voor hem zijn' slaat volgens mij op het voorgenomen huwelijk, niet op de homoseksualiteit. En een huwelijk lijkt mij precies wat God wil: trouw en liefde, verzegeld met een belofte. Je kunt best blij zijn met iemand die ondanks zijn/haar ongeloof toch een dergelijke stap neemt.
Inderdaad, een huwelijk is een instelling van God, maar......dan wel alleen tussen man en vrouw.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: juni 01, 2006, 06:17:41 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 01 juni 2006 om 18:15:

[...]

Kortom: je moet het afkeuren van de zonde wel van Jezus 'overnemen', maar het 'omgaan met tollenaren en zondaren' niet. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Dat begrijp je inderdaad verkeerd. Ik bedoel dat je de zonde MOET afkeuren, maar je mag  absoluut met deze mensen omgaan.

Tukkertje

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: juni 01, 2006, 06:18:06 pm »

quote:

j@f@ schreef op 01 juni 2006 om 18:13:
[...]

En niet verdrietig worden dat iemand de wet van God overtreedt, getuigt mijns inziens niet echt van naastenliefde.
Amen

Tukkertje

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: juni 01, 2006, 06:20:51 pm »

quote:

Zonder geloof in Jezus Christus is het doen van zonde of het niet doen van zonde irrelevant. Om het cru te zeggen het maakt me niet uit of iemand die Jezus niet aanvaard heeft zondigt of niet. Het heeft namelijk geen nut. Ik kan dus ook niet verdrietig worden dat hij de wetten van God overtreedt.

Tja, je doet in ieder geval je naam eer aan..je bent wel pragmatisch.
Helaas niet bijbels (in deze kwestie).

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: juni 01, 2006, 06:26:16 pm »

quote:

j@f@ schreef op 01 juni 2006 om 18:13:
 En niet verdrietig worden dat iemand de wet van God overtreedt, getuigt mijns inziens niet echt van naastenliefde.

Als ik aangeef waarom ik wel verdrietig word....

Nee inderdaad het maakt me niet uit of iemand Godverlatenheid krijgt als straf omdat hij Jezus niet aannneemt als Redder, of dat hij daarnaast nog meer straf zou krijgen....
Het maakt me wel uit dat ze uberhaupt gestraft worden omdat ze God niet aanvaarden. Ik zie niet in wat dat met naastenliefde te maken heeft als ik me niet druk maak om alles wat verder gaat dan het belangrijkste. Alsof die persoon er wat aan heeft "nou gelukkig ik krijg naast de Godverlatenheid geen extra straf..."

Ik beweer niet dat je alles maar moet aanvaarden van ongelovigen, en dat je geen beroep moet doen op christelijke moraal. Maar dat is allemaal ondergeschikt aan dat ene en dat is hen van Christus redding vertellen. Vanuit daar kan je werken naar de wil van God. Maar dat is een gevolg van de bekering. Die gevolgen bewerkstelligen zonder de Redding is Heilloos.

De prioriteiten moeten goed liggen. De naastenliefde moet dus gericht zijn op dat ze God leren kennen.

Paulus ging in Athene ook niet direct staan roepen jullie zijn afgodendienaars, nee, hij begon met ze te prijzen. Zodat ze vanuit een positieve grondhouding naar zijn verhaal zouden luisteren. Je zult niemand bereiken als je direct veroordeeld. Jezus ging eerst eten met de hoeren en de tollenaars, en pas daarna kwam hij met zijn liefde, en pas daarna kwam hij met zijn oproep om te breken met de zonde.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2006, 07:43:49 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: juni 01, 2006, 06:26:55 pm »

quote:

Tukkertje schreef op 01 juni 2006 om 18:20:
[...]

Tja, je doet in ieder geval je naam eer aan..je bent wel pragmatisch.
Helaas niet bijbels (in deze kwestie).

niet bijbels? ik spreek gewoon de romeinenbrief na in deze. (zie romeinen 7 vanaf vers 7)

En zoals ik al eerder zei, onderbouw je postings nou eens ipv met alleen oneliners aan te komen. Dit is zo onconstructief discussie voeren. Als jij kunt aangeven waarom iets is, moet je dat gewoon aantonen.

/edit: en als je dan toch bezig gaat met de onderbouwing ben ik ook benieuwd naar de onderbouwing van je opmerking dat ik pragmatisch ben in deze discussie. Ik heb namelijk op geen enkele wijze instemming met het homohuwelijk gegeven, ook heb ik niet gezegd dat je zomaar naar dat feest moet gaan.
Het enige wat ik tot op heden gedaan heb is een aantal punten gegeven over hoe de bijbelse visie is op het omgaan met ongelovigen en hun zonden.
Het zondigen van ongelovigen is ondergeschikt aan hun ongelovigheid is de stelling. Je moet hen dus vertellen over de redding van Jezus. Als dat geen naastenliefde is en als dat pragmatisch is, dan weet ik het ook niet meer. Dan mag je me eens uitleggen wat in deze zaak van begin tot eind de juiste houding is om hen (dat homopaar) te vertellen over Gods liefde en over de wet.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2006, 07:23:46 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: juni 01, 2006, 08:00:49 pm »

quote:

Om het cru te zeggen het maakt me niet uit of iemand die Jezus niet aanvaard heeft zondigt of niet. Het heeft namelijk geen nut. .
Graag zou ik toch nog willen opmerken dat alles wat je in het leven doet tot Gods eer zou moeten zijn. Dus als iemand zondigt dan overtreedt iemand Gods wetten en dat zou een Christen wel iets moeten doen, omdat op dat moment Gods eer teniet gedaan wordt.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: juni 01, 2006, 08:02:54 pm »
Geloof je serieus dat een niet overtreden van een van de wetten door iemand die God niet dient Gode welgevallig is?

Het moet tot Gods eer zijn, dat kan alleen als je God dient. Dus wat een ongelovige ook doet, of dat nu binnen de wet is of daar buiten, het is tegen Gods wil omdat het niet tot Zijn eer is. Dat is nou precies mijn hele punt.
Pinkeltjefan

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: juni 01, 2006, 08:03:57 pm »
Wybo zegt toch ook niet dat het hem niets doet? Hij legt alleen de prioriteiten anders (en volgens mij ook volkomen bijbels) door te zeggen dat je hen eerst over God moet vertellen, en over Zijn liefde en genade, en dáárna over hoe God wil dat wij leven. Maar dat laatste heeft weinig zin zonder het eerste
computerfout: een vreemde een in de byte

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: juni 01, 2006, 08:06:00 pm »
Ik zeg niet dat een niet overtreden van een van de wetten door iemand die God niet dient Gode welgevallig is. Ik beweer dat het Gode NIET welgevallig is als een niet-christen zijn wetten overtreedt!

Wat een ongelovige doet is nooit tot Gods eer. Maar....het overtreden van zijn geboden is een aanwijsbare zonde. En de zonde is Gode niet welgevallig. Dit geldt voor een christen en een niet-christen.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: juni 01, 2006, 08:08:16 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 01 juni 2006 om 20:03:
dat je hen eerst over God moet vertellen, en over Zijn liefde en genade, en dáárna over hoe God wil dat wij leven. Maar dat laatste heeft weinig zin zonder het eerste
Ik sluit mij helemaal bij het bovenstaande aan! Maar het punt was dat het Wybo niet uitmaakt of een niet christen nu wel of niet zondigt!!

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: juni 01, 2006, 08:10:35 pm »

quote:

j@f@ schreef op 01 juni 2006 om 18:06:
[...]

Geen idee waarom jij steeds aan de farizeeër en de tollenaar moet denken. Dat is gewoon te pas en te onpas met gedeeltes uit de bijbel gebruiken.
[...]
Had eerlijk gezegd niet jouw reactie op het oog, maar er zijn nog genoeg over waar het wel degelijk te pas is.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: juni 01, 2006, 08:10:37 pm »
In eerste instantie niet, nee. Omdat het belangrijker is dat zo iemand God leert kennen. Je kunt je aan alle geboden houden, maar zonder God te kennen, heb je er absoluut niets aan

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: juni 01, 2006, 08:11:48 pm »

quote:

dingo schreef op 01 juni 2006 om 20:10:
[...]

Had eerlijk gezegd niet jouw reactie op het oog, maar er zijn nog genoeg over waar het wel degelijk te pas is.
ok

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: juni 01, 2006, 08:13:26 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 01 juni 2006 om 20:10:
In eerste instantie niet, nee. Omdat het belangrijker is dat zo iemand God leert kennen. Je kunt je aan alle geboden houden, maar zonder God te kennen, heb je er absoluut niets aan
Ik vind het  ook belangrijker dat zoiemand God leert kennen. Maar ik blijf van mening dat het je wat moet doen als een niet christen zondigt.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: juni 01, 2006, 08:15:37 pm »
Maakt een speldeprik je nog wat uit op het moment dat je hand verplettert wordt?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: juni 01, 2006, 08:16:55 pm »
Toch ging Jezus dus eerst eten bij de hoeren en de tollenaars om daar maar bij te blijven. Hij stond niet aan de deur en zei, "als jullie stoppen met zondigen zal ik binnen komen om met jullie te eten". Nee hij kwam, at, vertelde het evangelie en daarna bekeerden ze zich en 'stopten' met zondigen.

Deze volgorde van Jezus zelf probeer ik hier naar voren te halen. Liefde betonen, vertellen van Gods redding, en na de bekering niet meer zondigen. (Je begrijpt wat ik bedoel.)

Ook al is iets inderdaad een zonde, dan nog is het symptoombestrijding als je alleen die zonde wegneemt. En om mensen te bereiken met het evangelie gebruikt God andere mensen en normale psychologische verschijnselen. We moeten bij evangelisatie niet maar wat aanrommelene en zomaar wat doen. We moeten ons beseffen hoe de menselijke geest werkt. Dat zie je aan hoe Jezus en Paulus te werk gingen.
Het niet direct vertellen van wat een ander fout doet, maar vertellen wie Jezus is en wat hij voor ons gedaan heeft. Dat is de eerste basis. En zolang de ander zich niet bekeert heeft die persoon echt niks aan het weghalen van die zonde. Daarmee wordt hij niet gered, en daarmee wordt God niet meer gediend. God wordt niet gediend door het volgen van wetten door ongelovigen, Hij wordt gediend door het aanvaarden van Jezus als redder. (De logische gevolgen daarvan zijn het volgen van Zijn wetten, maar ze zijn nooit voorwaarde of primair doel. Ze blijven gevolgen.)
Pinkeltjefan

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: juni 01, 2006, 08:18:15 pm »
Ik heb het niet over de straf.......

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: juni 01, 2006, 08:20:02 pm »
Ik ook niet. Ik heb het over de pijn die een zonde of het niet kennen van God door een ander mij doet, en ik neem aan dat voor Wybo hetzelfde geldt

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: juni 01, 2006, 08:23:55 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 01 juni 2006 om 20:20:
Ik ook niet. Ik heb het over de pijn die een zonde of het niet kennen van God door een ander mij doet, en ik neem aan dat voor Wybo hetzelfde geldt
Nee, want Wybo doet het niks als een niet christen een zonde doet. Wel het niet kennen van God.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: juni 01, 2006, 08:25:45 pm »
Er is geen grotere zonde dan het niet dienen van God, alle andere zonden vallen daarbij zozeer in het niet dat ze zijn als een speldeprik terwijl je hele lichaam verpletterd wordt.
Pinkeltjefan

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: juni 01, 2006, 08:38:28 pm »
Ik ben het er mee eens dat het NIET dienen van een hele grote zonde is. Maar hoe klein ook, als een zondige daad geschiedt, is God zelf er bij betrokken. Hij bemoeit er zich mee. Want Hij ervaart die daad als zondig. Hij beleeft de zonde als tegen Hem gericht. Zijn hart reageert op de kleinste afwijking van de door Hem bevolen orde. Hij vindt een zonde verachting van zijn wil; een opstand tegen zijn koningschap; als schennis van zijn goedheid; vertrapping van zijn liefde; als dwarsbomen van zijn plan; als sabotage van zijn bewind.
En daarom zou een zonde van een niet christen ons iets moeten doen. Daarnaast is het God die de maatstaf van een zonde bepaalt,  en zou ik niet durven zeggen dat God de zonden van een niet christen als een speldeprik ervaart.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: juni 01, 2006, 08:59:48 pm »
j@f@, wat is erger: 1 van Gods geboden overtreden of Hem niet (willen) kennen?

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: juni 01, 2006, 09:03:27 pm »
Ik ga uit van het laatste, maar dat waren we al eerder eens. Maar ik vind niet dat je een zonde als een speldeprik kunt zien, omdat wij maar mensen zijn, en nu onze maatstaf gebruiken, terwijl de maatstaf van God heel anders is en daarom denk ik dat God een zonde van een niet christen als zeer ernstig ervaart.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2006, 09:04:37 pm door j@f@ »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: juni 01, 2006, 09:04:44 pm »
waarom focus je dan zo op dat ene gebod? Je blijft daar maar op doorhameren, terwijl het iets is waar je pas wat mee kunt op het moment dat de ander Gods liefde wil aannemen

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: juni 01, 2006, 09:05:18 pm »
Hallo, wie wil hier het laatste woord hebben?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: juni 01, 2006, 09:10:08 pm »
Nee, ik ben alleen maar bang dat je het belangrijkste uit het oog verliest (namelijk God kennen) als je zo focust op de wet

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: juni 01, 2006, 09:11:49 pm »
Kunnen we niet gaan slapen?http://plaatjessite.mine.nu/opa/grandparents008.gif
P de Mooij

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: juni 01, 2006, 09:15:41 pm »
Laatste woord, kom op we voeren een volwassen discussie toch?

Waar het omdraait is waar focus je op, op de redding van de ongelovige of op de huidige daden van de ongelovige. Mijn punt is dat het focussen op de wet niet de manier is waarop de bijbel het ons laat zien. (wederom kijk naar hou Jezus en Paulus te werk gingen.)
Eerst Christus, daarna de wet. Hoewel je ongetwijfeld gelijk hebt dat God de zonde haat, is het niet zo dat Hij blij wordt als een ongelovige een zonde niet doet. Die zondigt namelijk nog steeds door Hem af te wijzen. Het maakt God dus niet blijer.
Alles wat wij doenm moet gericht zijn op de verkondiging van het evangelie, en dat lukt niet door anderen te vertellen wat zij fout doen, dat kan (met de hulp van de HG, maar wij zullen wel willige voorwerpen van Hem moeten zijn...) wel asl wij hen vertellen wie Jezus is en wat Hij voor ons gedaan heeft. Daar moeten we dus ook Zijn voorbeeld voor volgen, en niet blijven staan bij de wet en zorgen voor symptoombestrijding.

Dus eerst de Liefde Gods en na de bekering de wet.
Anders ben ik benieuwd naar een (lees 1) nieuw testamentische tekst die zegt dat wij ongelovigen de wet an sich moeten voorhouden of dat wij ervoor moeten zorgen dat ongelovigen zich aan de wet houden.
Pinkeltjefan

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: juni 01, 2006, 09:19:10 pm »

quote:

Wybo schreef op 01 juni 2006 om 21:15:
Laatste woord, kom op we voeren een volwassen discussie toch?

Waar het omdraait is waar focus je op, op de redding van de ongelovige of op de huidige daden van de ongelovige. Mijn punt is dat het focussen op de wet niet de manier is waarop de bijbel het ons laat zien. (wederom kijk naar hou Jezus en Paulus te werk gingen.)
Eerst Christus, daarna de wet. Hoewel je ongetwijfeld gelijk hebt dat God de zonde haat, is het niet zo dat Hij blij wordt als een ongelovige een zonde niet doet. Die zondigt namelijk nog steeds door Hem af te wijzen. Het maakt God dus niet blijer.
Alles wat wij doenm moet gericht zijn op de verkondiging van het evangelie, en dat lukt niet door anderen te vertellen wat zij fout doen, dat kan (met de hulp van de HG, maar wij zullen wel willige voorwerpen van Hem moeten zijn...) wel asl wij hen vertellen wie Jezus is en wat Hij voor ons gedaan heeft. Daar moeten we dus ook Zijn voorbeeld voor volgen, en niet blijven staan bij de wet en zorgen voor symptoombestrijding.

Dus eerst de Liefde Gods en na de bekering de wet.
Anders ben ik benieuwd naar een (lees 1) nieuw testamentische tekst die zegt dat wij ongelovigen de wet an sich moeten voorhouden of dat wij ervoor moeten zorgen dat ongelovigen zich aan de wet houden.
Met het bovenstaande ben ik het helemaal eens!!! Maar los daarvan bedoel ik te zeggen dat er niet te licht over de zonden van de niet christenen gedacht moet worden.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: juni 01, 2006, 09:29:09 pm »
Zoals je misschien al wel begrepen hebt, denken wij daar ook niet te licht over. Alleen focussen we daar niet op omdat er een belangrijker iets is om je in eerste instantie op te focussen.
Maar ik geloof dat we het nu wel ongeveer eens zijn met elkaar :)
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2006, 09:30:25 pm door Fotogravinnetje »