quote:
zal ik die draad ook maar eens gaan volgen dan.
quote:
De ds. in kwestie is volgens mij vooral dom bezig geweest.
Je publiek als redelijk intelligent inschatten is inderdaad risicovol, en als het om teksten gaat die op enigerlei wijze, desnoods door kwaadwillig verstaan, als anti-semitisch kunnen worden uitgelegd, is het zelfs dom ja.
quote:
Hij gebruikt 'joods' en 'jood' inderdaad als typen die staan voor een bepaalde mens, en niet voor een bepaald ras. Maar daarbij moet wel aangemerkt worden, dat zoiets nog steeds beledigend en discriminerend kan zijn (ook al is het niet zo bedoeld).
Discriminatie behelst het mensen
behandelen op een oneigenlijke wijze, op grond van irrelevante (groeps)kenmerken, zie artikel 1 van de grondwet. Daarvan is hier geen sprake. Daarnaast is in Nederland een heel scala aan zaken strafbaar, maar ik durf de voorspelling wel aan dat ds. Mos nooit veroordeeld zal worden voor zijn preek. Ik vraag me zelfs ernstig af of hij ooit hiervoor een rechter van dichtbij zal zien. En dat weten degenen die nu zo'n misbaar maken ook. Daarom klaagt het CIDI wel bij de PKN, en niet bij het OM. Daarom verschijnen nu wel oproepen voor een verbaal volksgericht, en blijven de aangiftes uit. Want het is zoveel makkelijker de dominee te lynchen, dan in redelijk gesprek te gaan, of als het zo nodig moet, een houdbare strafklacht te formuleren.
Ja, het kan beledigend zijn om deel te zijn van een groep die als archetype wordt gebruikt, maar we leven in een land vol makkelijk kwetsbaren. Misschien zou het beter zijn de kleuterklas de kleuterklas te laten, en wat volwassener met dit soort zaken om te gaan.
quote:
Als ik het type 'de limburger' gebruik om mensen aan te duiden die 'dom en lui en vraatzuchtig' zijn, dan is dat beledigend (lijkt me), ook al verdedig ik me daarna met de opmerking dat dat natuurlijk alleen een aanduiding is, die niks te maken heeft met mensen die echt in Limburg wonen.
Als Limburger ben ik niet geheel onbekend met Limburgers, en ik vermoed dat de meesten hun schouders zouden ophalen over zo'n domme zwartekous.

" class="smiley" />
quote:
Het hele punt is, dat je dan namelijk een naam voor een bestaande groep (land/ras/etc) gebruikt om er zelf een type aan te hangen en daar een draai aan te geven. Maar wat voor type je er aan hangt, zal ongetwijfeld vrijwel altijd afhangen van je vooroordeel t.o.v. de groep waar je de naam van geleend had.
Vooroordeel? Dat zal zeker een belangrijke rol spelen. Maar dat bepaalde groepen een zekere mate van overeenkomst vertonen is evenzeer waar. Ter vergelijking: als ik zeg dat Turken in ons land veel beter integreren dan Marokanen, veel beter deelnemen aan het economisch proces, voor veel minder dagelijkse criminaliteit zorgen, etc., dan zijn dat statistisch te onderbouwen feiten. Als een toen nog wethouder van Amsterdam vervolgens zegt dat het eens afgelopen moet zijn met het gedrag van "die k*-marokaantjes", dan is dat bepaald niet alleen op vooroordelen gebaseerd. Maar het is wel vervelend voor marokanen die niet bijdragen aan het ontstane beeld. En het wordt discriminatie als een werkgever een marokaan afwijst
enkel en alleen omdat het een marokaan is.
quote:
Als ik zou denken dat mensen uit Limburg actieve en nijvere mensen zijn, dan zou ik die term 'Limburger' namelijk nooit gebruiken om er een term van te maken om luie en domme mensen aan te duiden. Een term (beeld/metafoor) die je gebruikt, heeft (bijna) altijd een directe relatie met de werkelijkheid.
En daar zeg je het al: met de werkelijkheid. En inderdaad, waarschijnlijk óók met vooroordelen.
quote:
Als ik iemand een 'messias figuur' noem, dan doe ik dat omdat hij overeenkomsten heeft met hoe ik de Messias zie, etc.
Dus als iemand het type 'jood' gebruikt en dat negatief inkleurt, dan kan dat zeker iets verraden over het vooroordeel van die persoon zelf over Joden, of over het algemene culturele vooroordeel over Joden (gierig, etc).
Of over de werkelijkheid. En daar komt nu een punt: niet ds. Mos, maar de Bijbel (NT) spreekt over Joden, en de dominee besteedt daar een preek aan. Ik ben benieuwd naar de strafklacht tegen Matteus.