Auteur Topic: Jachin en Boaz  (gelezen 1044 keer)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Jachin en Boaz
« Gepost op: maart 26, 2003, 12:15:57 pm »
Als bouwkundige heb ik meegewerkt aan de totstandkoming van een kerk met
bovengenoemde gekozen naam, deze wordt binnenkort officieel geopend. Wie kan mij iets
vertellen over de naamgeving, waar komt dat vandaan? Tot op heden dacht ik nml.
dat deze namen alleen in de Kaballah en vrijmetselarij gebruikt werden.
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Garfield

• Bekijk profiel
Jachin en Boaz
« Reactie #1 Gepost op: maart 26, 2003, 12:25:49 pm »
quote:
op 26 Mar 2003 12:15:57 schreef cheese:

Als bouwkundige heb ik meegewerkt aan de totstandkoming van een kerk met
bovengenoemde gekozen naam, deze wordt binnenkort officieel geopend. Wie kan mij iets
vertellen over de naamgeving, waar komt dat vandaan? Tot op heden dacht ik nml.
dat deze namen alleen in de Kaballah en vrijmetselarij gebruikt werden.

Hallo Cheese,
Ik denk dat men hier refereert aan de beide zuilen in de tempel van Salomo. (1 Koningen 7:21)
GNB96:
21 Beide zuilen richtte hij op tegen de voorhal van de tempel; de zuil die hij rechts opstelde, noemde hij Jakin: Hij zet vast, en de zuil die hij links opstelde, Boaz: In hem is kracht.

Beantwoordt dit je vraag een beetje?
« Laatst bewerkt op: maart 26, 2003, 12:36:32 pm door Garfield »
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Jachin en Boaz
« Reactie #2 Gepost op: maart 26, 2003, 12:26:14 pm »
1 kon 7: (Willibrord)

15 Hij goot twee bronzen zuilen; elke zuil was achttien el hoog en men kon ze met een draad van twaalf el omspannen. 16 Ook maakte hij twee kapitelen, uit brons gegoten, die boven op de zuilen moesten rusten; beide kapitelen waren vijf el hoog. 17 Verder maakte hij vlechtwerk voor beide kapitelen boven op de zuilen; dit vlechtwerk was gemaakt van snoeren in kettingvorm, zeven voor elk kapiteel. 18 En hij bracht twee rijen granaatappels aan rond het vlechtwerk om beide kapitelen boven op de zuilen. 19 De kapitelen boven op de zuilen bij de voorhal hadden de vorm van een lelie, vier el hoog. 20 De twee kapitelen kwamen boven het vlechtwerk rond de verdikking uit. Tweehonderd granaatappels hingen in rijen om de kapitelen. 21 Hij plaatste de zuilen bij de voorhal van het schip; de zuil aan de rechterkant gaf hij de naam Jakin en de zuil aan de linkerkant de naam Boaz. 22 Op de zuilen stonden dus kapitelen in de vorm van een lelie. Daarmee was het werk aan de zuilen voltooid.

(net te laat...)