Auteur Topic: Bekering  (gelezen 1917 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Bekering
« Gepost op: maart 26, 2003, 03:47:08 pm »
Voor de kinderdienst van 6 april a.s. wil ik alle kinderen van te voren vragen thuis eens op te schrijven in een paar zinnetjes wat volgens hun het woord bekering inhoudt.

Zouden jullie, als "grote" mensen hieronder datzelfde eens voor mij willen doen?  Ik ben niet op zoek naar het politiek gewenste antwoord, dus fouten kun je niet maken.

Graag zonder al te diep nadenken eens opschrijven wat er in je opkomt als je dit woord leest, en niet al te grote stukken, zodat ik het kan vertalen naar de kinderen.

Héél veel dank!

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #1 Gepost op: maart 26, 2003, 03:56:11 pm »
tot inkeer komen.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #2 Gepost op: maart 26, 2003, 04:13:50 pm »
Je omdraaien. Bij je schouder gegrepen worden, 'wakker worden' en de weg die je ingeslagen was teruglopen. Enerzijds actief: niet de hand op je schouder negeren of wegslaan, je omdraaien; anderzijds passief: gegrepen worden, blind als je was.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #3 Gepost op: maart 26, 2003, 04:30:40 pm »
Een nieuwe levensweg ingaan.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #4 Gepost op: maart 26, 2003, 05:50:19 pm »
Stilgezet door God. Een stem in je die afvraagt waar je mee bezig bent. Gebed. Schriftlezing. Verootmoediging. Blijdschap.
Ps. 111:10

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #5 Gepost op: maart 26, 2003, 06:55:15 pm »
Bekering begint bij God de Vader, door de H. Geest, maar vraagt een respons van de mens: de feitelijke bekering.
Bekering volgens de omschrijving van de Bijbel begint met het realiseren van wat we God hebben aangedaan met onze gedachten, woorden en daden.
Bekering is daadwerkelijk concrete zonden belijden voor God en mensen en- indien gewenst- ook met mensen in praktische zin in orde maken.
Bekering is : droefheid naar Gods hart.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #6 Gepost op: maart 27, 2003, 02:50:01 pm »
Fijne reakties, maar ik kan er nog veel meer gebruiken hoor.
Wie volgt?

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #7 Gepost op: maart 27, 2003, 04:44:56 pm »
quote:
op 27 Mar 2003 14:50:01 schreef Wilhelmina:
Fijne reakties, maar ik kan er nog veel meer gebruiken hoor.
Wie volgt?

als buitenkerkelijke, het is een woord wat daar nauwelijks gebruikt wordt, dus de
associatie ligt voor de hand om dat van toepassing te verklaren op kerkelijke mensen,
die het "licht" gezien hebben,
wat dan opvalt is vaak dat mensen die zeggen dat ze bekeerd zijn daarvan in hun
handelen helemaal geen blijk geven, dus alleen lippendienst belijden, wat dan tot een
conclusie kan leiden dat het allemaal vrij hypocriet is,
ik geef maar even de mening weer, die je bij buitenkerkelijken op verjaardagsfeestjes
kunt vernemen,

voor mij persoonlijk is bekeerd zijn een totale ommezwaai in je leven, wat voortaan
alleen nog maar in het teken van de naastenliefde staat
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Huppie

• Jezus saves
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #8 Gepost op: maart 27, 2003, 10:13:25 pm »
Voor mij is bekering het moment dat ik mij hele leven alleen nog maar voor en door God wilt leiden.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #9 Gepost op: maart 27, 2003, 10:25:08 pm »
Hey, Huppie, jij hier?

Bekering is voor mij elke keer dat ik (beschamend) terug kijk op de afgelopen tijd (minuten, uren, dagen) en besef dat ik (weer eens) niet bezig ben te doen wat ik zou moeten doen/zeggen en me voorneem dat te veranderen.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #10 Gepost op: maart 28, 2003, 10:47:49 am »
dgd
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #11 Gepost op: maart 29, 2003, 01:25:18 pm »
bekering moet trouwens meer aandacht krijgen in de GK
Ps. 111:10

Anne-Marie

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #12 Gepost op: maart 29, 2003, 11:30:14 pm »
Elke dag opnieuw beginnen.    Gr. Anne-Marie.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #13 Gepost op: april 02, 2003, 03:39:34 pm »
van inzicht/overtuiging veranderen
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

xgnoom

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #14 Gepost op: april 03, 2003, 01:33:38 pm »
Ervan overtuigd raken dat je zelf moreel volledig mislukt bent. Alleen Jezus kan je dan nog redden.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #15 Gepost op: april 03, 2003, 01:45:51 pm »
Ik ben echt reuze blij met jullie inbreng en ga het zéker gebruiken a.s. zondag! Gods zegen.
-------------------------------------------------------------------------------------------
« Laatst bewerkt op: april 08, 2003, 06:02:13 pm door Wilhelmina »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #16 Gepost op: april 08, 2003, 06:01:36 pm »
quote:
op 03 Apr 2003 13:45:51 schreef Wilhelmina:
Ik ben echt reuze blij met jullie inbreng en ga het zéker gebruiken a.s. zondag! Gods zegen.
-------------------------------------------------------------------------------------------
.

We hebben een heerlijke kinderdienst gehad vanmorgen waarin God heel duidelijk aanwezig was.
We begonnen met een stuk toneel, waarin het verschil tussem BEKERING en BEKEURING werd neergezet. 1 Letter verschil, maar meteen een wereld van verschil. Wél straf en géén straf.
Één kind kwam met de mededeling dat hij zo graag een getuigenis wilde geven over een verhaal wat hij gisteren gelezen had, en hij z ei dat hij wist dat hij het vanochtend moest vertellen. Perfect vertelde hij het verhaal van de dorre doodsbeenderen die weer tot leven kwamen, omdat God dat wilde. Prachtig hoe God zo'n kind al voorbereidt he?
Geboeid hebben ze geluisterd, en begrepen het heel goed.
Één van de vragen was: Maar als ik nou een babytje ben, en ik heb nog niet kunnen kiezen om altijd bij Jezus te willen horen ( en wij maar denken dat ze daar nog te klein voor zijn) Dus kon ik haar vertellen over het geheiligd zijn in de ouders.
Komt een een meisje naar me toe ( vandaag voor het eerst, en duidelijk een keuze gemaakt) en vraagt: Zijn mijn ouders ook geheiligd in mij? Zij geloven namelijk nog niet.
Kun je je voorstellen hoe we daarna met zijn allen om haar heen zijn gaan staan en stuk voor stuk krachtig voor haar ouders hebben gebeden? Ze verliet de dienst als een veranderd meisje. Ze was 12 jaar. Misschien zien we haar nooit meer, maar dit vergeet ze nooit meer, tranen van ontroering liepen over haar wangen. Prijs de Heer.
Allemaal bedankt voor het meewerken aan een heerlijke gezegende dienst

j@f@

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #17 Gepost op: mei 20, 2003, 10:28:36 pm »
Bekering: vergeving van je zonden door God!!! Dit kan pas nadat jezelf tot de conclusie komt dat je vol zonde en slecht bent. En daardoor je uitvlucht tot God zoekt. En hij moet dan de volgende stap zetten door je te bekeren. Het is niet zo, dat als je constateert dat je zelf vol zonde en slecht bent dat je dan automatisch bekeerd bent of wordt.  Het is ook niet zo dat iedereen automatisch bekeerd wordt of is, als je naar de kerk gaat.

Henk-Jan

• SIP
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #18 Gepost op: juli 20, 2003, 10:43:37 pm »
Moet meteen aan het (prachtige!) doopsformulier denken.
'Met de wereld breken (!), onze oude natuur doden (?) en Godvrezend leven'
Dat is nogal wat!!!!

Als ik voor mezelf spreek, geldt in elk geval:
In God geloven. Je oefenen in de dienst aan Hem. Dus: bijbellezen, naar de kerk gaan, bidden. En dat alles van harte.
Maar vers twee zijn de eerste twee dingen die ik net citeerde, en die minstens zo moeilijk zijn: met de wereld breken!
Wat moet je je daar bij voorstellen????
Oude natuur doden????
Dit is iets wat je als christen je hele leven zult moeten blijven doen. Dagelijkse bekering & vernieuwing.

AntoniusRex

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #19 Gepost op: juli 30, 2003, 01:21:51 pm »
Bekering = Van je eigen geloof afstappen en andere mensen voor je laten denken.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #20 Gepost op: juli 30, 2003, 01:23:45 pm »
quote:
op 30 Jul 2003 13:21:51 schreef AntoniusRex:
Bekering = Van je eigen geloof afstappen en andere mensen voor je laten denken.

dat is wel heel kort door de bocht, onderbouw het eens wat meer. Ik denk namelijk wel zeker kritisch maar ik geloof wel....

en een beetje respect voor de christenen hier zou je ook niet misstaan. Je hoeft het echt niet met ons eens te zijn... maar je mag ons wel normaal behandelen.
Pinkeltjefan

AntoniusRex

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #21 Gepost op: juli 30, 2003, 02:17:42 pm »
quote:
op 30 Jul 2003 13:23:45 schreef Alfredt:
[...]

dat is wel heel kort door de bocht, onderbouw het eens wat meer. Ik denk namelijk wel zeker kritisch maar ik geloof wel....

en een beetje respect voor de christenen hier zou je ook niet misstaan. Je hoeft het echt niet met ons eens te zijn... maar je mag ons wel normaal behandelen.

Ok, in het woord "bekering" of "conversion" zit een gevoel van "gedwongen" in. Vandaar mijn negatieve associatie met het woord.

Het is trouwens natuurlijk altijd makkelijk om van jezelf te zeggen dat je kritisch denkt. Je zou wel gek zijn om van jezelf het tegendeel te beweren, waar of niet? Maar iedereen denkt natuurlijk kritisch binnen zijn eigen hokje.

Vladimir

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #22 Gepost op: juli 30, 2003, 02:25:42 pm »
Vroeger het dwingen tot het geloof in god, tegenwoordig in god gaan geloven.

Phaestus

• Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #23 Gepost op: juli 30, 2003, 02:48:51 pm »
quote:
op 30 Jul 2003 13:23:45 schreef Alfredt:
[...]

Mag ik hierop antwoorden met een citaat uit jouw Signature:

" Christelijke vrijheid is geen vrijbrief om te leven zoals jij dat wil.
Christelijke vrijheid is een vrijbrief om te leven zoals God dat wil. "

Ik vind dat namelijk nogal tegenstrijdig met het kritisch zelfdenken.
Ik zeg verder niet dat het fout is. Ieder z'n meug, maar bekering is naar mijn mening het jezelf toeweiden aan een geloof van een ander.

Spreekt men in het kader van gelovigen ook niet vaak over volgelingen?