Van
deze site haalde ik het volgende:
Mogelijke modellenEr zijn in principe 4 belangrijkste modellen, die de biologische, geologische en paleontologische gegevens verklaren:
Het evolutiemodelIn het evolutiemodel zijn de aardlagen van de geologische kolom gedurende vele miljoenen jaren afgezet. De volgorde van de fossielen in de geologische kolom zou de weergave zijn van het evolutieproces. Het leven zou ontstaan zijn in de oceanen, daarna het land hebben veroverd en uiteindelijk het luchtruim hebben gekozen.
Het geleide evolutiemodelIn het geleide evolutiemodel zijn de aardlagen van de geologische kolom gedurende vele miljoenen jaren afgezet. De volgorde van de fossielen in de geologische kolom zou de weergave zijn van het geleide evolutieproces. Het leven zou onder invloed van een boven-natuurlijke kracht of God ontstaan zijn in de oceanen. Het evolutie-proces zou daarna z'n natuurlijke loop hebben gehad, al dan niet onder invloed van een boven-natuurlijke kracht of God.
Het geleide scheppingsmodelIn het geleide scheppingsmodel zijn de aardlagen van de geologische kolom gedurende vele miljoenen jaren afgezet. De volgorde van de fossielen in de geologische kolom zou de weergave zijn van een aantal scheppingen in de loop van de tijd. De eerste levensvormen (eencelligen en ongewervelden) zouden geschapen zijn in de oceanen. Na verloop van tijd zouden diverse groepen van planten, amfibieen en reptielen op het land geschapen zijn en tenslotte de bloemplanten, vogels en zoogdieren. Aanhangers van het geleide scheppingsmodel zijn met name te vinden onder leden van de 'design'-beweging, die onder wetenschappers in de USA populair is.
Het scheppingsmodelDe schepping van het leven zou een unieke eenmalige gebeurtenis in de tijd zijn geweest, een soort van biologische Big Bang. Vertegenwoordigers van alle nu levende en fossiele groepen zouden dus tegelijkertijd geleefd hebben. Daarom zouden fossielhoudende aardlagen van de geologische kolom snel moeten zijn afgezet. Een wereldwijde overstroming zou verantwoordlijk zijn voor zo'n snelle afzetting. Deze gebeurtenis zou ook de volgorde van de fossielen in de geologische kolom hebben bepaald.
Dus als ik het goed begrijp vallen jullie onder groep 3 van het geleide scheppingsmodel? Het is niet dat ik jullie graag in hokjes wil duwen, maar ik probeer het voor mezelf op een rijtje te krijgen.