Auteur Topic: Beamer - melodie  (gelezen 2417 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Beamer - melodie
« Gepost op: februari 13, 2006, 04:57:10 pm »
Wij hebben sinds kort een beamer in de kerk.
Ik vind 't ideaal voor het volgen van de preek, het meelezen van de Bijbelteksten etc. Ik ben nogal afleidbaar en zo kan ik veel beter mijn hoofd houden bij wat er wordt verteld.

Ik heb alleen een probleem met het projecteren van de psalmen en andere liedjes op de beamer: er staat namelijk geen melodie bij. En die melodieën ken ik over het algemeen (nog) niet (zo erg goed). Loop je dus NOG met boekjes te klooien. Niet dat dat zo'n ramp is, maar het zou zo handig zijn als het in één keer kon.

Is het mogelijk om ook de nootjes bij de dia's op te zetten of is dat weer erg lastig?
Herkent iemand het probleem uberhaupt? (Alleen voor mij moeten ze de moeite niet nemen om de noten erbij te zetten natuurlijk  ;) )

Ben benieuwd.
Bombus terrestris Reginae

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Beamer - melodie
« Reactie #1 Gepost op: februari 13, 2006, 05:05:21 pm »
Ik herken het probleem tot op zekere hoogte. Loop uit principe nog steeds met boekjes te sjouwen, wat soms erg handig is.
Geen idee waarom melodie lastig is. Waarschijnlijk is het niet of nauwelijks digitaal voorhanden, en moet je scannen. Levert, lijkt mij, altijd geklongel op: vers past niet op 1 sheet, je moet met plaatjes werken (zwaardere systeemeisen/grotere crash kans), en 't is maar afvragen of het duidelijk genoeg geprojecteerd wordt. Lijkt me vooral een technisch probleempje.

Soms heb je 2 melodieen die heel veel op elkaar lijken. Dan krijg je dat de ene helft van de gemeente de ene melodie zingt, de andere de andere melodie. Lelijk, want je hoort de twijfel...
Soms heb je een nieuw nummer. Bij een liedboeklied pak ik dan even het liedboek erbij. Bij opwekking wacht ik even: doorgaans pik je de melodie binnen 2 versen wel op.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Beamer - melodie
« Reactie #2 Gepost op: februari 13, 2006, 05:13:22 pm »
Ja, en wat ook nog een probleem is, is dat in de liedboekjes alleen het eerste vers "op wijs" staat en daarna alleen de tekst. Uit je boekje kun je dan makkelijk heen-en-weer kijken, op de dia's wil je eigenlijk ieder couplet op wijs hebben. Dat valt dan dus niet eens te scannen.  :/

Er zou toch een soort notenbalken invul programmaatje moeten bestaan waar je ook nog tekst kunt bijschrijven? Ik heb er nog nooit van gehoord...

Zal de naam MicroMelody maar vast patenteren  :P  het is denk ik echt een gat in de markt!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Beamer - melodie
« Reactie #3 Gepost op: februari 13, 2006, 05:26:11 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 13 februari 2006 om 17:13:
Er zou toch een soort notenbalken invul programmaatje moeten bestaan waar je ook nog tekst kunt bijschrijven? Ik heb er nog nooit van gehoord...

Die zijn er wel. Genoeg zelfs. Maar het goed 'zetten' van muzieknotatie is een vak apart, een stuk moeilijker dan 't zetten van tekst, zelfs met de juiste software. Bovendien leent een beamer zich niet echt voor muzieknotatie, het wordt dan al snel priegelig en rommelig.

Ik denk dat de kosten (energie en slechtere leesbaarheid) niet opwegen tegen de baten. Wellicht zou je een uitzondering kunnen maken voor onbekendere liederen. Maar een zangleider werkt dan altijd nog beter.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Beamer - melodie
« Reactie #4 Gepost op: februari 13, 2006, 05:32:59 pm »
Wat ik nog niet heb genoemd: er zijn eigenlijk maar weinig mensen die een beetje met noten overweg kunnen. Waarschijnlijk beheerst het gros van jouw gemeente het notenschrift zo slecht dat het voor hen eerder nadeel dan voordeel oplevert.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Beamer - melodie
« Reactie #5 Gepost op: februari 13, 2006, 05:35:36 pm »
Hm ja dat zou ook nog wel eens zo kunnen zijn inderdaad  :/

Kennen die mensen al die wijsjes dan "gewoon" nog van school en gebruiken ze de nootjes in het liedboek eigenlijk niet eens? Ik vind 't echt heel handig, ik ben bijvoorbeeld ook erg blij dat als een lied op meerde bladzijden gedrukt is dat het wijsje dan even "herhaald" wordt.

Maar ja, ik kan dan ook wel notenlezen, en niet wijs (ont)houden...

edit:Anyway, ik neem maar gewoon het boekje mee, dat is denk ik voor iedereen het handigst  :P
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2006, 05:37:05 pm door Bumblebee »

Zijnkind

• Bekijk profiel
Beamer - melodie
« Reactie #6 Gepost op: februari 13, 2006, 07:27:11 pm »
In onze gemeente wordt ook een beamer gebruikt. Ik herken dat missen van de noten wel maar vind het niet een probleem. Vooral bij nieuwere liederen is het wel lastig. Ook voor geboren gkv-ers valt het niet mee.
Het kan wel trouwens. Laatst leerden we een lied uit de 90 gezangen bundel en daar werden de noten bij vers 1 meegebeamed. Geen idee of het een gescand plaatje was. Het was goed leesbaar.
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2006, 07:27:52 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Scholasticus

• Bekijk profiel
Beamer - melodie
« Reactie #7 Gepost op: februari 13, 2006, 07:43:35 pm »
.
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2006, 08:13:47 am door Scholasticus »