Auteur Topic: Binnen de GKV leeft de Heilige Geest in een kooitje  (gelezen 955 keer)

daniel

• Bekijk profiel
Binnen de GKV leeft de Heilige Geest in een kooitje
« Gepost op: april 25, 2003, 11:05:45 pm »
Stelling: Binnen de GKV leeft de Heilige Geest in een kooitje

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 25, 2003, 11:14:19 pm »
Kun je dit onderbouwen? Hoe bedoel je dit?
Ik doe niet meer mee.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 25, 2003, 11:27:47 pm »
de Heilige Geest laat zich niet kooien!
en als men denkt dat dat wel kan, dan is het vast een andere geest
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 25, 2003, 11:53:57 pm »

quote:

op 25 Apr 2003 23:27:47 schreef cheese:

Je kunt anders de Heilige Geest wél bedroeven.

Jesaja 63:10  Maar zij waren wederspannig en bedroefden zijn heilige Geest; daarom veranderde Hij voor hen in een vijand.

Ook kun je je wel degelijk tegen de Heilige Geest verzetten:

Handelingen 7:51  Hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij verzet u altijd tegen de Heilige Geest; gelijk uw vaderen, zo ook gij.

daniel

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 26, 2003, 12:48:58 am »

quote:

Er staan in de bijbel vele vruchten van de geest beschreven. Welke zien we terug in onze kerk? Slechts een paar voorbeelden uit de bijbel:

Hand 2,4
  en zij werden allen vervuld met de heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken.  

Hand 19,6
  En toen Paulus hun de handen oplegde, kwam de heilige Geest over hen, en zij spraken in tongen en profeteerden

Rom 14,17
  Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de heilige Geest.  

12 En door de handen der apostelen geschiedden vele tekenen en wonderen onder het volk; en zij waren allen eendrachtig bijeen in de zuilengang van Salomo. 13 Doch van de anderen durfde niemand zich bij hen aansluiten, maar het volk stelde hen hoog. 14 En des te meer werden er toegevoegd, die de Here geloofden, tal van mannen zowel als vrouwen, 15 zo zelfs, dat men de zieken op straat droeg en op bedden en matrassen legde, opdat, wanneer Petrus voorbijkwam, ook maar zijn schaduw op iemand van hen zou vallen. 16 En ook de menigte uit de steden rondom Jeruzalem stroomde toe en bracht zieken en door onreine geesten gekwelden mede. En zij werden allen genezen.

handelingen 6:8 En Stefanus, vol van genade en kracht, deed wonderen en grote tekenen onder het volk.

handelingen 8: Zij dan, die verstrooid werden, trokken het land door, het evangelie verkondigende. 5 En Filippus daalde af naar de stad van Samaria en predikte hun de Christus. 6 En toen de scharen Filippus hoorden en tekenen zagen, die hij deed, hielden zij zich eenparig aan hetgeen door hem gezegd werd. 7 Want van velen, die onreine geesten hadden, gingen deze onder luid geroep uit en vele verlamden en kreupelen werden genezen; 8 en er kwam grote blijdschap in die stad.

Je leest hier van tongenspraak, dit houdt in dat je je totaal overgeeft aan de geest zodat hij letterlijk door jou mond spreekt en looft, soms in je eigen taal, soms in vreemde talen. Iets wat op vele plaatsen in het NT terug te vinden is.

Je leest van de gave van genezing, ook iets wat veelvuldig voorkomt in het NT. Ook tegenwoordig zijn er heel veel mensen die deze gave van de geest hebben.

Je leest van boze geesten die uitgedreven worden. Ook een vrucht van de geest.

Je leest van hele gemeenschappen die God uitbundig vereren en loven nadat ze de geest hebben ontvangen, collectieve blijdschap.

Zo zijn er nog veel meer gaven, grote en kleine. Nu vraag ik je, is er ook maar een fragment van de bovenstaande vruchten van de geest in de GKV te zien of vinden? Zo ja, waarom maar een fragment? Zo nee, hoe kan dat dan?

Als je in het nieuwe testament leest van mensen die vervuld zijn van de Heilige geest dan zie je dat als automatisch hun hart overstroomd van vreugde, zo zelfs dat hele menigtes tegelijk hierdoor aangestoken werden en ook tot bekering kwamen. Kun je dit stroken met een standaard zondag in de GKV?

quote:

Je zegt het zelf

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 26, 2003, 09:30:05 am »

quote:

op 26 Apr 2003 00:48:58 schreef daniel:

Er staan in de bijbel vele vruchten van de geest beschreven. Welke zien we terug in onze kerk? Slechts een paar voorbeelden uit de bijbel:

Hand 2,4
  en zij werden allen vervuld met de heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken.  

Hand 19,6
  En toen Paulus hun de handen oplegde, kwam de heilige Geest over hen, en zij spraken in tongen en profeteerden

Rom 14,17
  Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de heilige Geest.  

12 En door de handen der apostelen geschiedden vele tekenen en wonderen onder het volk; en zij waren allen eendrachtig bijeen in de zuilengang van Salomo. 13 Doch van de anderen durfde niemand zich bij hen aansluiten, maar het volk stelde hen hoog. 14 En des te meer werden er toegevoegd, die de Here geloofden, tal van mannen zowel als vrouwen, 15 zo zelfs, dat men de zieken op straat droeg en op bedden en matrassen legde, opdat, wanneer Petrus voorbijkwam, ook maar zijn schaduw op iemand van hen zou vallen. 16 En ook de menigte uit de steden rondom Jeruzalem stroomde toe en bracht zieken en door onreine geesten gekwelden mede. En zij werden allen genezen.

handelingen 6:8 En Stefanus, vol van genade en kracht, deed wonderen en grote tekenen onder het volk.

handelingen 8: Zij dan, die verstrooid werden, trokken het land door, het evangelie verkondigende. 5 En Filippus daalde af naar de stad van Samaria en predikte hun de Christus. 6 En toen de scharen Filippus hoorden en tekenen zagen, die hij deed, hielden zij zich eenparig aan hetgeen door hem gezegd werd. 7 Want van velen, die onreine geesten hadden, gingen deze onder luid geroep uit en vele verlamden en kreupelen werden genezen; 8 en er kwam grote blijdschap in die stad.

Je leest hier van tongenspraak, dit houdt in dat je je totaal overgeeft aan de geest zodat hij letterlijk door jou mond spreekt en looft, soms in je eigen taal, soms in vreemde talen. Iets wat op vele plaatsen in het NT terug te vinden is.

Je leest van de gave van genezing, ook iets wat veelvuldig voorkomt in het NT. Ook tegenwoordig zijn er heel veel mensen die deze gave van de geest hebben.

Je leest van boze geesten die uitgedreven worden. Ook een vrucht van de geest.

Je leest van hele gemeenschappen die God uitbundig vereren en loven nadat ze de geest hebben ontvangen, collectieve blijdschap.

Zo zijn er nog veel meer gaven, grote en kleine. Nu vraag ik je, is er ook maar een fragment van de bovenstaande vruchten van de geest in de GKV te zien of vinden? Zo ja, waarom maar een fragment? Zo nee, hoe kan dat dan?

Als je in het nieuwe testament leest van mensen die vervuld zijn van de Heilige geest dan zie je dat als automatisch hun hart overstroomd van vreugde, zo zelfs dat hele menigtes tegelijk hierdoor aangestoken werden en ook tot bekering kwamen. Kun je dit stroken met een standaard zondag in de GKV?

Je zegt het zelf

Het is denk ik wel aan te raden om even het onderscheid aan te geven tussen de VRUCHT van de Geest en de GAVEN van de Geest.
Gaven krijg je meteen bij de doop in de Heilige Geest, Vrucht groeit geleidelijk door het leven van een rein en heilig leven.

daniel

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 26, 2003, 10:27:58 am »
Ja klopt Wilhelmina, daar was ik niet erg duidelijk in.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 26, 2003, 10:30:44 am »

quote:

op 26 Apr 2003 00:48:58 schreef daniel:

Ja ik zie binnen de GKV wel degelijk gaven en vruchten van de Geest. Alleen je moet je het willen zien. Als je de evangelische gemeenten als norm neemt kunnen de GKV hier nooit aan voldoen, gewoon omdat er anders ingestelde mensen in die gemeenschappen zitten. De Heilige Geest kijkt gelukkig in je hart en niet naar het verschil in gewoontes en uiterlijkheden aan de buitenkant.

En ja ik heb in mijn gemeente meerdere ongelovigen tot geloof zien komen zonder tongentaal, zonder gebedsgenezing en zonder extase. Dus nee Binnen de GKV leeft de  Heilige Geest NIET in een kooitje. Het idee alleen al |:(

daniel

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 26, 2003, 01:32:49 pm »

quote:

Ja ik zie binnen de GKV wel degelijk gaven en vruchten van de Geest. Alleen je moet je het willen zien. Als je de evangelische gemeenten als norm neemt kunnen de GKV hier nooit aan voldoen, gewoon omdat er anders ingestelde mensen in die gemeenschappen zitten. De Heilige Geest kijkt gelukkig in je hart en niet naar het verschil in gewoontes en uiterlijkheden aan de buitenkant.

En ja ik heb in mijn gemeente meerdere ongelovigen tot geloof zien komen zonder tongentaal, zonder gebedsgenezing en zonder extase. Dus nee Binnen de GKV leeft de Heilige Geest NIET in een kooitje. Het idee alleen al

Kortom, je moet heel goed kijken wil je de vruchten van de Geest zien binnen onze GKV. Die mening deel ik met je. Ze zijn er ook wel. Echter mijn stelling is dat de Heilige Geest in een kooitje leeft binnen deze kerk. Niet dat Hij er niet is. Waarom plaats ik deze stelling? Precies om de reden die jij nu net aangeeft, je moet goed om je heen kijken om de vruchten van de Geest te zien. En dit is het punt waarop het voor mij scheef loopt. Als je vervult bent van de Geest, hoeven andere mensen niet heel erg goed te kijken, dan is dat namelijk van je af te lezen. Zie de talloze voorbeelden in het NT van mensen die van de Heilige Geest vervuld raakten. Het gevolg is dat mensen die God niet kennen spontaan kunnen zeggen, deze Jezus wil ik ook aannemen als mijn redder! In de bijbel staan de vruchten die je krijgt van de Geest als Hij je vervuld duidelijk beschreven, dit kun je niet afdoen met: Dit hebben wij binnen de GKV niet nodig. Tuurlijk komen er mensen tot geloof zonder deze specifieke vruchten van de Geest, maar bedenk hoeveel mensen er nog meer tot geloof zullen komen als we deze vruchten van de Geest gaan inzetten, of draai het om, hoeveel mensen zijn niet tot geloof gekomen omdat we de Heilige Geest niet volledig in ons hart toelaten.

Ik haal handelingen 7:51 nog een keer aan:

Hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij verzet u altijd tegen de Heilige Geest; gelijk uw vaderen, zo ook gij.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 26, 2003, 07:12:39 pm »

quote:

op 26 Apr 2003 13:32:49 schreef daniel:
Tuurlijk komen er mensen tot geloof zonder deze specifieke vruchten van de Geest, maar bedenk hoeveel mensen er nog meer tot geloof zullen komen als we deze vruchten van de Geest gaan inzetten, of draai het om, hoeveel mensen zijn niet tot geloof gekomen omdat we de Heilige Geest niet volledig in ons hart toelaten.

.

Om het niet nog verwarrender te maken hier even de vrucht van de Geest op een rijtje:

Galaten 5:22  Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Ik ben er heel zeker van dat de leden van de GKV heel veel van deze vrucht bezitten én ten toon spreiden. Misschien kunnen we daarin nog wat van ze leren. Let op dit forum, gewoon weken hier kunnen vertoeven zonder ernstige ruzies en scheldpartijen. Ga er maar aanstaan. Duidelijk de vrucht aanwezig.

Helaas merken we dat er wat weerstand is, of zelfs afwezigheid van de gaven, zoals beschreven in

1 Cor 12 : 4  Er is verscheidenheid in genadegaven, maar het is dezelfde Geest;
5  en er is verscheidenheid in bedieningen, maar het is dezelfde Here;
6  en er is verscheidenheid in werkingen, maar het is dezelfde God, die alles in allen werkt.
7  Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen.
8  Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest;
9  aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest;
10  aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.
11  Doch dit alles werkt een en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.

Vaak horen we dan dat het veel belangrijker is dat we liefde hebben maar dan zal niemand ontkennen. Het is alleen niet zo, dat je de gaven moet negeren omdat je liever voor de liefde kiest. Liefde is namelijk een vrucht. Die kan gewoon naast of zelfs boven de gave staan, maar niet in plaats van.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 26, 2003, 07:29:10 pm »
Ik vind ook dat we binnen de GKV beetje terughoudend staan tegenover tongentaal, gebedsgenezing enz...
Zelf verdiep ik me er af en toe wel in.. Maar zou graag wat algemenere discussie er over hebben...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

daniel

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 26, 2003, 09:37:43 pm »

quote:

op 26 Apr 2003 19:29:10 schreef Joesoef:
Ik vind ook dat we binnen de GKV beetje terughoudend staan tegenover tongentaal, gebedsgenezing enz...
Zelf verdiep ik me er af en toe wel in.. Maar zou graag wat algemenere discussie er over hebben...
Hoe bedoel je dat, een algemenere discussie?