Auteur Topic: Sola gratia vs. Goede werken.  (gelezen 6759 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
Sola gratia vs. Goede werken.
« Gepost op: juni 17, 2006, 11:35:17 pm »
Ik heb niet zoveel verstand van dit onderwerp, maar zijn de theoretische verschillen tussen deze twee niet groter dan de praktische?

Immers, volgens de katholiek moet je weliswaar actief meewerken aan je behoud, maar dat begint dan wel met het aannemen van Jezus als verlosser.
Bij de protestanten geldt dat je alleen Jezus moet aannemen als verlosser, echter als je dit niet combineert met een goede Christelijke levensstijl, heb je dan Jezus wel echt aangenomen?
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2006, 11:51:56 pm door Priscilla en Aquila »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 17, 2006, 11:51:16 pm »
Sleutelwoord in dezen; dabar ;)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 17, 2006, 11:52:19 pm »

quote:

Laodicea schreef op 17 juni 2006 om 23:35:
Ik heb niet zoveel verstand van dit onderwerp, maar zijn de theoretische verschillen tussen deze twee niet groter dan de praktische?

Immers, volgens de katholiek moet je weliswaar actief meewerken aan je behoud, maar dat begint dan wel met het aannemen van Jezus als verlosser.

Zijn deze twee zaken niet innerlijk met elkaar in tegenspraak?
Juist als je het zelf niet kan heb je een Verlosser nodig.
En dan ga je zelf weer meewerken daaraan door goede werken - terwijl we het zelf niet konden....

quote:

Bij de protestanten geldt dat je alleen Jezus moet aannemen als verlosser, echter als je dit niet combineert met een goede Christelijke levensstijl, heb je dan Jezus wel echt aangenomen?

Dat zou je je af kunnen vragen ja.
Volgens de bijbel ontvang je de heilige Geest in je hart als je tot geloof komt en dat moet z'n uitwerking hebben. De vruchten van de Geest zijn per definitie goede werken die naar buiten komen als je het van God verwacht.
God heeft de goede werken klaar liggen voor de gelovige opdat hij daarin wandelt. (Ef. 2: 10)
Dat 'wandelen' geeft een ontspannen bezigheid aan. Een soort 'automatisme' wat in werking treedt als je God vertrouwt.
Voor je behoud werken is m.i. een krampachtig iets wat bloed zweet en tranen kost.
En dat is dan toch een stukje eigen gerechtigheid, terwijl het in Christus is: de gerechtigheid heeft Hij volbracht en wij kunnen dat niet zelf. Na je bekering moet je het dus ook niet vanuit jezelf goede werken doen en zeker niet om God gunstig te stemmen.
God kan alleen maar gunstig gestemd worden door Zijn Zoon en door niets wat van onszelf komt.

Vergelijk:
Fil. 3
9 en in Hem moge blijken niet een eigen gerechtigheid, uit de wet, te bezitten, maar de gerechtigheid door het geloof in Christus, welke uit God is op de grond van het geloof.

Jezus zegt dit ook in Johannes 15.
Wie in Mij blijft die draagt veel vrucht.
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2006, 01:28:29 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 18, 2006, 12:05:26 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 17 juni 2006 om 23:52:

Zijn deze twee zaken niet innerlijk met elkaar in tegenspraak?
Juist als je het zelf niet kan heb je een Vertlosser nodig.
En dan ga je zelf weer meewerken daaraan door goede werken - terwijl we het zelf niet konden....
Maar je moet Jezus eerst aannemen als verlosser, dat is ook actief meewerken met je verlossing, een daad dus.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 18, 2006, 12:15:29 am »

quote:

Laodicea schreef op 18 juni 2006 om 00:05:
[...]

Maar je moet Jezus eerst aannemen als verlosser, dat is ook actief meewerken met je verlossing, een daad dus.
Als een zwerver 1000 euro krijgt van een rijke gever, zal hij dat moeten aanpakken. De zwerver heeft dat geld niet verdiend. Hij heeft er niets voor gedaan. Het geloof in Jezus Christus is de hand waarmee wij de gave van God aanpakken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 18, 2006, 01:22:17 am »

quote:

Adinomis schreef op 18 juni 2006 om 00:15:
Als een zwerver 1000 euro krijgt van een rijke gever, zal hij dat moeten aanpakken. De zwerver heeft dat geld niet verdiend. Hij heeft er niets voor gedaan. Het geloof in Jezus Christus is de hand waarmee wij de gave van God aanpakken.
Inderdaad Adominus, zo moet je ook dat GENADE-geschenk eerst aanpakken en vervolgens uitpakken. Daarna kun je "wandelen" in Hem en draag je veel vrucht, zonder dat dat jouw verdienste is. Alles is genade dus ook de vruchten.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 18, 2006, 08:57:16 am »
Laodicea, kijk anders ook even in Efeze 2: 1-10 (of gelijk maar de hele brief aan de gemeente te Efeze). Of voor de gereformeerde samenvatting van de leer op dit punt in de Dordtse Leerregels, en dan met name hoofdstuk 3/4 artikel 13 en 14.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 18, 2006, 04:33:14 pm »

quote:

Laodicea schreef op 17 juni 2006 om 23:35:
Het enige echt grote in deze kwestie is de onwil van nogal wat christenen om te zien dat het verschil zo klein is. Voor sommige groepen christenen is het zien van scheidende elementen van levensbelang, je kan je ongetwijfeld voorstellen waarom. Het moge echter een teken aan de wand zijn, dat de Lutheranen en de Rooms katholieken al enige tijd geleden hebben vastgesteld dat er geen wezenlijk verschil is.

edit:Wellicht kan je hier iets mee: http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel/kn1641d.htm
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2006, 04:45:06 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 18, 2006, 06:00:08 pm »

quote:

E-line schreef op 18 juni 2006 om 08:57:
Laodicea, kijk anders ook even in Efeze 2: 1-10 (of gelijk maar de hele brief aan de gemeente te Efeze). Of voor de gereformeerde samenvatting van de leer op dit punt in de Dordtse Leerregels, en dan met name hoofdstuk 3/4 artikel 13 en 14.
Pittige stof. :)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 18, 2006, 06:01:29 pm »

quote:

diak2b schreef op 18 juni 2006 om 16:33:
[...]
Het enige echt grote in deze kwestie is de onwil van nogal wat christenen om te zien dat het verschil zo klein is. Voor sommige groepen christenen is het zien van scheidende elementen van levensbelang, je kan je ongetwijfeld voorstellen waarom. Het moge echter een teken aan de wand zijn, dat de Lutheranen en de Rooms katholieken al enige tijd geleden hebben vastgesteld dat er geen wezenlijk verschil is.

edit:Wellicht kan je hier iets mee: http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel/kn1641d.htm

d:)b
De Lutheranen staan qua oorspronkelijke leer toch dichtbij de calvinisten op dit punt?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 18, 2006, 06:06:17 pm »

quote:

Heidi schreef op 18 juni 2006 om 01:22:
Inderdaad Adominus, zo moet je ook dat GENADE-geschenk eerst aanpakken en vervolgens uitpakken. Daarna kun je "wandelen" in Hem en draag je veel vrucht, zonder dat dat jouw verdienste is. Alles is genade dus ook de vruchten.

quote:

Adinomis schreef op 18 juni 2006 om 00:15:
Natuurlijk is de mens zondig en kunnen we het niet alleen. Maar wat ik bedoel is dat je wel een beetje moet meewerken natuurlijk. Neem nou die zwerver, stel nou dat hij geen geld krijgt aangeboden, maar dat de hulpverlening hem onderdak en een rehabilitatieprogramma aanbied, dat heeft hij niet aan zichzelf te danken, maar niettemin zal hij wél mee moeten werken met dat programma, anders dan wordt de samenwerking opgezegd en/of volgen er sancties.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 18, 2006, 06:52:14 pm »
Het 'uitpakken van het genadegeschenk' kun je m.i. niet gelijkstellen met 'goede werken voor je behoud'.
Het is meer te vergelijken met: ik pak het genadegeschenk uit maar daar heb ik alleen niet genoeg aan; ik moet ook nog een pakket goede werken samenstellen. Als ik dat aan God retourneer, dan ben ik er pas.
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2006, 06:52:40 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 18, 2006, 08:52:38 pm »

quote:

Laodicea schreef op 18 juni 2006 om 18:01:
[...]

d:)b
De Lutheranen staan qua oorspronkelijke leer toch dichtbij de calvinisten op dit punt?
Dacht ik wel, maar vergeef me, ik probeer me in het Calvinisme te verdiepen. Van Luther weet ik niet veel meer dan zijn 95 ofzo stellingen.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 18, 2006, 09:40:12 pm »

quote:

Laodicea schreef op 18 juni 2006 om 18:06:
[...]

[...]

Natuurlijk is de mens zondig en kunnen we het niet alleen. Maar wat ik bedoel is dat je wel een beetje moet meewerken natuurlijk. Neem nou die zwerver, stel nou dat hij geen geld krijgt aangeboden, maar dat de hulpverlening hem onderdak en een rehabilitatieprogramma aanbied, dat heeft hij niet aan zichzelf te danken, maar niettemin zal hij wél mee moeten werken met dat programma, anders dan wordt de samenwerking opgezegd en/of volgen er sancties.
Het is geen kwestie van samenwerking om je behoud te verkrijgen. Je schrijft "we kunnen het niet alleen", maar ik wil daartegenover stellen dat er geen enkele verdienste van onze kant is. Zelfs het geloof waarmee we de gave van God kunnen aanpakken heeft God ons gegeven. Terecht is er al verwezen naar Efeze 2 en ik wil vers 8 in dit verband benadrukken.

quote:

Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God

De "zwerver" is al gered door het aannemen van de gave. Hij zou de gave kunnen weigeren en helaas gebeurt dat maar al te vaak. Maar als hij die gave heeft aangenomen en geproefd heeft welke waarde die heeft, dan zal hij de Gever achterna gaan.
Je zou een rehabiliteitsprogramma misschien kunnen vergelijken met het proces van heiligmaking. Maar dat is een ander onderwerp, dat heeft niets met het behoud te maken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 18, 2006, 09:41:45 pm »

quote:

diak2b schreef op 18 juni 2006 om 16:33:
[...]

Dit soort artikelen stemt me hoopvol.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 18, 2006, 10:52:00 pm »
boh...

Best ingewikkelde stof...

Woorden lijken een beetje uit hun betekenis te vallen...

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 19, 2006, 12:44:09 am »

quote:

Laodicea schreef op 18 juni 2006 om 22:52:
boh...

Best ingewikkelde stof...

Woorden lijken een beetje uit hun betekenis te vallen...
Valt wel mee, maar je moet niet over het hoofd zien dat je vraag geen objectief antwoord kent. Bezie de antwoorden die je krijgt met de ogen van een atheïst, een jood, een moslim, een hindoe. Alles, behalve een christen. Dan verval je niet binnen de kortste keren in een discussie over de inhoud, maar krijg je antwoord op je vraag. De vraag was immers:

quote:

zijn de theoretische verschillen tussen deze twee niet groter dan de praktische?
en niet "moet je de genade van God verstaan als 1000 euro voor een bedelaar, of als een rehab-programma voor een bedelaar?"

Zijn de theoretische verschillen groter dan de praktische? Jazeker. Zijn de theoretische verschillen zelf groot? Nee, volgens Lutherse en katholieke theologen. Nee, zal ook je eigen antwoord zijn, denk ik, als je je zelf in de kwestie verdiept. Een vraag die mij zou boeien is dan: waarom zijn er broeders en zusters die toch doen alsof het verschil wel zo groot is? Welk belang kan er zijn bij het in stand houden van die mythe?

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 20, 2006, 10:07:12 am »

quote:

diak2b schreef op 19 juni 2006 om 00:44:
Een vraag die mij zou boeien is dan: waarom zijn er broeders en zusters die toch doen alsof het verschil wel zo groot is? Welk belang kan er zijn bij het in stand houden van die mythe?

Het enige belang zou kunnen zijn "het preken voor eigen parochie", "wij" doen het goed, de ander niet. Dit los van de Ander.
De Ander die eens de woorden uitsprak: "Wie met Mij niet is, die is tegen Mij en wie met Mij niet bijeenbrengt, die verstrooit."
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2006, 10:07:56 am door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 20, 2006, 11:13:01 am »

quote:

diak2b schreef op 19 juni 2006 om 00:44::
Een vraag die mij zou boeien is dan: waarom zijn er broeders en zusters die toch doen alsof het verschil wel zo groot is? Welk belang kan er zijn bij het in stand houden van die mythe?

quote:

Aafke schreef op 20 juni 2006 om 10:07:
Het enige belang zou kunnen zijn "het preken voor eigen parochie", "wij" doen het goed, de ander niet. Dit los van de Ander.
De Ander die eens de woorden uitsprak: "Wie met Mij niet is, die is tegen Mij en wie met Mij niet bijeenbrengt, die verstrooit."

Het gaat niet om menselijk belang, het gaat om Gods Woord!
Aangehaalde Bijbeltekst is m.i. niet van toepassing op genade versus werken. Je kunt niet neutraal blijven. Er is geen middenweg, òf je volgt Jezus òf je volgt satan'. Jezus sprak hier een scherp oordeel uit over de zogenaamde kritische neutraliteit van de farizeeën.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 20, 2006, 01:29:01 pm »

quote:

Heidi schreef op 20 juni 2006 om 11:13:
Het gaat niet om menselijk belang, het gaat om Gods Woord!
Aangehaalde Bijbeltekst is m.i. niet van toepassing op genade versus werken. Je kunt niet neutraal blijven. Er is geen middenweg, òf je volgt Jezus òf je volgt satan'. Jezus sprak hier een scherp oordeel uit over de zogenaamde kritische neutraliteit van de farizeeën.
Wat wil je hiermee zeggen. Is me niet duidelijk. Kan je dat wat specifieker uitleggen?

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 20, 2006, 02:41:56 pm »

quote:

Aafke schreef op 20 juni 2006 om 13:29:
Wat wil je hiermee zeggen. Is me niet duidelijk. Kan je dat wat specifieker uitleggen?
Wat wil je dat ik uitleg? God is duidelijk! Hij duldt geen vermenging van vermeende waarheden met Zijn Woord. Een ieder mag daar voor zichzelf uit filteren wat op hem/haar van toepassing is.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 20, 2006, 04:04:52 pm »

quote:

Heidi schreef op 20 juni 2006 om 14:41:
Wat wil je dat ik uitleg? God is duidelijk! Hij duldt geen vermenging van vermeende waarheden met Zijn Woord. Een ieder mag daar voor zichzelf uit filteren wat op hem/haar van toepassing is.
Hoe verhoudt volgens jou die Bijbeltekst (voor de duidelijkheid, het gaat om Mat 12,30) zich met Markus 9,40 en Lukas 9,50?

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 20, 2006, 04:45:50 pm »

quote:

Heidi schreef op 20 juni 2006 om 14:41:
Welke vermeende waarheden? Waar doel je op? Kan je dat uitleggen?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 21, 2006, 09:07:19 am »

quote:

Aafke schreef op 18 juni 2006 om 21:41:
[...]

Dit soort artikelen stemt me hoopvol.

Een citaat:

quote:

......niet alleen door de genade te krijgen maar ook door aan de genade mee te werken; niet alleen door de Schrift maar ook door de Traditie. Hoe deze beide standpunten dichter bij elkaar te brengen? Geloof houdt meteen hoop en liefde in. En is niet van deze drie liefde de meeste?

-Zelf meewerken aan de genade is met alkaar in tegenspraak want genade is iets waar je zelf niets aan toe kunt voegen. En het klinkt dan wel mooi maar verbloemend.
- De traditie is dus ook waaruit God spreekt met onfeilbaar gezag (zoals de bijbel) ?

quote:

Meewerkende genade is ten diepste ook gekregen genade. Vernieuwing in het Doopsel en hernieuwing in de Biecht doen de mens niet alleen geneigd zijn tot kwaad maar ook tot goed.
Is het zijn eigen verdienste dan dat hij gaat biechten en gedoopt is? En zonder deze handelingen 'kom je er toch niet'? Het is noodzakelijk volgens de RKK.

quote:

De mens zelf blijft zwak maar in God en door God vindt hij kracht. Dat is in volledige afhankel1jkheid aanvaarde genade die onverlet laat dat Christus Zelf alleen de mens heeft gerechtvaardigd in Zijn lijden, sterven en Verrijzen.
M.i. een waarheid als een koe :) maar in combinatie waar het naar verwijst:
Meewerkende genade is ten diepste ook gekregen genade. vind ik het een vreemde redernatie.

quote:

Traditie aanvaardt de Schrift als grondwet en richtsnoer. Ook de Traditie weet zich onder de Bijbel.
Dat dacht ik toch niet. ;) Volgens de eerste regel van wat ik citeerde is het juist ook de traditie waardoor je genade krijgt en meewerkt aan de genade.
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2006, 09:08:36 am door Priscilla en Aquila »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 21, 2006, 11:09:31 am »

quote:

Ik las recent een ander stukje van dezelfde auteur, dat me eigenlijk iedere keer als ik jouw reacties op wat maar naar "Rome" ruikt, te binnen schiet. http://www.antoinebodar.n...artikelen/KN_25XI2005.pdf. Ik weet niet of dat idee terecht is, maar het omschrijft redelijk nauwkeurig waarom ik zo zelden de neiging heb inhoudelijk te reageren. Mocht je dat niet boeien, even goede vrienden. Mocht het je wel boeien, zie het dan als opbouwende kritiek, en niets ernstigers dan dat.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 21, 2006, 11:41:03 am »

quote:

Laodicea schreef op 20 juni 2006 om 16:04:
Hoe verhoudt volgens jou die Bijbeltekst (voor de duidelijkheid, het gaat om Mat 12,30) zich met Markus 9,40 en Lukas 9,50?

In Matthéus 12 vers 30 zegt Jezus ogenschijnlijk het tegenovergestelde van wat Hij in Markus 9 en Lukas 9 zegt.
De tegenstand tegen Jezus is aan het toenemen en neutraal blijven is dan ook onmogelijk. Wie zich niet uitdrukkelijk tegenstander van Jezus noemt, is blijkbaar iemand die - ook al komt hij daar niet openlijk voor uit - bewondering voor Hem heeft.
Er is geen tussenweg, òf je hoort bij Jezus òf je hoort bij satan. In Matthéus is Jezus' uitspraak te zien als een oproep om hen die nog twijfelen tot een beslissing te laten komen, terwijl in Markus en Lukas de woorden van Jezus een troost en bemoediging zijn voor hen die de keus al gemaakt hebben, maar bang zijn door al de tegenstand.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 21, 2006, 02:58:48 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 juni 2006 om 11:09:
[...]
Ik las recent een ander stukje van dezelfde auteur, dat me eigenlijk iedere keer als ik jouw reacties op wat maar naar "Rome" ruikt, te binnen schiet. http://www.antoinebodar.n...artikelen/KN_25XI2005.pdf. Ik weet niet of dat idee terecht is, maar het omschrijft redelijk nauwkeurig waarom ik zo zelden de neiging heb inhoudelijk te reageren. Mocht je dat niet boeien, even goede vrienden. Mocht het je wel boeien, zie het dan als opbouwende kritiek, en niets ernstigers dan dat.

Reacties zijn altijd goed. :)
Ik heb het even gelezen en er valt mij ook wel wat op ja. :)
We gaan uit van verschillende dingen en daarom komen we vaak niet bij lekaar uit (d.i. als het over de 'kerk' gaat)

Citaat:

quote:

met als enige toegelaten redenering of iets nu wel of niet
in de Bijbel voorkomt.

Dat is ook altijd mijn vraag ja. :)
Dus ik snap je herkenning.

quote:

‘Waarom is de paus heilig?’ ‘En die aflaten?’ ‘Waar staat het vagevuur in de Bijbel?’ ‘Waar zijn die heiligen voor nodig?’
‘Waarom heeft Maria zo’n vooraanstaande plaats?’
Ik tracht uit te leggen dat vanaf de vroege nog ongedeelde Kerk zich op de Schrift de Traditie heeft gebouwd
De traditie is op de Schrift gebouwd maar is er niet aan ondergeschikt. Dat is het punt. De traditie wordt niet aan de bijbel getoetst, er is een gedachte (bv Maria onbevlekt ontvangen of de Paus is onfeilbaar o.i.d.) en dat wordt niet getoetst aan de bijbel, maar de bijbel wordt uitgelegd in overeenstemming met die gedachte.
En dat komt omdat het leergezag onfeilbaar is en dezelfde status heeft. De Paus kan onfeilbare uitsapraken doen etc. die rechtstreeks van God komen.
De uitspraken van het leergezag worden ook onderbouwd vanuit hoe het leergezag de bijbel uitlegt.

Onfeilbare uitspraken zijn m.i. soswieso niet te toetsen aan de bijbel en 'mogen' ook niet getoetst worden aan de bijbel.
In die zin is het hetzelfde probleem als mensen die constant profetieen 'van de Heer' krijgen en die niet tegengeproken mogen worden anders ga je tegen de Heer zelf in.

quote:

en dat de
protestante tongval binnen het christendom een half duizendtal jaren jong is – in de tijd dat deze kerk (Santa Maria dell’
Anima) werd gebouwd.
‘Maar ook uw tongval kent traditie.
De Hervorming wilde m.i. juist ook deze dingen die niet in de bijbel te vinden waren, 're-formeren'. Dus ergens naar terug waar dit soort dingen niet aan de orde zijn. Omdat ze die dingen niet in de bijbel vonden.

quote:

Uw predikanten raadplegen geschriften van Luther en Calvijn, zoals wij Gregorius en Leo,
terwijl die nog leiding gaven aan de ene Kerk.’
Het grappige is nu dat ik mij wil gronden op de bijbel en dat ook mijn toetsteen is en ik kijk niet of Calvijn of andere protestantse predikanten dit ook zo zagen. Die predikanten en Hervormers en wat voor goede christenen er ook zijn geweest, wil ik ook toetsen aan de bijbel zelf.
Dus als ik Calvijn zou checken (wat ik alleen doe als ik met een gereformeerd iemand op het forum discussieer) toets ik dat ook aan de bijbel en niet aan de protestantse traditie.
Daar ben ik eigenlijk helemaal niet mee bezig. :)

Het protetantisme op zich heeft wel belijdenisgeschriften maar daarin wordt beleden dat alleen Gods woord gezag heeft. En verder leergezag bestaat niet in het gewicht wat de RKK als doorgaande lijn ziet na de apostelen.

Ikzelf houdt het dus niet bij andere predikers. :)

Dit is trouwens een aparte afsluiting:

quote:

‘Met God verkeren is veeleer een samengaan van hoofd èn hart; want ons
denkvermogen is maar een klein onderdeel van hetgeen ons aan menselijke vermogens van aanraking door de Heer is
geschonken.’
Ik begeleid de leerlingen met hun leraren naar buiten.

Protestanten zijn alleen 'hoofd' en RK is hoofd en hart? :?
Net of je alleen puur verstandelijk bezig bent als je je alleen op de bijbel grond als het Woord van God.
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2006, 03:05:15 pm door Priscilla en Aquila »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 21, 2006, 03:11:39 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 21 juni 2006 om 14:58:

[...]

Reacties zijn altijd goed. :)
Ik heb het even gelezen en er valt mij ook wel wat op ja. :)
Ik vond de toon die de auteur ontwaarde vooral herkenbaar. Over inhoudelijke verschillen had ik het niet.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 21, 2006, 03:32:47 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 juni 2006 om 15:11:
[...]
Ik vond de toon die de auteur ontwaarde vooral herkenbaar.
De toon en daarbij denkende aan de uitdrukking op het gezicht van dezelfde auteur op het moment dat hij Andries Knevel rondleidde. Vooral op het moment dat hij in stilte, biddende naar het gedeelte toeliep om de H. Mis op te dragen en Knevel allerlei vragen op hem afvuurde.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 21, 2006, 04:36:09 pm »
Misschien is het gewoon niet te begrijpen als je toch blijkbaar zo anders ergens tegenaan kijkt.
Het 'hoofd' t.o. 'hoofd en hart' en hart begrijp ik bv ook niet hoor.
En er zijn dan blijkbaar grotere verschillen voor veel mensen dan dat het verschil eeen mythe zou zijn.
Of ligt het eraan dat RK-gelovigen minder doen met de leer? Ze hebben er niet veel mee ofzo?
Voor mij is het onlosmakelijk met het leven verbonden. Leer en leven ligt in elkaars verlengde.
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2006, 04:37:00 pm door Priscilla en Aquila »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 21, 2006, 06:32:45 pm »

quote:

De traditie is op de Schrift gebouwd maar is er niet aan ondergeschikt. Dat is het punt. De traditie wordt niet aan de bijbel getoetst, er is een gedachte (bv Maria onbevlekt ontvangen of de Paus is onfeilbaar o.i.d.) en dat wordt niet getoetst aan de bijbel, maar de bijbel wordt uitgelegd in overeenstemming met die gedachte.
En dat komt omdat het leergezag onfeilbaar is en dezelfde status heeft. De Paus kan onfeilbare uitsapraken doen etc. die rechtstreeks van God komen.
De uitspraken van het leergezag worden ook onderbouwd vanuit hoe het leergezag de bijbel uitlegt.

Volgens mij komt dat meer omdat de bijbel een onderdeel is van de Traditio. Je kunt niet iets toetsen aan een onderverzameling van datzelfde in de zin van: als het daar niet in voorkomt, dan is het dús niet juist. Oftewel: het hoeft niet in de bijbel voor te komen en kan tóch juist zijn. Maar wél behoort iets wat in de Traditio voorkomt, niet tegengesproken worden door de bijbel, als zijnde een ander onderdeel van diezelfde Traditio. De onbevlekte ontvangenis van Maria of de onfeilbaarheid van de paus (die ex cathedra spreekt) bijv. wordt nergens in de bijbel gezegd dat het niet zo kan zijn.

'Toetsen aan de bijbel', dat is overigens sowieso een subjectief gegeven. Aan wélke bijbel? Met de protestantse of de katholieke canon? En als je daar uit bent: wie zegt vervolgens dat jouw interpretatie juist is? De joden zeggen dat elk vers op 70 (of was 't nou 77...) verschillende manieren is uit te leggen. Daar kom je dus niet echt veel verder mee bij je zoektocht naar de Waarheid.

quote:

Onfeilbare uitspraken zijn m.i. soswieso niet te toetsen aan de bijbel en 'mogen' ook niet getoetst worden aan de bijbel.
In die zin is het hetzelfde probleem als mensen die constant profetieen 'van de Heer' krijgen en die niet tegengeproken mogen worden anders ga je tegen de Heer zelf in.

Tuurlijk mogen die getoetst worden aan de bijbel. Alleen als jij concludeert dat ze niet kloppen met de bijbel, dan kun je beter gaan twijfelen aan jouw interpretatie, dan aan de onfeilbaarheid van die uitspraak. Daar is ie immers onfeilbaar voor...

Over die profetieën van de HEER die niet in twijfel getrokken mogen worden, zeggen bepaalde profeten (ik meen Ezechiël bijv, maar weet dat niet zo uit mijn hoofd) nog wel wat interessants ...

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 21, 2006, 07:07:30 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 21 juni 2006 om 18:32:
[...]

Volgens mij komt dat meer omdat de bijbel een onderdeel is van de Traditio. Je kunt niet iets toetsen aan een onderverzameling van datzelfde in de zin van: als het daar niet in voorkomt, dan is het dús niet juist. Oftewel: het hoeft niet in de bijbel voor te komen en kan tóch juist zijn. Maar wél behoort iets wat in de Traditio voorkomt, niet tegengesproken worden door de bijbel, als zijnde een ander onderdeel van diezelfde Traditio. De onbevlekte ontvangenis van Maria of de onfeilbaarheid van de paus (die ex cathedra spreekt) bijv. wordt nergens in de bijbel gezegd dat het niet zo kan zijn.
In tegendeel, het zijn Bijbels gestoelde kwesties. Het is een denkfout die je bij veel protestanten en katholieken tegenkomt, als zou de leer van de RKK een soort extra bovenop de Bijbel zijn, dat daar los van staat. Voor protestanten nogal eens het bewijs dat de RKK niet deugt, voor katholieken vaak gewoon een gebrek aan theologische kennis. Ik vermoed, als ik de dogma's zo bekijk, dat je er heel, heel weinig zal vinden die niet gewoon voortvloeien uit een juist verstaan van de Schrift. Maar om eerder in deze draad genoemde reden heb ik hier geen zin daar verder inhoudelijk op in te gaan. En na een paar jaar KTU kan je het mij beter uitleggen, dan ik jou ;)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 21, 2006, 08:38:16 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 juni 2006 om 19:07:
[...]
In tegendeel, het zijn Bijbels gestoelde kwesties. Het is een denkfout die je bij veel protestanten en katholieken tegenkomt, als zou de leer van de RKK een soort extra bovenop de Bijbel zijn, dat daar los van staat. Voor protestanten nogal eens het bewijs dat de RKK niet deugt, voor katholieken vaak gewoon een gebrek aan theologische kennis. Ik vermoed, als ik de dogma's zo bekijk, dat je er heel, heel weinig zal vinden die niet gewoon voortvloeien uit een juist verstaan van de Schrift. Maar om eerder in deze draad genoemde reden heb ik hier geen zin daar verder inhoudelijk op in te gaan. En na een paar jaar KTU kan je het mij beter uitleggen, dan ik jou ;)
We zitten op CL, dus niets let je om het wel hier uit te leggen, maar ik denk dat ik je beweegredenen wel snap. En anders moet je maar enkele jaren wachten, LOL! ;)

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 21, 2006, 09:24:26 pm »

quote:

Heidi schreef op 21 juni 2006 om 11:41:
[...]

In Matthéus 12 vers 30 zegt Jezus ogenschijnlijk het tegenovergestelde van wat Hij in Markus 9 en Lukas 9 zegt.
De tegenstand tegen Jezus is aan het toenemen en neutraal blijven is dan ook onmogelijk. Wie zich niet uitdrukkelijk tegenstander van Jezus noemt, is blijkbaar iemand die - ook al komt hij daar niet openlijk voor uit - bewondering voor Hem heeft.
Er is geen tussenweg, òf je hoort bij Jezus òf je hoort bij satan. In Matthéus is Jezus' uitspraak te zien als een oproep om hen die nog twijfelen tot een beslissing te laten komen, terwijl in Markus en Lukas de woorden van Jezus een troost en bemoediging zijn voor hen die de keus al gemaakt hebben, maar bang zijn door al de tegenstand.
In Markus en Lucas wordt dit door Jezus gezegd over mensen die in Zijn Naam boze geesten uitdrijven, waardoor te constateren is dat ze al voor Jezus zijn. Daarom is het hier geen algemeen verzachtende uitspraak en doet het niets af van wat Jezus in Matheus 12 vs 30 zegt.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 21, 2006, 09:36:56 pm »

quote:

Adinomis schreef op 21 juni 2006 om 21:24:
In Markus en Lucas wordt dit door Jezus gezegd over mensen die in Zijn Naam boze geesten uitdrijven, waardoor te constateren is dat ze al voor Jezus zijn. Daarom is het hier geen algemeen verzachtende uitspraak en doet het niets af van wat Jezus in Matheus 12 vs 30 zegt.
Die tegenspraak is er ook niet, maar ik had wel eens willen zien hoe dat in een snedige oneliner werd verpakt.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 21, 2006, 09:42:08 pm »

quote:

Dus als ik Calvijn zou checken (wat ik alleen doe als ik met een gereformeerd iemand op het forum discussieer) toets ik dat ook aan de bijbel en niet aan de protestantse traditie.
Daar ben ik eigenlijk helemaal niet mee bezig. :)
Toch volg je impliciet wél de protestantse traditio, n.l. die van Sola Scriptura, dat is immers nergens in de Bijbel terug te vinden (al zou het me niets verbazen als er wel een paar verzen zijn die je zo'n draai kan geven dat je het er tóch uithaald. ;))
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2006, 09:42:28 pm door Laodicea »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 21, 2006, 10:00:43 pm »

quote:

Laodicea schreef op 21 juni 2006 om 21:42:
[...]

Toch volg je impliciet wél de protestantse traditio, n.l. die van Sola Scriptura, dat is immers nergens in de Bijbel terug te vinden (al zou het me niets verbazen als er wel een paar verzen zijn die je zo'n draai kan geven dat je het er tóch uithaald. ;))
Lees voor de grap eens de Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 7. Je zou toch denken dat juist dáár een "sola scriptura" argumentatie voor "sola scriptura" te vinden is. En zoek dan de Bijbelcitaten en de context eens op, die de NG gebruikt. Best verhelderend.

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 21, 2006, 10:33:50 pm »

quote:

Maar wél behoort iets wat in de Traditio voorkomt, niet tegengesproken worden door de bijbel, als zijnde een ander onderdeel van diezelfde Traditio.
Dit vind ik wel een goed punt! De Kerk heeft twee geloofsbronnen: Bijbel en Traditie, maar uiteindelijk is de Traditie dus wel degelijk ondergeschikt aan de Bijbel: iets wat letterlijk tégen de Bijbel ingaat, kan geen onderdeel van de Traditie zijn. Dat er vervolgens discussie kan ontstaan over wat 'tegen de Bijbel ingaan' precies is, is een andere kwestie.

quote:

'Toetsen aan de bijbel', dat is overigens sowieso een subjectief gegeven. Aan wélke bijbel? Met de protestantse of de katholieke canon? En als je daar uit bent: wie zegt vervolgens dat jouw interpretatie juist is? De joden zeggen dat elk vers op 70 (of was 't nou 77...) verschillende manieren is uit te leggen. Daar kom je dus niet echt veel verder mee bij je zoektocht naar de Waarheid.
Inderdaad. Als 100.000 mensen iets toetsen aan de Bijbel, krijg je 100.000 verschillende meningen. Het mooie aan de RK-leer vind ik dat de Kerk belijdt dat zij het is die de Bijbel voor ons uitlegt.
1. Wel zo makkelijk: als de uitleg van de Schrift wordt overgelaten aan de individuele gelovige, zijn (vele) scheuringen een noodwendig gevolg, zie het protestantisme.
2. Wel zo veilig: we mogen geloven dat de Kerk bij het uitleggen van de Bijbel krachtig begeleid wordt door de H.Geest (waarvoor miljoenen en misschien wel miljard katholieken dagelijks bidden. En hoe kan zo'n gebed nu niet verhoord worden...).
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2006, 10:34:13 pm door Fleur »
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 21, 2006, 10:49:11 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 juni 2006 om 22:00:
Lees voor de grap eens de Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 7. Je zou toch denken dat juist dáár een "sola scriptura" argumentatie voor "sola scriptura" te vinden is. En zoek dan de Bijbelcitaten en de context eens op, die de NG gebruikt. Best verhelderend.
Het artikel:

quote:

Artikel 7. De volkomenheid van de Heilige Schrift.
Wij geloven dat deze Heilige Schrift de wil van God volkomen bevat en voldoende leert al wat de mens moet geloven om behouden te worden. Daarin heeft God uitvoerig beschreven op welke wijze wij Hem moeten dienen. Daarom is het de mensen, zelfs al waren het apostelen, niet geoorloofd anders te leren dan ons reeds geleerd is door de Heilige Schrift; zelfs niet een engel uit de hemel, zoals de apostel Paulus zegt in Galaten 1:8. Het is verboden aan het Woord van God iets toe te voegen of daarvan af te doen (Deut 12:32) Daaruit blijkt duidelijk dat wat daarin geleerd wordt, volmaakt en in alle opzichten volledig is.
Men mag ook geen geschriften van mensen, hoe heilig de schrijvers ook geweest zijn, op één lijn stellen met de goddelijke Schriften, ook de gewoonte niet met Gods waarheid - want de waarheid gaat boven alles -; evenmin het grote aantal, de ouderdom, de ononderbroken voortgang in de tijden of de opvolging van personen, of de concilies, decreten of besluiten. Want alle mensen zijn uit zichzelf leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelf. Daarom verwerpen wij uit de grond van ons hart alles wat met deze onfeilbare regel niet overeenkomt. Zo hebben de apostelen het ons geleerd: Beproeft de geesten of zij uit God zijn (1 Joh. 4:1) En: Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in uw huis (2 Joh. 1:10)
Het vers uit Galaten+context :

quote:

6 Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. 7 Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8 Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij!
Het lijkt me hier niet te gaan om de Bijbel als boek maar het woord Evangelie staat voor de boodschap die Jezus Christus heeft gebracht. Pikant is ook vers 7 als je er even over nadenkt.

Dan Deuterononium 12:32:

quote:

32 Al dit woord, hetwelk ik ulieden gebiede, zult gij waarnemen om te doen; gij zult daar niet toedoen, en daarvan niet afdoen

Dit moest ik dus uit de Statenvertaling halen, want om de één of andere reden stond het niet in de NBV. In ieder geval laat de context i.m.o. zien dat het gaat om de afkondiging van de Wet. Dezelfde Wet die door Jezus Christus vervuld is. Ook is er sindsdien natuurlijk het één en ander aan boeken bijgekomen.

1 Johannes 4:1

quote:

1 Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen.
In de context blijkt nergens dat het hier om de Sola Scriptura regel gaat, wél dat het om de boodschap van Jezus Christus draait. Ook opmerkelijk voor de 'RKK=hoer van Babylon apologeten'; 1Johannes 4:19:

quote:

Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad. 20 Als iemand zegt: ‘Ik heb God lief,’ maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar.
2 Johannes 1:10-11

quote:

10 Als er iemand bij u komt die deze leer niet uitdraagt, ontvang hem dan niet in uw huis en groet hem niet, 11 want wie zo iemand groet, is medeplichtig aan zijn kwalijke praktijken.

Hier gaat het om een waarschuwing tegen dwaalleraren die de komst van Jezus Christus als mens niet belijden, het is géén pleidooi voor de Sola scriptura regel, zoals men het wel een beetje doet voordoen in de NGB.

Mijn conclusie; er is wel aardig wat protestantse Traditio voor nodig om dit allemaal aan te dragen voor een Bijbelse gronding van Sola Scriptura.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 21, 2006, 10:51:49 pm »

quote:

Fleur schreef op 21 juni 2006 om 22:33:
Wel zo makkelijk: als de uitleg van de Schrift wordt overgelaten aan de individuele gelovige, zijn (vele) scheuringen een noodwendig gevolg, zie het protestantisme.
Hier heeft uitgerekend Augustinus, die door Calvijn als leermeester werdt gezien nog tegen gewaarschuwt, maar ik kan het zo snel even niet vinden.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juni 21, 2006, 11:29:20 pm »

quote:

Laodicea schreef op 21 juni 2006 om 22:51:
[...]

Hier heeft uitgerekend Augustinus, die door Calvijn als leermeester werdt gezien nog tegen gewaarschuwt, maar ik kan het zo snel even niet vinden.
Met alle respect en waardering voor Calvijn (en dat meen ik heel serieus), maar Calvijn was geen theoloog, en dat is goed te merken als je ziet hoe hij winkelt bij theologen, kerkleraren, kerkvaders en apostolische vaders. Hij citeert wat hem uitkomt, buiten context, en negeert wat hem niet bevalt. In die zin doet hij overigens niet anders dan de meeste apostolische vaders, kerkvaders en kerkleraren doen met de Bijbel.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juni 22, 2006, 05:52:00 pm »

quote:

Laodicea schreef op 21 juni 2006 om 22:49:
<knip>

Mijn conclusie; er is wel aardig wat protestantse Traditio voor nodig om dit allemaal aan te dragen voor een Bijbelse gronding van Sola Scriptura.
Dank voor het opzoeken van de contexten, dat geeft gelijk een goed overzicht. Inderdaad, ook een protestantse traditie dus ... Maar gereformeerden (en hervormden) ontkennen dat o.h.a. toch niet? Voor zover mij bekend, zijn het veeleer de 'nieuwe' protestantse stromingen (evangelische kerken enz.) die het sola scriptura ad absurdum aanhouden - met als  gevaar het vervallen in 'bibliolatry'. Al zullen er natuurlijk altijd individuen binnen de hervormde en gereformeerde traditie zijn, die het ook op die manier uitleggen en niks van enige traditie, al dan niet met hoofdletter, moeten hebben. Net zoals er maar zat individuen binnen de RKK zijn (vooral in Nederland ;)) bij wie de uitspraken van de paus, ex cathedra of niet, aan hun r**t kunnen roesten. Maar erg gereformeerd/hervormd, resp. katholiek is dat dan toch niet te noemen ...

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juni 22, 2006, 05:54:44 pm »

quote:

Inderdaad. Als 100.000 mensen iets toetsen aan de Bijbel, krijg je 100.000 verschillende meningen. Het mooie aan de RK-leer vind ik dat de Kerk belijdt dat zij het is die de Bijbel voor ons uitlegt.
1. Wel zo makkelijk: als de uitleg van de Schrift wordt overgelaten aan de individuele gelovige, zijn (vele) scheuringen een noodwendig gevolg, zie het protestantisme.
2. Wel zo veilig: we mogen geloven dat de Kerk bij het uitleggen van de Bijbel krachtig begeleid wordt door de H.Geest (waarvoor miljoenen en misschien wel miljard katholieken dagelijks bidden. En hoe kan zo'n gebed nu niet verhoord worden...).
Ik vind het toch niet zo gemakkelijk (ad 1.) om de uitleg van de Schrift over te laten aan de Kerk, hoor. Daar ben ik veel te eigenwijs voor (om dat makkelijk te vinden dan, hè, niet om het uiteindelijk toch maar wel te dóen). Ik blijf het leuk vinden om zelf te 'fröbelen' daarmee, maar dan wel vanuit het uitgangspunt: de Kerk heeft het laatste woord. Dus meer voor mijn eigen begrip, dan dat ik zelf de conclusie van de Kerk eventjes gaan aanpassen.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juni 22, 2006, 10:56:45 pm »

quote:

[...]

Iedere kerk is een menselijke instelling, waarin men gestalte probeert te geven aan de gemeente van Christus. Ik zou een kerk zo maar niet vertrouwen en me daarbij veilig voelen. (Hoewel ik dat vroeger zelf ook wel gedaan heb.) Je kunt ook met de massa mee gaan in een dwaling. Onze veiligheid ligt alleen in Christus en ons vertrouwen is op God.

Het is veiliger om in de bijbel na te gaan of het waar is wat er wordt geleerd. Daarbij moet je
*je eigen inzichten opzij zetten
*en vragen om de leiding van de Heilige Geest.

Juist omdat mensen bovengenoemde voorwaarden niet toepassen, ontstaan er zoveel verschillende exegeses. Wij mensen willen vaak met de bijbel onze eigen inzichten bewijzen en vergeten om de leiding van Gods Geest te vragen. Dat is de fout.... niet het raadplegen van de bijbel, maar het verkeerde bijbelgebruik.

quote:

Hand. 17
11 De Joden in Berea waren welwillender dan die in Tessalonica, want ze luisterden vol belangstelling naar de verkondiging van het evangelie en bestudeerden dagelijks de Schriften om te zien of het inderdaad waar was wat er werd gezegd.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juni 22, 2006, 11:36:47 pm »

quote:

Adinomis schreef op 22 juni 2006 om 22:56:
[...]

Iedere kerk is een menselijke instelling, waarin men gestalte probeert te geven aan de gemeente van Christus.
Dat is één mogelijke kervisie. Door deze als feit neer te zetten doe je een kwalitatieve waarheidsclaim, die volstrekt protestants is. Niks mis mee, overigens, maar het lijkt me nuttig om hier even op te wijzen, om te voorkomen dat de cirkelredenering voor een echte redenering zou worden aangezien. Immers:

quote:

Onze veiligheid ligt alleen in Christus en ons vertrouwen is op God.
levert alléén de gesuggereerde tegenspraak met vertrouwen in de Kerk voorzover je als feit gepresenteerde mening een feit is.

quote:

Het is veiliger om in de bijbel na te gaan of het waar is wat er wordt geleerd. Daarbij moet je
Calvijn zou trots op je zijn. Maar aangezien dit CL is en niet GL, is het wellicht wel zo volledig om er op te wijzen dat dit niet zozeer een christelijke, als wel een protestantse visie is. Niet onchristelijk dus, maar wel slechts een, niet de, christelijke visie.

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juni 24, 2006, 11:29:47 am »
Dank, diak2b, voor je reactie. Je geeft aan dat Adinomis slechts een visie geeft, en zo is het maar net. Moge ik uitleggen wat de rk-leer is:

quote:

Iedere kerk is een menselijke instelling, waarin men gestalte probeert te geven aan de gemeente van Christus. Ik zou een kerk zo maar niet vertrouwen en me daarbij veilig voelen. (Hoewel ik dat vroeger zelf ook wel gedaan heb.) Je kunt ook met de massa mee gaan in een dwaling. Onze veiligheid ligt alleen in Christus en ons vertrouwen is op God.

De Kerk is géén menselijke instelling; zij is gesticht door Jezus (toegegeven, Jezus was mens, maar ook God, en dat is hier nét even wat belangrijker ;)). Jezus zelf heeft Petrus als hoofd der Kerk aangewezen. De Kerk gelooft dat de opvolgers van Petrus nog steeds de plaatsbekleders van Christus op aarde mogen zijn, in eenheid met de andere bisschopen, op grond van de apostolische successie. Dit is een goddelijke instelling.

quote:

Waanzin. Althans, het eerste. Het laatste (vragen om de leiding van de Geest) is iets wat ik je gaarne nazeg. Maar je eigen inzichten opzijzetten, wat is dat nu voor iets? Welke mens kan dat? Precies dát is de reden dat ik het zo mooi vind dat de Kerk (begeleid door de Geest, gedragen door de gebeden van vele, vele gelovigen!!!) de Bijbel uitlegt. Als iedereen dat zelf maar doet, krijg je immers onherroepelijk verdeeldheid!

quote:

Juist omdat mensen bovengenoemde voorwaarden niet toepassen, ontstaan er zoveel verschillende exegeses. Wij mensen willen vaak met de bijbel onze eigen inzichten bewijzen en vergeten om de leiding van Gods Geest te vragen. Dat is de fout.... niet het raadplegen van de bijbel, maar het verkeerde bijbelgebruik.
Ik kan je niet volgen. Je vraagt iets bovenmenselijks als je de eis stelt dat mensen a.h.w. boven zichzelf uitstijgen bij het lezen van de Bijbel. Niemand kan de Bijbel onbevooroordeeld lezen, niemand kan zijn achtergrond en de opvoeding die hij heeft genoten en de traditie waarin hij staat, uitwissen als hij de Bijbel leest.
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2006, 11:30:17 am door Fleur »
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juni 24, 2006, 05:44:06 pm »
Het probleem is dus dat je de kerk die je uiterlijk ziet en die door mensen is gesticht, gaat gelijkstellen met DE KERK die bestaat uit alle gelovigen.
Stel dat Jezus nu op aarde zou komen en het zondag is.
Denk je dat Hij naar de Gereformeerde kerk zou gaan of de Baptisten of naar de evangelischen of naar de katholieken?

Iedereen zou naar Hem toe gaan.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juni 25, 2006, 11:51:09 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 juni 2006 om 17:44:
Het probleem is dus dat je de kerk die je uiterlijk ziet en die door mensen is gesticht, gaat gelijkstellen met DE KERK die bestaat uit alle gelovigen.
Stel dat Jezus nu op aarde zou komen en het zondag is.
Denk je dat Hij naar de Gereformeerde kerk zou gaan of de Baptisten of naar de evangelischen of naar de katholieken?

Iedereen zou naar Hem toe gaan.
Het is dat je het zo expliciet vraagt: ik denk dat Hij inderdaad éérst Zijn Kerk tot zich zou verzamelen, en zou oordelen, ja. Maar ik denk ook dat de andere christenen vrij vlotjes daarna aan de beurt zijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juni 25, 2006, 03:30:32 pm »

quote:

diak2b schreef op 25 juni 2006 om 11:51:
[...]
Het is dat je het zo expliciet vraagt: ik denk dat Hij inderdaad éérst Zijn Kerk tot zich zou verzamelen, en zou oordelen, ja. Maar ik denk ook dat de andere christenen vrij vlotjes daarna aan de beurt zijn.

En dat bedoel ik dus: Christenen ZIJN de kerk. Dus je kunt niet zeggen: eerst komt zijn Kerk en dan de andere christenen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juni 25, 2006, 04:30:33 pm »

quote:

diak2b schreef op 25 juni 2006 om 11:51:

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 juni 2006 om 15:30:
En dat bedoel ik dus: Christenen ZIJN de kerk. Dus je kunt niet zeggen: eerst komt zijn Kerk en dan de andere christenen.
Zie je het verschil in benaderingswijze? :)