Joes, je begint wel een beetje een blije evangelicaal te lijken hoor.

Koerok, wat ik tegen heb op het geloof afdoen als een gevoel, is dat een gevoel onderhevig is aan emoties. Klinkt een beetje als: 'ben je blij, dan geloof je. Ben je teleurgesteld of depri, dan twijfel je/geloof je dus niet.'
Het 'zeker weten' is tot op zekere hoogte ook een gevoel natuurlijk, en tijdens je geloofsleven hebben emoties echt wel hun weerslag op je relatie met God. Het zeker weten is alleen veel basaler dan een gevoel. Dat komt omdat het niet afhangt van wat hormoontjes in je lichaam of hersenen, maar van de aanwezigheid van de Heilige Geest.
Da's voor mij natuurlijk makkelijk om te zeggen, ik geloof al. Flauwe tegenvraag is natuurlijk: 'oja? en waar zit die HG dan?', en dan zouden we in een circelredenering belanden (ik weet dat ik de HG heb, want dat vertelt Hij me).
Je hebt je in het christelijk geloof verdiept, je stelt je helemaal open voor een God, zeg je.
Ik waag dat laatste te betwijfelen. Ik merk bij mijzelf dat ik in weerwil van allerlei wetenschappelijke feiten zo nu en dan dingen geloof (zeker weet) die niet kunnen kloppen. Naar menselijke maatstaven tenminste. Dat is geen kwestie van je verstand op nul zetten en je overgeven aan vage gevoelens. Dat is, naar mijn mening, in je redeneringen meenemen dat er factoren zijn waarom de wetenschap geen vat heeft. Ik vraag me af of je bereid bent om ook daarvoor open te staan. Dat God jouw visie op de wetenschap en de werkelijkheid zal veranderen.
Ik ben niet dom en ook niet geheel verstoken van enige logica. Ik zet mijn verstand niet graag op nul (zou dat wel eens vaker willen kunnen, eigenlijk). Desondanks ervaar ik God op zo'n manier in mijn leven dat ik niet om Hem heen kan. Dat gaat verder dan wat vage gevoelens. Het zorgt dat ik dingen anders ben gaan zien dan rationeel verklaarbaar zijn. Het is vanzelfsprekend geworden dat er een onmeetbare Factor in mijn leven aanwezig is. Word ik daar nu een innerlijk verscheurd mens door? Niet echt. Uiteindelijk voel (

)ik me heel prettig bij de huidige situatie.