Auteur Topic: Hervormd, gereformeerd en de PKN  (gelezen 2067 keer)

drentenaar

• Bekijk profiel
Hervormd, gereformeerd en de PKN
« Gepost op: oktober 21, 2006, 12:05:34 pm »

quote:

Marc Knoop schreef op 21 oktober 2006 om 10:59:
Als je alleen GKV-ers wil hebben op dit forum, laat dit dan blijken dan is het een gesloten forum. Ik ben hervormd maar zie ons beiden als christenen.

Ik dacht dat de hervormde kerk (NHK) per 1 mei 2004 was opgegaan in de fusiekerk PKN. :)
Landelijk kun je niet meer 'hervormd 'zijn!

Of .... ben jij soms toegetreden tot de zgn. 'hersteld-hervormden'?  :'(

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 22, 2006, 06:46:01 pm »

quote:

drentenaar schreef op 21 oktober 2006 om 12:05:
[...]

Ik dacht dat de hervormde kerk (NHK) per 1 mei 2004 was opgegaan in de fusiekerk PKN. :)
Landelijk kun je niet meer 'hervormd 'zijn!

Of .... ben jij soms toegetreden tot de zgn. 'hersteld-hervormden'?  :'(
Er zijn binnen de PKN ook gemeenten die hervormd zijn gebleven.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 22, 2006, 07:13:13 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 22 oktober 2006 om 18:46:
[...]
Er zijn binnen de PKN ook gemeenten die hervormd zijn gebleven.

De Protestantse Kerk in Nederland kent (nog) vijf 'soorten' plaatselijke gemeenten:

- protestantse gemeenten
- hervormde gemeenten
- gereformeerde kerken (mv.!)
- evangelisch-lutherse gemeenten
- waalse gemeenten.

De Nederlands Hervormde Kerk als kerkgenootschap bestaat echter niet meer sedert 1 mei 2004.

Alle bovengenoemde gemeenten behoren dus tot die éne PKN en leven onder dezelfde Kerkorde!

Wat de Geref. Bond (in de vm. NHK) betreft, die heet nu officiëel ook:
'Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland'!  
Ook een 'bondsgemeente' kan dus de naam protestantse gemeente gebruiken (zoals bijv. de bondse 'Noorderkerkgemeente' in Amsterdam al doet).

Overigens ben ik benieuwd naar de reactie van Marc Knoop.

In de regio waar hij - volgens zijn profiel - woonachtig is, bestaan geen hervormde gemeenten meer, enkel protestantse i.c. gefuseerde gemeenten, zo wijst het recente jaarboek van de PKN uit!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 22, 2006, 07:33:08 pm »
Modbreak:
Dit topic is een afsplitsing van Hoe bekend is dit forum eigenlijk in de GKv? alwaar de pkn/hervormd discussie off-topic was.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 07:34:19 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 22, 2006, 08:14:10 pm »

quote:

drentenaar schreef op 22 oktober 2006 om 19:13:
[...]

De Protestantse Kerk in Nederland kent (nog) vijf 'soorten' plaatselijke gemeenten:

- protestantse gemeenten
- hervormde gemeenten
- gereformeerde kerken (mv.!)
- evangelisch-lutherse gemeenten
- waalse gemeenten.

De Nederlands Hervormde Kerk als kerkgenootschap bestaat echter niet meer sedert 1 mei 2004.

Alle bovengenoemde gemeenten behoren dus tot die éne PKN en leven onder dezelfde Kerkorde!

Wat de Geref. Bond (in de vm. NHK) betreft, die heet nu officiëel ook:
'Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland'!  
Ook een 'bondsgemeente' kan dus de naam protestantse gemeente gebruiken (zoals bijv. de bondse 'Noorderkerkgemeente' in Amsterdam al doet).

Overigens ben ik benieuwd naar de reactie van Marc Knoop.

In de regio waar hij - volgens zijn profiel - woonachtig is, bestaan geen hervormde gemeenten meer, enkel protestantse i.c. gefuseerde gemeenten, zo wijst het recente jaarboek van de PKN uit!

Ik kerk ook gewoon in een hervormde gemeente, en die noemen zich officieel ook zo. Wel binnen de PKN inderdaad. We werken samen met CGK en GKv  :Y) . In een gemeenschappelijke dienst nog ds. vd Leest van GKv Groningen-Oost horen preken.

Om het even nóg ingewikkelder te maken :+
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 08:15:18 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 22, 2006, 08:50:53 pm »
Het kan nóg ingewikkelder, Roodkapje; in mijn woon- en verblijfplaats Assen worden uitgaande van de (gefuseerde) 'Protestantse Gemeente Assen' elke zondag twee diensten belegd door de 'Sionsgemeente op Gereformeerde Grondslag'.

Wie denkt dat het hier gaat om (vm.) gereformeerden heeft het mis;
het zijn (vm.) hervormden op 'Gereformeerde grondslag'.
Hun diensten trekken ook verontruste 'vrijgemaakt-gereformeerden',
die daarmee dus in feite bij de PKN ter kerke gaan.

Feit is wel dat álle gemeenten binnen de PKN gebonden zijn aan de éne PKN-Kerkorde, en aan 'opzicht en tucht' van de PKN. De 'oude' Hervormde Kerkorde 1951 heeft geen enkele zeggingskracht meer (behalve uiteraard bij de 'hersteld-hervormden', maar  die zijn dan ook bewust niet meegegaan met de PKN).  

Wat de samenwerking met andere kerken betreft, zoals de in Groningen door Roodkapje aaangegeven situatie:
in Amersfoort-Vathorst is een samenwerkingsverband tussen CGK, NGK en PKN  (geen idee welk 'soort'!) Ze beriepen er onlangs pas zelfs gedrieëlijk één predikant, ik meen een PKN-er.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 22, 2006, 11:32:32 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 22 oktober 2006 om 20:14:
[...]

Ik kerk ook gewoon in een hervormde gemeente, en die noemen zich officieel ook zo. Wel binnen de PKN inderdaad. We werken samen met CGK en GKv  :Y) . In een gemeenschappelijke dienst nog ds. vd Leest van GKv Groningen-Oost horen preken.
Om het even nóg ingewikkelder te maken :+
Ik heb nog ff nagekeken hoe één en ander in Amersfoort-Vathorst is geregeld:

quote:

Kruispunt is een jonge, christelijke kerk in de nieuwe wijk Vathorst in Amersfoort-Noord.
De gemeente is ontstaan uit een unieke samenwerking tussen:
·   de Protestantse Kerk Nederland (PKN)
·   de Christelijke Gereformeerde Kerk (CGK)
·   de Nederlands Gereformeerde Kerk (NGK)
Elke zondagmorgen komen we bij elkaar in een dienst (aanvang: 11 uur) in het Wellant College aan de Bergenboulevard 11 in Amersfoort (Vathorst)

Predikant van deze gemeente is de PKN-er ds. P.L.R. van der Spoel.

Zie: www.kruispuntvathorst.nl

Overigens doet de GKv niet mee met dit project, die hebben eigen diensten, een eigen predikant en en een website www.gkvvathorst.nl
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 11:34:55 pm door drentenaar »