quote:
Toch nog ergens over eens zie je wel we komen nog eens ergens!
quote:
hier ontstaat de begripsverwarring. Jij gebruikt het woord 'waarheid' voor "visie op de waarheid".
Nee Voor mij als persoon (en dan spreek ik voor meerdere gelijk denkenden/gelovigen) is de dat de waarheid ipv de waarheid die jullie als Christenen verkondigen terwijl JIJ als persoon (en nog vele meer ) juist de waarheid zoals de bijbel cq christendom verkondigd als de juiste aanvaard...
Ik begrijp wat je bedoelt als jij DAT ene als waarheid bestempelt is het andere onwaar/onjuist maar wie ben jij om te verkondigen dat wat ik OF andersom NIET waar is ik ben maar een mens van vlees en bloed ik leef mijn leven op een zo goed mogelijke manier (jij waarschijnlijk ook

) maar we zijn geen god (of godin) dus waarom verkondigen dat dit de enigste waarheid is en niet gewoon je geloof belijden hoe die is ZONDER te pretenderen dat de enigste waarheid de jouwe is (kan je me nog volgen?

)
quote:
Of bedoel je dat er echt meerdere tegenstrijdige zaken tegelijk waarheid kunnen zijn? Dan hoor ik toch graag hoe dat kan: kan de aarde tegelijkertijd plat en rond zijn?
Moet nogmaals zeggen dat ik die bewering echt onzinnig vind nee de aarde is niet plat dat is bewezen dus de waarheid als je zegt dat ie rond is!
Dat in sommige gevallen voor de een met een geheel andere opvoeding/achtergrond etc een ander leven dus ook een andere visie op bepaalde dingen dus ook andere "waarheden"heeft ja!
Dan moet je naar mijn inziens niet vragen is de aarde plat of rond maar meer is abortus moord of mag euthanasie.....!
quote:
klopt. Of ik andermans visie op de waarheid deel, is mijn keuze.
Of juist bewust niet deel is ook jouw keuze .... in mijn geval is mijn waarheid in grote lijnen misschien heel erg tegenstrijdig met jouw waarheid DUS deel je die mening niet... daar en tegen is het juist zo interessant om met juist die mensen te praten!
quote:
dan heb je niet goed gezien hoe ik dit voorbeeld gebruikte. Dit was ter illustratie, dat er één waarheid (1 + 1 = 2) kan zijn, maar dat er wel meerdere visies op de waarheid kunnen zijn (namelijk 1 + 1 = 1 en 1 + 1 = 2 en 1 + 1 = 3, etc). In dat geval zijn er meerdere visies, maar nog steeds maar één waarheid. Ik heb het "1 + 1 = 2" voorbeeld genomen, omdat wij tweeën daarbij al weten dat dát de waarheid is.
Nou heb al mijn idee en zeg bewust mijn idee want ook IK heb gelukkig de echte waarheid niet in pacht die heeft alleen mijn Godin (en denk in jouw geval God) al gegeven in aarde plat of rond
quote:
Maar bij het probleem welke goden en hoeveel er zijn, weten we dat nog niet. Maar betekent het feit dat we dat (nog) niet weten dan ook meteen dat er geen echt waar antwoord is op de vraag hoeveel goden (en godinnen) er zijn, en hoe ze heten? Toen wij tweeën nog kleine kinderen waren en nog niet konden rekenen en dus niet wisten wat 1 + 1 was, en toen jij op die vraag 2 riep en ik 3, hadden we toen beide gelijk? Of had jij toen je 2 zei gewoon gelijk, en ik niet, ook al hadden we de wiskunde nog niet bestudeerd?
Precies dus beide weten we NIET wat DE waarheid nu precies is!
quote:
ik weet niet of het mooi is als mensen in iets geloven wat voor mij complete onwaarheid is (en nog gevaarlijk ook).
Ga jij alleen naar christelijk landen op vakantie?

??
Of ga je bijv. ook naar boedistische landen of hinduistische landen of what ever en daar die prachtige tempels bekijken??
In mijn geloof leren wij de kinderen dat er meerdere geloven zijn en dat we allemaal (zijn uitzonderingen) een oppperwezen vereren en allemaal op een andere manier en soms ook met een geheel andere naam,maar dat je respect moet hebben voor andfers denkenden en gelovigen en dat ieder van die religies juist een verrijking is van deze wereld dat het ooit zo moet zijn dat ieder mens vrij kan zijn wat die wil geloven!
Dat is nu niet zo!!!
natuur religies worden als barbaars of primitief bestempeld,christenen worden in sommige landen nog vervolgd, etc etc
Wat voor jouw gevaarlijk is is het voor die andere persoon dus daarom niet want die hangt zijn waarheid aan en leeft dus op een manier die volgens zijn religie juist is!