quote:
Pooh schreef op 21 november 2006 om 09:49:[...]
Voor een vrijgemaakte is dit vloeken in de kerk. De kerk is niet de optelsom van alle ware gelovigen, maar de kerk is zichtbaar, plaatselijk, heeft een adres en een brievenbus. Er kunnen best gelovigen in valse kerken zitten, en ongelovigen in ware kerken.
Wat is dan de definitie van een vaslse kerk? gemeentes uit allerlei stromingen zijn zichtbaar, plaatselijk en hebben een adres en brievenbus. Vele van de eerste christengemeente in Handelingen kwamen thuis bijelkaar voor samenkomsten, dus geen vast adres voor de kerk, moet ik hieruit opmaken dat zij geen ware kerk waren
Interessant ook als je de betekenis en achtergrond van het woord kerk kent:
Kuriakos afgeleid van Kurios (Heer), de Heere toebehorend. Kwam Jezus Christus naar de aarde om kerkgebouwen of kerkstructuren te bemachtigen? Zoals Hijzelf al aangaf, Zijn Koninkrijk is niet van deze wereld. De bijbel vertelt dat een ieder die gelooft in de Zoon van God de Heere toebehoort. Dus als ik, van welke stroming dan ook, geloof in de Zoon van God, ben ik de Heere toebehorend .... precies de betekenis van Kuriakos. Als bovenstaande quote de visie van de gereformeerde kerken vrijgemaakt weergeeft, dan ben ik van overtuiging dat de gereformeerder kerken vrijgemaakt, op dit punt, dwalen en dingen leren die niet van God maar mensen zijn.
Als ik kijk naar het achtergrond van het woord kerk, kan er slechts 1 zijn .... namelijk hetgeen de Heere toebehoort, daar kun je dus alle gelovigen die gewassen zijn in het bloed van Jezus onder verstaan!
Quote: Roodkapje schreef op dinsdag 21 november 2006 om 11.04:
"Zo zitten volgens vrijgemaakten in andere (niet of minder ware) kerken ook ware gelovigen..."
Laat dit de mogelijkheid open dat er naast de vrijgemaakte kerk ook ware kerken zijn of op zijn minst minder ware kerken? In het laatste geval zou ik dat toch erg arrogant vinden van een redelijk kleine groepering, in een klein kikkerlandje (met enkele zustergemeenten in het buitenland)... dat uiteindelijk slechts een klein gedeelte zal vormen van de schare rond Gods troon uit alle stammen en natieen, die niemand tellen kon (Openbaringen 7:9-17).