Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Acceptatie
diak2b:
quote:Nunc schreef op 16 augustus 2006 om 17:22:
[...]
Ja, en er zijn ook zat mensen gedood in naam van welke (natuur)religie dan ook. Betekent nog niet dat dat ook echt de bedoeling van die religie was!
--- Einde van citaat ---
Hoewel het vermoorden van mensen als mensenoffer dan weer wel een terugkerend thema is in de religies waar Aerendir zo dol op is.
Nunc:
quote:diak2b schreef op 17 augustus 2006 om 01:42:
[...]
Hoewel het vermoorden van mensen als mensenoffer dan weer wel een terugkerend thema is in de religies waar Aerendir zo dol op is.
--- Einde van citaat ---
in sommige zeker wel ja.
aerandir:
quote:Nunc schreef op 16 augustus 2006 om 16:36:
[...]
Ja dat is inderdaad onzin, en dat beweerde ik ook helemaal niet. Waarom probeer je er een karikatuur van te maken, ipv op het eigenlijke probleem in te gaan?
Ik beweer niet dat jij (of wie dan ook) persoonlijke welvaart zal krijgen na bekering. Het ging mij niet om 'persoonlijke welvaart', maar om het gegeven dat de christelijke godsdienst door haar specifieke theologie van grote invloed is geweest op o.a. de wetenschappelijke ontwikkelingen. De filosofie en theologie die met het christendom verbonden zijn, gaan uit van een ordelijke en begrijpelijke wereld, en een God die zichzelf ook in de natuur uit. Dergelijke filosofie zie je bv. niet in allerlei oosterse (mystieke) religies, en daar is de drang om de natuur uit te pluizen dan ook veel minder geweest. Juist die logische, systematische aanpak die heel goed paste bij het christendom (en daardoor positief beinvloed werd) is heel succesvol gebleken. Dankzij die aanpak stonden er mannen op de maan (etc), niet vanwege de chinese acupunctuur.
--- Einde van citaat ---
en dat terwijl de rooms katholieke kerk pas in 1998 (zie vaticaan) toe wilde geven dat de wereld daadwerkelijk rond was......
De drank om de natuur uit te pluizen minder??? je bent niet zo heel lekker denk veel medicijnen komen bijv/ van de indianen die wisten hoe je bep. planet en kruiden moest gebruiken tegen bepaalde klachten!!!! de mensen van de natuur religies leven veel dichter bij en met de natuur als christenen.
Door de Christenen en hun aanpak op demaan???? ach hou toch aub op!
nee niet vanwege de chinese acupunctuur nee maar hoeveel mensen maken daar nu NOG gebruik van terwijl het al eeuwen en eeuwenh bekent is!?
quote:inderdaad ook grote onzin, en daarom verkondig ik dit ook niet. Wat wel aanwijsbaar is, is dat veel sociale zorg (naastenliefde, ziekenhuizen) vaak gekoppeld is aan het christendom. Maar het zal niet ineens heel snel gaan.
--- Einde van citaat ---
wilde je zeggen dat naaste liefde niet al bekent was toen het christendom nog niet zijn intrede deed???
Misschien wel meer als daar wij ook nog de gestorven eren
quote:Het armse land van de rijke landen. Nog steeds geen slechte positie hoor. Maar goed, ik had het niet zozeer over specifieke landen (er zijn ook in het welvarende nederland arme gebieden).
--- Einde van citaat ---
ja en die minder welvarende bebieden in NL zijn dus wel de meest Christelijke gebieden!!!!! apart.....
En nee Ieralnd geen slecht poisitie???? jaren lange oorlog vanwege het geloof??? noem je dat een goede positie dan qua welvaart????
quote:Mannen zijn ook niet altijd langer dan vrouwen, maar gemiddeld is dat wel zo, dus het feit dat je een uitzondering kunt opnoemen die tegen een regelmaat ingaat, bewijst nog niet dat er geen statistisch verband zou zijn tussen twee grootheden.
--- Einde van citaat ---
daar is een wetenschappelijke redeniring voor.... dat mannen langer en gespierder zijn als vrouwen......
daar mannen van ouds her t zwaardere werk deden en als eerste mochten eten etc etc ontwikkelden zij zich anders als vrouwen die zich over het thuis front opnfermden en minden zwaar lichamelijk werk hoefden te doen
quote:Verder zijn Colombia/etc geen landen geweest waar de wetenschap werd bedreven, maar het zijn eeuwenlang 'onderworpen colonieën' geweest.
--- Einde van citaat ---
O dus dat telt het Christendom niet???? geen wetenschap in Colombia??? hebben ze daar geen Universiteiten?? en doordat het onderworpen koloniën waren zijn ze Christelijk geworden laten we wel wezen!!!! ze hadden daar hun eigen prachtige cultuur....kapot gemaakt door.....
quote:en hoe lang zijn ze al welvarend, en waardoor precies? Olie, die vroeger met betrekkelijk weinig moeite aangeboord kon worden. Een goede manier om snel op gang te komen als land. Je doet nu steeds, alsof ik stel dat er maar één manier is om aan welvaart te komen, namelijk het christendom, en dat je bewezen hebt dat ik ongelijk heb, als je laat zien dat er nog meer manieren zijn. Gelukkig beweer ik zoiets helemaal niet. Hooguit dat christendom een bron van welvaart is geweest (en kan zijn), en dat het een positieve invloed heeft gehad op wat wij nu 'moderne wetenschap' noemen (die op haar beurt voor flink wat welvaart heeft gezorgd, bv. de uitvinding van de verbrandingsmotor, waardoor de olie in de grond van Saoudi Arabie uberhaupt van financieel belang werd.)
--- Einde van citaat ---
Bron van welvaart?????? HANDEL!!!! ongeacht of het nou een christelijk boedistisch,islamitisch land is HANDEL dat is altijd zo geweest toen en NU.... uitvindingen werden gedaan door wetenschappers en die stonden vaak los van alle godsdienstige toestanden
quote:Waarom zou 'welvaart van het land' niet tellen? Alleen ging het daar niet om in mijn bewering.
--- Einde van citaat ---
wel in de mijne omdat dat gegeven is door de grote Moeder
quote:op dit moment gaat het 'wetenschappelijk gezien' best goed met Japan, maar ze hebben dan ook een flinke inhaalrace gelopen de afgelopen eeuw o.i.d.. Maar Japan is niet de plek geweest waar de moderne wetenschap zich heeft ontwikkeld. Dat was west europa, onder invloed van het christendom.
--- Einde van citaat ---
Niet onder invloed van in de ban van!
Door de economisch en strategische ligging en vruchtbare soil etc heeft europa west ! zich zeer snel kunnen onwikkelen!!! ze hebben Indië/caribean/afrika etc eigen gemaakt en slaven gehabdeld vele mensen gedood vele gezinnen uit elkaar gerukt etc vind het het echt zo'n trot???? en dat alles onder het Christendom wat is dat voor God????????????????????????
quote:leuk om het geld te hebben om universiteiten te bouwen, maar als je geen moderne wetenschap hebt om op die universiteiten te onderwijzen, heb je nog steeds geen universiteit, alleen een mooi groot gebouw.
--- Einde van citaat ---
met geld koop je ook kennis!
[...]
en sinds hoe lang?
(http://ccat.sas.upenn.edu/~nsivin/ropp.html)
quote:Wat eigenaardig, dat de logische, 'afstandelijke', objectieve, theoretische, systematische, ordelijke christelijke theologie volgens jou kennelijk geen invloed heeft gehad op de logische, 'afstandelijke', objectieve, theoretische, systematische, ordelijke westerse wetenschap (want dáár had ik het over). Uiteraard zal de grond van invloed zijn geweest (zoals we ook bij oliestaten de laatste eeuw hebben gezien).
--- Einde van citaat ---
Ik zeg niet dat het GEEN invloed heeft gehad maar ik zeg dat het NIET de reden is voor de welvaart en IK ZEG dat er meer OORLOGEN door het geloof zijn gedaan als door andere redenen!!! kijk nou hoe lang dat Ira gedoe heeft geduurt...... kijk naar de oorlogen die het vaticaan heeft uitgelokt of gevoerd.... kijk naar de invloed en bemoeienis van het vaticaal/RKK in de 2e wereld oorlog..... en dat allemaal in naam van GOD
quote:ben je bereid om je beschuldiging, dat 'de kerk' de mensen 'dom hield' ook aannemelijk te maken?
--- Einde van citaat ---
je werd geacht om BIJV als RKK de roomse krant te lezen naar de roomse slager te gaan roomse kerk en roomse tv (toen die er was) te kijken de pastoor kwam lans om te kijekn hoe het ging (getver!!!!!) en als er te weinig kindjes kwamen zei die daar ook nog wat van! op die manier werden de mensen GELEEFD door de kerk totdat die mensen hun ogen open gingen...
quote:zijn de daden van Julius Ceasar niet bewijsbaar? Of de daden van Napoleon? Ik meen me toch te herinneren dat we dankzij Napoleon een voor- én een achternaam hebben (om maar een vb. te noemen). Daden in het verleden, kunnen waarneembare gevolgen hebben. Zo ook bij de daden van Jezus.
--- Einde van citaat ---
Ceasar = bewijsbaar/napoleon= bewijsbaar inderdaad achternaam en munten en noem maar op....... kan jij me bewijzen dat Jezus over water heeft gelopen?/mensen met handopdruk genas? etc.............????
quote:Een sterk staaltje 'kromme redenering' hoor. Dus als ik nu een god 'Jupiter' verzin, die aan het kruis hing, opstond, etc, en ik zeg dat ik het van de romeinen overneem, dan is het ineens "Jezus lijkt op Jupiter, want Jupiter is van de romeinen en dat is ouder". Ik dacht het toch niet. De perzische Mithras lijkt niet op Jezus wat betreft wat er over hem beschreven is. De romeinse Mithras (van na de tijd van Jezus wel). Het lijkt me dus dat er wel degelijk 'twee Mithrassen' zijn.
--- Einde van citaat ---
Vraag je geen Goden te "verzinnen!!!"
quote:
Jij weet net als ik dat de romeinen het griekse pantheon zo goed als overgenomen hebben en alleeen bij soimmige de naam iets aangepast hebben die zijn alle ouder als Jezus!!! en nee zoals er geen 2 jezussen zijn zijn er ook geen 2 mitrassen
op de rest wil ik later wel reageren
--- Einde van citaat ---
okee
Nunc:
quote:aerandir schreef op 19 augustus 2006 om 01:54:
[...]
en dat terwijl de rooms katholieke kerk pas in 1998 (zie vaticaan) toe wilde geven dat de wereld daadwerkelijk rond was......
--- Einde van citaat ---
wil je ons hier wat meer van vertellen? Er zijn namelijk aanwijzingen dat de kerk al 1500 jaar geleden wist dat de aarde rond was. Het teken van de kerk was een bol met een kruis erop, geen pannekoek met een kruis.quote:De drank om de natuur uit te pluizen minder??? je bent niet zo heel lekker denk veel medicijnen komen bijv/ van de indianen die wisten hoe je bep. planet en kruiden moest gebruiken tegen bepaalde klachten!!!! de mensen van de natuur religies leven veel dichter bij en met de natuur als christenen.
--- Einde van citaat ---
met 'uitpluizen' bedoelde ik iets meer dan alleen maar weten welke plant geneeskrachtig is. Met 'uitpluizen' bedoelde ik met name: uitzoeken wat 'licht' is, hoe 'zwaartekracht' werkt, uitzoeken uit wat voor moleculen alle stoffen bestaan, etc, etc. Dat leek me ook vrij logisch, aangezien ik het over de wetenschap had.
quote:Door de Christenen en hun aanpak op demaan???? ach hou toch aub op!
--- Einde van citaat ---
Nee, door de wetenschap, welke een aardig postieve impuls heeft ondervonden door het christendom.
(of heb ik wat gemist, en zijn de medicijnmannen, de chinezen, de azteken, etc ook ineens allemaal naar de maan gevlogen en weer terug?)
quote:
wilde je zeggen dat naaste liefde niet al bekent was toen het christendom nog niet zijn intrede deed???
Misschien wel meer als daar wij ook nog de gestorven eren
--- Einde van citaat ---
nou, ik dacht meer aan ziekenhuizen, armen-opvang, etc. Daar heb je als levende wat meer aan dan aan 'geëerd worden'
quote:ja en die minder welvarende bebieden in NL zijn dus wel de meest Christelijke gebieden!!!!! apart.....
--- Einde van citaat ---
tegenwoordig wel ja. Het ging er in deze discussie echter over, of welvaart gebracht is door de techniek/wetenschap, en of het christendom daar invloed op heeft gehad. Dat mensen in een land van het platteland naar de stad trekken, en dat de steden rijker zijn, is voor zover ik weet een vrij universeel verschijnsel. Mensen trekken nu eenmaal richting de rijkdom.
En dat steden ontkerkelijkt zijn, en het platteland niet, past heel aardig in Laodicea's stelling. Als ze eenmaal welvarend zijn, vergeten ze hun wortels.
quote:En nee Ieralnd geen slecht poisitie???? jaren lange oorlog vanwege het geloof??? noem je dat een goede positie dan qua welvaart????
--- Einde van citaat ---
en de ruziende stammen in Afrika dan?
En verder hadden we het hier nog steeds over het algemene plaatje van: wetenschap brengt welvaart. En daarbij: christendom is een stimulans geweest voor de wetenschap. Op oorlogsgebieden wijzen, of op arme landen, of op niet wetenschappelijk ingestelde landen waar olie uit de grond komt spuiten, etc, zijn allemaal niet echt ontkrachtingen van mijn stelling.quote:(..)
O dus dat telt het Christendom niet???? geen wetenschap in Colombia??? hebben ze daar geen Universiteiten?? en doordat het onderworpen koloniën waren zijn ze Christelijk geworden laten we wel wezen!!!! ze hadden daar hun eigen prachtige cultuur....kapot gemaakt door.....
--- Einde van citaat ---
ze hadden daarvoor een prachtige cultuur... met universiteiten?? ... met wetenschappers die uit aan het zoeken waren wat 'licht' nu precies was? .. met een sterke ontwikkeling in wiskunde, chemie, etc?
het valt niet goed te praten dat er dingen met geweld zijn gedaan, maar waar het hier om ging is, dat die inheemse culturen niet zo bezig waren met wetenschappelijke ontwikkelingen.
Nu overigens nog steeds niet zo. Er zijn uiteraard nu wel universiteiten, maar het grootste gedeelte van het onderzoek gebeurt voor zover ik weet in de VS, Eropa + India/China/Japan
quote:Bron van welvaart?????? HANDEL!!!! ongeacht of het nou een christelijk boedistisch,islamitisch land is HANDEL dat is altijd zo geweest toen en NU
--- Einde van citaat ---
betere wetenschap geeft betere manieren om te handelen.
quote:.... uitvindingen werden gedaan door wetenschappers en die stonden vaak los van alle godsdienstige toestanden
--- Einde van citaat ---
denk je? Waarom zie je dan dezelfde wetenschap niet in het boeddhistische oosten? Weet je hoeveel theologische werken er geschreven zijn door onze grote wetenschappelijke held Isaak Newton (die van de appel, en de zwaartekracht, etc)?
quote:
(..)
Ceasar = bewijsbaar/napoleon= bewijsbaar inderdaad achternaam en munten en noem maar op....... kan jij me bewijzen dat Jezus over water heeft gelopen?/mensen met handopdruk genas? etc.............????
--- Einde van citaat ---
als je de moeite neemt om dat artikel nog eens te bestuderen, zie je dat ze daar een aardig sterke poging doen om in ieder geval te bewijzen (aannemelijk te maken) dat Jezus is opgestaan uit de dood. Maar jij loopt steeds met een boogje om dat artikel heen, en wil het afdoen met 'er staan bijbelcitaten in' en dat soort opmerkingen.
quote:Vraag je geen Goden te "verzinnen!!!"
--- Einde van citaat ---
Nee, maar je probeerde wel 2 mithrassen op 1 hoop te gooien. Ik gaf aan dat dat in grote mate absurd is. Als over een god later van alles erbij verzonnen wordt, dan betekent dat nog niet dat dat alles ook in het begin al gold. De perzische Mithras lijkt niet op Jezus, en de romeinse wel een beetje, maar ja, die laatste is van na de tijd van Jezus, toen het christendom al vrij populair begon te worden. Ik weet niet of Mithras een imitatie van Jezus is (lijkt me onwaarschijnlijk, veel teveel verschillen), maar het zou wel kunnen dat Mithras-vereerders het e.e.a. van het christendom hebben overgenomen omdat het zo populair was.
aerandir:
quote:Nunc schreef op 19 augustus 2006 om 10:13:
[...]
wil je ons hier wat meer van vertellen? Er zijn namelijk aanwijzingen dat de kerk al 1500 jaar geleden wist dat de aarde rond was. Het teken van de kerk was een bol met een kruis erop, geen pannekoek met een kruis.
--- Einde van citaat ---
ja misschioen wel bekent maar pas in 1998 erkentquote:met 'uitpluizen' bedoelde ik iets meer dan alleen maar weten welke plant geneeskrachtig is. Met 'uitpluizen' bedoelde ik met name: uitzoeken wat 'licht' is, hoe 'zwaartekracht' werkt, uitzoeken uit wat voor moleculen alle stoffen bestaan, etc, etc. Dat leek me ook vrij logisch, aangezien ik het over de wetenschap had.
--- Einde van citaat ---
ondekt door wetenschappers ongeacht welk geloofquote:Nee, door de wetenschap, welke een aardig postieve impuls heeft ondervonden door het christendom.
--- Einde van citaat ---
vinden jullie christenenquote:(of heb ik wat gemist, en zijn de medicijnmannen, de chinezen, de azteken, etc ook ineens allemaal naar de maan gevlogen en weer terug?)
--- Einde van citaat ---
die hebben misschien wel meer toegevoegd (en nog) aan de medische wereld als wie dan ook!quote:nou, ik dacht meer aan ziekenhuizen, armen-opvang, etc. Daar heb je als levende wat meer aan dan aan 'geëerd worden'
--- Einde van citaat ---
een zoekenhuis hoort niet aan een geloof vast te zitten maar openebaar en geloofsloos te zijn zodat iedereen zich daar prettig voelt! armenopvang idem dat doe je uit medeleven voor de mede mens dan is t niet belangrijk om je geloof gelijk aan dat kaartje te hangen!quote:tegenwoordig wel ja. Het ging er in deze discussie echter over, of welvaart gebracht is door de techniek/wetenschap, en of het christendom daar invloed op heeft gehad. Dat mensen in een land van het platteland naar de stad trekken, en dat de steden rijker zijn, is voor zover ik weet een vrij universeel verschijnsel. Mensen trekken nu eenmaal richting de rijkdom.
--- Einde van citaat ---
en in de steden zijn de kerken leeg terwijl op het platte land de mensen nog wel geloven?!! dus hier klopt iste niets! in de stad is meer werk door de wlvaart van weleer konden industrieën opgezet worden... etcquote:En dat steden ontkerkelijkt zijn, en het platteland niet, past heel aardig in Laodicea's stelling. Als ze eenmaal welvarend zijn, vergeten ze hun wortels.
--- Einde van citaat ---
en zo kan je alles goed praten rijkdom komt door christendom...wanneer niet zo rijk geen goed christen wanneer wel rijk maar geen christen vergeten ze de wortels... ach...quote:en de ruziende stammen in Afrika dan?
--- Einde van citaat ---
wat is daar mee?????quote:En verder hadden we het hier nog steeds over het algemene plaatje van: wetenschap brengt welvaart. En daarbij: christendom is een stimulans geweest voor de wetenschap. Op oorlogsgebieden wijzen, of op arme landen, of op niet wetenschappelijk ingestelde landen waar olie uit de grond komt spuiten, etc, zijn allemaal niet echt ontkrachtingen van mijn stelling.
--- Einde van citaat ---
hoe kom je daar nou toch bij dat het christendom de wetenschap heeft bevordert??? wetenschappers waren er alle tijden al de maya's waren zeer goede sterren kijkers en hadden eigen kalender etc al voor dat ooit een iemand van christenen of God of Jezus hadden gehoord...al met jaar en dag zijn de mensen bezig om de dingen om ons heen beter te begrijpen en te ontdekken... hoede mens is ontstaan/moleculen/sterkunde/ alles ..... heeft dus niet met christendom te maken!quote:ze hadden daarvoor een prachtige cultuur... met universiteiten?? ... met wetenschappers die uit aan het zoeken waren wat 'licht' nu precies was? .. met een sterke ontwikkeling in wiskunde, chemie, etc?
--- Einde van citaat ---
JA dat hadden ze! de Maya's hadden scholen in sterren leer etc grieken ja hebben meer ondekt dan menig volk (en die waren toch niet echt christelijk te noemen met hun uitgebreide pantheon, egypthenaren hadden inderdaad ook scholen en universiteiten etc dacht je nu echt dat een universiteit een uitvinding was van het christendom??
en natuurlijk onderzochten ze zaken als licht etc
quote:het valt niet goed te praten dat er dingen met geweld zijn gedaan, maar waar het hier om ging is, dat die inheemse culturen niet zo bezig waren met wetenschappelijke ontwikkelingen.
--- Einde van citaat ---
dat waren ze wel! en als de christenen niet met zoveel geweld hun geloof hadden opgedrongen hadden die mensen heus niet minder/slechter/of minder ontwikkelt geweestquote:Nu overigens nog steeds niet zo. Er zijn uiteraard nu wel universiteiten, maar het grootste gedeelte van het onderzoek gebeurt voor zover ik weet in de VS, Eropa + India/China/Japan
--- Einde van citaat ---
ja en je antwoord beslaat zo goed als alle wereld delen hoor!!! en vlak rusland niet uit die staat toch vrij hoog aangeschreven met ruimte onderzoek
quote:betere wetenschap geeft betere manieren om te handelen.
--- Einde van citaat ---
mee eens als geeft het ook een hoop gezooi kijk naar legbatterij, zie de ziektes die komen door dat beesten worden ingespoten met hormonen zodat wij een zogenaamd mooier lapje vlees krijgen denk aan clonen ...zie alle geestelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen die anders in de moederschoot waren gestorven maar nu ter wereld worden gehaald......tjongen wat een rijkdom!quote:denk je? Waarom zie je dan dezelfde wetenschap niet in het boeddhistische oosten? Weet je hoeveel theologische werken er geschreven zijn door onze grote wetenschappelijke held Isaak Newton (die van de appel, en de zwaartekracht, etc)?
--- Einde van citaat ---
heeft isaac het geschreven in naam van God????
Omdat de boedisten het leven nemen zoals ze hem krijgen zie hierboven
quote:als je de moeite neemt om dat artikel nog eens te bestuderen, zie je dat ze daar een aardig sterke poging doen om in ieder geval te bewijzen (aannemelijk te maken) dat Jezus is opgestaan uit de dood. Maar jij loopt steeds met een boogje om dat artikel heen, en wil het afdoen met 'er staan bijbelcitaten in' en dat soort opmerkingen.
--- Einde van citaat ---
doen inderdaad grote moeite om te doen bewijzen en te laten geloven dat ie is opgestaan ja inderdaad .... en dan is het aan het individu om dat te geloven ik loop niet om dat artikel heen hoor heb het gelezen (zoals ik al zei)
[...]
Nee, maar je probeerde wel 2 mithrassen op 1 hoop te gooien. Ik gaf aan dat dat in grote mate absurd is. Als over een god later van alles erbij verzonnen wordt, dan betekent dat nog niet dat dat alles ook in het begin al gold. De perzische Mithras lijkt niet op Jezus, en de romeinse wel een beetje, maar ja, die laatste is van na de tijd van Jezus, toen het christendom al vrij populair begon te worden. Ik weet niet of Mithras een imitatie van Jezus is (lijkt me onwaarschijnlijk, veel teveel verschillen), maar het zou wel kunnen dat Mithras-vereerders het e.e.a. van het christendom hebben overgenomen omdat het zo populair was.[/quote]
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie