Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Acceptatie

<< < (25/85) > >>

aerandir:
quote:Nunc schreef op 22 augustus 2006 om 13:07:

graag, want ik heb er werkelijk nog nooooit van gehoord, en kan het zelfs niet vinden via google (en dat zegt wat )
--- Einde van citaat ---

1000X excuses is niet dat de aarde rond was (heb verkeerd zitten lezen maar dat de aarde om de zon draait en bron ben ik mee bezig misschien vind je hem eerder als ik...
De kerk (katholiek/vaticaan) heeft pas in 1998 erkent dat de aarde om de zon draait

quote:dank je, dat is wel gelukt!
--- Einde van citaat ---

Nunc:
quote:aerandir schreef op 23 augustus 2006 om 01:31:
[...]

1000X excuses is niet dat de aarde rond was (heb verkeerd zitten lezen maar dat de aarde om de zon draait en bron ben ik mee bezig misschien vind je hem eerder als ik...
De kerk (katholiek/vaticaan) heeft pas in 1998 erkent dat de aarde om de zon draait

[...]

--- Einde van citaat ---

dit lijkt me nog steeds wat vreemd. Wat wel kan, is dat je bedoelt dat Galileo Galilei pas ergens in de 20ste eeuw officieel gerehabiliteerd is (hij was immers een ketter en had zich nogal negatief uitgelaten over de paus, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_Catholic_Church).

Wat ook kan is dat je doelt op het jaar 1996, waarin paus Johannes Paulus II de evolutietheorie een theorie en niet slechts een hypothese noemde (bron, bron, bron).

diak2b:
quote:Nunc schreef op 23 augustus 2006 om 09:50:

[...]

dit lijkt me nog steeds wat vreemd. Wat wel kan, is dat je bedoelt dat Galileo Galilei pas ergens in de 20ste eeuw officieel gerehabiliteerd is (hij was immers een ketter en had zich nogal negatief uitgelaten over de paus, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_Catholic_Church).

Wat ook kan is dat je doelt op het jaar 1996, waarin paus Johannes Paulus II de evolutietheorie een theorie en niet slechts een hypothese noemde (bron, bron, bron).
--- Einde van citaat ---
Het zou daarbij dan ook boeiend zijn om de feiten rond Galileo te scheiden van de onder seculiere "wetenschappelijk ingestelden" zo populaire en hardnekkige mythes.

Sacerdos:
Het is aardig om deze draad te lezen , waar hoogdravenden woorden gebruikt worden over  Acceptatie, daar de acceptatie binnen in huis nog verre is, zo niet in tegenwerking staat.Eerst maar is de binnen acceptatie,daar de buitenacceptatie misschien een normale omgangs vorm wordt.

Nunc:
quote:diak2b schreef op 23 augustus 2006 om 12:12:
[...]
Het zou daarbij dan ook boeiend zijn om de feiten rond Galileo te scheiden van de onder seculiere "wetenschappelijk ingestelden" zo populaire en hardnekkige mythes.
--- Einde van citaat ---

zeker weten. Wat ik overigens bij een vak 'geschiedenis van de natuurkunde' (gelukkig) te horen kreeg, was dat - als je gewoon naar de toenmalige kennis keek - Galilei helemaal niet overduidelijk het gelijk aan zijn kant had. De feiten leken veel meer te wijzen naar een geocentrisch , dan naar een heliocentrisch model. Maar ja, hij is een 'held' geworden toen de 19e eeuwse (en eerder?) atheisten en vrijdenkers een idool nodig hadden wat zich tegen de starre anti-wetenschappelijke kerk had verzet.

Idem voor bv. Columbus, die door een boek van een wat teveel fantaserende geschiedschrijver nu al anderhalve eeuw door het leven gaat als de grote winnaar in het 'is de aarde rond of plat'-debat, terwijl dat een grote leugen is. Sterker nog, Columbus had ONgelijk in het debat over de afmetingen van de (uiteraard volgens beide partijen ronde) aarde, en alleen omdat er toevallig een continentje (amerika) lag, overleefde Columbus zijn fout.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie