Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Acceptatie
Laodicea:
quote:aerandir schreef op 19 juli 2006 om 20:30:
Nou dacht het niet twee geloven op een kussen..... in de generatie van mijn oma ( had nu zo'n 99 geweest) mocht zij als Rooms katholiek
--- Einde van citaat ---
Ik dacht trouwens dat jouw familie al euwen lang zgn. de godinnenverering heeft doorgegeven?
Laodicea:
quote:ook niet dmv de bijbel omdat niemand daadwerkelijk kan bewijzen dat god inderdaad die woorden heeft gezegd die opgeschreven zijn door verschillende MENSEN . Dat hoeft voor Christenen ook niet want die GELOVEN en accepteren de bijbel als zo zijnde en als de waarheid..... maar als dat met iemand (zoals ik) niet het geval is....kan je dat niet "bewijzen" dmv citaten uit diezelfde bijbel.....
--- Einde van citaat ---
Er is anders zat bewijs voor de kruisiging & opstanding te geven. Dat geldt niet voor jouw godin, waarom zou je trouwens een godin aanbidden die kennelijk zo zwak was dat ze niet in staat was om b.v. haar originele leer en liturgieeen te laten overleven?
elle:
quote:aerandir schreef op 19 juli 2006 om 21:22:
[...]
Als je een God niet erkent als zijnde schepper van de wereld en het heelal is dat naar mijn mening niet te bewijzen... ook niet dmv de bijbel omdat niemand daadwerkelijk kan bewijzen dat god inderdaad die woorden heeft gezegd die opgeschreven zijn door verschillende MENSEN . Dat hoeft voor Christenen ook niet want die GELOVEN en accepteren de bijbel als zo zijnde en als de waarheid..... maar als dat met iemand (zoals ik) niet het geval is....kan je dat niet "bewijzen" dmv citaten uit diezelfde bijbel.....
Ja de bijbel citaten vliegen altijd om me oren maar als je niet gelooft in een bijbel als woord van God dan heeft dat weinig zin!
--- Einde van citaat ---
Hoor es, jij wil weten wat christenen waarom vinden. Moet je vervolgens niet raar opkijken als iemand met bijbelteksten aankomt. Ik haal een bijbeltekst aan, welke simpel is na te slaan op www.biblija.net . Ik weet dat je niet thuis bent in de bijbel, dus ik neem uitgebreid de moeite om de tekst uit te leggen en waarom dat relevant is voor christenen. Ik leg uit hoe dat dan te maken heeft met acceptatie van ongelovigen. Wat wil je nog meer dat ik doe? Als jij niet bereid bent om je te verdiepen in de antwoorden die je krijgt, dan stel je je vragen maar ergens anders.
wateengedoe2:
quote:Laodicea schreef op 19 juli 2006 om 21:42:
[...]
Ik dacht trouwens dat jouw familie al euwen lang zgn. de godinnenverering heeft doorgegeven?
--- Einde van citaat ---
Wellicht oppervlakkig gezien RK geweest vanwege sociale redenen (en eeuwen geleden om niet op de brandstapel te komen)?
Liudger:
quote:aerandir schreef op 19 juli 2006 om 20:30:
Nou dacht het niet twee geloven op een kussen..... in de generatie van mijn oma ( had nu zo'n 99 geweest) mocht zij als Rooms katholiek niet met een protestant of gereformeerde thuis komen.... net zo goed dat de kerk toendertijd bepaalde dat je bijv op bepaalde dagen geen vlees mocht eten etc....
de mensen leefden toen nog naar de pijpen van de kerk.... tv krant etc je ging toendertiijd naar bakker van jouw kerk etc
--- Einde van citaat ---
En als je het gewoon anders deed? Als je als katholiek de pastoor, de familie en de buurt negeerde en met een protestant trouwde, dan kon de RKK niet anders dan dat als huwelijk accepteren.
In het algemeen, als je jezelf als katholiek ziet, is het niet vreemd dat je rekening houdt met wat dat inhoudt. Je kon er ook voor kiezen katholiek-af te worden. Al meer dan 400 jaar, in Nederland.
quote:precies!! en doordat je elkaar respecteerd kan je dat gewoon van elkaar accepteren
--- Einde van citaat ---
Ik heb het idee dat het woord 'acceptatie' in deze discussie nadere definitie behoeft. Stel ik ken iemand die elk weekend ladderzat gaat. Hij nodigt me uit een keer mee te gaan. Ik zeg nee, en leg uit dat ik het ongezond, niet leuk, verkeerd vind, en waarom. Dan niet, zegt hij, gaat zonder mij, en in de toekomst ook. Dan ga ik niet elke keer als ik hem zie, hem vertellen dat ik die gewoonte van hem ongezond etc. vind. Het kan nog wel eens ter sprake komen, bv als hij er zienderoge van achteruit gaat.
Ik accepteer het voorzover ik het niet probeer te veranderen. Ik accepteer het niet in de zin dat ik de mogelijkheid openlaat dat het net zo ok is als niet ladderzat gaan.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie