Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Acceptatie
Nunc:
quote:P. Strootman schreef op 23 september 2006 om 15:08:
[...]
Als Paulus stelt:'INDIEN Christus in u is....' impliceert dat toch zondermeer, dat Christus ook IN ons kan zijn? Ik zou zeggen, dat ja of nee al voldoende is.
--- Einde van citaat ---
1 Kor.1:30: Maar uit Hem is het, dat gij IN Christus Jezus zijt, die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing,
.... impliceert dat toch zondermeer, dat wij ook IN Christus kunnen zijn? Ik zou zeggen, dat ja of nee al voldoende is.
1 Kor.4:10 Wij zijn dwaas om Christus’ wil, maar gij zijt verstandig IN Christus; wij zijn zwak, maar gij zijt sterk; gij zijt in aanzien, maar wij zijn niet in ere.
2 Kor 2,17: Want wij zijn niet als zovelen, die winst maken uit het woord van God, maar wij spreken IN Christus uit zuivere bedoelingen, ja, op gezag van God en voor Gods aangezicht.
Ef 2,10 : Want zijn maaksel zijn wij, IN Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
.... impliceert dat toch zondermeer, dat wij ook IN Christus kunnen zijn? Ik zou zeggen, dat ja of nee al voldoende is.
Kennelijk wordt het woordje 'in' dus wel iets flexibeler gebruikt, dan jij doet voorkomen.
Nunc:
quote:P. Strootman schreef op 23 september 2006 om 09:48:
Nunc,
Ik heb niet zoveel woorden nodig, Nunc, maar waarom ONTWIJK je zo hardnekkig de naam Christus in 1 Johannes 4.4?
--- Einde van citaat ---
wellicht, omdat die naam er NIET staat? Ik hoef dus niks te ontwijken, jij zult juist eens moeten BEWIJZEN dat het daar wel specifiek om Christus gaat, en dan ook nog eens om een 'letterlijk' "IN", en niet een figuurlijke wijze van spreken. De bewijslast ligt dus geheel aan jouw kant. Ik heb de tijd, dus ga je gang.
quote:Zeker, je hebt het wel over de Geest van God, maar je WILT de naam Christus niet gebruiken, OMDAT je hiermee toe zou moeten geven, dat de Christusnaam ook gebruikt wordt om er de Geest Gods mee aan te duiden.
--- Einde van citaat ---
haha wat een grap zeg! Als mijn antwoord je niet zint, dan verzin je erbij dat ik het niet WIL omdat ik dan iets zou moeten bekennen? Ga toch fietsen man. Als je nu eens ophield met insinuatie, en begon met argumentatie? Bewijs eerst maar eens dat het in 1 Joh.4:4 om Christus gaat, die als geest IN ons is (en niet bv. de Vader, of Christus die figuurlijk 'in' ons is, zoals wij ook 'in' Christus zijn, etc).
Of beter nog, geef eindelijk eens het al zovaak gevraagde - en niet gegeven - bewijs dat we moeten onderscheiden tussen Jezus en Christus. Je HELE theologie is op dat dogma gebaseerd, maar bewijzen, ho maar.
quote:Laten we het overige maar laten rusten, want we komen er niet uit.
--- Einde van citaat ---
Nee, we komen pas verder als JIJ eens aannemelijk gaat maken, dat ik onderscheid moet maken tussen Jezus en Christus. Tot die tijd is elke discussie, waarbij jij dat onderscheid als feit gebruikt, terwijl je nog niet over de brug bent gekomen met bewijzen, een volkomen loze discussie.
quote:Maar je bent nog een eerlijk antwoord schuldig, want zoals ik al eerder schreef: CONTEXTUEEL gezien (en dat WEET jij heel goed), MOET het in dit vers gaan over de innerlijke Christus, want het onderwerp van Johannes was niets anders dan: Jezus Christus, de Christus en de antichristus.
--- Einde van citaat ---
Nee, de context van h.4 bevat veel meer: in mijn visie zijn dat : God (= de Vader), de Geest van God, Christus (= Jezus). In jouw visie alleen God en de Logos (Geest van God = Christus) maar dan zul je wel eerst moeten bewijzen dat Logos en Geest van God (heilige geest) identiek zijn. En als je toch bezig bent met bewijzen, kun je ook meteen wel even wat lang gevraagde - nooit gekregen - argumenten aandragen, waarom Jezus en Christus onderscheiden moeten worden.
P. Strootman:
quote:Nunc schreef op 23 september 2006 om 22:37:
[...]
1 Kor.1:30: Maar uit Hem is het, dat gij IN Christus Jezus zijt, die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing,
1 Kor.4:10 Wij zijn dwaas om Christus’ wil, maar gij zijt verstandig IN Christus; wij zijn zwak, maar gij zijt sterk; gij zijt in aanzien, maar wij zijn niet in ere.
2 Kor 2,17: Want wij zijn niet als zovelen, die winst maken uit het woord van God, maar wij spreken IN Christus uit zuivere bedoelingen, ja, op gezag van God en voor Gods aangezicht.
Ef 2,10 : Want zijn maaksel zijn wij, IN Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
Kennelijk wordt het woordje 'in' dus wel iets flexibeler gebruikt, dan jij doet voorkomen.
--- Einde van citaat ---
Nunc,
Wat een geweldige uitspraken van Paulus! Er zijn er nog meer:
‘Wij hebben de zin van Christus’
‘Gij zijt van Christus en de Christus is Gods’
‘Mijn wegen, die in Christus zijn’
‘Leden van Christus’
‘Indien iemand in Christus is’
‘Indien gij van Christus zijt’
‘Opdat Christus door het geloof in uw harten woning make’
‘Ik ben een mens in Christus’
enz. enz.
En als wij nu mét Paulus kunnen zeggen:
‘Met Christus ben ik mede gekruisigd, en toch leef ik (dat is) niet meer mijn ik, maar Christus leeft IN mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof VAN de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij overgegeven heeft’
Het is dus al Geest! En als wij dat geloven, zullen we het wel laten om de INNERLIJKE Christus van ons weg te duwen. Nee, dan roepen we mét Paulus:’Christus IN ONS, de Hoop der heerlijkheid’.
Het is dus JA of NEE.
Voor mij is het: JA.
P. Strootman:
Nunc,
Aan een Christus die FIGUURLIJK in ons is, hebben we TOTAAL niets, Nunc. Hoe is het mogelijk dat je van schriftuurlijke waarheden, SCHIJNwaarheden durft te maken. Paulus IDENTIFICEERDE in Romeinen 8.10 heel duidelijk de Christus, die IN ons is, met de Geest, die onze sterfelijke lichamen levend zullen maken. Zouden onze sterfelijke lichamen levendgemaakt kunnen worden door een FUGUURLIJKE Geest?
Nunc:
quote:P. Strootman schreef op 24 september 2006 om 11:36:
Nunc,
Aan een Christus die FIGUURLIJK in ons is, hebben we TOTAAL niets, Nunc. Hoe is het mogelijk dat je van schriftuurlijke waarheden, SCHIJNwaarheden durft te maken. Paulus IDENTIFICEERDE in Romeinen 8.10 heel duidelijk de Christus, die IN ons is, met de Geest, die onze sterfelijke lichamen levend zullen maken. Zouden onze sterfelijke lichamen levendgemaakt kunnen worden door een FUGUURLIJKE Geest?
--- Einde van citaat ---
zitten sterfelijke dingen zoals wij letterlijk IN Christus?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie