Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Acceptatie

<< < (81/85) > >>

Heidi:
quote:P. Strootman schreef op 12 oktober 2006 om 10:29:
Paulus was dan ook bij uitstek de apostel van de Geest!
--- Einde van citaat ---
Galaten 1:
1 Paulus, een apostel, (geroepen niet van mensen, noch door een mens, maar door Jezus Christus, en God den Vader, Die Hem uit de doden opgewekt heeft),

Titus 1:
1 Paulus, een dienstknecht Gods, en een apostel van Jezus Christus, naar het geloof der uitverkorenen Gods, en de kennis der waarheid, die naar de godzaligheid is;

Etcetera.

Nunc:
quote:P. Strootman schreef op 12 oktober 2006 om 10:29:
Nunc,

Ik heb het opgegeven, Nunc! Zeker, wij mogen op bepaalde punten best van mening verschillen, maar wat de Geest betreft, is er voor mij geen andere weg dan ik heb aangegeven. Er is één Geest, de Christus, die al zijn volgelingen naar het Licht zal voeren. En Paulus schreef, dat wij allen, zowel Joden als niet-joden, in één Geest tot de Vader mogen komen. Wij, mensen, strijden op aarde over de religie, maar er is slechts één ware religie en dat is de aanbidding en verering van Gods Geest. Paulus was dan ook bij uitstek de apostel van de Geest!
--- Einde van citaat ---

een dogmatischere instelling is eigenlijk niet mogelijk! Zodra iemand ook maar een beetje in de buurt komt van de kern van je theorie, en zodra ook maar iemand een probleem opwerpt met je theorie, 'geef je het op', en verval je in gepreek: "Er is één Geest, de Christus, die al zijn volgelingen naar het Licht zal voeren."

Alsof je het ooit geprobeerd hebt? Je hebt nooit de moeite genomen om mijn argumenten van weerlegging te voorzien. Kolossenzen 2:9 zal je blijven achtervolgen (Christus die volgens Paulus een lichamelijk aspect heeft), evenals Rom.8:10 (Geest van Christus die dood is op het moment dat hij niet in een mens aanwezig is).

En zo zijn er nog veel meer problemen en contradicties met je theorie, die je niet onder ogen durft te komen. Zodra ik ze opwerp, praat jij er omheen. Je valt op zo'n moment terug op je dogma van de Geest, wat onaantastbaar is. Elke aanwijzing dat er iets aan mis zou kunnen zijn, ga je vakkundig uit de weg door te stellen dat je daarover niet wilt discussieren, waarna je mijn argumenten gewoon negeert.

Het was mij al veel langer duidelijk dat jij geen zin had om de kern van je 'theorie', je 'dogma van de Geest' aan kritisch vraag-en-antwoord te onderwerpen. De vragen zijn er legio, maar de antwoorden blijven uit. Nu ik meerdere contradicties en absurditeiten heb blootgelegd, die ook nog onbeantwoord blijven, is voor mij ook definitief duidelijk, dat de theorie zelf niet deugt, en dat het niet alleen jouw onwil is. Een goede theorie/visie kan immers best onwillige aanhangers hebben, maar het probleem zit 'm hier in de kern van je theorie.

Je bijbeluitleg en je 'dogma van de Geest' leiden op o.a. Rom.8:10,  Kol.2:9 , 1 Kor.5:3 + 2 Kor.5:15-16,  hand.9:5,  Kor.13:13 en Gal. 6:18  tot problemen en zelfs contradicties. Op geen van die punten ben je adequaat ingegaan (terwijl ik ze toch geregeld on je aandacht heb gebracht). Je bijbeluitleg doet simpelweg geen recht aan de bijbel, en dan met name (maar niet alleen) niet aan deze teksten.

P. Strootman:
Nunc,
Het zij zo!

Nunc:
Q.E.D.

P. Strootman:
quote:Heidi schreef op 12 oktober 2006 om 11:02:
[...]

Galaten 1:
1 Paulus, een apostel, (geroepen niet van mensen, noch door een mens, maar door Jezus Christus, en God den Vader, Die Hem uit de doden opgewekt heeft),

Titus 1:
1 Paulus, een dienstknecht Gods, en een apostel van Jezus Christus, naar het geloof der uitverkorenen Gods, en de kennis der waarheid, die naar de godzaligheid is;

Etcetera.
--- Einde van citaat ---

Paulus schreef:'...niet geroepen van mensen, NOCH door een mens....'
Hij zou dus ontkennen, dat hij met 'Jezus Christus' een MENS bedoelde. Bovendien is het nog de grote vraag, of de vertaling wel juist is, want de vertalers hechtten hoegenaamd geen betekenis aan de omgekeerde naam. Ook is er geen enkele andere apostel, die zich een apostel van Christus Jezus noemde.
Ken je het evangelie van Paulus wel voldoende?

PAULUS, DE APOSTEL DER VOLKEREN
De boodschap die hij moest gaan brengen aan de volkeren, wordt in Galaten 1.15 en 16 omschreven. Gods Zoon werd ín hem geopenbaard  ópdat hij Hém (die innerlijke Zoon) onder de volkeren zou gaan verkondigen. Het ging dus zuiver om een geestelijke waarheid! Helaas is het echter ook een verloren waarheid geworden. Verloren in de geschiedenis van het christendom, vanwege het geestelijk karakter. Als wij de Schrift raadplegen, zien wij aanwijzingen, die aantonen dat de boodschap van Paulus al heel vroeg verworpen werd. In Hand.19.10 staat, dat allen die in Asia woonden, het woord des Heren van Paulus hoorden, zowel Joden als Grieken. Later moest Paulus echter aan Timotheus ( 2.1.15) schrijven, dat allen in Asia zich van hem afgekeerd hebben. Naarmate een waarheid geestelijk is, is hij des te moeilijker te verstaan. Meestal wordt het geestelijke vervangen door wat vleselijk is, de werkelijkheid door de gedaante. In dezelfde brief schreef hij dan ook:
‘Lijd verdrukkingen met het evangelie…’( 2.1.8.)
’Lijd met de anderen als een goed krijgsknecht van Christus Jezus’ (2.2.3.)
En in zijn brief aan Efeze:
‘…dat ik, Paulus, die ter wille van Christus Jezus voor u, heidenen, in gevangenschap ben’
‘Mijn verdrukking voor u, hetwelk is uw heerlijkheid’
En in Kolossensen 1.24:
‘Mijn lijden voor u…’
En dit allemaal ter wille van het evangelie van Paulus!
Helaas wordt de geestelijke boodschap van Paulus nog steeds miskend en niet begrepen. Het contrast tussen de ‘eerste beginselen’ en de nieuwe openbaring van Paulus (Efeze 3.2 en 3), is té groot. En tóch spreekt Paulus over ‘Mijn pand’ en ‘Mijn evangelie’
Een wettische, ceremoniële godsdienst heeft het gewonnen van het geestelijk evangelie van Paulus. Men wil liever ‘wat met handen geschiedt’ en men gaat liever terug naar ‘de schaduwen’ in plaats van naar de geestelijke werkelijkheid’.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie