quote:
jij bent oké schreef op 04 juli 2006 om 09:11:@Elle
1. Ik zie absoluut geen aanknopingspunt om bij Handelingen 6 te spreken van diakenen. Hoewel ik toegeef dat deze tekst wel in het bevestigingsformulier voor diakenen staat genoemd. Maar wat is er specifiek diaconaal aan het werk van Filippus en Stefanus.
Dat is niet heel schriftuurlijk. De taakomschrijving in handelingen 6 komt overeen met het huidige takenpakket van onze diakenen. Sterker nog, het griekse werkwoord voor 'diakonaal werk', namelijk 'diakonai' wordt specifiek in handelingen 6 genoemd. Waarom ga je aan dat argument voorbij?
quote:
2. Jij noemt het ambt van zendeling als apart ambt! Da’s nieuw voor mij. Is een zendeling niet gewoon een specialisatie van het domineeswerk? (En dus in mijn ogen een afgeleide van het ouderlingambt).
Da's redelijk bijbels, lijkt me. Bijbel onderscheidt diverse taken ten aanzien van het onderricht. Sommigen zijn herders, andere zijn leraren, weer anderen zijn evangelisten. Als Paulus onderscheid hiertussen maakt, waarom wil jij dat dan op 1 hoop gooien? (Efeze 4) Dat je dat onderscheid niet goed terug ziet in onze kerkformulieren, maakt voor de interpretatie van de bijbel niet veel uit, lijkt me.
quote:
3. Ik geef toe dat niet bij alle ouderlingen (of oudsten, lijkt me synoniemen, evenals opzieners) van handoplegging gesproken wordt. Wel in een aantal gevallen, maar niet altijd. Ik vind het wel opvallend dat Paulus op zijn zendingsreizen in de nieuwe gemeenten alleen oudsten aanstelt, en geen andere ambtsdragers. Hoewel het zonneklaar is dat in al die gemeenten sprake is van diakenen (zie Fil. 1 : 1) en wellicht ook van gemeenteleden die muziek maken, kosteren, welkomstcommissie etc. Maar Paulus spreekt daar niet expliciet over.
Al die mensen krijgen de zegen van God mee. Vast. Dat zal op zichzelf niet het onderscheid met ouderlingen zijn. Maar wel zullen deze gemeenteleden benoemd zijn door het college van oudsten. En dat terwijl de oudsten in mijn beleving zelf ook door oudsten, of door apostelen benoemd zijn.
4. Ik heb stellig de indruk dat oudsten, ouderlingen, opzieners drie naampjes zijn voor hetzelfde. Althans, zo hanteer ik dat. Ik zie geen onderscheid tussen die drie.
Ik heb al eerder aangedragen dat het niet heel bijbels is om te zeggen oudsten = opzieners = ouderlingen. Het is beter om met
bijbelse tegenargumenten te komen dan te roepen: 'Ik vind van niet, ik beleef dat anders'.
quote:
5. 1 Tim 5 : 17. Ik geloof niet dat het onderscheid zit in het al dan niet onderricht geven, maar dat het onderscheid zit in het met veel moeite onderricht geven. De een praat/onderwijst makkelijker dan de ander. Daar zit volgens mij de focus van vers 17.
Eindelijk een bijbels argument. Jouw uitleg lijkt me evengoed taalkundig onwaarschijnlijk. Zowel de NBG, de statenvertaling, de King James en de NBV hebben het over 'opzieners (ofzo), en in het bijzonder zij die zich met onderwijs geven bezig houden'. Dat staat in contrast met hen die kennelijk geen onderwijs geven. Binnen onze kerken zijn dat de diakenen.
quote:
6. Wat doe je met Efeze 4? Tsja, wat doe jij met Galaten 2? Nee, flauw grapje. Efeze 4 geeft volgens mij aan dat de gemeente een eenheid is. En wat je ook allemaal uitspookt in de gemeente, zorg ervoor dat het de onderlinge band sterker maakt, en breek niks af aan goede verhoudingen. Maak ook geen onnodig onderscheid. En inderdaad, misschien bedoel je dat het uiteindelijk weinig uitmaakt of je een specifiek ambt vervult of niet. Volledig eens.
Efeze 4 gaat deels over hen die 'aangesteld zijn over de gemeente en belast zijn met onderwijs'. Paulus onderscheidt daar zelfs 4 taken! Omdat het woord 'ambt' -voor zover ik weet- niet in de grondtekst voor komt, is het even correct om elk van deze 4 afzonderlijk als 'ambt' te betitelen, als
quote:
7. Je etaleert een royale hoeveelheid bijbelkennis! Mooi en inspirerend is dat!
Dank je. Ik mis wel dat ik geen grieks kan. Bij dit soort discussies is het heel handig om de grondtekst er eventjes op na te kunnen slaan. Blijf hier een poosje hangen, zou ik zeggen.. Via dit forum (en alle links naar andere internetpagina's) kom je een boel te weten

quote:
Ik beoog met deze stelling, voor de duidelijkheid, dat we de gereformeerde leer op het punt van vrouwelijke diakenen moeten nuanceren. En wel in de richting dat diakenen geen specifiek ambt bekleden. Daardoor hoeven ze ook niet deel uit te maken van de (brede) kerkenraad (lokkertje…!) en kunnen diakenen (m/v) zoveel mogelijk hun core bussinnes uitvoeren, in lijn met de diakenen/diaconessen in het NT.
Ik had al door dat dat de achterliggende gedachte is.

Volgens mij stel je te krampachtig dat 'ambt = taak voor man = taak onder handoplegging' (en doet de GKv dat eigenlijk ook).
Ik ben het oneens met 'ambt = taak voor man' (al kun je uiteraard bediscussieren of dat echt 'bijbels' is), en met 'handoplegging = alleen bij mannen'.
Hou je over: 'ambt = taak die je met een zegenende handoplegging begint', en dat lijkt me altijd goed.
offtopic:Ik zal verklappen dat wij (Amsterdam-West) al enige tijd vrouwelijke ambtsdragers hebben. Naast de klassieke ouderlingen en diakenen, kennen we nu een 'pastoraal werker', 'diakonaal werksters' en 'bezoekbroeders en -zusters'.
De pastoraal werker is iemand die op dat gebied een opleiding heeft gehad, en betaald pastoraal werk doet binnen de gemeente. Dat was namelijk niet het sterkste punt van onze predikant, en betekende voor hem een behoorlijke lastenverlichting. Dit kan in principe ook een vrouw zijn.
Diakonaal werksters maken deel uit van de diakonie (al weet ik niet of ze deel nemen aan brede kerkenraadsvergaderingen, ik vermoed van wel), en zijn belast met het inventariseren en distribueren van gaven. Dat is niet alleen financieel, dat gaat ook om vaardigheden en kunde en dergelijke. Daarvoor leggen ze regelmatig bezoeken af bij de gemeenteleden thuis. Voor zover ik weet zijn ze niet belast met de financien van de kerk, maar dat wordt sowieso meer geregeld door de penningmeester en de CVB. Dus ook niet door de mannelijke diakenen. Bij hun installering krijgen ze dezelfde vragen als de diakenen, en krijgen ze ook de zegen mee onder handoplegging.
Bezoekbroeders en -zusters zijn er om de pastorale taak van de ouderlingen te verlichten. Naast de huiskringen hebben ze een signalerende taak: ze moeten met name die gemeenteleden bezoeken die regelmatig niet in de kerk zijn, die buiten de gemeente dreigen te vallen. Ze schakelen vervolgens een ouderling in als zij denken dat dat goed is. De ouderlingen blijven eindverantwoordelijk. Ook bij hun installering wordt in een dienst aandacht gegeven, al weet ik zo niet of ze een zegenende handoplegging krijgen.
Deze situatie is in onze gemeente ontstaan door het chronisch gebrek aan ambtsdragers in de klassieke zin van het woord. Daarom hebben we naar andere vormen moeten zoeken. Het proces waar jij nu in zit, hebben wij dus de afgelopen jaren doorlopen. Het was duidelijk dat we het vrouwelijke potentieel in onze gemeente moesten benutten. Wij hebben uiteindelijk gekozen om dat toch te 'formaliseren', en ze ook daadwerkelijk namens de kerkenraad 'uit te zenden', in een dienst van Woord en Gebed. Het alternatief is dat het onderhands door de kerkenraad geregeld wordt, met hooguit een mededeling in het kerkblaadje.