Auteur Topic: Ware kerk (afsplitsing)  (gelezen 10337 keer)

joepie

  • Berichten: 836
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #50 Gepost op: augustus 07, 2006, 08:13:48 am »

quote:

grompie schreef op 07 augustus 2006 om 00:07:
@marnix als ik het goed begrijp vindt de gkv dat de baptistengemeente geen ware kerk is omdat zij de drieformulieren van eenheid niet onderschrijft.
ik dacht altijd dat het bij de eigenschappen van de valse kerk om een en/of idee ging maar het ging orgineel natuurlijk om een "en" idee.
En omdat er geen tucht is.

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #51 Gepost op: augustus 07, 2006, 09:56:51 am »
.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2006, 09:57:48 am door E-line »

Marnix

  • Berichten: 2614
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #52 Gepost op: augustus 07, 2006, 10:00:35 am »

quote:

Esek schreef op 06 augustus 2006 om 22:43:
Wat me opvalt in deze discussie is dat het lijkt alsof er niemand is die oog heeft voor de absurde situatie dat er zoveel verdeeldheid is. Het lijkt wel of het volledig geaccepteerd is dat we er een rommeltje van gemaakt hebben. Voor God is de kerk één en als dat voor een buitenstaander niet concreet zichtbaar is blijft er maar één mogelijkheid open: boete doen en schuld belijden en vragen of Hij het weer goed maken wil. Wij zijn daartoe niet in staat gebleken de afgelopen twintig eeuwen. Het is in Gods belang dat alle gelovigen weer zichtbaar het ene Lichaam van zijn Zoon laten zien, dus we hoeven niet te twijfelen of dit gebed verhoord zal worden.
Helemaal mee eens, misschien moeten we als kerken eens wat bescheidener worden in plaats van met zelfverheerlijking bezig te zijn.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #53 Gepost op: augustus 07, 2006, 10:04:28 am »

quote:

Marnix schreef op 05 augustus 2006 om 13:18:
[...]


Ok dat doe je niet expliciet, maar in je uitleg over "buiten haar is er geen heil" ga je het wel over ware kerken hebben... wat weer wijst naar genootschappen.

Ik snap even niet hoe dat dwingend naar kerkgenootschappen wijst. Hoe zou jij het formuleren (gesteld dát je nog wel een onderscheid tussen kerken als ware en als valse (niet-ware) kerken wilt maken)?

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #54 Gepost op: augustus 07, 2006, 10:05:28 am »

quote:

Marnix schreef op 07 augustus 2006 om 10:00:
[...]


Helemaal mee eens, misschien moeten we als kerken eens wat bescheidener worden in plaats van met zelfverheerlijking bezig te zijn.

Hoe kom je erbij dat er sprake van 'zelfverheerlijking' is?

Marnix

  • Berichten: 2614
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #55 Gepost op: augustus 07, 2006, 10:08:04 am »

quote: Grompie

@marnix als ik het goed begrijp vindt de gkv dat de baptistengemeente geen ware kerk is omdat zij de drieformulieren van eenheid niet onderschrijft.
ik dacht altijd dat het bij de eigenschappen van de valse kerk om een en/of idee ging maar het ging orgineel natuurlijk om een "en" idee.


Het onderschrijven van de drie formulieren van onenigheid staat in artikel 29 van de NGB niet genoemd als criterium :)

Wat tucht betreft vind ik het te kort door de bocht om te zeggen dat er geen tucht is. Het is niet zo vastgelegd als bij ons, er wordt veel meer met vermanen te maken, maar als iemand in een baptistengemeente openlijk in zonde leeft zal men dat echt niet maar lekker zo laten, zo iemand wordt daar dan wel op aangesproken... en er zelfs consequenties kunnen volgen.


Wat de zelfverheerlijking betreft, er izjn genoeg mensen die het idee hebben dat hun kerk de ideale kerk is en al die andere kerken minder zijn, het minder doen etc. Het is heel makkelijk van jezelf te zeggen dat je de ware kerk bent... en dat anderen dat niet zijn... Daarnaast vind ik de term VALSE kerk gewoon buitensporig om op kerken met oprechte christenen toe te gaan passen... Besef je wat dit betekent? Valse kerk... NEP-Gemeente  van God. Lijkt een kerk... maar is het niet? Tja, de tucht is er anders en ze geloven in de volwassendoop... wat ze overigens uit de Bijbel interpreteren. En ondertussen is bij ons de liefde soms ver te zoeken, stralen we soms zo weinig uit, doen we soms zo weinig om het evangelie in de stad te verspreiden als kerk.... zijn dat niet criteria voor een ware kerk? Hoor je een goede boom niet ook aan de vruchten te herkennen? Als die in zo'n gemeente overduidelijk aanwezig zijn, zodat veel "ware kerkleden" er ontzettend veel van kunnen leren, past het ons niet die kerk af te doen als Nep, Vals. Laten we eerst maar eens met die balk in onze eigen ogen beginnen, wij die het zo goed denken te weten maar er vaak zo weinig mee doen.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2006, 10:19:18 am door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #56 Gepost op: augustus 07, 2006, 10:21:47 am »

quote:

grompie schreef op 05 augustus 2006 om 13:27:
[...]

Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering is een verzameling dergenen die zalig worden, en dat buiten haar geen zaligheid is,

e-line?

Is dat de oude vertaling van de NGB artikel 28? Bij mij staat daar:
'Wij geloven dat niemand, welke positie hij ook heeft, zich van deze vergadering afzijdig mag houden, om op zichzelf te blijven staan. In deze vergadering komen immers bijeen degenen die behouden worden, en buiten haar is er geen heil. Daarom moet ieder zich bij haar voegen en zich met haar verenigen. Zo wordt de eenheid van de kerk bewaard;' (en dan volgt er een deel waaruit blijkt dat het toch echt om een concrete aanwijsbare kerk gaat ipv een onzichtbare).
Er wordt diverse keren gezegd dat het de roeping is van alle gelovige om zich bij die ware kerk te voegen, en zich af te scheiden van de niet-ware kerken. Daaruit blijkt al, dat er in niet-ware kerken in de praktijk ook ware gelovigen zijn. Zij zouden zich moeten voegen bij de ware kerk.
Nu is er door de kerkgeschiedenis een rare situatie ontstaan, dat er diverse kerken zijn die heel veel op elkaar lijken. Die nemen (als het goed is, en gelukkig gebeurt dat ook, alleen nog niet zo snel als gewenst) de oproep om niet gescheiden op te trekken serieus en proberen dus samen te spreken en samen te gaan.
Er is dus inderdaad een spanningsveld tussen werkelijkheid en ideaal/gehoorzaamheid. Inderdaad een reden tot schuldbelijdenis.

Marnix

  • Berichten: 2614
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #57 Gepost op: augustus 07, 2006, 10:24:58 am »

quote:

E-line schreef op 07 augustus 2006 om 10:04:

[...]

Ik snap even niet hoe dat dwingend naar kerkgenootschappen wijst. Hoe zou jij het formuleren (gesteld dát je nog wel een onderscheid tussen kerken als ware en als valse (niet-ware) kerken wilt maken)?
Volgens mij houdt heil redding, verlossing in... en dat is alleen te vinden bij Christus, zijn dood en opstanding en geloof in Hem. Ieder die dat gelooft en daar naar leeft, ongeacht bij welke kerk hij zit, is deel van Christus lichaam, de ware kerk. Moeilijker wil ik het niet maken. Ik wil dan niet zeggen: Dat en dat is geen echte kerk, geen echte gemeente van Christus.... want jullie hebben een paar punten niet goed Bijbels geinterpreteerd. En ik wil ook niet zeggen dat wij alle punten wel goed Bijbel geinterpreteerd hebben. Het zou me niets verbazen als we er op de jongste dag achterkomen dat wij het op een aantal punten ook niet bij het rechte eind hadden. :) En dat bedoel ik met zelfverheerlijking, we doen vaak alsof onze leer perfect is.... maar ik geloof niet dat zondige mensen 3 perfecte formulieren konden schrijven :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #58 Gepost op: augustus 07, 2006, 10:25:05 am »
(Trouwens, Marnix, ik vraag me even af of jij de NGB op dit punt dan wel onderschrijft? Zo niet, dan moet dit draadje misschien verplaatst worden naar CL.)

Marnix

  • Berichten: 2614
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #59 Gepost op: augustus 07, 2006, 10:47:47 am »
Ik onderschrijf de NGB op dit punt, ik ben het alleen niet eens met de interpretatie van sommigen mbt dit punt :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #60 Gepost op: augustus 07, 2006, 11:34:52 am »

quote:

joepie schreef op 07 augustus 2006 om 08:12:
De bewuste artikelen in de NGB zijn juist ook geschreven in een tijd dat er evenveel verdeeldhied was als nu.


Dat mag je dan uitleggen van me.

Marnix

  • Berichten: 2614
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #61 Gepost op: augustus 07, 2006, 12:25:16 pm »
Idd, ik snap hem ook niet. Je had in die tijd volgens mij de protestantse stroming (lutheraans en calvinistisch), de anabaptistische stroming en de Katholieken. Dat was het volgens mij wel wat christelijke stromingen betreft.... alle drie de groeperingen waren in die tijd gezworen vijanden van elkaar.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

grompie

  • Berichten: 1539
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #62 Gepost op: augustus 07, 2006, 01:10:50 pm »
e-line, ik wil niet vervelend doen maar een aantal door jou gestelde vragen zijn hier(in dit topic) al eerder aan de orde geweest. O-)

quote:

reformist schreef op 31 juli 2006 om 17:50:

Het is de vertaling waar joepie naar linkt: NGB op theologienet.nl.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2006, 01:16:14 pm door grompie »
geheelonthouder

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #63 Gepost op: augustus 07, 2006, 01:15:52 pm »
Welke vragen stelde ik, die eerder aan de orde zijn geweest?

grompie

  • Berichten: 1539
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #64 Gepost op: augustus 07, 2006, 01:30:56 pm »

quote:

E-line schreef op 07 augustus 2006 om 13:15:
Welke vragen stelde ik, die eerder aan de orde zijn geweest?

 ok je stelt maar een vraag, maar al die is al twee maal eerder aan de orde geweest.:)

verder is er al gesproken over welke kerk bedoeld word in art 28.

als ik straks wakker bent meer :)
geheelonthouder

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #65 Gepost op: augustus 07, 2006, 01:38:16 pm »

quote:

Marnix schreef op 07 augustus 2006 om 10:24:
(..) Moeilijker wil ik het niet maken. Ik wil dan niet zeggen: Dat en dat is geen echte kerk, geen echte gemeente van Christus.... want jullie hebben een paar punten niet goed Bijbels geinterpreteerd. En ik wil ook niet zeggen dat wij alle punten wel goed Bijbel geinterpreteerd hebben.(..)


misschien dat je niet op alle details zo zeker kunt zijn, maar wat denk je van van 'kerk' die:

  • de triniteit ontkennen?  (Jehova's getuigen bv., maar ook heel veel mensen binnen bv. de PKN en allerlei andere 'kerken'. Ik denk niet dat je deze groep mensen de kost wilt geven. Maar ze noemen zich wel 'kerk', en wel 'christelijk')

  • de incarnatie ontkennen? (idem)

  • de verlossing ontkennen? (in de zin van 'Jezus als offerlam', ook flink wat kerken of kerkmensen. Jezus' dood als offer past namelijk niet bij deze moderne tijd: het is een primitief godsbeeld over een god die bloed wil zien - pak een willekeurige moderne theoloog, en je komt vrijwel zeker dit soort overwegingen tegen)

  • de opstanding ontkennen? (veel remonstranten, allerlei andere vrijzinnige kerken, of beter gezegd: niet geloven dat de bijbel het over een
letterlijke opstanding heeft, maar bv. over een 'voortleven in de gedachten van de discipelen', of een 'latere mythologisering')

Het lijkt mij, dat er dus wel degelijk een onderscheid mogelijk is tussen 'ware kerk' (of 'bijna waar'?) en 'valse kerk'.  Bovenstaande dwalingen zouden daar m.i. zeker onder 'valse kerk' vallen (en ik denk dat er nog wel een paar te bedenken zijn). Het kan best zijn dat er in zo'n kerk wel iemand lid is, die deze dwalingen niet aanhangt, maar over de kerk als geheel kan toch best het e.e.a. gezegd worden.

edit: mensen als Bultmann, Kuitert, ter Linden, etc noem(d)en zichzelf ook christelijk. Bultmann ontkende vrijwel alles uit de evangelien (Ontmythologisering). Kuitert ontkende de triniteit en incarnatie (verouderde denkmodellen) en is tegenwoordig soort van atheist, ter Linden ziet overal 'verhalen' en leert dat Jezus voortleefde in de gedachten van de discipelen en dat we de 'opstandingsverhalen' zo moeten begrijpen (maar natuurlijk niet letterlijk, want dat kan niet).
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2006, 01:40:33 pm door Nunc »

Marnix

  • Berichten: 2614
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #66 Gepost op: augustus 07, 2006, 02:09:57 pm »

quote: Nunc

- de triniteit ontkennen? (Jehova's getuigen bv., maar ook heel veel mensen binnen bv. de PKN en allerlei andere 'kerken'. Ik denk niet dat je deze groep mensen de kost wilt geven. Maar ze noemen zich wel 'kerk', en wel 'christelijk')


Moeilijk, de Bijbel zegt niet zoveel over dit onderwerp. Wel geloof ik dat als iemand de triniteit ontkent maar wel gelooft dat Jezus Gods Zoon is en zijn Verlosser, deze persoon daarom een christen is. Oveirgens van tevoren even een kanttekening, het is moeilijk om een concreet antwoord te geven, het ligt er bijvoorbeeld ook aan WAAROM mensen de triniteit ontkennen. Is het puur vrijzinnigheid, het niet zo nauw nemen met de Bijbel? Of is men serieus naar de Bijbel aan het kijken, heeft men geconcludeerd dat de Bijbel hier niet veel over zegt, hebben ze bepaalde teksten anders verstaan en concluderen ze dat De Vader, de Zoon en de Geest een band hebben, alledrie God zijn... maar niet alledrie één God. Dan is het bijvoorbeeld toch wel een ander verhaal. Zelfs de apostolische geloofsbelijdenis noemt de drieeenheid niet. Het staat me in ieder geval niet in de weg om andere christenen dan oprechte christenen te noemen en te zien, en de kerk die ze samen volgen een echte kerk te noemen... zolang het niet uit vrijzinnigheid is.

Waarom men iets gelooft is vaak nog belangrijker dan wat men gelooft, omdat het waarom duidelijkheid geeft over hoe mensen tegenover de Bijbel staan, of ze God echt willen volgen en Hem op één hebben staan of niet. Dat zie je niet terug door overeenstemming in leer... maar door overeenstemming in leven.

quote:

de incarnatie ontkennen? (idem)


De incarnatie is een essentieel en onmisbaar onderdeel van het evangelie. De HC omschrijft dit heel duidelijk.

quote:

de verlossing ontkennen? (in de zin van 'Jezus als offerlam', ook flink wat kerken of kerkmensen. Jezus' dood als offer past namelijk niet bij deze moderne tijd: het is een primitief godsbeeld over een god die bloed wil zien - pak een willekeurige moderne theoloog, en je komt vrijwel zeker dit soort overwegingen tegen)


De verlossing is een essentieel onderdeel van het evangelie en de Bijbel is er heel duidelijk over. Als Christus offer wordt ontkend is het christelijk geloof leeg en dood. Het heeft immers alleen bestaansrecht door het offer van Christus.

quote:

de opstanding ontkennen? (veel remonstranten, allerlei andere vrijzinnige kerken, of beter gezegd: niet geloven dat de bijbel het over een letterlijke opstanding heeft, maar bv. over een 'voortleven in de gedachten van de discipelen', of een 'latere mythologisering')


Idem. Zonder zijn opstanding hebben wij geen uitzicht op onze opstanding. Zijn opstanding geeft ons zekerheid dat wij met hem mogen opstaan. Als onze Heer niet sterker was dan de dood zou het evangelie ook leeg zijn, slechts van tijdelijke aard... en zouden we alsnog overwonnen worden door de dood.

quote:

Het lijkt mij, dat er dus wel degelijk een onderscheid mogelijk is tussen 'ware kerk' (of 'bijna waar'?) en 'valse kerk'. Bovenstaande dwalingen zouden daar m.i. zeker onder 'valse kerk' vallen (en ik denk dat er nog wel een paar te bedenken zijn). Het kan best zijn dat er in zo'n kerk wel iemand lid is, die deze dwalingen niet aanhangt, maar over de kerk als geheel kan toch best het e.e.a. gezegd worden.
Mee eens. Alleen met de voorbeelden die je hier noemt trek je toch wel een heel andere grens dan onze kerk in het verleden heeft gedaan. Je hebt het hier over duidelijke dwalingen, tegen de Bijbel ingaan, de mens in het middenpunt zetten.... een aantal dingen die de NGB ook noemt. Maar niet over kinderdoop vs. volwassendoop en de tucht... als je die twee punten gaat betrekken wordt de grens opeens veel scherper. Er zijn inderdaad kerken waar ik van zeg: Dat zijn valse kerken... dan kijk ik inderdaad naar dingen die rechtstreeks tegen het reddingsevangelie ingaan. Iemand die niet in Jezus als verlosser gelooft wordt volgens de Bijbel niet gered. Iemand die dat wel doet maar als volwassene gedoopt is wordt dat wel. Daarom denk ik dat die grens bij het eerste ligt en niet bij het tweede.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

grompie

  • Berichten: 1539
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #67 Gepost op: augustus 07, 2006, 02:35:51 pm »
@e-line
het is (zeker in de oude vertaling) toch duidelijk dat "deze" in het begin van art 28 verwijst naar de algemene kerk uit art 27. er word gesteld dat christenen zich behoren "verenigen" nl voor eenheid en opbouw van elkaar.
(dit is tot het 6je :) )
deel twee van het artikel vraag een lidmaatschap van een fysieke kerk(en wel om de opdracht van 28a te vervullen)

ps in de oude vertaling is dit mi een natuurlijke uitleg. in de nieuwe word deze uitleg volgens mij verpest door het woordje "daarom" in de 3e zin.
geheelonthouder

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #68 Gepost op: augustus 07, 2006, 03:36:35 pm »

quote:

Marnix schreef op 07 augustus 2006 om 14:09:
[...]

Moeilijk, de Bijbel zegt niet zoveel over dit onderwerp. Wel geloof ik dat als iemand de triniteit ontkent maar wel gelooft dat Jezus Gods Zoon is en zijn Verlosser, deze persoon daarom een christen is. Oveirgens van tevoren even een kanttekening, het is moeilijk om een concreet antwoord te geven, het ligt er bijvoorbeeld ook aan WAAROM mensen de triniteit ontkennen. Is het puur vrijzinnigheid, het niet zo nauw nemen met de Bijbel? Of is men serieus naar de Bijbel aan het kijken, heeft men geconcludeerd dat de Bijbel hier niet veel over zegt, hebben ze bepaalde teksten anders verstaan en concluderen ze dat De Vader, de Zoon en de Geest een band hebben, alledrie God zijn... maar niet alledrie één God. Dan is het bijvoorbeeld toch wel een ander verhaal.


ik vroeg niet of die mensen in de hemel komen (Dat is God's beslissing, Hij kan in de harten zien). Ik vroeg of dat ook 'de ware kerk' is, of dat je van dergelijke 'kerken' mag zeggen dat ze 'vals' zijn? Of de het een 'niet ware (valse) kerk' is, zegt nog niks over eventueel wel of niet aanwezige echte gelovigen, en of ze wel of niet behouden worden. Jij gooit die twee door elkaar, met als gevolg -kennelijk- een huiverigheid om die dwaalleer als zodanig te bestempelen (namelijk: "vals", "niet waar")


quote:

Zelfs de apostolische geloofsbelijdenis noemt de drieeenheid niet.


Nee, omdat het toen kennelijk nog niet zo'n issue was. Athenasius' belijdenis noemt het al wel, en niet in weinig woorden:

Al wie behouden wil worden, heeft vóór alles nodig, dat hij het algemeen geloof vasthoudt.
Wie dit niet volledig en ongeschonden bewaart, zal ongetwijfeld voor eeuwig verloren gaan.
Het algemeen geloof nu is, dat wij één God in de drieheid en de drieheid in de eenheid aanbidden,
zonder de Personen te vermengen of het Wezen te delen.
Want de Persoon van de Vader, die van de Zoon en die van de Heilige Geest zijn ieder een andere Persoon.
Maar één is de Godheid van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, gelijk is hun heerlijkheid en gelijk van eeuwigheid hun majesteit.
Zoals de Vader is, zo is de Zoon, zo is ook de Heilige Geest.
Ongeschapen is de Vader, ongeschapen de Zoon, ongeschapen de Heilige Geest.
Onmetelijk is de Vader, onmetelijk de Zoon, onmetelijk de Heilige Geest.
Eeuwig is de Vader, eeuwig de Zoon, eeuwig de Heilige Geest.
En toch zijn zij niet drie eeuwigen, maar één Eeuwige.
Zoals zij niet drie ongeschapenen zijn of drie onmetelijken, maar één Ongeschapene en één Onmetelijke.
Evenzo is de Vader almachtig, almachtig de Zoon, almachtig de Heilige Geest.
En toch zijn zij niet drie almachtigen, maar één Almachtige.
Zo is de Vader God, de Zoon God, en de Heilige Geest God.
En toch zijn zij niet drie Goden, maar één God.
Zo is de Vader Here, de Zoon Here en de Heilige Geest Here.
En toch zijn zij niet drie Heren, maar één Here.
Want evenzeer als wij door de christelijke waarheid genoodzaakt worden elke Persoon afzonderlijk als God en Here te belijden, worden wij door het algemeen geloof er van weerhouden te spreken van drie Goden of Heren.
De Vader is door niemand gemaakt of geschapen of voortgebracht.
De Zoon is door de Vader alleen, niet gemaakt of geschapen, maar voortgebracht.
De Heilige Geest is door de Vader en de Zoon niet gemaakt of geschapen of voortgebracht, maar Hij gaat van Hen uit.
Eén Vader dus, niet drie Vaders, één Zoon, niet drie Zonen, één Heilige Geest, niet drie Heilige Geesten.
En in deze Drieëenheid is niets eerder of later, niets groter of kleiner, maar alle drie Personen zijn aan elkaar gelijk in eeuwigheid en in hoedanigheid.
Zodat in alles, zoals reeds gezegd is, de eenheid in de drieheid en de drieheid in de eenheid te aanbidden is.
Wie derhalve behouden wil worden, moet deze overtuiging over de Drieëenheid hebben.
Maar het is noodzakelijk voor zijn eeuwig behoud, dat hij ook de menswording van onze Here Jezus Christus oprecht gelooft.
Het ware geloof is dan, dat wij geloven en belijden, dat onze Here Jezus Christus, de Zoon van God, evenzeer God als mens is.
God is Hij, omdat Hij uit de natuur van de Vader vóór de tijden is voortgebracht; en mens is Hij, omdat Hij uit de natuur van zijn moeder ìn de tijd geboren is.
Ten volle God en ten volle mens, met een redelijke ziel en een menselijk lichaam,
gelijk aan de Vader naar zijn Godheid, minder dan de Vader naar zijn mensheid.
Hoewel Hij God is en mens, is Hij toch niet twee, maar één Christus.
Eén is Hij, echter niet doordat de Godheid is veranderd in mensheid, maar doordat Hij als God de mensheid heeft aangenomen.
Eén is Hij, volstrekt niet door een vermenging van naturen, maar door de eenheid van zijn Persoon.
Want zoals een redelijke ziel met het lichaam één mens is, zo is ook God en mens één Christus.
Die geleden heeft om ons behoud, is neergedaald in het rijk van de dood, op de derde dag opgestaan uit de doden,
opgevaren naar de hemel, en zit aan de rechterhand van de Vader, vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
En bij zijn komst moeten alle mensen wederopstaan met hun lichaam en rekenschap afleggen van hun eigen daden.
En die het goede gedaan hebben zullen in het eeuwige leven gaan, maar die het kwade gedaan hebben in het eeuwige vuur.
Dit is het algemeen geloof. Wie dit niet oprecht en standvastig gelooft, kan niet behouden worden.



Zo'n driekwart van de woorden is aan de triniteit gewijd.

quote:


Het staat me in ieder geval niet in de weg om andere christenen dan oprechte christenen te noemen en te zien, en de kerk die ze samen volgen een echte kerk te noemen... zolang het niet uit vrijzinnigheid is.

Waarom men iets gelooft is vaak nog belangrijker dan wat men gelooft, omdat het waarom duidelijkheid geeft over hoe mensen tegenover de Bijbel staan, of ze God echt willen volgen en Hem op één hebben staan of niet. Dat zie je niet terug door overeenstemming in leer... maar door overeenstemming in leven.
Goed, dus de Jehova's zijn 'ware kerk'? De mormonen? Waaorm zou alleen het motief 'uit vrijzinnigheid' tellen? De Jehova's hebben hun eigen 'bijbelvertaling', maar echt niet omdat ze vrijzinnig zijn. Maar ze willen kennelijk niet aan de triniteit, en ze verzinnen zelfs (liegen!) dat allerlei kerkvaders er ook tegen waren (lees hun pamfletten maar eens en vergelijk ze met wat de kerkvaders echt gezegd hebben). Maar vrijzinnigheid is bij Jehova's getuigen niet het motief.

quote:


[...]


De incarnatie is een essentieel en onmisbaar onderdeel van het evangelie. De HC omschrijft dit heel duidelijk.

idem voor de triniteit, die al in Athenasius' belijdenis zeer uitgebreid beschreven wordt. Misschien wel uitgebreider dan de incarnatie. De eerste 25 regels gaan over de triniteit, de 10 erna over de incarnatie/twee-naturenleer.

quote:


De verlossing is een essentieel onderdeel van het evangelie en de Bijbel is er heel duidelijk over. Als Christus offer wordt ontkend is het christelijk geloof leeg en dood. Het heeft immers alleen bestaansrecht door het offer van Christus.

Idem. Zonder zijn opstanding hebben wij geen uitzicht op onze opstanding. Zijn opstanding geeft ons zekerheid dat wij met hem mogen opstaan. Als onze Heer niet sterker was dan de dood zou het evangelie ook leeg zijn, slechts van tijdelijke aard... en zouden we alsnog overwonnen worden door de dood.


dus? Is een 'kerk' die de verlossing ontkent geen ware (en dus valse) kerk? Of gaat het weer om de intentie? Als men het niet gelooft, maar met de beste bedoelingen..?

quote:

Mee eens. Alleen met de voorbeelden die je hier noemt trek je toch wel een heel andere grens dan onze kerk in het verleden heeft gedaan. Je hebt het hier over duidelijke dwalingen, tegen de Bijbel ingaan, de mens in het middenpunt zetten.... een aantal dingen die de NGB ook noemt.

Afwijzen van de triniteit zet de mens nu niet direct in het middelpunt, en afwijzen van de twee-naturen-leer ook niet. Toch worden ze door de kerk veroordeeld. Je zou ook kunnen zeggen dat Jezus als offerlam juist een 'model' is wat God omlaag haalt (want zo'n zieke bloeddorstige God wil toch niemand?, etc).

De voorbeelden die ik gebruikte zijn inderdaad de extremen. Maar ze geven dus wel aan, DAT het mogelijk is om van bepaalde leren te zeggen dat ze vals zijn, en evenzeer dat bepaalde groepen ('kerken') die dat leren, valse kerken zijn.

Misschien is de scheidslijn als het om details gaat wat lastiger, maar dat betekent niet dat het onderscheid er niet is. Je kunt niet altijd precies zeggen of het nu 'bewolkt' is of 'een beetje bewolkt', maar dat betekent niet dat het onderscheid 'bewolkt'-'niet bewolkt' zinloos is, alleen dat we op de details misschien niet nauwkeurig genoeg kijken (of kunnen kijken?).

quote:

Maar niet over kinderdoop vs. volwassendoop en de tucht... als je die twee punten gaat betrekken wordt de grens opeens veel scherper. Er zijn inderdaad kerken waar ik van zeg: Dat zijn valse kerken... dan kijk ik inderdaad naar dingen die rechtstreeks tegen het reddingsevangelie ingaan. Iemand die niet in Jezus als verlosser gelooft wordt volgens de Bijbel niet gered.


volgens die 'kerken' wel (anders zouden ze niet geloven wat ze geloven) en zij baseren zich ook op de bijbel. Toch wijs je hun interpretatie af als vals (niet-waar).

quote:

Iemand die dat wel doet maar als volwassene gedoopt is wordt dat wel. Daarom denk ik dat die grens bij het eerste ligt en niet bij het tweede.


Het feit dat je een dwaling begaat die niet tot verspilling van je redding leidt, betekent nog niet dat die dwaling niet fout was of geen dwaling is! We worden ook niet geroepen om te beoordelen of iemand gered is, maar wel of de leer in overeenstemming is met de bijbel. En een kerk kan goede bijbelse argumenten hebben om te menen dat bv. de geloofsdoop (of wat dan ook) niet bijbels is, en dat even duidelijk vinden als dat jij het duidelijk vindt dat 'kerken' die de verzoening niet leren, dwalen en dus valse kerken zijn.

(n.b. ik heb het hier over het principe. Of geloofsdoop inderdaad een dwaling is, is een andere discussie).

Marnix

  • Berichten: 2614
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #69 Gepost op: augustus 07, 2006, 04:12:49 pm »

quote:

ik vroeg niet of die mensen in de hemel komen (Dat is God's beslissing, Hij kan in de harten zien). Ik vroeg of dat ook 'de ware kerk' is, of dat je van dergelijke 'kerken' mag zeggen dat ze 'vals' zijn? Of de het een 'niet ware (valse) kerk' is, zegt nog niks over eventueel wel of niet aanwezige echte gelovigen, en of ze wel of niet behouden worden. Jij gooit die twee door elkaar, met als gevolg -kennelijk- een huiverigheid om die dwaalleer als zodanig te bestempelen (namelijk: "vals", "niet waar")


Hm, ik ben niet huiverig om onbijbelse leren af te keuren. Ik wilde juist door ook te kijken naar het "waarom" onderscheid maken tussen mensen die delen van de Bijbel niet goed leren en dwalende schapen van Christus kudde. Dwalen is volgens mij: van Christus verdwaald zijn... en ik vraag me af of dat het geval altijd is. Ik vind de termen "valse kerk" en "kerk met bepaalde verkeerde leerpunten" wel een wezenlijk verschil.

Ik voel me met christenen die bijvoorbeeld in de volwassendoop geloven net zo goed één als met christenen die in de kinderdoop geloven, hoewel ik zelfs de kinderdoop als bijbelse doop zie... en dat geldt ook voor de kerken, want een groep van die christenen vormen samen een kerk.

quote:

Nee, omdat het toen kennelijk nog niet zo'n issue was. Athenasius' belijdenis noemt het al wel, en niet in weinig woorden:

[citaat]
Mijn moeite zit hem denk ik hierin: Stel, een christen neemt de Bijbel heel serieus, maar komt na het lezen van de Bijbel niet tot deze conclusie wat betreft de triniteit. Volgens Athanasius gaat zo iemand dan verloren? Terwijl hij wel gelooft dat Christus Gods Zoon is en Hij samen met God en de Geest op één lijn zit. Heeft hij dan domme pech? Overigens ben ik het er mee eens dat dit een belangrijk punt is.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2006, 04:16:59 pm door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

johanva

  • Berichten: 197
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #70 Gepost op: augustus 07, 2006, 04:28:22 pm »
Het grote probleem met dit soort zaken is dat zo lastig te bepalen is wat precies 'bijbels' is. Om maar bij je voorbeeld te blijven: veel christenen geloven dat de kinderdoop absoluut onbijbels is. Er zijn zelfs kerken/gemeentes opgericht uit onvrede met de kinderdoop. Dus wat is belangrijk?

Wie bepaalt wat bijbels is en wat niet? Het blijft een kwestie van interpretatie. Nog een voorbeeld: een jaar of vijftig geleden was de bewering dat de aarde miljoenen jaren oud is absoluut onbijbels. Tegenwoordig denken velen er heel anders over. Dus wat is bijbels?

Marnix

  • Berichten: 2614
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #71 Gepost op: augustus 07, 2006, 07:55:40 pm »
Precies, dat maakt het lastig... daarom denk ik dat je beter kan kijken naar wie er behouden worden. Daar is de Bijbel een stuk duidelijker over.

Overigens, E-line, ik las artikel 28 nog even door, en hier worden heil en wel of niet behouden worden wél naast elkaar gezet en in 1 adem genoemd.... Ik vind de uitleg "geen heil buiten kerken met een ware leer, maar dat zegt niets over het behoud van mensen of niet" niet echt logisch als ik dat zo lees.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Tukkertje

  • Berichten: 73
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #72 Gepost op: augustus 08, 2006, 10:13:36 pm »

quote:

Laten we eerst maar eens met die balk in onze eigen ogen beginnen, wij die het zo goed denken te weten maar er vaak zo weinig mee doen.
Amen!

E-line

  • Berichten: 3300
  • 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #73 Gepost op: augustus 08, 2006, 10:28:33 pm »
Misschien denk je bij 'heil' al te snel aan het eeuwig heil?

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #74 Gepost op: augustus 08, 2006, 10:45:32 pm »

quote:

johanva schreef op 07 augustus 2006 om 16:28:
Het grote probleem met dit soort zaken is dat zo lastig te bepalen is wat precies 'bijbels' is. Om maar bij je voorbeeld te blijven: veel christenen geloven dat de kinderdoop absoluut onbijbels is. Er zijn zelfs kerken/gemeentes opgericht uit onvrede met de kinderdoop. Dus wat is belangrijk?

Wie bepaalt wat bijbels is en wat niet? Het blijft een kwestie van interpretatie. Nog een voorbeeld: een jaar of vijftig geleden was de bewering dat de aarde miljoenen jaren oud is absoluut onbijbels. Tegenwoordig denken velen er heel anders over. Dus wat is bijbels?
Mja, ik denk dat context een heleboel oplost, als je bijvoorbeeld via andere bronnen terug kan kijken hoe bijvoorbeld in het vroege Christendom iets geleerd werd, het geeft in elk geval sterke aanwijzingen, zo is de kinderdoop ook een non-existent probleem, in het vroege Christendom werd dat gewoon geleerd, bewijzen zat.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

johanva

  • Berichten: 197
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #75 Gepost op: augustus 09, 2006, 09:04:32 am »
Klinkt logisch maar ik zie twee problemen:
1. De anti-kinderdopers baseren hun visie deels op historische bronnen waaruit onomstotelijk blijkt dat de kinderdoop niet door de eerste gemeenten werd uitgevoerd maar geintroduceerd is door een of andere keizer.
2. Ik vind het handelen van de eerste christenen nou niet echt een geweldige norm voor ons handelen. Zo perfect was het toen ook niet volgens Openbaring.

Ik denk dat er gewoon te weinig echte bewijzen zijn om keiharde standpunten in te nemen.

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #76 Gepost op: augustus 09, 2006, 09:33:21 am »

quote:

johanva schreef op 09 augustus 2006 om 09:04:
Klinkt logisch maar ik zie twee problemen:
1. De anti-kinderdopers baseren hun visie deels op historische bronnen waaruit onomstotelijk blijkt dat de kinderdoop niet door de eerste gemeenten werd uitgevoerd maar geintroduceerd is door een of andere keizer.
Dan zou ik die bronnen zelf eens moeten bekijken, ik heb slechts éé'n keer een verdediging van volwassenendoop gezien, en die zat bol van de historische fouten.

quote:

2. Ik vind het handelen van de eerste christenen nou niet echt een geweldige norm voor ons handelen. Zo perfect was het toen ook niet volgens Openbaring.
Het gaat er niet zozeer om alles letterlijk over te nemen, maar het geeft wel weer hoeveel belang ze aan bepaalde zaken hechten en waarom ze het doen.

quote:

Ik denk dat er gewoon te weinig echte bewijzen zijn om keiharde standpunten in te nemen.
Ik denk dat dat, zeker wat betreft sommige onderwerpen best meevalt. :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Marnix

  • Berichten: 2614
    • Bekijk profiel
Ware kerk (afsplitsing)
« Reactie #77 Gepost op: augustus 09, 2006, 11:59:58 am »

quote:

E-line schreef op 08 augustus 2006 om 22:28:
Misschien denk je bij 'heil' al te snel aan het eeuwig heil?


Volgens mij betekent heil: Redding. Waar moet ik dan aan denken? Volgens mij kan je heil niet gaan onderverdelen in heil hier op aarde en eeuwig heil, want die twee zijn niet van elkaar te scheiden, wie Christus als Verlosser heeft is gered en dat heeft consequenties voor nu en voor eeuwig.

Dat het de betekenis van redding heeft is uit de context wel op te maken.

Artikel 27: Wij geloven en belijden één katholieke of algemene kerk. Zij is een heilige vergadering van de ware gelovigen, die al hun heil verwachten van Jezus Christus, gewassen zijn door zijn bloed, geheiligd en verzegeld door de Heilige Geest.

Deze kerk is niet gevestigd in, gebonden aan of beperkt tot een bepaalde plaats, of gebonden aan bepaalde personen, maar verstrooid. Toch is ze met hart en wil samengevoegd en verenigd in eenzelfde Geest, door de kracht van het geloof.

Artikel 28: Daarvan, van die enige algemene kerk, de heilige vergadering van die gelovigen mag niemand zich afzijdig houden (om op zichzelf te blijven staan (in je uppie geloven).  In deze vergadering komen namelijk bijeen: degenen die behouden worden... en buiten haar is er geen heil (tegenstelling met "degenen die behouden worden")
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien