quote:
Els schreef op 13 augustus 2006 om 02:31:[...]
Al weet ik dat ik het me niet persoonlijk aan hoef te trekken:

Bedoel je dan wat de evangelischen geloven of de manier waarop zij juist de RK benaderen? Ik hoop dat je mijn vraag begrijpt, een beetje krom gesteld, maar het is al laat (of nee, vroeg

)
Ik bedoel het in verschillende richtingen.
De onbeschaamde lompheid richting de RKK is uit die hoek niet zeldzaam. De verschillen zijn soms maar subtiel, maar grofweg kan je wel zeggen dat waar je uit gereformeerde hoek redelijk respectvol en onderbouwd een discussie kan aangaan, is het spectrum van evangelisch, pinkster, etc., etc., net iets vaker belazerd slecht onderbouwd, en echt ontdaan van beschaving.
Een ander punt is simpelweg het elkaar verstaan. Wat ik op dit forum zie bij enkele deelnemers die bepaald niet uit gereformeerde hoek komen, zie ik heel vaak op fora en irl: christenen die hun eigen visie niet alleen tot de enige juiste verklaren, maar zelfs tot de enig mogelijke. Ieder ander is of gek, of kan niet lezen, of luistert slecht. Zelden gereformeerden, heel vaak of conservatieve katholieken, of evangelischen, pinkster-, 7de dag adventisten, getuigen van Jehova, etc.
Inhoudelijk is er het punt van het willen luisteren naar Christus, of het willen luisteren naar jezelf. Ik herken bij gereformeerden hetzelfde streven als bij katholieken: Gods woord te verstaan zoals het tot ons komt in de Schrift
binnen de context van de Schrift, luisterend naar de Traditie. Katholieken en gereformeerden hebben natuurlijk een duidelijk verschil van inzicht op een aantal punten inhoudelijk en procesmatig, maar beiden kijken naar min of meer dezelfde Schrift, op min of meer dezelfde manier. Beiden stellen niet voorop "IK vind", maar "God spreekt". In de evangelische/pinkster/JG/7de dag/etc-hoek zie ik dat niet. Daar is, naar mijn uiterst beperkte waarneming natuurlijk, het vooral centraal stellen van een boek, de Bijbel, en de eigen persoonlijke visies die losjes aan die Bijbel worden vastgeknoopt. De woorden zijn dan vaak "de Bijbel zegt", maar aangezien boeken niet kunnen spreken is het werkelijke resultaat veelal "ik vind".
Kijk, de Kerk leert me om iedereen die gedoopt is in Christus, als broeders en zusters te zien, en hoewel zelfs over die doop de verwantschap met de gereformeerden groot is, en met de evangelisch/pinkster/etc-hoek de verwantschap soms knap ver te zoeken is, gehoorzaam ik, en beschouw ik iedereen die door de RKK als christen wordt aangeduid als broeders en zusters. Maar in sommige gevallen denk ik dat het meer om adoptief-broertjes en -zusjes gaat. Ook gezellig, daar niet van, maar ik kom moslims tegen waar ik meer verwantschap mee voel.
Maar vanzelfsprekend zijn dat allemaal generalisaties, en daar moet je altijd mee uitkijken.