quote:
Daar had ik toch wat anders van verwacht nl dat we dichter bij elkaar konden komen en daarom schreef ik:
quote:
P&A schreef Ik geloof in Jezus Christus die als Zoon van God naar de aarde kwam om ons te verlossen van onze zonden. Door geloof in Zijn werk aan het kruis waar Hij onze zonden op Zich nam , mag ik tot God naderen en ben ik Zijn kind. God ziet mij in Christus als rechtvaardig en is mijn Vader geworden. Op grond van dit werk mag ik in de hemel komen na dit leven en delen in Zijn heerlijkheid.
Ik hoop toch dat je wel iets gemeenschappelijks in deze belijdenis van mij ziet.
Reformist antwoordt:Dat weet ik niet, ik herken de terminologie, maar de ervaring leert dat deze terminologie anders wordt ingevuld dan bij ons. Dat niet de interpretatie van de onderliggende leer verschilt, maar de leer zelf. En dan hebben dat dus niet gemeenschappelijk.
Dan kan ik jammer genoeg van jou (
ik had echt gehoopt dat je had gezegd: ik herken je als gelovige - mede broeder/zuster in Christus onze Heer) ook concluderen dat discussie niet helpt om dichter bij elkaar te komen maar dat je (dan ook zoals ik blijkbaar doe) blijft vasthouden aan de verschillen die je kennelijk wilt uitvergroten en ziet tussen evangelischen/reformatorischen. Zie je citaat wat duidelijk maakt dat je een ander geloof hebt dan... en dan volgt een rijtje:
quote:
Ja, als jij evangelisch bent dan heb je een ander geloof dan ik, net zoals mensen die vrijzinnig christen zijn een ander geloof hebben dan ik, net zoals mensen die esotherisch christen zijn een ander geloof hebben dan ik. En die dienen dus een andere Heer, zoals ik dus zeg. En dat komt omdat ze door hun manier van Bijbellezen, hun theologie, hun sacramentologie etc. etc. een ander beeld van de Heer hebben dan ik. En dat dienen ze.
Ik zou de nuance willen aanbrengen dat je toch wel veel dingen op andere hopen bij elkaar gooit.
Jij dient als gereformeerde de Heer; ik als evangelische dien een andere Heer - ik kan je nu wel volgen maar wil een verschil duidelijk maken wat er toch wel ligt nl dit:
en dan komt een esoterisch christen langs en die dient ook weer een andere HeerEn als je DAT nu zou noemen, zou ik daar in kunnen komen en ben ik het er mee eens. Die christus is nl niet de Christus der Schriften maar een die in ieders hart opstaat als je verlicht wordt door verborgen kennis en zo je eigen verlossing bewerkt. Hij ging je voor en wij laten hem dan verrijzen in ons door onze verlichting. Niets geen zonden die beboet zijn aan het kruis o.i.d.
En dit vind ik persoonlijk het punt dat ik duidelijk wil maken.
Ik ben de laatste om de leer onbelangrijk te vinden, maar de leer moet levend zijn en dan zijn bepaalde verschillen van ondergeschikt belang voor je behoud. En dan kan ik van harte mijn niet-evangelische gereformeerde broeder/zuster erkennen en die herken ik ook als zodanig.
Maar met jouw verhaal heb ik dan toch moeite omdat ik een muur zie verrijzen die er al vaak genoeg is maar in sommige gevallen (nu) toch wel onndig vindt.
quote:
Ik zeg (voor de derde keer geloof ik) dat ik dat alleen maar vaststel en dat ik daarmee geen waardeoordeel uitspreek. Het is niet aan mij om te oordelen of mensen wel of geen christen zijn in de zin of ze wel of niet zalig zijn. Ik ben Koning, Hogepriester, maar géén Rechter. Wat is daar zo onduidelijk aan?

Dat je geen hogepriester bent, maar priester en koning. Je bent idd geen rechter. Ik ook niet nmaar probeer de eenheid te zoeken met mijn mede broeder en zuster en in discussies praat je natuurlijk over verschillen die er zijn. Maar gelovigen herkennen elkaar in hun liefde voor de Heer - al benader je bepaalde zaken misschien anders.
Zo heb ik de Heer lief en herken hier op het forum velen als mijn broeders en zusters.
quote:
Jij neemt de uitspraak nadat je hem op een bepaalde manier geïnterpreteerd hebt heel ernstig. Zoals ik het kan bekijken lees je juist niet sec wat er staat, maar haalt er van alles bij, bijvoorbeeld Bijbelteksten, waar ik zelf met geen woord over gerept heb.
Die vraag ik alleen om daarmee je visie te verduidelijken.
quote:
Nadat ik trouwens eerdere discussies tussen jullie en andersdenkenden heb gelezen valt me op dat jullie niet proberen om in de gedachtengang van de ander mee te denken, maar vanuit jullie houding vragen blijven afvuren, en als dingen zijn uitgelegd wordt daar niets mee gedaan. Een tijdje later zie ik dezelfde thema's ongewijzigd voorbijkomen. Je kunt wel zeggen dat je een kloof probeert te overbruggen, maar als ik met de zoekfunctie jullie posts bekijk, krijg ik daar niet die indruk uit. Ik heb daarom ook geen behoefte om dit uit te diepen, ik was met Aafke in gesprek, daar was mijn post aan gericht. Het lijkt me niet zinvol om te gaan discussiëren als bij voorbaat al vaststaat wat de positie van de ander is en blijft.
OK. Duidelijk dat je je oordeel al klaar hebt over mijn manier van discussieren.
De eerste zin in deze post is toch ook op jouwzelf van toepassing. Je hebt ook nog steeds hetzelfde standpunt als voordat je dit discussietje met mij had.

Kijk maar naar jouw reactie op mijn formulering van mijn geloof:
quote:
Dat weet ik niet, ik herken de terminologie, maar de ervaring leert dat deze terminologie anders wordt ingevuld dan bij ons. Dat niet de interpretatie van de onderliggende leer verschilt, maar de leer zelf. En dan hebben dat dus niet gemeenschappelijk.
Het verschil wordt in stand gehouden en je wenst niet over je muurtje heen te kijken.
Dit vind ik wel heel jammer en ik had graag een herkenning gehad van iemand die ook belijdt in de Heer Jezus te geloven.
Op heb je alleen herkenning bij gereformeerden? (Klinkt misschien sarcastisch maar ik bedoel het heel serieus

)
quote:
Dat is mooi. Ik vrees alleen dat dat niet overal wederzijds is. Wij leggen niet zo'n nadruk over het voelen van verwantschap, wij kijken of er een verwante bijbelse leer is.
Als je mijn posts goed had gechect met de zoekfunctie, zul je toch moeten weten dat dit ook welhaast mijn eerste invalshoek is: hoe zit het met de leer.

Kijk naar mijn onderschrift. Desondanks hecht ik er veel waarde aan, daar waar dat mogelijk is elkaar te herkennen omdat sommige verschillen van ondergeschikt belang zijn voor je behoud. Later zullen we toch in dezelfde hemel komen.
En mijn definitie niet kunnen onderschrijven vind ik wel
erg ver gaan. Daar schrik ik eigenlijk een beetje van en vraag me af of je dan alleen met gelijkgezinden over de Heer kunt praten omdat je anders bij elk woord de definitie ervan moet checken.

Wat is bv de andere inhoud die ik zou geven aan de woorden die ik neerschrijf? Hoe zie jij dat anders dan ik? Is de definitie van Christus die naar de aarde kwam om onze znden te dragen zo moeilijk dat je dat niet bij elkaar kunt krijgen als evangelischen en gereformeerden?
Ik heb het toch vaak bij elkaar gekregen.
Ik wil je nog wel een linkje geven van een discussie met een rasechte gereformeerde over Romeinen.
Het zal je verbazen hoe dicht we bij elkaar zaten (onszelf ook

) en ik schud hem van harte de broederhand.
Hier een post die in het algemeen hierover gaat van Aquila:
Priscilla en Aquila in "Wat is het verschil tussen Evangelischen..."Discussie met Peter:
hier vijf posts:
Priscilla en Aquila in "Wat is het verschil tussen Evangelischen..."Hier eentje:
Peter in "Wat is het verschil tussen Evangelischen..."Hier twee:
Priscilla en Aquila in "Wat is het verschil tussen Evangelischen..."Volgens mij is het laatste gedeelte van de discussie weggevallen bij een technische verhuizing van het forum.
quote:
Nee hoor, protestanten (d.i. voortkomend uit de reformatie) hechten grote waarde aan de Bijbel én de overgeleverde uitleg daarvan, zoals uitgelegd door de kerkvaders. De vijf sola's zijn daarvan een samenvatting. Het is dus: én Bijbel én Tradities en de Belijdenissen spreken de bijbel daarin na. Dit is precies waarom evangelisch daar NIET onder valt: daar worden de kerkvaderen afgewezen als bron van 'bijbeluitleg' en de belijdenissen waarin de Bijbel wordt nagesproken worden ook afgewezen. Wat overblijft is 'Sola Scriptura ad absurdum', dat is nou net iets dat kenmerkend is voor de 'vrije' groepen ontstaan in de 19e en 20e eeuw, en niet voor de reformatoren uit de 16e eeuw.
Ik was een beetje te enthousiast; er zijn
vier sola's en als je het zo bekijkt zijn de evangelischen protestant te noemen.
Het zijn kinderen van de protestantse reformatie uit de zestiende eeuw.
Tegenover de leer van de RK-kerk hebben de reformatoren in de de zestiende eeuw de vier zogenaamde sola's geformuleerd. Hierin wordt kern van het verschil tussen Protestant en Rooms-katholiek weergegeven.
De vier sola's zijn:
1. Sola scriptura / alleen de Schrift.
2. Sola gratia / alleen genade.
3. Sola fide / alleen geloof.
4. Sola Christus / alleen Christus.
Deze vier sola's zijn de vier grondzuilen van de reformatie.
Het sola scriptura wordt wel het formele beginsel van de Reformatie genoemd en het sola gratia en sola fide het materiële beginsel.
Bij het sola scriptura gaat het om het uitgangspunt, je gaat alleen van de bijbel uit. En bij het sola gratia en sola fide gaat het om de inhoud. Daar gaat het om de vraag: "Wat moet ik doen om behouden te worden?".
De protestant zegt dus "Sola": alleen de bijbel, alleen geloof, alleen genade, alleen Christus.
De protestant zegt 'alleen de bijbel' dat wil zeggen de bijbel is de enige kenbron van ons geloof. Alles wat we geloven moet op de bijbel gebaseerd zijn en aan de bijbel getoetst worden. Voor een protestant is de bijbel beslissend.
Voor de protestant is de bijbel het hoogste gezag.
Wij geloven wat de bijbel zegt.
De protestant zegt: de behoudenis is op grond van genade (volledig onverdiend) en door middel van het geloof. De gerechtigheid wordt ons uit genade, door middel van het geloof, toegerekend.
De protestant zegt: alleen Jezus is middelaar.
quote:
offtopic:Ik ga niet op de genoemde bijbelteksten in, omdat ik geen idee heb wat het verband is tussen de genoemde bijbelteksten en het onderwerp van dit topic. Dit topic lijkt me dan ook niet de plek om bijbelteksten te gaan bespreken. Daar is -als ik het goed begrijp- het Bijbelstudieforum voor.
Voor verduidelijking van bepaalde gedachten is het hier niet verboden om het over een bijbeltekst te hebben hoor.

In het kort zou ik zeggen: Als je zegt dat iemand die niet reformatorisch een andere doop heeft (dat kan kloppen als je het uiterlijk bekijkt

) en een andere Heer - ligt in het verlengde van deze uitspraken dat er dan een ander evangelie is verkondigd?
En dat wordt genoemd in de teksten die ik aanhaalde. Ik was benieuwd of jij daar een bepaald verband tussen zag.
Laatste vraag: hebben we dan ook een 'andere' God en Vader?
(zie Efeze 4: 5 één Here, één geloof, één doop, 6 één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen.
Een belangrijke tekst hiervóór is vor mij toch ook de oproep
elkaar in liefde te verdragen....Daar laat ik het dan maar bij.