Auteur Topic: Bijbel + extra uitleg voor jongere  (gelezen 2125 keer)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Bijbel + extra uitleg voor jongere
« Gepost op: juli 31, 2006, 09:17:50 pm »
Ik kreeg de volgende vraag van een jonge vrouw die graag de bijbel wil lezen:

quote:

in engeland bestaat er een bijbel die naast de gewone bijbelteksten ook extra uitleg geeft. over de oorsprong van woorden en gebruiken.... misschien weet jij of dat ook in nederland bestaat...

Ze wist helaas niet een titel van die Engelstalige bijbel, en ze kon ook niet veel meer vertellen over die bijbel. Maar misschien heeft iemand hier een goeie tip voor haar.
Haar achtergrond: algemeen-christelijke opvoeding gehad, niet orthodox, wel eens een alphacursus gevolgd. 4x naar Taize geweest, en daar ontdekt dat ze meer rust wil inbouwen en ook meer met haar geloof wil doen.
Ik heb haar al als tip gegeven om in het NT te beginnen te lezen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 31, 2006, 09:32:14 pm »
Zoekt ze zoiets? Of meer een website?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 31, 2006, 09:35:47 pm »
Volgens mij bedoelt ze niet per bijbelboek een boekje, maar meer een bijbel met daarbij toelichtingen in de kantlijn of in tekstblokken ertussen. Ook geen website dus ;) Maar als je een website weet die ook aan de omschriijving voldoet, geef 't maar door :)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 31, 2006, 09:40:32 pm »
Dan zou ik denken aan de geannoteerde Bijbel van Tekton, maar ze heeft het liever niet in het Engels zeker?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 31, 2006, 09:41:50 pm »
Dan had ze die Engelse bijbel die ze noemde, wel gekocht, lijkt mij ;)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 31, 2006, 09:48:28 pm »
Tja, das waar. Deze misschien: Handboek bij de bijbel - Redactie: Pat en David Alexander - ISBN 90 435 0514 5 - encyclopedie?

Of deze?

quote:

Bijbelgids - Michael Keene

Dé titel voor lezers die met de komst van De Nieuwe Bijbelvertaling meer willen weten over de Bijbel.

Deze gids biedt essentiële informatie over het boek dat het fundament vormt van het jodendom en het christendom. Het gaat in op de bijbelse geschiedenis, het ontstaan van de teksten en de invloed van de Bijbel in kunst en cultuur tot op vandaag.
Alle bijbelboeken worden kort besproken. Bevat tevens een verklarende woordenlijst en citaten van bekende mensen over het boek der boeken.
Geïllustreerd met kaarten en full colour fotomateriaal.

Michael Keene doceerde aan verschillende opleidingen in Londen, Hampshire en Suffolk en schreef diverse boeken over het christendom in zijn verhouding tot andere wereldreligies.
De Nederlandse vertaling is van Rolf Deen, redacteur godsdienst en cultuur bij de KRO

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 31, 2006, 10:15:48 pm »
Ik weet van sommige mensen dat ze dit een mooi boek vinden, persoonlijk ken ik het niet.

Het Leven
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2006, 10:16:08 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 31, 2006, 10:18:50 pm »
Je hebt ook de jongerenbijbel, gelanceerd opde EO-jongerendag en ook alweer uitverkocht. Geeft extra info en is aantrekkelijk uitgevoerd. Een minpunt voor mij persoonlijk is dat ik de NBV zo'n slechte vertaling vind om echt bijbelstudie mee te doen. Maar verder is het meer hedendaagse Nederlands natuurlijk mooi.
http://www.eo.nl/portals/...5565828&theme=6236721
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2006, 10:20:26 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 31, 2006, 10:45:01 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 31 juli 2006 om 22:18:
Je hebt ook de jongerenbijbel, gelanceerd opde EO-jongerendag en ook alweer uitverkocht. Geeft extra info en is aantrekkelijk uitgevoerd. Een minpunt voor mij persoonlijk is dat ik de NBV zo'n slechte vertaling vind om echt bijbelstudie mee te doen. Maar verder is het meer hedendaagse Nederlands natuurlijk mooi.
http://www.eo.nl/portals/...5565828&theme=6236721
Ook geen slecht idee, het ligt er een beetje aan wat het kennisniveau is van de desbetreffende vrouw. :)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 31, 2006, 11:06:10 pm »
Hier staat een (positieve) uitgebreide recensie van de Jongerenbijbel in het ND.
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2006, 11:13:21 pm door dingo »

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 04, 2006, 09:30:29 pm »

quote:

Laodicea schreef op 31 juli 2006 om 21:40:
Dan zou ik denken aan de geannoteerde Bijbel van Tekton, maar ze heeft het liever niet in het Engels zeker?
Vraag: heb je daar een ISBN van?
Ik doe niet meer mee.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 04, 2006, 09:33:10 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 oktober 2006 om 21:30:
Vraag: heb je daar een ISBN van?
Nee, want het is een website. Maar achteraf was het ook niet zo'n goed idee, omdat deze vooral is toegespitst op aanvallen van atheisten. :)

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 29, 2006, 02:47:56 pm »
wel vreemd, dat je voor het lezen van de bijbel (het woord van God) nog allerlei boekjes nodig zou hebben om dit alles te laten gelden, alsof God de mens nog niet zo goed zou kennen, om dit in 1 keer duidelijk te maken. niet voor niets begint het na de zondeval direct met "adam, waar ben je" ofwel adam, je mag er zijn, want ik heb toch nog grote plannen met jou. als dit niet zo was, Had God geen enkele moeite genomen, om naar adam te vragen.
leef vandaag, hoop op morgen, met de ervaring van gisteren.

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 29, 2006, 03:07:17 pm »
Voor een goed begrip van de bijbel is achtergrondinformatie erg belangrijk. Niet verkeerd dat daar nu meer aandacht voor komt.

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 29, 2006, 11:30:25 pm »
ik heb een engelse bijbel met bij elk hoofdstuk een toelichting en alle dingen die jezus zegt zijn rood geschreven en er staat nog van alles verder in mar goed ze wil toch een nederlandse?
offtopic:engels leest veel lekkerder en het is weer eens wat anders bovendien af en toe merk je dat je in het nederlands er andere interpretaties op na houd
« Laatst bewerkt op: november 29, 2006, 11:31:46 pm door thijs14 »
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 01, 2006, 12:09:20 pm »
Voor een goed begrip van de bijbel is achtergrondinformatie erg belangrijk:

Het  ligt er alleen nog maar aan van wie je deze informatie krijgt, je zult uiteindelijk een keuze moeten maken tussen de informatie die je goed vind, en welke niet.  Ook de farizeeers van vroeger waren erg goed in het geven van achtergrond informatie.
leef vandaag, hoop op morgen, met de ervaring van gisteren.