Auteur Topic: Wie zich orthodox gereformeerd noemt zet hier zijn of haar naam  (gelezen 14468 keer)

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Wie zich orthodox gereformeerd noemt zet hier zijn of haar naam
« Gepost op: maart 28, 2003, 11:19:56 pm »
Dat betekent:

1. De Bijbel is Gods onfeilbaar Woord
2. Je belijdt de Apostolische geloofsbelijdenis zoals die wordt opgevat in de Drie Formulieren van Eenheid: De Heidelbergse Catechismus, de Dordtse Leerregels, De Nederlandse Geloofsbelijdenis.

Wie zich hier in herkent zette hieronder zijn naam
Ps. 111:10

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 28, 2003, 11:20:05 pm »
Amco Wiering

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 28, 2003, 11:32:57 pm »
Peter

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 29, 2003, 01:22:54 am »
Zeg Wiering,

Ik weet niet wat je hier nu mee wilt bereiken. Je moet denk ik heel voorzichtig zijn met het maken van dit soort hokjes.

Termen als "onfeilbaar" zijn rijkelijk vaag. Door hierop te focussen hebben verschillende groeperingen zich m.i. onnodig in een isolement gezet, zoals de "infallibility movement" in de Orthodox Presbyteriaanse kerken.

Echte gereformeerde orthodoxie heeft altijd terug willen gaan naar de bijbel en zich essentieel niet willen vastpinnen op menselijke (of beter: niet Geest-geinspireerde) geschriften. Ook niet op belijdenissen als statuut of zo. Ben jij nu wel aan het doen, lijkt het.

Alleen de Schrift. Of ben je bang dat je dan teveel vrijheid creeert?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 29, 2003, 09:09:11 am »
Qohelet, ik wil gewoon eens kijken hoeveel gereformeerden er hier nog zijn die gewoon aan die Drie Formulieren geloven, zoals we dat altijd gedaan hebben.
Het is verder redelijk onschuldig, ik ben gewoon nieuwsgierig en niet tuk op een scheiding der geesten.

That's all.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 29, 2003, 12:09:16 pm »
Helaas, ik ben gewoon christen. Niet meer dan dat. Sorry. (Wel GKV-lid.)
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 29, 2003, 12:17:51 pm »
Juist omdat ik gewoon christen ben, geloof ik dat het Woord van God volkomen is. Daarom onderschrijf ik van harte de drie gereformeerde belijdenisgeschriften als mijn belijdenis. In die belijdenissen spreekt de kerk van de Here Jezus (waar ik ook bij mag horen) Gods Woord na. Daarom is het volgens mij ook onze gezamenlijke belijdenis, "formulieren van eenheid" die we wat mij betreft niet genoeg kunnen gebruiken om onze eenheid te hervinden.
Dood door schuld
Levend door genade

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 29, 2003, 12:31:34 pm »
Precies. Het fijne aan de orthodoxe gereformeerde belijdenis is dat er geen speld tussen te krijgen valt. Leve de orthodoxie.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 29, 2003, 12:42:57 pm »
Waarom moet ik dit ondertekenen ?
Ben ik dan beter als anderen ?
Of hoor ik er niet helemaal bij als ik het niet doe ?
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 29, 2003, 12:44:52 pm »

quote:

op 28 Mar 2003 23:19:56 schreef Wiering:
Dat betekent:

1. De Bijbel is Gods onfeilbaar Woord
2. Je belijdt de Apostolische geloofsbelijdenis zoals die wordt opgevat in de Drie Formulieren van Eenheid: De Heidelbergse Catechismus, de Dordtse Leerregels, De Nederlandse Geloofsbelijdenis.

Wie zich hier in herkent zette hieronder zijn naam

Punt 1 ben ik het volkomen mee eens.
 De rest niet, maar ik ben dan ook niet( meer) orthodox geref. Of mag ik dan niet mee doen ?

Al ik die rest van de formulieren zie, moet ik altijd aan de Jeh. Get. denken, die ook niet zonder de wachttoren en ontwaakt kunnen.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 29, 2003, 01:07:36 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 12:44:52 schreef Mientje:
Punt 1 ben ik het volkomen mee eens.
 De rest niet, maar ik ben dan ook niet( meer) orthodox geref. Of mag ik dan niet mee doen ?

Al ik die rest van de formulieren zie, moet ik altijd aan de Jeh. Get. denken, die ook niet zonder de wachttoren en ontwaakt kunnen.
nu zullen de belijdenisgeschriften die hier genoemd worden niet helemaal up-to-date meer zijn, en zijn er zeker kanttekeningen te plaatsen, maar ik begrijp even niet waar je de vergelijking met de Wachttoren vandaan haalt. Is nogal een groot verschil.

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 29, 2003, 01:39:33 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 12:31:34 schreef Wiering:
Precies. Het fijne aan de orthodoxe gereformeerde belijdenis is dat er geen speld tussen te krijgen valt. Leve de orthodoxie.

---
Hallo Wiering, ik weet niet precies wat je bedoelt met "Leve de orthodoxie", maar dat is voor mij toch niet het punt. Belijden is inherent aan het christen-zijn. Zie 1 Timotheüs 6 vers 12 tot 14 (waar ons belijden zelfs wordt verbonden met het belijden door de Here Jezus Zelf) en Mattheüs 10: 32 en 33. Hebreeën 4: 14 is voor mij ook het bewijs dat een belijdenis als het goed is niets te maken heeft met starheid of een leer waar geen speld tussen te krijgen valt, maar alles van doen heeft met het levende geloof in de Here Jezus. Christus wil dat wij Zijn Naam belijden. Dat we er openlijk voor uit komen dat we bij Hem horen.

Maar tegelijk zegt Christus ook dat heel de Bijbel over Hem gaat (bijvoorbeeld tegenover de Emmaüsgangers). Johannes noemt de Here Jezus "het Woord van God". Daarom is geloof in de volkomenheid van de Bijbel nooit kil of koud. Het is niets anders dan het geloof in de Here Jezus, in Zijn Naam en in Zijn woorden. De belijdenis waarmee wij allemaal hebben ingestemd, voor zover we openbare geloofsbelijdenis hebben gedaan, is niets anders dan een samenvatting van en een "amen zeggen" op Gods Woord.

Dáárom ben ik enthousiast over de gereformeerde belijdenisgeschriften.
Dood door schuld
Levend door genade

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 29, 2003, 01:41:52 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 12:09:16 schreef xgnoom:
Ben je ook belijdend lid, Xgnoom?
Dood door schuld
Levend door genade

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 29, 2003, 01:45:25 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 12:42:57 schreef Joesoef:
Waarom moet ik dit ondertekenen ?
Ben ik dan beter als anderen ?
Of hoor ik er niet helemaal bij als ik het niet doe ?

Hallo Joesoef, drie vragen terug:

1) Stem je in met wat Gods Woord zegt?
2) Zo ja, zie je verschil tussen de inhoud van de belijdenisgeschriften en de inhoud van Gods Woord? (NB. Er is uiteraard een levensgroot verschil in die zin dat de Bijbel Gods Woord is en de belijdenisgeschriften een menselijke, op schrift gezette belijdenis van de kerk van de Here Jezus)
3) Zo ja, kun je concrete onderdelen van de belijdenis noemen, die misschien volgens jou afwijken van wat de Bijbel zegt?

Om jouw eigen vragen te beantwoorden: God Zelf vraagt van ons dat wij Zijn Naam belijden, zo'n belijdenis mag je ook best opschrijven. Denk aan de Apostolische Geloofsbelijdenis. Door een belijdenisgeschrift letter of figuurlijk "te onderschrijven" wordt je geen beter mens. Je zegt alleen "amen" op wat de HERE in de Bijbel zegt. Ook kinderen, die dat nog niet bewust kunnen doen, horen bij de gemeente. Maar het is wel de bedoeling dat ze later bewust geloven en belijden. Maar dat is ook wat de HERE van ons - en van ieder mens - vraagt. Zie Mattheüs 1 vers 32 en 33.
« Laatst bewerkt op: maart 29, 2003, 01:52:04 pm door Berean »
Dood door schuld
Levend door genade

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 29, 2003, 01:50:36 pm »
Berean: volkomen eens met wat je zegt :D

Het enige punt alleen is dat mensen je hier echt raar aankijken als je zegt dat je volstrekt normaal instemt met de belijdenis onzer kerken. Het is bij mij gewoon heel normaal, en ik zou op geen andere wijze Christelijk kunnen zijn denk ik zelfs.

Juist omdat het om Jezus moet gaan, juist omdat het om de Schrift alleen moet gaan, stem ik in met die belijdenis. En dat er dan hier mensen raar opkijken is uiterst treurig. Hiep hoi voor de oude gereformeerde belijdenis roepen is echt uit den boze.

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 29, 2003, 01:56:43 pm »
Hallo Wiering, jouw teleurstelling en verbazing herken ik. Ik vind het fijn dat je dit onderwerp - en jouw eigen keuze daarin - zo duidelijk naar voren brengt, want veel van de verdeeldheid in de kerken is volgens mij te wijten aan gebrek aan eenheid-in-belijden.
Dood door schuld
Levend door genade

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 29, 2003, 02:27:46 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 13:56:43 schreef Berean:
Hallo Wiering, jouw teleurstelling en verbazing herken ik. Ik vind het fijn dat je dit onderwerp - en jouw eigen keuze daarin - zo duidelijk naar voren brengt, want veel van de verdeeldheid in de kerken is volgens mij te wijten aan gebrek aan eenheid-in-belijden.

*mee eens is.
Hoewel ik me afvraag waar het precies fout gaat, want er zijn toch een aantal kerken die de belijdenisgeschriften en de formulieren van enigheid ondertekenen en er voor openstaan daarop aangesproken te worden...

Gerrit

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 29, 2003, 02:29:14 pm »
Wiering en Berean, ik ben het volledig met jullie eens!
Verstarde tradities zijn dodelijk, maar wie ze loslaat, is overgeleverd aan de waan van de dag.

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 29, 2003, 02:31:45 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 12:09:16 schreef xgnoom:
Ik ook: ik geloof niet in geschriften de de Schrift samenvatten. Mij te menselijk en in die zin onwenselijk. Maar ja, dat wist Wiering al.

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 29, 2003, 02:42:07 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 14:31:45 schreef Skynolimit:
Ik geloof niet in geschriften de de Schrift samenvatten. Mij te menselijk en in die zin onwenselijk.
Geldt dat ook voor de Apostolische Geloofsbelijdenis, Skynolimit?
Dood door schuld
Levend door genade

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 29, 2003, 02:44:31 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 14:27:46 schreef Laurens:
*mee eens is.
Hoewel ik me afvraag waar het precies fout gaat, want er zijn toch een aantal kerken die de belijdenisgeschriften en de formulieren van enigheid ondertekenen en er voor openstaan daarop aangesproken te worden...
Er zijn wel heel wat kerken die de formulieren van eenheid als zogenaamde "geboortepapieren" beschouwen, maar zich er niet aan willen binden. Denk aan de Gereformeerde Kerken (synodaal), die handhaven zelfs tegenstrijdige belijdenissen naast elkaar. Het gaat daarbij niet om de inhoud van die belijdenissen, maar meer om een soort "band met het verleden".
Dood door schuld
Levend door genade

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 29, 2003, 02:45:20 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 14:42:07 schreef Berean:

Die kan ik onderschrijven, vat in mijn  visie samen wat de Bijbel ons leert.
Deze discussie loopt elders overigens al...

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 29, 2003, 02:51:55 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 14:45:20 schreef Skynolimit:

Die kan ik onderschrijven, vat in mijn visie samen wat de Bijbel ons leert.

Punt 1: het is geweldig dat we hetzelfde geloven en belijden, dat mogen we zien als het werk van de Heilige Geest!

Punt 2: het ging mij niet om de vraag of je inhoudelijk instemt met de Apostolische Geloofsbelijdenis (al is dat nog zo van belang!) maar om jouw bewering dat schrijftelijke belijdenissen al te menselijk - en dus onwenselijk - zijn. Begrijp ik goed dat jij door de Apostolische Geloofsbelijdenis te onderschrijven instemt met een op schrift gezette, menselijke belijdenis? Zo ja, dan zijn we het volgens mij eens, zo nee, dan begrijp ik het niet.

Punt 3: punt 1 staat voor mij letterlijk bovenaan, maar punt 2 vloeit daar volgens mij uit voort!
Dood door schuld
Levend door genade

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 29, 2003, 02:58:17 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 14:44:31 schreef Berean:
Er zijn wel heel wat kerken die de formulieren van eenheid als zogenaamde "geboortepapieren" beschouwen, maar zich er niet aan willen binden. Denk aan de Gereformeerde Kerken (synodaal), die handhaven zelfs tegenstrijdige belijdenissen naast elkaar. Het gaat daarbij niet om de inhoud van die belijdenissen, maar meer om een soort "band met het verleden".

Ik doelde eerder op kerken die wat dichterbij liggen, CGK, NGK en GKV die drie liggen zo idioot dicht bij elkaar, onderschrijven alledrie de bewuste geschriften en zijn daar in hoge mate op aanspreekbaar. Hier betekent het meer dan alleen een "geboortepapier".
De eenheid onderling wordt al jaren nagestreeft, maar erg veel succes zie ik helaas nog niet...

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 29, 2003, 03:42:29 pm »
Ronduit mee eens.

Er wordt zo vaak een tegenstelling gecreeerd tussen de belijdenissen en de Bijbel. Het irritantste is nog wel dat je dingen naar je hoofd krijgt "ik geloof alleen aan de Bijbel (als ze nog niet 'in' schrijven) en niet in door mensen bedachte geschriften".

Het ontzettend vervelende is daaraan dat je dan in feite niets belijdt. Je zegt 'ik geloof aan de bijbel'. Wat zeg je dan eigenlijk? Je zegt geen duidelijke dingen daarover. Bovendien is het een vrijblijvende getuigenis.

Het jammere van deze eeuw is dat mensen zich niet meer willen binden aan geschriften. Als de apostologische geloofsbelijdenis alleen zegt wat jij gelooft, dan moet je de guts hebben om terug te gaan naar de RKK, want die belijden dat ook. Dan zeg je misschien "ja maar die hebben geen zware binding aan de Bijbel".

Ah, daar hebben we dan punt twee: de Bijbel is Gods Woord en de kerk mag daar niet tussengaan staan. Wanneer je dat belijdt , is er niets mis mee dat dat opgeschreven wordt. Bovendien volstaat de A.G. in dat geval dan ook niet meer.

Het is fictie om te denken dat je zonder de belijdenisgeschriften kan.

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 29, 2003, 03:58:57 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 14:29:14 schreef Gerrit:
Wiering en Berean, ik ben het volledig met jullie eens!
en ik ook , fransje.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 29, 2003, 04:41:23 pm »
1 Kor. 3   :  4  Want wanneer de een zegt: Ik ben van Paulus; en de ander: Ik van Apollos; zijt gij dan niet onveranderde mensen?
5 ¶ Wat is dan Apollos? Of wat is Paulus? Dienaren, door wie gij tot geloof gekomen zijt, en wel zoals de Here dit aan een ieder geschonken heeft.
6  Ik heb geplant, Apollos heeft begoten, maar God gaf de wasdom.
7  Daarom, noch wie plant, noch wie begiet, betekent iets, maar God, die de wasdom geeft.
8  Wie plant en wie begiet, staan gelijk; alleen zal elk zijn eigen loon krijgen naar zijn eigen werk.
9  Want Gods medearbeiders zijn wij; Gods akker, Gods bouwwerk zijt gij.
10  Naar de genade Gods, die mij gegeven is, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, waarop een ander voortbouwt. Maar ieder zie wel toe, hoe hij daarop bouwt.
11 ¶ Want een ander fundament, dan dat er ligt, namelijk Jezus Christus, kan niemand leggen.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 29, 2003, 04:50:56 pm »
We krijgen een tekstbombardement...Dit bedoel ik nou net. Ik word hier ZO moe van.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: maart 29, 2003, 04:54:29 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 14:51:55 schreef Berean:
op 29 Mar 2003 14:45:20 schreef Skynolimit:

Die kan ik onderschrijven, vat in mijn visie samen wat de Bijbel ons leert.

Punt 1: het is geweldig dat we hetzelfde geloven en belijden, dat mogen we zien als het werk van de Heilige Geest!

Punt 2: het ging mij niet om de vraag of je inhoudelijk instemt met de Apostolische Geloofsbelijdenis (al is dat nog zo van belang!) maar om jouw bewering dat schrijftelijke belijdenissen al te menselijk - en dus onwenselijk - zijn. Begrijp ik goed dat jij door de Apostolische Geloofsbelijdenis te onderschrijven instemt met een op schrift gezette, menselijke belijdenis? Zo ja, dan zijn we het volgens mij eens, zo nee, dan begrijp ik het niet.

Punt 3: punt 1 staat voor mij letterlijk bovenaan, maar punt 2 vloeit daar volgens mij uit voort!

Punt 1: van Harte Gefeliciteerd met je nieuwe broer...
Punt 2: de uitleg van NGB en HC hoeven niet beslist de mijne te zijn (zie topic kinderdoop hiervoor: NBG en HC verwijzen de doop m.i. verkeerd)

ik geloof in God die mijn Vader is , Schepper van alle dingen: zichtbaar en onzichtbaar.Hij die schept en onderhoud.
Ik geloof in Zijn Zoon die mij gered heeft.
Ik geloof in een Geest die ruimte geeft om te ontdekken, die Gods woord wortel geeft in mijn leven.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: maart 29, 2003, 04:57:12 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 16:50:56 schreef Wiering:
We krijgen een tekstbombardement...Dit bedoel ik nou net. Ik word hier ZO moe van.

Die tekst is toevallig wel het Woord van God!
Als dat niet wenselijk is, heeft de traditie het woord vermoord...

En om je de ruimte te geven zal ik niet meer reageren in dit topic, aangezien je orthodoxere mensen dan mij zoekt.

Vrede en Alle goeds,

Sky

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: maart 29, 2003, 05:04:15 pm »
Heel goed jongen. Als jij denkt dat ik het Woord door de traditie vermoordt maak je je schuldig aan leugen en bedrog, achterklap en zinloze zwartmakerij.

|:( Het dringt maar niet tot je door he? Wij zijn niet uit traditie tegen de Bijbel. De traditie echter verwoordt ons antwoord op de Bijbelse boodschap. Denk eens na man voordat je wat opschrijft. Je doet hier zoveel mensen op een duivelse wijze pijn mee.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 29, 2003, 05:13:46 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 17:04:15 schreef Wiering:
Heel goed jongen. Als jij denkt dat ik het Woord door de traditie vermoordt maak je je schuldig aan leugen en bedrog, achterklap en zinloze zwartmakerij.

|:( Het dringt maar niet tot je door he? Wij zijn niet uit traditie tegen de Bijbel. De traditie echter verwoordt ons antwoord op de Bijbelse boodschap. Denk eens na man voordat je wat opschrijft. Je doet hier zoveel mensen op een duivelse wijze pijn mee.

Kun je dit uitleggen, aangezien je hier nogal een hele kwade toon zet.

Ik heb NIET geschreven dat JIJ het Woord vermoord, dat lees je er zelf in.
Dat is mijn intentie ook niet geweest.
Ik schreef  het volgende:
Citaat
[/b]

Ik denk uitgebreid na, daarover kun jij geen oordeel vellen.
Ik wil terug naar het Woord en niet terug naar Calvijn, Luther, Johannes de Heer of welk mens dan ook.
Daarin heb ik het idee dat mensen hier dat over het algemeen willen.
Ik wil geen dode of stilstaande traditie. Ik wil een kerk die leeft voor God!
Daarin KAN (voordat ik weer te mensen tekort lijkt te doen) de traditie dodelijk zijn.

Je overige verwijten

quote:

leugen en bedrog, achterklap en zinloze zwartmakerij
ik neem aan dat je weet wat je schrijft.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 29, 2003, 05:16:36 pm »

quote:

Jammer dat jij telkens kippevel krijgt van de bijbel zélf. Dat vind ik écht erg. Als de bijbel namelijk ergens heel duidelijk over is, wie ben ik dan om met mijn eigen woorden iets duidelijk te proberen te maken?
Wat vind jij van die bijbeltekst, als we het over dit onderwerp hebben? Daar moet  je toch enige herkenning in voelen? We lezen toch dezelfde bijbel. En stond er niet dat elk ingegeven schrifwoord nuttig is om te onderwijzen etc? Sorry weer een tekst, maar dit forum gáát toch over de bijbel?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: maart 29, 2003, 05:18:30 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 17:04:15 schreef Wiering:

Wat erg Amco, ik zou hier vergeving voor vragen, die woorden tegen een broertje van je!

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: maart 29, 2003, 05:19:20 pm »
Tot ziens jongens. Succes op dit forum.  ;(

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: maart 29, 2003, 05:21:45 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 17:19:20 schreef Wiering:
Tot ziens jongens. Succes op dit forum.  ;(
Dat is óók een oplossing, maar niet Gods oplossing dat weet je best. Kom op Amco, ik ben van je gaan houden, je hoort hier thuis! We zeggen allemaal wel eens wat in boosheid, maar ( helaas weer uit de bijbel) ziet toe dat u dán niet zondigt.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: maart 29, 2003, 05:25:08 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 16:57:12 schreef Skynolimit:
Sky reageerde met:

quote:

Die tekst is toevallig wel het Woord van God!

En om je de ruimte te geven zal ik niet meer reageren in dit topic, aangezien je orthodoxere mensen dan mij zoekt.

Vrede en Alle goeds,

Sky
Kan iemand mij vertellen wat in bovenstaande tekst kwetsend is?

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 29, 2003, 05:34:17 pm »
Beste Wiering,

Als je begint met zo'n stelling kun je het nodige aan reacties verwachten lijkt mij zo.  ;)

Beste alle anderen,

Mijn vraag als ik dit allemaal zo lees is: Waarom polariseren jullie zo snel? Ofwel de zaak wordt meteen op de spits gedreven, maar is dat ook nodig?

Wij zijn toch allemaal afhankelijk van genade, en met alle respect. Alles wat daarbij komt als: HC, Dordse, NGB, Opwekking, Spreken in tongen, gebedsgenezing of whatever is bijzaak.

Mijn vraag in het algemeen is wat is nu dan de meerwaarde van het orthodox gereformeerd zijn en het feit dat je zaken als NGB, Dordse Leerregels en NGB onderschrijft.

Stoot niet te gauw je  |:( als iemand eens niet zo reageert als jij dat wel graag zo zou zien.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 29, 2003, 05:48:06 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 17:34:17 schreef Jan W:
Stoot niet te gauw je  |:( als iemand eens niet zo reageert als jij dat wel graag zo zou zien.

Jammer dat mensen zo snel geraakt zijn achter de pc...
Ik voel me nu dusdanig in mijn haren gegrepen dat ik twijfel of doorgaan nog nut heeft. (oftewel: ik voel me aangeslagen)
Ik heb eerder dit soort situaties binnen dit forum meegemaakt:
Alles wat ademt en evangelisch getint is wordt afgebrand omdat ze, schrik niet, Gods Woord gebruiken en niet werken met vastomlijnde geschriften uit de traditie van de kerken.
Hoe christelijk zijn we dan nog met elkaar?
Als we samen zoeken naar die ene Heer komen we toch bij de Bijbel uit?
Als we samen "typkletsen" vragen we toch kracht van onze Heer en Meester?
Ik zoek geen zondebok, heb zelf vaak genoeg de plank misgeslagen.
Maar balen doe ik wel van deze situatie. :'(

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 29, 2003, 05:55:23 pm »

quote:

Als we samen zoeken naar die ene Heer komen we toch bij de Bijbel uit?

Lijkt mij wel.

Sky vooral niet weggaan! We love you.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 29, 2003, 05:57:27 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 17:55:23 schreef Sam:
Sky vooral niet weggaan! We love you.
Weggaan doe ik niet hoor, even een enkeling negeren lijkt me beter (minder "flamen" zoals men dat hier noemt)

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 29, 2003, 06:08:47 pm »
Toch zie ik nog steeds het nut van dit topic niet in...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 29, 2003, 06:14:18 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 16:54:29 schreef Skynolimit:
Punt 2: de uitleg van NGB en HC hoeven niet beslist de mijne te zijn (zie topic kinderdoop hiervoor: NBG en HC verwijzen de doop m.i. verkeerd)

Okee, maar dan verschillen we dus ook over de vraag wat de Bijbel zegt als het gaat om de doop.

Ik ben trouwens benieuwd wat je van de rest van de NGB, de HC en de Dordtse Leerregels vindt!? Zou je daar eens een bloemlezing van kunnen geven?
Dood door schuld
Levend door genade

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: maart 29, 2003, 06:19:47 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 18:08:47 schreef Joesoef:
Toch zie ik nog steeds het nut van dit topic niet in...
Jammer. Maar ik ben eerlijk gezegd nog wel benieuwd naar een reactie van jouw kant op de vragen die ik je - naar aanleiding van jouw vragen - heb gesteld. Gewoon om na te gaan hoe we nu zo kunnen verschillen als het gaat om de waardering voor de belijdenis, terwijl we het toch eens zijn - neem ik aan - dat belijden an sich essentieel is volgens de Bijbel! Waarom dan geen belijdenis  op papier?
Dood door schuld
Levend door genade

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: maart 29, 2003, 06:23:48 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 16:41:23 schreef Wilhelmina:
1 Kor. 3   :  4  Want wanneer de een zegt: Ik ben van Paulus; en de ander: Ik van Apollos; zijt gij dan niet onveranderde mensen?
5 ¶ Wat is dan Apollos? Of wat is Paulus? Dienaren, door wie gij tot geloof gekomen zijt, en wel zoals de Here dit aan een ieder geschonken heeft.
6  Ik heb geplant, Apollos heeft begoten, maar God gaf de wasdom.
7  Daarom, noch wie plant, noch wie begiet, betekent iets, maar God, die de wasdom geeft.
8  Wie plant en wie begiet, staan gelijk; alleen zal elk zijn eigen loon krijgen naar zijn eigen werk.
9  Want Gods medearbeiders zijn wij; Gods akker, Gods bouwwerk zijt gij.
10  Naar de genade Gods, die mij gegeven is, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, waarop een ander voortbouwt. Maar ieder zie wel toe, hoe hij daarop bouwt.
11 ¶ Want een ander fundament, dan dat er ligt, namelijk Jezus Christus, kan niemand leggen.
Hallo Wilhelmina, wat bedoel je te zeggen met deze tekst in verband met de gereformeerde belijdenisgeschriften?
Dood door schuld
Levend door genade

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: maart 29, 2003, 06:51:04 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 15:42:29 schreef Wiering:
Het is fictie om te denken dat je zonder de belijdenisgeschriften kan.
En christenen die leefden voordat de belijdenisgeschriften werden opgesteld dan? Die konden toch prima leven zonder belijdenisgeschriften? Toch geen fictie lijkt me zo...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: maart 29, 2003, 06:53:19 pm »
Toch nog maar een poging tot een vraag aan Wiering: Waarom schiet je zo vreselijk uit je slof van 1 Korinthiers 3 : 4 - 11?

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 29, 2003, 11:44:25 pm »
Joesoef: Je volgt het topic blijkbaar wel, (en Wilhelmina en anderen) misschien dat je hier wat aan hebt:
Een belijdenis of een ander geschrift kan ons duidelijkhied geven aangaande bepaalde zaken die voor leken als wij niet of erg moeilijk te begrijpen zijn.
De bestaande geschriften zijn opgesteld door mensen die bepaalde aspecten in de bijbel uitvoerig hebben bestudeerd en op deze manier stellen zij hun kennis en kunde ter beschikking van ieder ander die die kennis niet van zichzelf heeft.

Het probleem is dat ze door mensen zijn opgesteld, in de meeste gevallen n.a.v omstandigheden en een aantal kerken, of iig mensen binnen die kerken, blijven ze krampachtig vasthouden en gaan ermee om alsof met zo'n belijdenis alles gezegd is.
Vandaar dat er door dergelijke mensen ook vaak wordt gerefereerd aan die geschriften, wat op zichg geen probleem is, maar mensen die niet bekend zijn met die geschriften kun je hiermee niet overtuigen, je zult je op dat moment moeten verdiepen in die geschriften en uitleggen waar die geschriften zich op baseren.
Zie zo'n belijdenis als een geleide die je kan helpen de juiste argumentering te vinden; schemaatje:

Geloof/uitgangspunt <-- (belijdenisgeschrift) <-- bijbel

Je kunt je uitgangspunt verdedigen vanuit de bijbel en een belijdenis kan je helpen een juist zicht te krijgen op wat er in de bijbel staat, het is niet zo dat je er niet zonder kunt maar het is verrekte handig omdat die belijdenis is samengesteld door mensen die zich er meer in verdiept hebben dan jij ooit kan doen.
En met het onderschrijven van zo'n belijdenis vertrouw je op de wijsheid die God de samenstellers heeft gegeven als het gaat om dingen waar jij het fijne niet vanaf weet.

m.i. is zo'n geschrift als de Dordtse leerregels en de Heidelbergse Cathechismus en Nederlandse Geloofsbelijdenis en etc. dus best belangrijk, hoewel we er eventueel ook wel zonder kunnen, we gaan er niet 'beter' van geloven ofzo, maar we kunnen met behulp ervan wel veel meer begrijpen.

@Sky: ik ben zo vrij geweest Wiering op de hoogte te stellen van je bijdrage op de msn-group, mocht hij het niet zo gauw in de gaten hebben.
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2003, 12:08:41 am door Laurens »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: maart 30, 2003, 12:10:27 am »
Ik snap die tekst van Wilhelmina dus ook echt niet in dit verband. Het gaat in die tekst om de wat voor die mensen de basis is van hun geloof.
Dat speelt hier nu dus niet. De basis van orthodox gereformeerden is de bijbel. Maar ja die wordt op duizenden manieren geïnterpreteerd. Dus hebben de othodoxen een samenvatting van de bijbel geschreven. Die samenvatting is niet onfeilbaar. Als er fouten in worden gevonden wordt hij aangepast. Denk aan de synode van 1905 te Utrecht. (Mijn kerk heeft de oude tekst nog steeds :D )

Het is dus gewoon een bindmiddel uit vroeger tijden die aangeeft hoe wij de bijbel interpreteren. Ik geloof dus wat in de bijbel staat en ik geloof ook dat de drie formulieren daarvan een getrouwe samenvatting zijn. Als men mij aantoont dat er een fout in staat kunnen we daar over praten.
Als ik naar de doop kijk zeg ik daar volmondig ja tegen, ik beweer dan niet dat mensen die wat anders geloven het fout hebben. Ik beweer precies wat ik zeg. Ik geloof dat kinderdoop juist is. Een ander Christen gelooft dat volwassen doop de juiste interpretatie is? Prima dat is zijn geloof. Ik vind het fijn in een kerk te zitten die de drie formulieren onderschrijft en dat we daar dus eenheid in hebben. De verdeeldheid betreur ik Maar ik denk aan de andere kant ook dat het niet goed is om al die verschillende interpretaties in een kerk te stoppen.... Dat levert alleen maar frustraties op die je ook steeds op dit forum ziet.

BTW opmerking aan Wilhelmina zelf, zou je misschien minder hard op de man willen spelen. Opmerkingen als  "ik zou daar vergeving voor vragen..." etcetera zijn misschien wel jouw mening maar ze komen de discussie niet ten goede. Die mening mag je op zich wel hebben maar verwoord het dan in elk geval wat vriendelijker. Jouw mening is niet perse de mening van onze Hemelse Vader. Je kan het dus ook bij het verkeerde eind hebben en dan zijn het wel erg grote woorden die je sprak.... (Dus met name de vorm)

Dat geldt voor iedereen overigens... spreek voor je zelf niet voor God!

(zie ook de nieuwe policy )
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2003, 12:43:39 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: maart 30, 2003, 10:49:42 am »

quote:

Maar ja die wordt op duizenden manieren geïnterpreteerd.
Dit begrijp ik niet. Kun je dat eens toelichten, Alfredt?