quote:
op 02 Apr 2003 12:54:14 schreef elle:
Ik denk: het oude verbond gold idd een volk. Het was daar geen kwestie van 'geloven' of 'niet geloven': God zorgde voor het volk in ruil voor gehoorzaamheid. Er staat nergens dat God beloofd dat ze behouden worden ten eeuwigen leven!
Volgens mij toont Hebreeën 11 juist aan hoe bijvoorbeeld Abraham gehoorzaam is geweest door zijn geloof. Dat geloof vroeg de HERE ook van hem, bijvoorbeeld toen Abraham opdracht kreeg om naar Kanaän te gaan, toen hij de belofte kreeg dat zijn nageslacht heel groot zou worden (terwijl hij mnselijkerwijs gesproken geen kinderen meer kon krijgen) en toen Abraham Izaäk moest offeren. Abraham was gehoorzaam, maar niet als ruil voor Gods zorg. De "gerechtigheid" van Abraham was namelijk niet zozeer dat hij allerlei dingen deed die God hem vroeg, maar dat hij in God geloofde. "Het geloof werd Abraham tot gerechtigheid gerekend" (zie Romeinen 4 vers 9).
quote:
't Nieuwe verbond van God geldt, na Christus' komst, voor iedereen in de wereld. In principe kunnen alle koters van de wereld dus gedoopt worden. 't Is niet beperkt tot 1 soort kinderen, nl. die van christelijke ouders (alleen beloven de ouders bij de doop dat ze hun kinderen bij het opgroeien hun doop leren verstaan, en da's niet mogelijk als je verder nergens in gelooft).
Doop is een soort garantie dat die koters later ook idd een keuze (voor of tegen Jezus) wordt opgedrongen, concreet/bewust wordt gemaakt.
Volgens mij geldt het nieuwe verbond alleen voor de mensen die in Christus zijn. Zoals Adam het hoofd is van alle mensen, zo is Christus het Hoofd van de gemeente. De doop laat zien dat de kinderen van de gelovigen bij Hem horen, net zo goed als de volwassenen. Er is volgens het Oude en het Nieuwe Testament een tegenstelling tussen de gelovigen en de ongelovigen, net zoals er een tegenstelling is tussen licht en duister. Daarom is het volgens mij terecht als de Heidelbergse Catechismus zegt dat de kinderen van de gelovogen door hun doop van de kinderen van de ongelovigen onderscheiden worden (Zondag 27).
quote:
Ik weet niet wat er met gestorven kleine koters gebeurt. Dat laat ik aan God over. Ik zie zelf niet in waarom gedoopte koters behouden zouden worden en niet gedoopte niet. ('The last battle' van CS Lewis uit de Narnia Kronieken vind ik erg mooi op dit punt.)
Op dit punt vond ik je eerdere antwoord toch echt mooier: de kinderen zijn geheiligd in hun ouders. De situatie na de zondeval is dat mensen leven onder de toorn en het oordeel van God, ook als ze nog niet eens geboren zijn. Maar in de gelovige (geheiligde) ouders, zijn hun kinderen ook geheiligd!
quote:
Ik denk dat volwassenen die niet voor Christus kiezen, niet behouden blijven. Dus krijg je een probleem rond de puberteit ofzo: wanneer zijn kinderen 'keuzerijp'? Want iedereen moet een keuze maken, maar dat kunnnen de heel kleinen nog niet. Dus: probleem...
God vraagt van ons een keuze, ook al is die keuze Zijn werk. Babies kunnen nog niet geloven. Maar volwassenen wel. Ik ben het met je eens dat de Bijbel heel duidelijk zegt dat de mensen die het Evangelie niet aanvaarden, niet gered worden. Maar de gelovigen
met hun (geheiligde) kinderen worden wèl behouden.
Volgens mij stip je een wezenlijk punt aan. Als alles van onze keuze afhangt, dan ontstaat er inderdaad een probleem. Maar Gods belofte gaat aan onze keuze vooraf. Sommige mensen (denk aan zwaar geestelijk gehandicapten) komen in zekere zin nooit verder dan hun eerste of tweede levensjaar. Toch omvat Gods belofte naar mijn stellige overtuiging ook hun leven als ze in verbond zijn en geheiligd in hun ouders.
quote:
Maar jullie vinden de HC dus niet intern inconsistent op dit punt? Bestaat er afwassing van zonden zonder geloof (voor een bepaalde catechorie mensen/kinderen)?
Nee, volgens mij wordt ook aan kinderen de afwassing van hun zonden beloofd. Ook de Heilige Geest wordt beloofd aan de kinderen, evengoed als aan de volwassenen. Gelukkig wel, want ook kinderen zijn zondige mensen. Ze hebben vergeving nodig en de Heilige Geest om gehoorzaam te zijn.