quote:
--------------------------------------------------------------------------------
op 11 May 2003 21:16:04 schreef Pulpeet:
[...]
Zou niet elk belijdend spreken dat gevaar in zich hebben? Er zijn m.i. naast de gereformeerde stok, ook nog een evangelische stok en een katholieke stok. Maar ook een islamitische stok en een boeddhistische stok. etc. etc.
Een al dan niet op schrift gestelde belijdenis heeft een sociale functie. Het bindt mensen samen. En het geeft een basis om tot gezamenlijk handelen te komen. Als je bij elk wissewasje de hele theorie weer moet doordenken, kom je nooit tot daden.
Maar als een belijdenis op deze manier functioneert, dan werkt zij inderdaad ook scheidend. En brengt misschien wel onterecht scheiding, daar waar geen scheiding is.
Eigenlijk zit je dus met een dilemma:
Als je samen iets wilt doen, dan moet je het ergens over eens zijn.
Als je het ergens over eens bent, dan sluit dat anderen buiten die het daar niet mee eens zijn.
--------------------------------------------------------------------------------
@peecee schreef
quote:
Is dit niet een vals dilemma?
Als we het Woord belijden, het hele Woord* en niets dan het Woord, wat dan nog? Wie zich daar niet in kan vinden, is niet in de kerk. Hij staat door zich er niet in te vinden ook buiten de kerk.
M.i. ligt hier de bron van veel problemen. Een oplossing zie ik niet zo snel.
*Met 'het hele Woord' bedoel ik de hele Schrift over elk onderwerp waarover we belijden. Dus geen ketterse letter/half citaat/gebroken Schrift.
Als je samen iets wilt doen is het niet per se noodzakelijk dat je het overal over eens bent. Het is wel belangrijk dat de basis goed stevig is. Anders zakt het in elkaar.
Ik heb zelf sterk het idee dat juist bij die basis momenteel van alles aan het misgaan is. Als ik probeer zo objectief mogelijk naar dit soort discussies te kijken valt het me op dat er van beide kanten onwil of onmacht is om de ander te begrijpen. Ook valt het me op dat de 'bezwaarden' of 'conservatieven' of hoe je ze ook wil noemen bezorgd zijn, tegenover een 'zeur niet, het valt toch allemaal wel mee' van de 'progressieven'. Dat is dus de toon die ik proef. Het gaat me dan nog niet eens om de inhoud, maar het verschil in de visie op de ernst van de onderwerpen is volgens mij al een struikelblok, zo niet een breekpunt. Dat is zo ontzettend jammer (sorry, ik weet niet hoe ik het uit moet drukken. Het is nog veel sterker dan ontzettend jammer).
Mij trof een keer deze tekst: 1 Kor 11:
18 Want vooreerst is er, naar ik hoor, wanneer gij als gemeente samenkomt, verdeeldheid onder u, en ten dele geloof ik dit.
19 Want scheuringen moeten er wel onder u zijn, zal het blijken, wie onder u de toets kunnen doorstaan.
Blijkbaar zijn scheuringen nodig, al moet je daar niet op uit zijn. Moeilijk